Kameran "laddar" slöare med blixt ?

Permalänk

Kameran "laddar" slöare med blixt ?

Tja.
Jag använder en Nikon D60 när jag fotograferar. Är helt nöjd med den, men det är bara en liten sak jag "stör" mig på.

När jag använder blixt på mitt original-objektiv så kan den ta ca 2 bilder per sekund. När jag stänger av blixten tar den ca 3.5 bilder på sekund.

När jag sedan använder mitt 105mm macro objektiv, så tar den ca 2 bilder på ca 3.5 sekunder med blixt, och utan blixt 3.5 bilder på 1 sekund.

Något sånt, jag undrar, varför? Är det för att blixten blir varm? isåfall, varför blir den varmare på det ena objektivet och inte på den andra?

Att bilderna blir större med blixt och måste ladda är det heller inte, för jag har provat med linslocket på också...

någon som vet?

Permalänk
Medlem

Kameran hinner med, inga problem. Men blixten måste hinna ladda upp sig. Att det tar längre tid med en längre bränvidd är antagligen för att du har valt ett motiv längre bort och blixten måste fjutta på mer för att TTLen ska bli nöjd. Ju mer fjutt = ju längre tid.

Permalänk
Medlem

Dels finns det en kondensator som ska laddas upp innan blixten kan avfyras, det är därför det blir en delay. Sen är det även så att den inbyggda blixten + de modernare blixtarna anpassar styrkan efter brännvidd, så när du kör med ditt macro så lär blixten kräma på lite extra för att kompensera..

Permalänk

Det har inget att gör med storleken på bilderna eller något sådant, det är helt enkelt blixten som måste laddas upp igen efter varje bild.

EDIT: Snabb man var...

Visa signatur

Läser nån verkligen det här?

Permalänk

Ahaa, okej tack för svaren... MEN

på min kompis Nikon D40 laddas blixten upp snabbare, varför? :S

Kan man komma runt denna förseningen på något sätt? Hjälper det om man köper en extern blixt?

/Dek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_canis
Ahaa, okej tack för svaren... MEN

på min kompis Nikon D40 laddas blixten upp snabbare, varför? :S

Kan man komma runt denna förseningen på något sätt? Hjälper det om man köper en extern blixt?

/Dek

En extern blixt är kraftfullare och behöver därmed inte ladda ur sig lika mycket vid varje blixt, samtidigt har den fler och kraftfullare batterier. Så ja, en extern blixt kommer snabba upp det. Men det kommer även ta tid där om blixten måste köra på full effekt eller nära full effekt.

Tänk på att köra med laddningsbara batterier med hög strömkapacitet i blixten, med vanliga batterier blir laddningstiderna jobbigt långa där med.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dennis_canis
Ahaa, okej tack för svaren... MEN

på min kompis Nikon D40 laddas blixten upp snabbare, varför? :S

Kan man komma runt denna förseningen på något sätt? Hjälper det om man köper en extern blixt?

/Dek

En SB-600, 800 eller 900 kommer hänga med mycket bättre. Hur snabbt det går beror på batteriet och på hur mycket ljus du behöver. Min SB-800 har inga problem att hänga med i 5 bilder/sek men bara så länge det finns kräv kvar i kondensatorn. När den är urladdad tar det en tre, fyra sekunder innan den är full och klar att köras med igen.
Vill man ha riktigt kul köper man ett extra batteripack til blixten som snabbar på uppladdningen ytterligare annars brukar det räcka rätt bra med Ni-MH batterier.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24