Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att den känns varm, klart man känner att luften vid utblåset är lite varmare. Vet dock inte vad man ska använda för program för att få en korrekt temp avläsning.

Permalänk

Hur fungerar den i överlag när det gäller surfning och användandet av enklare program som office mm?

Min stationära gick sönder några veckor sedan och jag söker nu efter en liten dator som jag ska ha för att surfa, ladda hem, se på film mm?

Permalänk
Medlem

Tyvärr är den svarta (och vita, tror jag) slut hos leverantören och enligt alla företag jag ringde så kommer man kaaanske få sin dator sent nästa vecka men förmodligen om 14 dagar eller mer.

Jag hittade dock ett företag som hade två datorer kvar så om någon är jättesugen på att slippa vänta så är det bara att beställa. Jag ringde och kollade och han hade dem framför sig så det fanns ingen chans att man inte skulle få den.

http://www.oc.nu/ItemInfo?itemId=156008476&itemName=Nettop+As...

Lagret uppdateras live tydligen och det finns nu en kvar efter att jag avbeställt min från webhallen.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Efter att ha uppdaterat till senaste biosen så blev maskinen tystare än innan och det finns fler ljudlägen att välja på i bios. Så det kan vara värt att göra för er som beställt en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gegg
Efter att ha uppdaterat till senaste biosen så blev maskinen tystare än innan och det finns fler ljudlägen att välja på i bios. Så det kan vara värt att göra för er som beställt en.

Skönt. Känns som det kommer att ha den 24/7 i lägsta fläktläget då om man inte är så jättekräsen (sover med öppet fönster i centrala Stockholm). Nu måste jag bara vänta på att få hem den också!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Inet hoppas på att få in maskinerna på måndag så man kan ju bara hoppas att man har den senare nästa vecka.. blir bra då jag ungefär samtidigt får hem min beställda LG 50PS8000

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J!mb0
Inet hoppas på att få in maskinerna på måndag så man kan ju bara hoppas att man har den senare nästa vecka.. blir bra då jag ungefär samtidigt får hem min beställda LG 50PS8000

Pratade med dem idag och de sa att det var nästan ingen chans alls att de fick in dem ens nästa vecka. :S

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Pratade med dem idag och de sa att det var nästan ingen chans alls att de fick in dem ens nästa vecka. :S

Det var inte speciellt kul att höra.. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J!mb0
Det var inte speciellt kul att höra.. :/

Mmm, leverantören har tydligen problem att få fram delar. Jag hoppas bara att min beställning hos oc.nu går bra eftersom han lovade att han hade grejerna framför sig. Så jag booorde ju i alla fall få min snart.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Den svarta har kommit in i lager lite här och var idag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=447148

Edit: Den har också sjunkit lite i pris.

Permalänk
Medlem

Jag fick min idag och jag måste säga att den låter ganska mycket även i lägsta läget. Ska undersöka om man kan klocka ner den en del och köra helt utan fläktar!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Ni som nu har fått hem den skulle ni kunna testa dess funktioner för DXVA/Hårdvaruaccelerering av de vanligaste HD formaten uppspelade i MPC-HC?! . Vet ni inte hur ni skall gå till väga kan ni följa min guide som är länkad nedan. Testa lite olika, både 720P och 1080P för att se hur 9400M grafiken klarar av det hela... Helst med Vista...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Ni som nu har fått hem den skulle ni kunna testa dess funktioner för DXVA/Hårdvaruaccelerering av de vanligaste HD formaten uppspelade i MPC-HC?! . Vet ni inte hur ni skall gå till väga kan ni följa min guide som är länkad nedan. Testa lite olika, både 720P och 1080P för att se hur 9400M grafiken klarar av det hela... Helst med Vista...

Också riktigt nyfiken på detta!

Blir nog en sådan här snart

/R

Permalänk
Medlem

Fick min igår och har lekt lite.

körde halflife2 - lost coast i 1680x1050 med standard inställningar, hackade lite när det hände mycke på skärmen men drar man ner inställningarna lite är det nog helt spelbart.

ska prova bioshock, mpc (hc) och wow om jag orkar kopiera över det från stora datorn ikväll, återkommer med resultat.

kör XP på den.

Funderar på om jag ska stänga av hyperthreading elle lämna det påslaget?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mikgus
Fick min igår och har lekt lite.

körde halflife2 - lost coast i 1680x1050 med standard inställningar, hackade lite när det hände mycke på skärmen men drar man ner inställningarna lite är det nog helt spelbart.

ska prova bioshock, mpc (hc) och wow om jag orkar kopiera över det från stora datorn ikväll, återkommer med resultat.

kör XP på den.

Funderar på om jag ska stänga av hyperthreading elle lämna det påslaget?

Haha
Roliga tester med spel, det gillar vi.
Lättare att förstå hur mycket bättre ion är mot vanliga 950.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raven6z
Jag fick min idag och jag måste säga att den låter ganska mycket även i lägsta läget. Ska undersöka om man kan klocka ner den en del och köra helt utan fläktar!

Uppdatera bios till 1.40. Ska tydligen bli tystare då.

Jag kör min i 1.9ghz och med "normal" fan speed.

Permalänk
Medlem

gjort lite mer tester.

Bioshock
fick dra ner både inställningar och upplösning ganska lågt (1280x768) innan det blev hyffsat spelbart. Hackar fortfarande till när det händer mycket på skärmen.

wow
Låg mellan 20-40 fps i 1680x1050 på låga inställningar. Questa/grinda funkar men troligen inte raid/pvp. Inga addons installerade.

Film
Hadde bara några musiksvideos i 720.så jag laddade hem ett gäng trailrar.
720p såg aldrig processorlast över 3%
1080p processorbelastning 6-9%.
2160p processorbelastning runt 40% men klippet visas med ca 2fps

DownThemAll drog mer processorkraft när den laddade ner trailarna.

ett par skärmdumpar
http://www.manaskan.com/hd/ff.jpg
http://www.manaskan.com/hd/tr2-2.jpg

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Billig.

och ful.

Kul att Asrock jämför ljudnivån med bland annat ett lyftande jetplan och en nattklubb!

Resultat: Silent (...)

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

BenchmarkReviews.com har testat Asrock ION 330 http://benchmarkreviews.com/index.php?option=com_content&task...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
och ful.

Kul att Asrock jämför ljudnivån med bland annat ett lyftande jetplan och en nattklubb!

Resultat: Silent (...)

Värt att notera.
Den är så tyst att när du står bredvid ett jetplan så hör man knappt 330-in.

Permalänk
Medlem

Gärna fler tester för att kolla hur den klarar av MPC-HC och X264/MKV, gärna flera 720P och 1080P, gärna också "felkodade" med s.k Level5.1 för att se om det klarar av "Alla" filmer(som övriga nvidia 8k & 9k serie kort klarar men inte ATI).

Skulle vara trevligt om nån kunde skriva en review på den och göra en egen tråd. Finns ju reviews ute på nätet men dessa behandlar bara Bluray/H264/VC-1 uppspelad i PowerDVD och inte x264/mkv uppspelad i mpc-hc...

Sen lite tester på flashbaserad videouppspelning på svtplay.se, youtube.com m.fl. Dessa sägs tidigare ha varit "svåruppspelade" med då tidigare versioner av Adobe Flash som då inte hade hårdvaruaccelerering. Detta Tror jag att Adobe har fixat och nu i v10 av Adobe Flash Player så kan man kryssa i hårdvaruaccelerering(om det nu funkar). Om den klarar av vanliga svtplay och youtube utan hack/lagg så testa gärna också svtprima med högre upplösning och klipp i HD upplösning på youtube, typ nån trailer.

Edit*
Hårdvaruaccelereringen i Flash 10 finns där för framtida flashbaserade lösningar. Verkar inte finnas nån nuvarande hårdvaruacc för flashvideos på svtplay och youtube. Är detta något man skall göra med sin lilla mediadator så verkar den inte duga...

Lite wierd att den verkar klara av HD film men inte flash...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk

Har hämtat min nu!!

BIOS uppgraderat (väldigt smidigt via USB)

Edit:
Windows 7 32b installerat.
Ubuntu + XBMC klart!
/Qudos

/Tobbe

Permalänk
Medlem

Kan tipsa att det går utan problem att ta bort båda fläktarna och köra den helt passiv om man vill. Den blir varm men den överlever det.

Annars kan man göra som jag har gjort. Plocka ut DVDn och lägg HDDn rakt på moderkortet. På hela paketet lägger man en 120mm fläkt! Fungerar jättebra! Om fläkten dessutom är 20mm eller smalare så kan man stänga locket helt; annars får den ligga "halvpå"!

Har man en bra fläkt då låter den INGENTING.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Här har vi ett test på Asrock ION 330 med Ubuntu http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=asrock_net...

Visa signatur

janee

Permalänk
Inaktiv

min låter inget utan att byggt om något. ni måste fått måndagsexemplar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
min låter inget utan att byggt om något. ni måste fått måndagsexemplar...
ubbe

Kanske inte måndagsexemplar men många tillverkare byter leverantörer på komponenter hit och dit.
Kan vara en sån sak som gör att en del då skulle ha fått fläktar av sämre kvalitet.

Permalänk
Inaktiv

så kanske det är för även andra testare skriver såhär:
This BIOS also supports ASRock Instant Flash, ASRock Instant Boot, adjusting the memory timings, tweaking the GPU core and shader clocks for the GeForce 9400M, and various other options. For further tuning the overclock, the Vcore, DRAM, and chipset voltages can be tweaked. The Vcore voltage can be adjusted from 1.021V to 1.315V, DRAM from 1.794V to 2.144V, and the Intel chipset from 1.004V to 1.153V. Further enriching this BIOS, the system fan is controllable so that it runs in a silent, normal, overclocking, or full speed mode. Even when overclocking this system, the fan is very quiet and did not bother us at all. The system also continued to run quite cool, but we do not have specific numbers to share due to the lack of LM_Sensors support with this motherboard for being able to monitor the thermal sensors within Linux.

från h**p://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=asrock_nettop_330&num=1

Permalänk
Inaktiv

Hade den bara haft dubbla DVI eller en DVI + HDMI så hade det ju vart en kanonprodukt...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Hade den bara haft dubbla DVI eller en DVI + HDMI så hade det ju vart en kanonprodukt...

I mina ögon är detta en kanonprodukt. lysande liten maskin..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ubbe1
min låter inget utan att byggt om något. ni måste fått måndagsexemplar...
ubbe

Menar du att du att du verkligen inte hör någonting om du är 2m ifrån den när det är knäpptyst i rummet? Det finner jag väldigt svårt att tro då det är 1x50mm fläkt och 1x25mm fläkt i den.

Den låter inte MYCKET men den låter helt klart. Tillräckligt för att det ska bli småjobbigt att sova med den på om den är i samma rum.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin