Permalänk
Medlem

Ingen som har nått att säga ang min bild? :[

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xiano
Ingen som har nått att säga ang min bild? :[

Nej, försvinn!

Landskap komponeras vanligtvis enligt tredjedelsregeln, eftersom att det tenderar att ge landskapsbilder bäst balans i kompositionen. Visst finns det många undantag, men just din bild skapar lite oro hos mig. Jag vet inte riktigt vart jag ska fästa blicken. Jag får ingen översikt över bilden. Solen ligger konstigt till också. Det blir att beskära bilden ganska hårt om kompositionen ska få balans.

Rätade upp horisonten, skruvade lite på kontrast och ljusade upp bergen i bakgrunden.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! ska ladda upp en ny bild imorgon då kanske :]

Permalänk
Medlem

Hejsan! var ute fota idag. när man kom så satt man sig kolla igenom alla bilder, just med den här bilden ville man leka lite med Curves. Trädet blev lite framhäv ja om man ska kalla de så.

Före Ps3

Efter Ps3

jag är ny inom foto tycker de BRA KUL! Ni får gärna ge kritik!

Visa signatur

FOTO: D90, Nikkor 55-200/4,0-5,6 VR | Nikon 50/1.8D AF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr1bbe
Vad är bra och vad kunde jag gjort bättre?
http://pici.se/pictures/KYWsttBKB.jpg

Jag gillar helhetsintrycket! Kanske kan bilden rätas upp utifrån horisonten och inte skogen? Den känns lite sned.

Permalänk
Medlem

Ja jeklar du, de har jag inte ens sett/tänkt på, tackar tackar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr1bbe
Vad är bra och vad kunde jag gjort bättre?
http://pici.se/pictures/UgEIHLQxQ.jpg

edit: rätat upp den nu

Jag upplever den som överskärpt där vattnet möter träden i bakgrunden. Det känns lite tomt i mitten. Hade det varit lite mindre tomt i mitten hade stenarna till höger kunnat balansera ut båten och huset. Flytta huset och ta om bilden.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Har ingen systemkamera tyvärr, tagen med en vanlig kompaktkamera.

Gillar bilden själv... vet inte riktigt varför dock... Det blå fatet i bakgrunden är lite roligt, tycker att det stör och samtidigt skapar lite liv i bilen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle
Har ingen systemkamera tyvärr, tagen med en vanlig kompaktkamera.

Gillar bilden själv... vet inte riktigt varför dock... Det blå fatet i bakgrunden är lite roligt, tycker att det stör och samtidigt skapar lite liv i bilen.

http://i44.tinypic.com/34g2hj5.jpg

/hulle.

Lite tråkigt med motivet precis i mitten, det skapar ingen laddning i bilden. Motivet hade kanske kunnat vara lite roligare också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tsukuyomi
Lite tråkigt med motivet precis i mitten, det skapar ingen laddning i bilden. Motivet hade kanske kunnat vara lite roligare också.

Ja, placeringen av motivet är lite trist, sant. Jag tänkte inte så mkt när jag tog bilden, var mest i efterhand som jag gillade ljuset i den.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Jag tog den här bilden i förrgår, men jag är inte riktigt nöjd med färgerna och ljuset. Vad tycker ni och finns det något jag kan göra?

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snytbaggen
Jag tog den här bilden i förrgår, men jag är inte riktigt nöjd med färgerna och ljuset. Vad tycker ni och finns det något jag kan göra?

[rl]http://farm4.static.flickr.com/3646/3638516814_71997d0689_b.j...[/url]

Jag hade nog beskurit den så att man inte ser berget eller vad det är nere i vänstra hörnet.

Annars: Jäkligt snygg bild.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

tycker också att du borde croppa bort så att skiten till vänster försvinner. färgerna kanske borde justeras på något vis och kanske ljusa upp båten lite, eller det kanske bara skulle se dumt ut?

vad tycker ni om den här då?

Permalänk

Oskifer: Jag gillar den, färgerna känns bra och placeringen av motivet passar för den här bilden.

Förresten har jag gjort som ni sade och croppat bort stenarna i kanten och provat att ljusa upp båten lite, ni får avgöra om det ser dumt ut eller inte. Det är lite hastigt gjort, särskilt på masten, så ni får ha lite överseende med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr1bbe
Förutom att fokus är fel , hur kunde ja gjort den här bilden bättre?
http://pici.se/pictures/RdjuToHaA.jpg

Snurrat runt på grodan tills han såg lite mer kontaktbar ut, korrigerat vitbalansen så att bilden inte är så varm i tonerna, kanske väntat tills ljuset inte var så hårt eller alternativt satt någonting mellan solen och grodan som kan sprida ut ljuset och göra ljuset mjukare (ett vitt paraply eller någonting liknande som passar din budget).

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

De där me vit balansen var bra.Kan blir svårt att hålla på och snurra runt på grodan å trixxa efetr som den met 99% skulle hoppa iväg, men tack för de där med vitbalansen!

Permalänk
Medlem

Gör väl min debut här i tråden då

Funkar?

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dInmIn
Gör väl min debut här i tråden då

http://hemler.jerryalmen.se/images/IMG_3754.jpg

Funkar?

Man tror att man ska titta där fokus är, men det blir jag inte riktigt klok på för fokus ligger på några stenplattor som inte ger mig någonting. Dom där fyrkanterna som innehåller träd skulle kunna gett en känsla av symmetri om dom nu hade varit lite mer, ehm, symmetriska.
Ett lite annat perspektiv på det hela samt en mindre bländare som gett längre skärpedjup hade lyft bilden i mina ögon. Som den är nu säger den mig ingenting utan jag får sitta och gissa på vad det är du har försökt att göra.
Dock var det ett bra val att ha den i s/v! Fortsätt att trixa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toxic Crow
Man tror att man ska titta där fokus är, men det blir jag inte riktigt klok på för fokus ligger på några stenplattor som inte ger mig någonting. Dom där fyrkanterna som innehåller träd skulle kunna gett en känsla av symmetri om dom nu hade varit lite mer, ehm, symmetriska.
Ett lite annat perspektiv på det hela samt en mindre bländare som gett längre skärpedjup hade lyft bilden i mina ögon. Som den är nu säger den mig ingenting utan jag får sitta och gissa på vad det är du har försökt att göra.
Dock var det ett bra val att ha den i s/v! Fortsätt att trixa

Något sånt jag skulle kunna gissa mig till att någon skulle säga

Sanningen är att bilden är tagen under hemfärden efter att jag köpt ett 50/1.8. Tog bilden då tanken var att fyrkanterna som träden står i skulle ge någon form av symmetri, fast ändå inte (svårt att förklara hur jag tänkte). Att den är tagen med en stor bländare är just pga. nyinköpet av 50/1.8... svårt att låta bli då

Men som du säger, dessa saker hade kunnat göra bilden intressant på ett annat sätt, kanske bättre, vad vet jag. Är dock något med bilden som jag själv fastna för

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr1bbe
Förutom att fokus är fel , hur kunde ja gjort den här bilden bättre?
http://pici.se/pictures/RdjuToHaA.jpg

Jag hade satt fokusen på ögat också

Permalänk
Medlem

Håller med om att fokusen skulle kunnat vara bättre, men det jag tänker på först är vinkeln, visst det kan vara lite svårt med ett levande djur som inte alltid gör precis som man vill, men om du hade vridit kameran runt grodan lite så man såg ögonen och "ansiktet" lite bättre?

Här kommer jag med en bild också!

Visa signatur

denna signatur är inte vettig, den är inte heller tänkt att ha någon djup filosofisk mening som man kan tro. allt jag vill säga med denna signatur är att jag inte har nånting att skriva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
Håller med om att fokusen skulle kunnat vara bättre, men det jag tänker på först är vinkeln, visst det kan vara lite svårt med ett levande djur som inte alltid gör precis som man vill, men om du hade vridit kameran runt grodan lite så man såg ögonen och "ansiktet" lite bättre?

Här kommer jag med en bild också!
http://fc00.deviantart.com/fs48/i/2009/175/1/9/Playing_with_l...

Riktigt snygg.
Bra med färgrika kontraster.

Sska man vara riktigt petig tycker jag personligen att den är retucherad lite för mkt.
Huden ser inte riktigt naturlig ut.
Kan vara smink dock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Riktigt snygg.
Bra med färgrika kontraster.

Sska man vara riktigt petig tycker jag personligen att den är retucherad lite för mkt.
Huden ser inte riktigt naturlig ut.
Kan vara smink dock

Min första tanke också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus

Här kommer jag med en bild också!
http://fc00.deviantart.com/fs48/i/2009/175/1/9/Playing_with_l...

Måste säga att den gillade jag inte alls! Ta det lugnt med retucheringen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanctus
Håller med om att fokusen skulle kunnat vara bättre, men det jag tänker på först är vinkeln, visst det kan vara lite svårt med ett levande djur som inte alltid gör precis som man vill, men om du hade vridit kameran runt grodan lite så man såg ögonen och "ansiktet" lite bättre?

Här kommer jag med en bild också!
http://fc00.deviantart.com/fs48/i/2009/175/1/9/Playing_with_l...

Riktigt bra! Kreativt med löven. Några småsaker bara, jag tror den skulle göra sig bättre om du kapade av lite i vänsterkanten, men så är jag en sucker för 5:4-formatet också. Ramen gillade jag inte alls. Sen tycker jag hudtonerna är lite väl ljusa.

Permalänk

Känner att jag behöver lite konstruktiv kritik även om det smärtar, men jag behöver utvecklas mer.

Jag är inte så där bra på ps nu för tiden, sist jag höll på med det var när jag var runt 17år, dvs för 12år sen.

Vet ej hur fasen jag ska få till himlen, tycker den e på tok för ljus för att vara mitt på kvällen. Kranen känns utfrätt upptill.

Har croppat och ändrat färgmättnaden lite, lagt till en ram samt clonat bort delar av en gran som jag inte fick bort utan att croppa bilden för mycket på efterbilden.

De jag gjort på "orginalet" är bara att minska storleken och gjort om den till jpeg då. Så man kan visa det utan att de ska sno för mycket resurser.

Före:

Efter:

Tack på förhand.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Känner att jag behöver lite konstruktiv kritik även om det smärtar, men jag behöver utvecklas mer.

Jag är inte så där bra på ps nu för tiden, sist jag höll på med det var när jag var runt 17år, dvs för 12år sen.

Vet ej hur fasen jag ska få till himlen, tycker den e på tok för ljus för att vara mitt på kvällen. Kranen känns utfrätt upptill.

Har croppat och ändrat färgmättnaden lite, lagt till en ram samt clonat bort delar av en gran som jag inte fick bort utan att croppa bilden för mycket på efterbilden.

De jag gjort på "orginalet" är bara att minska storleken och gjort om den till jpeg då. Så man kan visa det utan att de ska sno för mycket resurser.

Före:
http://pici.se/thumbs/t_ZQDFxTIiF.gif

Efter:
http://pici.se/thumbs/t_kzDhspeRD.gif

Tack på förhand.

Jag tycker att bilden ser bättre ut efter din redigering!

Det är alltid lite lurigt med en bild som är delvis ljus och delvis mörk. Vill man ha korrekt exponering på det ljusa så blir det mörka underexponerat och vice versa. Visserligen kan man komma runt det genom att överlappa flera bilder med olika exponering (exposure blending) tror jag, eller t.ex. att arbeta med lager och opacitet i Photoshop.

För att undvika en urtvättad himmel och för att få häftiga siluetter så hade jag nog valt att exponera bilden efter himmlen istället för gräset eller andra mörkare partier. Jag hade alltså exponerat bilden mindre i sin helhet.

Permalänk

Jo, det låter ju smart, borde ha tänkt på det och fått en lite mörkare mark istället.

Tackar

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Medlem

Kommentera

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Grym bild, men jag tycker det är för mycket tomrum till höger, så att ögat på fågeln hamnar lite för mycket i mitten för min smak. Prova att ta bort lite mer av tomrummet till höger, så det blir ungefär samma avstånd från näbben till kanten som stjärtfjädern till kanten.