Fel på moderkortet när internet inte fungerar?

Permalänk
Medlem

Fel på moderkortet när internet inte fungerar?

Hej. Jag har under den senaste tiden haft en hel del problem med min dator. Hur det hela började är jag osäker på för jag är borta på veckorna och när jag kom hem en helg så fungerade inte min dator. (det är flera som använder den) Det visade sig senare att mitt grafikkort, ljudkort samt mitt IDE controllercard hade gått sönder. Så jag bytte grafikkort och nätaggregat använde det inbygda ljudkortet. Controllercardet behöver jag inte så det plockade jag ut.

Men jag misstänker att det återstående problemet, att nätverket fungerar inte på datorn, beror på ett trasigt moderkort. Jag har nämligen testat allt för att få igång internet.

Jag får felmedelandet "limited or no connection"

Jag har haft windows xp pro innan och testade allt. Nu har jag Vista och får samma felmedelande.

Men min fråga är heltenkelt, Kan detta felmedelande bero på att på något sätt trasigt moderkort? Jag misstänker att felet har uppstått under ett åskväder.

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Avstängd

Har du router eller adsl modem??Kan ju vara nåt av det som har pajjat.
Annars kolla i bios om nätverkskortet är på.

Har åskan klippt din dator borde den vara helt död.

Billigt sätt att skydda datorn från åska och strömavbrott är ju att skaffa en UPS.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

prova att installera ett nätverkskort till i burken..
låna ett av någon för att testa först innan du springer och köper ett nytt..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

jag har testat med ett PCI kort, det hjälpte inte, det är inte min router som pajjat eftersom alla andra datorer jag har i nätverket fungerar, både trådbundna och trådlösa, samt xbox, har även testat att använda olika portar på routern osv. Jag hittar inget i BIOS om nätverkskort. Men det syns ju i windows så borde ju inte ha med det och göra, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//