D90 eller D5000 (akut köptips tack!)

Permalänk
Medlem

D90 eller D5000 (akut köptips tack!)

Hej

Står precis i startgroparna att flytta utomlands i minst ett år och känner stort behov och intresse av att börja fota på lite mer seriös nivå.

Har inte använt mig av systemkameror tidigare men brukar generellt sätta mig in i saker till 100% då jag börjar med något.

Om jag förstod rätt är det många som rekomenderar 18-105 objektiven framför 18-55?

Någon som använt sig av filmfunktionen på dessa Nikkon kameror lite mer seriöst och inte bara som en ploj grej?

Är det värt att lägga några kronor extra på D90 eller är skillnaden mellan dem försumbar?

Är 4GB tillräckligt eller skall man satsa på ett större ifall man tänker filma lite? Finns det några fördelar med olika minnen gällande hastighet och liknande?

Jag har även tänkt köpa kameran taxfree då jag jobbar utomlands minst 1 år (ca 18% tillbaka). Har någon erfarenhet av att handla taxfree ifrån någon av dessa butiker?

***************************************'

Just nu finns bra priser på:

NIKON D90 + OPTIK AF-S DX 18-105 ED VR + 4 GB MINNE + VÄSKA
http://www.dustinhome.se/pd_5010267472.aspx
11990 kr.

eller

Nikon D5000/18-105VR
http://www.expert.se/product/product.aspx?id=3688889&WT.mc_id...
8999 kr.

///
Tack på förhand. Arvid

Permalänk
Medlem

D90 absolut!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

D90 helt klart! Dock skulle jag köpt minst ett 8GB minnekort direkt. 4GB räcker inte långt om du inte har en dator i närheten att ladda över till när minnet tar slut.

Permalänk
Medlem

D90

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
D90 helt klart! Dock skulle jag köpt minst ett 8GB minnekort direkt. 4GB räcker inte långt om du inte har en dator i närheten att ladda över till när minnet tar slut.

Det håller jag inte med om. Just börjat fota raw på heltid och kör på 4+2gb minneskort. Nog för att det tar slut på 4gb efter en dags fotande, men bara man håller efter dom absolut misslyckade korten rakt i kameran är det inga problem. Jpeg är inga problem alls.

Men det beror på hur mycket 8gb kostar mot 4 nu. 8gb vore skönt om det ger ungefär samma pris per gb.

Permalänk

Som alla andra hittills sagt eller röstat, D90.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
D90 helt klart! Dock skulle jag köpt minst ett 8GB minnekort direkt. 4GB räcker inte långt om du inte har en dator i närheten att ladda över till när minnet tar slut.

Beror ju väldigt mycket på ens fotostil och vad för motiv man fotar. Jag körde med ett 2GB till min D70 och skaffade 8GB (samt att jag FICK ett 8GB) när jag skaffade D300. Jag fotar RAW och 8GB skulle utan problem räcka till en veckas fototur, på det sätt jag normalt sett fotar. Däremot fotade jag en flyguppvisning förra sommaren och fyllde då, på några timmar, 12GB. Men då var det mycket sekvenstagning och mycket att rensa i efterhand, såklart.

Permalänk
Medlem

Först och främst tack så otroligt mycket för alla snabba svar. Dock blev det några frågetecken som dök upp innan jag trycker på den magiska "köp" knappen.

Då de flesta verkar rekomendera D90 framför D5000 så får det bli en D90 trots den kostar lite mer.

Vad jag förstår av andra trådar så verkar objektivet "OPTIK AF-S DX 18-105 ED VR" fått bra rescensioner för att vara ett "kit-objektiv"

Vad rekomenderar ni för minneskort? Jag kommer ha begränsad tillgång till dator och vill även kunna filma lite.

När jag blädrade runt bland Dustinhome.se sortimentet, är dessa något att ha eller rekomenderar ni något annat?

SANDISK SECURE DIGITAL EXTREME III (SDHC) 16 GB 30MB/SEK, 1290 KR.
http://www.dustinhome.se/pd_5010168424.aspx

SANDISK SECURE DIGITAL ULTRA II SDHC 32 GB, 1245 KR.
http://www.dustinhome.se/pd_5010169404.aspx

*******************************************************

Jag är inte så erfaren vad gäller systemkameror som sagt, käkar de batterin (antar att videon drar en del, någon som kan bekräfta hur länge det varnliga respektive hur mer batterigreppet håller) så att det är tillfälle att passa på och köpa med ett batterigrepp då dustinhome.se även verkar ha kampanj med nästan 50% rabatt på det också?

NIKON BATTERIGREPP MB-D80 TILL D80/D90#KÖP-TILL-D90, 990 KR.
http://www.dustinhome.se/pd_5010316565.aspx

Tack på förhand Arvid

Permalänk
Medlem

Man får ju inte bättre batteritid med batterigrepp, egentligen. Man kan möjlighet att stoppa in 2 batterier, vilket gör att man måste byta hälften så ofta, men... Personligen tycker jag mest att batterigreppet gör kameran klumpig och finner inte så mycket nytta med dem eg. Fotar man mycket porträtt osv och nästan fotar mer i stående format än liggande ser jag en fördel dock...

Systemkameror drar, eftersom man inte använder skärmen i samma utsträckning på kompaktkameror, generellt lite mindre batteri. Hur mycket/lite varierar en del från modell till modell och även från fotograf till fotograf.
Jag har inte verkligen testat hur många bilder det går att klämma ur mina kameror, men jag har i praktiken aldrig fått "soppatorsk" utom när jag glömt ladda och mätaren visat typ noll...
Med D70:n har jag fått ut närmare 2000 bilder, utan att ladda och med D300:n har jag fått ut 1200 bilder med en (av tre) "pinnar" på batterimätaren kvar.
Då använder inte jag LCD:n särskilt mycket och typ aldrig blixt.

Filmning med D90:n drar säkert lite mer, hur mycket vågar jag inte svara på dock.
Ang. minneskort så använder jag själv bara CF och har valt att köra med Sandisk då jag börjat med dem och det alltid har funkat problemfritt.
Vad gäller skrivhastighet är det väl främst vid video eller långa sekvenser med stillbilder som det spelar jätteroll... Vet inte vad som krävs för hastighet för film på D90...

Permalänk
Medlem

D90 !!!

Visa signatur

Canon 450D

Permalänk
Medlem

Köp flera 2 eller 1 GB kort istället för ett 12 GB. Det är inte kul när ett minneskort med 12 gb bilder går sönder.. Hellre att 1 av mina 6 stycken 2 GB kort går sönder..

Permalänk
Medlem

jag rekommenderar D90 jag också. Jag tror att du kommer sakna motorn som inte finns i D5000 när du ska köpa mer objektiv.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Är grymt sugen på en D90. Har en Olympus 510 idag som första test med systemkamera. Känner nu att jag vill uppgradera mig. Är det värt skillnaden för vad jag får för min och till en D90? På min saknar jag mest inspelningsfunktionen. Har barn och det skulle vara kul o ha det. Hur bra är inspelningsfunktionen?

Visa signatur

Laptop: MBA 13" | Telefon: Iphone 15" PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Köp flera 2 eller 1 GB kort istället för ett 12 GB. Det är inte kul när ett minneskort med 12 gb bilder går sönder.. Hellre att 1 av mina 6 stycken 2 GB kort går sönder..

Det betyder att du löper 6 gånger så stor risk att råka ut för ett korthaveri.

Nejdu, det där argumentet håller bara om du skulle använda två kort samtidigt och ha det ena som backup. För övrigt är det väldigt sällan de går sönder, vissa kort har till och med livstids garanti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det betyder att du löper 6 gånger så stor risk att råka ut för ett korthaveri.

Nejdu, det där argumentet håller bara om du skulle använda två kort samtidigt och ha det ena som backup. För övrigt är det väldigt sällan de går sönder, vissa kort har till och med livstids garanti.

Men det hjälper ju inte om kortet går sönder med en massa bilder på, right?

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det betyder att du löper 6 gånger så stor risk att råka ut för ett korthaveri.

Nejdu, det där argumentet håller bara om du skulle använda två kort samtidigt och ha det ena som backup. För övrigt är det väldigt sällan de går sönder, vissa kort har till och med livstids garanti.

Tänk dig att du har varit på ett uppdrag och tagit 600 bilder

Du har 1 kort som rymmer 600 bilder

eller

Du har 6 kort som rymmer 100 bilder vardera.

Vilket är då värst?

Att kortet med 600 bilder går sönder eller att ett av de sex går sönder? Säg att ett av de sex går sönder så har du fortfarande 500 bilder kvar (och kanske har då iallafall något att redovisa för kunden). Risken för att samtliga 6 skulle gå sönder samtidigt är tämligen osannolikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Men det hjälper ju inte om kortet går sönder med en massa bilder på, right?

Jag vet inte vad du syftar på, men svaret är att tagligen nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Tänk dig att du har varit på ett uppdrag och tagit 600 bilder

Du har 1 kort som rymmer 600 bilder

eller

Du har 6 kort som rymmer 100 bilder vardera.

Vilket är då värst?

Att kortet med 600 bilder går sönder eller att ett av de sex går sönder? Säg att ett av de sex går sönder så har du fortfarande 500 bilder kvar (och kanske har då iallafall något att redovisa för kunden). Risken för att samtliga 6 skulle gå sönder samtidigt är tämligen osannolikt.

Okej, snabbt räkneexempel:

Säg att det är 2.3% risk att ett kort går sönder (helt fiktiv siffra). Om du har 6 kort är risken att råka ut för korthaveri 1.023^6=~1.146 alltså 14.6% jämfört med 2.3% om du har ett kort.

Om vi tar hänsyn till antalet bilder på minneskorten så får vi ett jämförelsetal på 14.6*100=1460 för de 6 minneskorten jämfört med 2.3*600=1380 för ett stort minneskort.

Poängen är att det är ungefär lika riskfyllt med ett stort minneskort som 6 små. Dessutom, yrkesfotografer har ofta någon slags backup-enhet (t.ex. bärbar dator) som de kan ägna kvällen på hotellet att tanka över bilder till.

Läs runt lite i lagringsforumet annars, det är ingen som har två 500GB diskar för att fördela risken eftersom det inte hjälper. Däremot kan man ha två diskar i RAID 1 vilket kan jämföras med att ha två minneskort i samma kamera och ha det ena som backup-kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Om vi tar hänsyn till antalet bilder på minneskorten så får vi ett jämförelsetal på 14.6*100=1460 för de 6 minneskorten jämfört med 2.3*600=1380 för ett stort minneskort.

Du glömmer att vikta för det faktum att människor i regel oftast vill ha 500/600 bilder från sin semester istället för att riskera att bli av med alla 600.
Att bli av med alla 600 bilder har ju en chans på 7 miljarder med de små korten medan det är en på 43 med det stora enligt ditt räkneexempel.

För att inte nämna att korten har en betydligt mindre risk att gå sönder när de inte används, vilket kommer bli en sjättedel så mycket på de små korten jämfört med det stora. De självdör inte speciellt ofta..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det betyder att du löper 6 gånger så stor risk att råka ut för ett korthaveri.

Nejdu, det där argumentet håller bara om du skulle använda två kort samtidigt och ha det ena som backup. För övrigt är det väldigt sällan de går sönder, vissa kort har till och med livstids garanti.

Så man bör ha en jättestor hårddisk i datorn då?

Köper man fler kan de ju gå sönder.........

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag vet inte vad du syftar på, men svaret är att tagligen nej.

Okej, snabbt räkneexempel:

Säg att det är 2.3% risk att ett kort går sönder (helt fiktiv siffra). Om du har 6 kort är risken att råka ut för korthaveri 1.023^6=~1.146 alltså 14.6% jämfört med 2.3% om du har ett kort.

Om vi tar hänsyn till antalet bilder på minneskorten så får vi ett jämförelsetal på 14.6*100=1460 för de 6 minneskorten jämfört med 2.3*600=1380 för ett stort minneskort.

Poängen är att det är ungefär lika riskfyllt med ett stort minneskort som 6 små. Dessutom, yrkesfotografer har ofta någon slags backup-enhet (t.ex. bärbar dator) som de kan ägna kvällen på hotellet att tanka över bilder till.

Jag har ännu bara läst matte b så jag har ingen anning om vad jämförelsetal är. Men för att räkna ut chansen för att samtliga 6 kort ska gå sönder bör man ju kunna använda ett enkelt träddiagram?
Om vi säger för enkelheten att chansen för ett haveri är 10%. Då bör risken vara 1/10^6 eller en på miljonen att samtliga småkort ska gå sönder. Eller hur? Men för att de stora ska gå sönder är det 1/10, en på tio. Detta är ju en dramatiskt stor skillnad?

Räknar jag fel?

Edit:
Ja kanske jag gjorde
Det är väl snarare 720/1'000'000=1/1389 att alla sex korten går sönder?! Fortfarande mindre risk att samtliga småkort går sönder

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Poängen är att det är ungefär lika riskfyllt med ett stort minneskort som 6 små. Dessutom, yrkesfotografer har ofta någon slags backup-enhet (t.ex. bärbar dator) som de kan ägna kvällen på hotellet att tanka över bilder till.

Vad händer då om man får ett haveri under dagen? Inte en chans att argumentent "men jag skulle ju göra en backup ikväll" kan få bilderna tillbaks.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Läs runt lite i lagringsforumet annars, det är ingen som har två 500GB diskar för att fördela risken eftersom det inte hjälper. Däremot kan man ha två diskar i RAID 1 vilket kan jämföras med att ha två minneskort i samma kamera och ha det ena som backup-kort.

Det är ju olika ting. Föresten brukar man inte säga att risken för ett haveri ökar ju mer bytes man föröker pressa in per kvadratcentimeter på mekaniska diskar?

Detta är ju ruskigt offtopic men men.
Du har två diskar på 500 GB eller en på 1 TB.
De två 500 GB hårddiskarna delas upp såhär
Disk 1 innehåller Filmer
Disk 2 innehåller Bilder

Hårddisken på 1 TB innehåller både filmer och bilder.

Disk 1 på 500 GB och disken på 1 TB går sönder samtidigt, men den som har delat upp det har fortfarande disk 2 kvar och därmed har han kvar sina bilder! Att disk ett och två skulle gå sönder samtidigt är väldigt osannolikt.
Alltså den med disken på 1 TB förlorar allt medan den som har haft två hårddiskar förlorar 50%.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag vet inte vad du syftar på, men svaret är att tagligen nej.

Jag syftade på att du skrev att korten har livstids garanti, vilket inte hjälper så värst mycket om kortet är fyllt med bilder när det går sönder.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Här i livet har vi lärt oss att vara extra försiktiga! Men många gånger på fel saker. Vi prioriterar helt galet många gånger osv.
Gör det du själv tycker verkar bäst! Vilka risker du vill ta! Ärligt talat! Köp 2 kameror med dig ifall ena går sönder............boka 2 biljetter ifall ena flyget pajar! Skaffa dubbla minneskort ifall ena går sönder........ta med dig ett par extra skor!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nacud
Här i livet har vi lärt oss att vara extra försiktiga! Men många gånger på fel saker. Vi prioriterar helt galet många gånger osv.
Gör det du själv tycker verkar bäst! Vilka risker du vill ta! Ärligt talat! Köp 2 kameror med dig ifall ena går sönder............boka 2 biljetter ifall ena flyget pajar! Skaffa dubbla minneskort ifall ena går sönder........ta med dig ett par extra skor!

Mmm. Kände också att diskussionen började bli aningen urspårad (med all respekt)..

Tack för hjälpen alla, blev en D90 med 50-105 objektiv och 32 gb minneskort (ja, jag är medveten om alla risker, men vill kunna filma lite längre stunder).

Ha det gott och trevlig sommar alla!

Permalänk
Medlem

hoppas du läst en del om filmningen på den kameran..D90 har ingen autofokus när du filmar..det är manuel fokus som gäller, och 5min max pergång i hdformat. är du ute efter att filma mycket..köp en videokamera..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Okej, snabbt räkneexempel:

Säg att det är 2.3% risk att ett kort går sönder (helt fiktiv siffra). Om du har 6 kort är risken att råka ut för korthaveri 1.023^6=~1.146 alltså 14.6% jämfört med 2.3% om du har ett kort.

Om vi tar hänsyn till antalet bilder på minneskorten så får vi ett jämförelsetal på 14.6*100=1460 för de 6 minneskorten jämfört med 2.3*600=1380 för ett stort minneskort.

Poängen är att det är ungefär lika riskfyllt med ett stort minneskort som 6 små. Dessutom, yrkesfotografer har ofta någon slags backup-enhet (t.ex. bärbar dator) som de kan ägna kvällen på hotellet att tanka över bilder till.

Det blev lite knas med matten där, 2.3% är inte lika med 1.023 (102.3%). Sannolikheten att förlora alla bilder (förutsatt att haverierna är oberoende händelser) är för 6 kort 0.023^6 = 0.000000000148 = 14.8 *10^-9 % jämfört med 2.3% för ett kort.
Om det däremot är sannolikheten för att exakt ett av dina sex kort skall havera så är den p*(1-p)^(n-1) *n = 0.12 = 12% (p sannolikheten för varje händelse och n=#händelser). Vad du vill med ditt jämförelsetal vet jag inte eftersom du försöker jämföra sannolikheten för en händelse med sannolikheten för sex stycken.

Jag vet inte vad du menar med riskfyllt, men risken att förlora alla bilder (rent sannolikhetsmässigt) är betydligt mindre med sex separata kort.

Visa signatur

Don't Panic
Studerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Du glömmer att vikta för det faktum att människor i regel oftast vill ha 500/600 bilder från sin semester istället för att riskera att bli av med alla 600.
Att bli av med alla 600 bilder har ju en chans på 7 miljarder med de små korten medan det är en på 43 med det stora enligt ditt räkneexempel.

För att inte nämna att korten har en betydligt mindre risk att gå sönder när de inte används, vilket kommer bli en sjättedel så mycket på de små korten jämfört med det stora. De självdör inte speciellt ofta..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Text

Det är fortfarande troligare att ö.h.t. bli av med bilder om du har flera kort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Så man bör ha en jättestor hårddisk i datorn då?

Ja? Som du tar regelbunden backup på och helst kör i en lämplig RAID-nivå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vladmir
Det blev lite knas med matten där, 2.3% är inte lika med 1.023 (102.3%). Sannolikheten att förlora alla bilder (förutsatt att haverierna är oberoende händelser) är för 6 kort 0.023^6 = 0.000000000148 = 14.8 *10^-9 % jämfört med 2.3% för ett kort.
Om det däremot är sannolikheten för att exakt ett av dina sex kort skall havera så är den p*(1-p)^(n-1) *n = 0.12 = 12% (p sannolikheten för varje händelse och n=#händelser). Vad du vill med ditt jämförelsetal vet jag inte eftersom du försöker jämföra sannolikheten för en händelse med sannolikheten för sex stycken.

Jag vet inte vad du menar med riskfyllt, men risken att förlora alla bilder (rent sannolikhetsmässigt) är betydligt mindre med sex separata kort.

Tack för rättelsen, ibland blir det fel.

Permalänk
Medlem

D90 är det självklara valet, om inte en D300 beg.

D5000 är en leksak. Och en onödigt dyr en.

Permalänk
Medlem

offtopic! 50d har jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Jag syftade på att du skrev att korten har livstids garanti, vilket inte hjälper så värst mycket om kortet är fyllt med bilder när det går sönder.

Nej, men det tyder på att tillverkaren anser att korten är stabila så till den grad att man har råd att ge livstids garanti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Det är fortfarande troligare att ö.h.t. bli av med bilder om du har flera kort.

Ja, sannolikheten att något av dina minneskort havererar ökar ju desto fler du har. Däremot tror jag att folk vill undvika värstafalls-scenariot där all data försvinner, på bekostnad av den ökade risken att åka på partiell förlust av data.

But each to his own; jag kör med ett 16 gigs-kort och det fungerar bra för mig. Jag för ofta över mina bilder till datorn och har samtidigt minneskapacitet för att vara ute och fotografera ett tag utan att behöva oroa mig över att datorn inte är med.

Är det dessutom regnigt, fuktigt eller riktigt smutsigt/dammigt ute så föredrar jag att inte fiffla med minneskortsbyten när minneskortet kan ligga i skyddat förvar förslutet av kamerans vädertätade skal.