Möjlig fuskare i Svenska Spels fototävling

Permalänk
Medlem

Möjlig fuskare i Svenska Spels fototävling

Ni kanske har sett Svenska Spels fototävling där man kan vinna en systemkamera för totalt ca 20 000kr?

http://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=823

Vad många dock inte vet är att bilden som i skrivandes stund ligger etta har, enligt mig, starkt fuskat sig till röster.

http://svenskaspel.se/p4.aspx?pageid=823&image_id=1493

Titel: Tung last påväg mot mellanlandning.
Fotograf: Lari Salminen
Ort: Sundsvall
Röster: 3527 (i skrivandes stund)

Hemsidan Designadinblogg.se är en hemsida som drivs av Lari Salminen där han bloggar och tipsar om bloggdesignknep. Hemsidan har över 100 000 unika besökare per månad och när tävlingen startade skrev Lari ett blogginlägg med hans bidrag och hade på en vecka fått ihop ca 40 röster. Inge konstigt med det.

Efter nån dag till så ändrade sedan Lari sidan så när man går in på Designadinblogg.se så möts man av en svart bakgrund med hans bidrag och en text som ber en att rösta.
Vill man inte rösta ska man kunna klicka sig vidare men så är inte det verkliga fallet.

Försöker man klicka sig vidare laddas bara sidan om. Det är inte föränn man klickat på bilden och ens IP-nummer har sparats i en cookie som kommer ihåg att man har klickat som man får komma vidare.

Detta tvingar alltså tusentals besökare att klicka på hans bidrag för att ens komma vidare till sidans innehåll.

Kan det vara så att när Lari lade upp bidraget och såg att han bara hade fått ett 40-tal röster trots hans hemsidas stora publikmassa så beslöt han sig att ta hand om saken med .ASP och cookies?

Jag har inget personligt intresse i denna tävling då jag inte ställer upp i den men jag vet hur hårt vissa kämpar för att ens ha en liten chans att kunna vinna och jag tycker det är helt oacceptabelt att göra som detta bidrag har gjort.

Jag hoppas jag inte postat denna tråd helt fel nu men om jag gjort det hoppas jag iallafall den får leva kvar i rätt kategori för jag skulle verkligen vilja veta lite om vad andras har för åsikter om det här.

Finns det någon på Sweclockers som ställer upp i denna tävling t.ex.?
Vad har ni att säga om detta?

Jag uppmanar alla som är missnöjda med detta att kontakta Svenska Spel och be dem undersöka saken och kräv att få höra om dem tillåter sådana här metoder i deras tävlingar.

Svenska Spel Kundservice: kundservice@svenskaspel.se

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

såna tävlingar är ruttna, vinner alltid den som gör mest ref och spam för sitt bidrag..

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför du, som varken deltar eller har intresse, inte skriver en rad till dem och berättar din objektiva synpunkt.

Permalänk
Medlem

Helt klart rutten stil av personen i fråga.
Bästa bld ska såklart vinna.
Personerna som vill in på hans sida har inte ens tillgång till de andra bilderna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xNp^
Frågan är ju varför du, som varken deltar eller har intresse, inte skriver en rad till dem och berättar din objektiva synpunkt.

Det har jag gjort. Men eftersom jag inte fått svar från dem samt tycker detta är motbjudande så vill jag uppmana fler att göra samma sak.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Verkar ju ändå vara en jury på slutet som väljer bland de 10 sista bidragen.

Rätt fult gjort ändå iofs!

Visa signatur

Är du snabbare än en gris? AnimalSpeeder ger dig svaret:
http://itunes.apple.com/se/app/animalspeeder/id551490974?l=en...

Permalänk
Medlem

Typiskt bloggare

Permalänk
Medlem

Sen kan man ju fundera över svenska folkets intelligenshalt då så många besöker en sån ohyggligt ful och handikappat designad sida för att få tips om hur man designar sin blogg...

Holy crap alltså.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olga32
Sen kan man ju fundera över svenska folkets intelligenshalt då så många besöker en sån ohyggligt ful och handikappat designad sida för att få tips om hur man designar sin blogg...

Holy crap alltså.

Hehe jag har tänkt nästan samma sak... Iallafall det om hur sidan är designad. Helt hemsk...

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Livet är fullt av orättsvisor..

Du tror han får mindre röster nu

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem

Såvida det inte uttryckligen bryter mot tävlingsreglerna så har jag svårt att se det som "fusk".

Han får väl sätta vilka kriterier som helst för att ta sig in på hans skitblogg. Tävlingsreglerna är ju inte speciellt tydliga, anger bara "Om Svenska Spel misstänker någon deltagare för fusk eller andra oegentligheter förbehåller vi oss rätten att utesluta personen i fråga från tävlingen".

Summan av det hela, vem bryr sig.

Permalänk

Ja har ställt upp i tävlingen men mest på kul
Är alltid så med sådana tävlingar där besökarna röstar fram bidragen och folk ber om röster kors och tvärs
Har en röst på min bild och det är min egen, men ja är glad för de

Visa signatur

Stationär Dator : FD define r3|Corsair RM 750W|i7 4770K +NH-U9B SE2|Z87-DS3H|ASUS R9 290 4GB DirectCuII|A-data 1600 DDR3 8GB|2TB + 1TB + 1 TB + 120Gb SSD
Bärbar dator : Acer Aspire TimelineX 5820TG

BeErNwHiSkY:Beer and Whisky!

Permalänk
Medlem

sämsta bilden hade han iafalla.

Out of focus, trist objekt vfan

Permalänk
Medlem

De fuskade ju fint i Loopias tävling också, lät sina polare fuska med proxy-röstning. Loopia tyckte det var Ok...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Skickade ett mail till dom, även att dom skulle kolla upp om top 10 hade samma fusk.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att detta bidrag borde falla under "oegentligheter", så vi får hoppas att han åker dit. Och om han inte åker dit så må han brinna i h*lvetet

Citat:

12. Om Svenska Spel misstänker någon deltagare för fusk eller andra oegentligheter förbehåller vi oss rätten att utesluta personen i fråga från tävlingen.

EDIT: Jag drog iväg ett mail jag med nu. Jag tycker att snyggast bidrag ska vinna, PUNKT SLUT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiQ
Hehe jag har tänkt nästan samma sak... Iallafall det om hur sidan är designad. Helt hemsk...

+1

OT: Tycker nästan det där är fusk, iaf dålig stil.

Permalänk
Medlem

Sånt där hör tävlingen till. Och spammet gynnar de som anordnar tävlingarna.
Snyggaste bild ska vinna? Ya right. Vem orkar bläddra igenom 100tals bilder?
Om nu snyggaste bild ska vinna så ska endast en jury besluta. Men då får man inte samma publicitet.

Permalänk

Sen är det ju så urbota dumt att visa vilka 3 bilder som har flest röster separat från de andra, för de kommer ju få fler röster bara för att de ligger där.
Folk är ju ibland så dumma att de röstar på den som leder bara för att eftersom det leder borde det vara snyggast typ.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [ABF]Henkeman
Sen är det ju så urbota dumt att visa vilka 3 bilder som har flest röster separat från de andra, för de kommer ju få fler röster bara för att de ligger där.
Folk är ju ibland så dumma att de röstar på den som leder bara för att eftersom det leder borde det vara snyggast typ.

Jävligt sant.

Permalänk
Medlem

Tycker att 1:an är snyggast, men det är tråkigt när man ska uppmana folk till att rösta.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

Visst e det trist när de gör så, men nu fick han ännu mer reklam för det han gör.
Jag hade aldrig sett det om du inte skrivit inlägget.

Permalänk
Medlem

Men om man inte uppmärksammar det så kommer fuskarna att passera obemärkt och komma hem med det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Men om man inte uppmärksammar det så kommer fuskarna att passera obemärkt och komma hem med det.

Det är mitt argument också. Jag oroar mig inte för att jag gör "reklam" för detta bidrag nu eftersom det redan har kommit fram att ett par fler inklusive mig har kontaktat Svenska Spel och berättat om detta. Det var det jag ville. Uppmärksamma det och försöka få med mig något att säga ifrån.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk

Har hört att alla som är i top-5 är storbloggare och har på ett eller annat vis tiggt fram sina röster.

Men ett sånt röstsystem är väll ganska utvecklingsstört? Mest rättvist hade väll varit om en jury hade plockat ut 20-30st som man får rösta på samtidigt under en viss period, istället för att vissa bilder ligger flera veckor framför andra?

Ajja ... man retar sig lite på det iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_canis
Har hört att alla som är i top-5 är storbloggare och har på ett eller annat vis tiggt fram sina röster.

Men ett sånt röstsystem är väll ganska utvecklingsstört? Mest rättvist hade väll varit om en jury hade plockat ut 20-30st som man får rösta på samtidigt under en viss period, istället för att vissa bilder ligger flera veckor framför andra?

Ajja ... man retar sig lite på det iaf

Håller helt klart med att det är rätt dumt att välja ett par bilder och visa dem separat.

Men att tigga efter röster eller att tvinga folk att rösta ser jag som en stor skillnad.

Visa signatur

Been leveling up since 1983

Permalänk
Medlem

Det var ju inte spec snygga bilder i topp heller så,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av speeDs_
Det var ju inte spec snygga bilder i topp heller så,

näe verkligen inte.. , jaja.. ruttet gjort av 1an som OP säger är det då i alla fall.

Visa signatur

|i5-3570k osv.. |
|Linn Renew Klimax DS/D|Linn Kisto|2st Linn Majik 6100/D|Aktiva Linn Majik 140|Aktiv Linn Majik 112|Linn UNIK|
|Sony HW-50|Grandview Cyber Tab-Tension 92"|Dune HD Base 3D|