Permalänk
Medlem

HP tx2-1050eo som studiedator, kritik?

Tjosan,

Är alltså intresserad av en Tablet PC (eller en dator med Touchscreen på ifall jag missuppfattat lingon) för studiebruk. Mestadels för föreläsningar på universitetet då jag hade sån jävla dålig koll på mina anteckningar förra året.

Efter att ha kollat runt lite så verkar det som att HP TouchSmart tx2-1050eo skulle vara det bästa alternativet. Runt 9k skulle jag kunna få en sådan för, vilket är helt ok.

Har läst ett antal recensioner på nätet och det känns som att jag har hyffsat bra koll, men undrar ifall någon tycker att detta vore ett dåligt val innan jag beställer den. Den ska INTE ersätta min speldator utan endast för att ha i skolan med anteckningar med text, formler och diagram och på resor m.m. då jag pendlar en del.

Har kollat på HP:s senare serier (1100 och 1200 ifall jag inte missminner mig) men kan i stort sett inte se någon skillnad.

XT2 Latitude som jag även sneglat på ännu mera portabel men jag hittar ingen till ett bra pris med ens liknande prestanda. Refurbished går på ca 9k + frakt och känns då ej prisvärt.

Men iaf. Plottra gärna ner något om ni har negativ kritik mot denna dator!

Mvh

Permalänk
Medlem

Denna rekomenderar jag ett par i klassen har denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=353662

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
Denna rekomenderar jag ett par i klassen har denna
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=353662

Skillnaden vad jag kan se på prisjakt mellan de två paketen är...

tx2-1050eo vs TX2690
AMD Turion X2 RM-74 vs AMD Turion X2 Ultra ZM-82
1mb vs 2mb i l2-cache
4gb vs 3gb i ram
dockningsbar vs ej dockningsbar

Så uppgradering på CPU (eller? har inte en aning om prestanda på någon av cpu), ram, dockningsmöjlighet samt nergradering på l2-cache. Är det värt 1k sek?

Mvh

Permalänk
Medlem

2690 har wacom, tx2 har ntrig, wacom är att föredra, ntrig har inte så stort stöd som wacom, men sedan är det frågan om du kommer använda pennan på ngt mer avancerat sätt om att måla eller så.
annars är det bara ut på google och fiska reviews, kan kanske tro att den nya har bättre skärm, den gamla har ganska dålig skärm så.
kolla upp med batteritid, kanske int räcker så stor del av din dag, om du inte har ngt uttag nära.
Annars kolla på ebay.co.uk efter antingen hp 2730p eller lenovo x200t, båda kan du lyckas få för under 10 000 och kostar normalt dubbla, mkt fina saker båda två, dock måste man nästan ha 9 cell batteri till lenovon. båda har wacom penna.
Du kommer nog använda pennan mer än touch funktionen kan ja nog säga, men det går riktigt fint att skriva anteckningar i ms onenote, gyt program för sådant, rekomenderas.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

vad exakt menas med wacom? är det att touch funktionen är gjord av wacom? jag menar det lär väl inte direkt ersätta en artpad av wacom kvalite (annars skulle ju ingen köpa en cintix platta).

för mig låter det märkligt att en touchscreen dator skall duga till artpad, men wacom = kvalité så det är nog att föredra

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Hittade 2730p för ca 9.5k från USA på ebay. Om jag skulle köpa den, hur svårt är det att fixa ett svenskt tangentbord? Ska googla runt men om någon vet lite info om det vore det fina fisken

Permalänk

hm... blir man inte ofta grundlurad på ebay när det gäller datorköp?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

kolla bara så försäljaren verkar tillförlitlig, bättre annars att kolla efter från england, ingen tull och moms då oftast, från usa kan det bli dyrt.
och ja de har wacom pennor, bra kvalité dock bara 256 nivåer tryckkänslighet, men finns många som använder dem till att måla på etc, som jag. (har en lenovo x200 som är köpt på ebay.co.uk) , men man kan ofta stå ut med engelskt tangentbord, inte så mkt som sitter fel, det är bara att välja svenskt i operativsystemet
och wacom är inte touch funktionen, utan själva pen funktionen på tableten. kan säga att touch är inget att hurra för, ofta behöver man trycka ganska hårt för att få det att funka, mkt bättre att använda penna.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
hm... blir man inte ofta grundlurad på ebay när det gäller datorköp?

ingen aning... utsätter mig aldrig för det.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Såååå

Då har man beställt en HP 2730p från ebay.co.uk. Hoppas jag inte blir blåst XD

Slutsumman hamnade på 10k exakt (om jag slipper moms dvs. Hoppas! ), känns värt då den verkar vara en skön dator. Nu gäller det bara att förbereda så man kan dra in Windows 7 så fort den kommit hem