Permalänk
Medlem

hjälp med ritbord

tjena, letar efter ett ritbord men undrar om någon vet var man kan få en gärna med skärm som är billig(och bra?)
har någon erfarenhet av dom?
isåfall tycker ni att man kan klara sig utan skärm eller, jag tycker att det känns som om det kan bli svårt att veta exakt vart man ska sätt ned pennan för att dra nästa streck om där inte är en bild men jag har aldrig provat en så jag vet inte...

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda den till?

Jag har en Wacom Bamboo Fun Small som jag bara haft några dagar.
Kostar runt 1k.
http://www.wacom.com/bambootablet/bamboofun.php
Annars finns det medium storleken med den är dyrare. Själv tycker jag att det räcker med den mindre.
Det är lätt att lära sig använda den, bra för nybörjare (som jag).
I början var det lite svårt att sätta rätt men man lär sig med tiden. Eftersom man inte ser bilden på själva plattan så måste man titta på datorskärmen medan man ritar.

Visa signatur

Burk: AMD FX-8320 | Radeon R9 270X | 8GB RAM | ASUS M5A97 R2.0 | CM 550W | FDD R4 | Samsung Evo 840 250GB

Permalänk
Medlem

Man ser ju vart markören är på skärmen även när inte pennan trycks mot plattan. Det är inte så mycket svårare än att veta vart musen är innan du klickar egentligen.

Wacom är märket du bör kika på iallfall.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

de med skärm kostar från 11 000 ungefär (wacom cintiq 12') och en professionell platta från samma bolag kostar runt halva priset eller mindre.
om du bara vill testa och inte lägga så mkt pengar på det så köp en wacom bamboo, om du har lite mera pengar köp en intuos 4(nysläppt modell).

ang. rita på skärm eller inte, jag sitter med både en tabletPC och en intuos3, i vissa situationer så föredrar jag att inte ha handen över det jag ritar så då blir det att använda intuos:an , så dyrare är inte alltid bättre hehe.
och man lär sig snabbt att använda en vanlig platta, som Z säger så ser du när markören rör sig om du har pennan över plattan.
om du är osäker så har vissa mac affärer framme wacoms att testa.

om du köper en intuos4 så får du en ritplatta för professionellt bruk, borde räcka gott och väl. de finns i olika storlekar från ungf. a6 till a3.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Köp inte en Wacom Volito på Netto i alla fall, den tabben gjorde jag när jag tänkte att det kunde vara käckt med en extra ritplatta att släpa med sig, ex till skolan. Totalt värdelös, haha.

Håller med ovanstående att Wacom Bamboo är en bra platta! Hellre en mindre Wacom än att köpa en Trust skulle jag också säga. Har hört från ett par personer som haft Trust att pekaren kan "darra" lite på skärmen och göra precisionsarbete lite jobbigt.

Själv har jag en Wacom Intuos 3 A5 sen några år tillbaks, gillar den skarpt, och tycker att A5 är en perfekt storlek

Visa signatur

AMD Ryzen 1800X 3.6 GHz | NVIDIA GeForce GTX 1070 8GB | 64 GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC19200/2400MHz CL14 4x16GB | Win 10 Pro