Permalänk
Moderator
Testpilot

X-com: Enemy Unknown

Mors.

När jag i helgen skulle förstöra mina hjärnceller med en omgång ägande i CS:S så upptäckte jag till min stora glädje att X-Com-spelen från MicroProse fanns för nedladdning på Steam. Inte för att det är så svårt att "få" tag på dessa spelen men alltid fint när man har någon att klaga på om det inte funkar tillfredsställande. Vilket det gör, funkar utmärkt i Windows 7 RC1 x64.

Jag skulle bara vilja dela lite gamla minnen, någon som kommer ihåg dessa gamla klassiker; X-Com: Enemy Unknown & X-Com: Terror from the Deep?

Jag sitter och lirar ettan nu och undrar om det finns någon med värdefulla tips? Jag har lite svårt att lyckas få mina soldater till veteraner, hur fungerar det där uppgraderingssystemet?

Här kommer en bild för att fräscha upp minnet.

För er som letar efter en tråd om XCOM: Enemy Unknown som kommer 2012 så finns den här:

http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/1077205-f...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Kul att se att du inte sliter ut grafikkortet i onödan.

Dom där spelen var grymt roliga, spelade dom riktigt mycket på den tiden.
Jag minns inte mycket om uppgraderingssystemet men har för mig att man fick vara lite taktisk från början som att aldrig gå in ensam i ett ufo. Jag brukade alltid parkera två gubbar utanför dörren innan jag gick in.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creedo
Kul att se att du inte sliter ut grafikkortet i onödan.

Dom där spelen var grymt roliga, spelade dom riktigt mycket på den tiden.
Jag minns inte mycket om uppgraderingssystemet men har för mig att man fick vara lite taktisk från början som att aldrig gå in ensam i ett ufo. Jag brukade alltid parkera två gubbar utanför dörren innan jag gick in.

Haha nej, G-kortet behöver inte slita varg direkt.

Ja jag gör också så, och så ser jag alltid till att ha Time Units till ett "snap shot" om det skulle komma en alien runt hörnet.

Lite mer fundersom på huruvida man ska "skjuta" en massa för att gubbarna ska bli bättre på att skjuta. Eller om det är helt random som man får uppgraderingar.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

X-Com Enemy Unknown var ett underbart spel på sin tid.

Bland det viktiga är att soldaterna är hög moral (60+ har jag för mig), och de som har låg moral brukade jag göra följande med.

Bygg en massa high-explosives och låt bära så mycket som får plats på dom även om det går över deras bärförmåga.
Sen är det bara att använda dom som kanonmat genom att slänga high-explosives på alla älgar man ser.
Om det finns några som överlever så kan man kolla upp om deras moral har gått upp, om ej gör om föregående sak igen. (det är väldigt svårt att få upp moral, därför fungerar soldater med låg moral perfekt som kanon mat )

Tillslut så har man enbart soldater med hög moral.

Sen är det också bra att ha 2 stycken som är inriktade på tunga vapen som tex rocket launcher och dylikt.

Och skjuta en massa låter faktiskt soldatera bli bättre på att skjuta, och bär man för mycket så går styrkan upp.

Hmm kanske ska köpa spelet själv, det var väldigt längesen man spelade det men det är ett av mina favorit inom turbaserade strategi spel. ^^ (underbart att det fungerar på Windows 7 Rc 1 x64 som jag själv sitter med också)

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
X-Com Enemy Unknown var ett underbart spel på sin tid.

Bland det viktiga är att soldaterna är hög moral (60+ har jag för mig), och de som har låg moral brukade jag göra följande med.

Bygg en massa high-explosives och låt bära så mycket som får plats på dom även om det går över deras bärförmåga.
Sen är det bara att använda dom som kanonmat genom att slänga high-explosives på alla älgar man ser.
Om det finns några som överlever så kan man kolla upp om deras moral har gått upp, om ej gör om föregående sak igen. (det är väldigt svårt att få upp moral, därför fungerar soldater med låg moral perfekt som kanon mat )

Tillslut så har man enbart soldater med hög moral.

Sen är det också bra att ha 2 stycken som är inriktade på tunga vapen som tex rocket launcher och dylikt.

Och skjuta en massa låter faktiskt soldatera bli bättre på att skjuta, och bär man för mycket så går styrkan upp.

Hmm kanske ska köpa spelet själv, det var väldigt längesen man spelade det men det är ett av mina favorit inom turbaserade strategi spel. ^^ (underbart att det fungerar på Windows 7 Rc 1 x64 som jag själv sitter med också)

Tack för tipsen! Då är det som jag misstänkte att man blir bättre på det man gör så att säga. Om man trampar runt en massa så får man fler time units t.ex.

Men hur får de ny rank då? Måste man döda en massa för det eller?

Det kostar 14,99€ via Steam och då får man även Apocalypse och något annat lamt X-com-spel. Men det är ju ettan och tvåan som är intressanta.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tack för tipsen! Då är det som jag misstänkte att man blir bättre på det man gör så att säga. Om man trampar runt en massa så får man fler time units t.ex.

Men hur får de ny rank då? Måste man döda en massa för det eller?

Det kostar 14,99€ via Steam och då får man även Apocalypse och något annat lamt X-com-spel. Men det är ju ettan och tvåan som är intressanta.

Jo precis det är 1:an och 2:an som är bäst i serien.
Enda nackdelen med 2:an är att fartygen är så stora, kan ta en jädra tid att hitta sista älgen ibland.

För ny rank så är det bara att döda en massa älgar.

*Edit*
Vad är max upplösning man kan ha i spelet ientligen? Måste vara rätt låg för ett gammal spel men det går att köra i windows mode hoppas jag?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: X-com: Enemy Unknown

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vilket det gör, funkar utmärkt i Windows 7 RC1 x64.

Menar du att man även till exempel kan använda musen för att navigera på kartan? Tyvärr brukar det gå alldeles för fort på moderna datorer...

Permalänk
Medlem

Det finns två intressanta projekt angående UFO, det ena verkar vara en remake med ny grafik osv, det andra en identisk remake fast med möjlighet att spela som aliens och multiplayer!

http://ufo.yaa.dk/index.php?categoryid=1

http://nefurii.my-place.us/

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Har de fixat buggen med att ens färdiheter nollställs? Jag minns att det var ganska snopet när ens gubbe hade max (255 om jag minns rätt) sen helt plötsligt efter ett uppdrag så var det nere på 50. Det var ganska värdelöst... speciellt eftersom man var i slutet på spelet och ens svaga gubbar inte hade en sportslig då.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gascogne
Jo precis det är 1:an och 2:an som är bäst i serien.
Enda nackdelen med 2:an är att fartygen är så stora, kan ta en jädra tid att hitta sista älgen ibland.

För ny rank så är det bara att döda en massa älgar.

*Edit*
Vad är max upplösning man kan ha i spelet ientligen? Måste vara rätt låg för ett gammal spel men det går att köra i windows mode hoppas jag?

Som jag misstänkte. Tack.

Man kan inte ändra upplösning, ingen skräll. Tror upplösningen är 320x200 eller något sådant men om man tabbar ut i Windows så kan man lira i fönster vilket är ganska schysst. Blir löjligt pixligt på en 24" LCD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Menar du att man även till exempel kan använda musen för att navigera på kartan? Tyvärr brukar det gå alldeles för fort på moderna datorer...

Jag förstår vad du menar. Det är helt omöjligt att lira via DOS på en modern dator, gubbarna flyger fram och röken ryker i turbo. Men detta är inte ett problem, spelet körs via DOSbox (googla) via Steam. Det är bara att köra igång via Steam och sen funkar allt i rätt hastighet och det går utmärkt att navigera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arion
Det finns två intressanta projekt angående UFO, det ena verkar vara en remake med ny grafik osv, det andra en identisk remake fast med möjlighet att spela som aliens och multiplayer!

http://ufo.yaa.dk/index.php?categoryid=1

http://nefurii.my-place.us/

Hey! Vilken bonus! Detta skall undersökas när jag kommer hem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Har de fixat buggen med att ens färdiheter nollställs? Jag minns att det var ganska snopet när ens gubbe hade max (255 om jag minns rätt) sen helt plötsligt efter ett uppdrag så var det nere på 50. Det var ganska värdelöst... speciellt eftersom man var i slutet på spelet och ens svaga gubbar inte hade en sportslig då.

Det har jag faktiskt ingen aning om, men man får väl hoppas att det är den mest uppdaterade versionen som existerar iaf.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Kom ut en klon för runt två år sedan faktiskt. Går nog få tag på billigt vid det här laget - Ufo: Extraterrestials

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Du har även:

UFO: Alien Invasion
http://ufoai.sourceforge.net/

Project Xenocide:
http://www.projectxenocide.com/index.html
Fortfarande under utveckling.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hur är kvalitén på alla dessa kloner m.m? Är de färdiga eller bara halvfärdiga?

Man måste ändå bli imponerad av att ett spel som är snart 15 år gammalt fortfarande är fängslande, min flickvän blev irriterad på mig igår efter att jag suttit konstant från elva till halv nio typ. Man blir sjukt inne i spelet.

Just nu vill jag bara hem och sätta mig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Tipset är väl att forska fram guass och alien vapen så snabbt som möjligt. Annars är man körd efter några spel år.

Permalänk
Medlem

Ja detta spel har man slösat många timmar på.

Detta och Dune 2

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Än idag väntar jag på en värdig uppföljare till X-Com UFO.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Glöm inte Jagged Alliance

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ja denna typen av strategi har helt dött ut tyvärr. Känns som att man hade kunnat utveckla konceptet om man var lite finurlig.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Mutant Chronicles spelen är ju av samma typ, ganska kul men lite för lätta. Spela ut PSP liret i våras.

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att UFO: Aftermath, UFO: Aftershock och UFO: Afterlight var tre helt ok uppföljare till UFO serien. Jag har lagt ner riktigt många timmar på dessa tre.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | Intel Core I5 3570K | Gigabyte GA-Z77M-D3H | GTX 1060 3Gb | Corsair Vengeance LP 8GB | Corsair 620W |

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Creedo
Jag tyckte att UFO: Aftermath, UFO: Aftershock och UFO: Afterlight var tre helt ok uppföljare till UFO serien. Jag har lagt ner riktigt många timmar på dessa tre.

Trean, som man även får med i Steam-paketet har jag spelat en del sedan innan, tror jag ägde det någon gång i tiden, och det är helt ok faktiskt. Men jag minns att det var fruktansvärt svårt!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Men jag minns att det var fruktansvärt svårt!

Terror from the deep är väl inte heller helt lätt?

Permalänk
Medlem

jag klarade båda

deep var svårast

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

UFO XCOM var ju grymt bra.
Jag har ännu inte sett en värdig efterföljare.

Däremot är Jagged Alliance 2 ännu bättre, dock inget aliens-tema...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Terror from the deep är väl inte heller helt lätt?

Nej det är rätt svårt det också, de höjde svårghetsgraden en del från ettan till tvåan, men trean är svårare på ett annat sätt tycker jag, man hamnar efter i teknologin så lätt, det kommer så svåra aliens så tidigt så att säga.

Rörigt där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
jag klarade båda

deep var svårast

Ettan har jag också klarat men aldrig tvåan, har nog aldrig orkat lira igenom båda efter varandra... Kan ju skylla på det i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av johej
UFO XCOM var ju grymt bra.
Jag har ännu inte sett en värdig efterföljare.

Däremot är Jagged Alliance 2 ännu bättre, dock inget aliens-tema...

Tror jag har lirat Jagged Alliance 1, kanske är något att titta in i. Undra om det finns på Steam. Är det MicroProse som gjorde det också?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Tror jag har lirat Jagged Alliance 1, kanske är något att titta in i. Undra om det finns på Steam. Är det MicroProse som gjorde det också?

Det nyaste heter Jagged Alliance 2: Windfire 6.0 och gjordes av ZUXXEZ. Det är bara Polen som får sälja den engelskspråkiga varianten.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johej
Det nyaste heter Jagged Alliance 2: Windfire 6.0 och gjordes av ZUXXEZ. Det är bara Polen som får sälja den engelskspråkiga varianten.

Was?

Hur får man tag på det då? Lagligt vill säga?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Hur pass likt är Jagged Alliance 2 jämfört med X-Com?
Utvecklar man också vapen/rustningar där etc?

Visa signatur

"Some Bright Wizards have even been known to dabble in the healing arts, however cauterizing a wound with white hot fire is never a soldier’s first choice!"

Permalänk
Medlem

Laser Squad på amiga500!

Permalänk
Medlem

Det tidigare nämnda Jagged Alliance 2 kan jag rekommendera om turbaserad strategi är något för dig. Se till att skaffa den inofficiella, fangjorda "patchen" 1.13 (snarare ett mod) som förbättrar en hel del och gör nästan all data extern så att man kan ändra spelet efter egen smak.

Det är lite samma koncept som UFO/X-Com, men med några större skillnader. Hela spelet är sammanhängande, så man har inte enskilda uppdrag utan en karta som man kan förflytta sina enheter över (som består av mindre sektorer) och hamnar ens egna i samma sektor som fiender så blir det turbaserad strid som är nästan exakt som i X-Com. Man behöver också se till att ens soldater får sova, läka skador (med eller utan hjälp från en doktor) och man kan få dom att träna olika förmågor. Man tjänar pengar genom att ta städer med gruvor som genererar inkomst, som man sedan kan använda för att hyra soldater (man köper dom alltså inte som i X-Com, utan måste betala kontinuerligt) och köpa vapen/ammunition etc. Tillgängligheten för utrustningen ändras ju längre in i kampanjen du är, men det är ingenting man kan påverka själv som i X-Com genom aktiv forskning. I övrigt får man tag på en hel del utrustning ifrån fiender som du dödar eller det som du hittar i de olika sektorerna. En annan stor skillnad är att soldaterna är unika och har personligheter (vissa tycker inte om att jobba med andra t.ex.) och är bra/dåliga på olika saker och har olika lön efter förmåga. Dör dom som så är dom borta för alltid.
Personligen tycker jag faktiskt bättre om Jagged Alliance konceptet. Det blir lite roligare med unika soldater och förmågor, och mer balansgång för att få ekonomin att gå ihop.

Wildfire var ursprungligen en gratis mod som sedan plockades upp av Strategy First (som köpte rättigheterna till serien) och började säljas. Jag prövade det innan, men det var så fullt av buggar att det inte var lönt att försöka. Vad jag har förstått så var det inte mycket sådant som fixades, så jag är personligen ganska skeptisk.