Hur mycket pengar är det vettigt att lägga på sina intressen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vilken tröttsam tråd, samma svar från alla. Jag tycker ni slösar allihop. Jag kombinerar nytta med nöje, så mitt fritidsintresse är desamma som mitt arbete. Jag lägger undan runt 10k i månaden, vilket är kvar efter hyra+mat (som är mina enda utgifter).

Jag mår seriöst illa av att köpa grejjer, p.g.a att min hat mot slöseri. Jag blir lyckligare över att ha mindre prylar, men samtidigt vill jag inte kasta saker == slöseri, utan låter bli att köpa skit till att börja med.

Vad gör du då när du känner att du ska ta det lugnt och må bra? Loggar in på din bank och ler över högen med pengar? Något måste man ha att göra som man till 100% kan uppskatta utan att känns stress eller krav, vissa fiskar, vissa njuter av den perfekta film upplevelsen och andra åker ner snabbt som fan nedför ett berg med en grym cykel.

Vad är ditt mål med att leva på existensminimum? Få en röd gloria?

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vilken tröttsam tråd, samma svar från alla. Jag tycker ni slösar allihop. Jag kombinerar nytta med nöje, så mitt fritidsintresse är desamma som mitt arbete. Jag lägger undan runt 10k i månaden, vilket är kvar efter hyra+mat (som är mina enda utgifter).

Jag mår seriöst illa av att köpa grejjer, p.g.a att min hat mot slöseri. Jag blir lyckligare över att ha mindre prylar, men samtidigt vill jag inte kasta saker == slöseri, utan låter bli att köpa skit till att börja med.

Jag tycker du slösar med ditt liv. Jag mår seriöst illa när jag inte får gå ut och cykla. Skulle jag kombinera nytta med nöja, dvs mina fritidsintressen skulle vara detsamma som mitt arbete skulle jag behöva vara bland de bästa inom någon sport som jag tycker är kul, det är inte så lätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vilken tröttsam tråd, samma svar från alla. Jag tycker ni slösar allihop. Jag kombinerar nytta med nöje, så mitt fritidsintresse är desamma som mitt arbete. Jag lägger undan runt 10k i månaden, vilket är kvar efter hyra+mat (som är mina enda utgifter).

Jag mår seriöst illa av att köpa grejjer, p.g.a att min hat mot slöseri. Jag blir lyckligare över att ha mindre prylar, men samtidigt vill jag inte kasta saker == slöseri, utan låter bli att köpa skit till att börja med.

Jag mår seriöst illa då folk bara sparar.

Hur är det tänkt att vi ska ta oss ur en "kris som denna" om alla bara sparar pengar. Ekonomin mår mycket bättre av att vi spenderar pengarna.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Fan vilken deprimerande tråd. Spendera pengarna när du får dem!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen

Hur är det tänkt att vi ska ta oss ur en "kris som denna" om alla bara sparar pengar. Ekonomin mår mycket bättre av att vi spenderar pengarna.

Å andra sidan så är ekonomin såhär kass eftersom vi spenderat för mycket, dvs lånat och inte kunnat betala tillbaks..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Lokaltrafiken till Media Markt menar du

Äh. Dit tar jag bilen.
Jag tänkte mer på den obligatoriska skidresan på vintern och iallafall minst en vecka utomlands på sommaren...

Permalänk
Medlem

Att aldrig ångra det man gjort. Men det man icke gjort! //Elmer Diktonius

Bara de som vågar misslyckas stort kan lyckas stort. //Robert F. Kennedy

!

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Jag mår seriöst illa då folk bara sparar.

Hur är det tänkt att vi ska ta oss ur en "kris som denna" om alla bara sparar pengar. Ekonomin mår mycket bättre av att vi spenderar pengarna.

Alla tycker inte att konsumism är en bra idé, personligen skulle jag inte ha någonting emot om man bara lät allting kollapsa nu istället för att försöka rädda det. Den västerländska kapitalismen är ändå dömd att rasa samman förr eller senare., bättre då att vi lär oss av våra misstag och får genomgå ett paradigmskifte och bygga upp saker och ting på nytt, förhoppningsvis med ett bättre resultat.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Alla tycker inte att konsumism är en bra idé, personligen skulle jag inte ha någonting emot om man bara lät allting kollapsa nu istället för att försöka rädda det. Den västerländska kapitalismen är ändå dömd att rasa samman förr eller senare., bättre då att vi lär oss av våra misstag och får genomgå ett paradigmskifte och bygga upp saker och ting på nytt, förhoppningsvis med ett bättre resultat.

Är inte ett mellanting det det bästa? Jag tycker det funkar bra här i Sverige. Total kapitalism som i USA skapar väldiga klyftor mellan fattiga och rika medan kommunism som i Nordkorea inte har några klyftor, där är alla fattiga.

Ska förövrigt åka och kolla på några nya spön i morgon. Det kanske dyker upp i senaste inköps tråden om jag bara hittar min kamera laddare.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Är inte ett mellanting det det bästa? Jag tycker det funkar bra här i Sverige. Total kapitalism som i USA skapar väldiga klyftor mellan fattiga och rika medan kommunism som i Nordkorea inte har några klyftor, där är alla fattiga.

Ska förövrigt åka och kolla på några nya spön i morgon. Det kanske dyker upp i senaste inköps tråden om jag bara hittar min kamera laddare.

Uppenbarligen så fungerar det ju _inte_ särskilt bra här i Sverige heller, jag säger dock inte att kommunismen skulle vara ett bättre alternativ, den har ju också bevisats ofullkomlig.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Uppenbarligen så fungerar det ju _inte_ särskilt bra här i Sverige heller, jag säger dock inte att kommunismen skulle vara ett bättre alternativ, den har ju också bevisats ofullkomlig.

Ganska bra fungerar det väl, eller är det något särskilt du tänker på? Uppenbart dåligt är det knappast i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Jag mår seriöst illa då folk bara sparar.

Hur är det tänkt att vi ska ta oss ur en "kris som denna" om alla bara sparar pengar. Ekonomin mår mycket bättre av att vi spenderar pengarna.

Och ditt jävla slitochslängsamhälle kommer bli mänsklighetens undergång istället.

Till övriga som jag inte orkar citera, men som svarade på mig;
Jag snålar inte. Jag köper inget i onödan heller. Mer grejjer betyder mer besvär.
Att samla på sig grejjer för att inom kort lägga på hög i lager är ofattbart för mig. Däremot en väl använd grej kan jag definitivt hålla med om, jag sitter ju trots allt framför en laptop jag köpte för 17000 (för 5 år sedan). Men det måste finnas lite gränser, som med "lyxfällan"-idioter som knappt klarar sina räkningar, ännu mindre klarar en uförutsädd utgift på några tusenlappar.

Anledningen till att jag sparar är för att jag blir lyckligare av att inte ha massa skit liggandes överallt, och jag köper alltid det jag vill ha, det råkar inte vara så överdrivet mycket. Kommer jag spara ihop en miljard tills jag dör? Troligtvis inte. Om jag köper en lägenhet kommer jag däremot inte att låna en halvmiljon som jag betalar ränta på i resten av livet. Och om det inte räcker för att bränna pengarna så donerar jag dom till hjälpande ändamål för att jämna ut den sjukligt oproportionella fördelningen av resurser vi har i världen idag.

Och sverige funkar skitbra. Ofantligt hög levnadsstandard.

Permalänk

Prylar är livet! Samma underbara kännsla varje gång man beställer något nytt och får riva upp förpackningen några dagar senare!

Nu är det inte så att jag sammlar på mig en massa grejer på hög, utan jag säljer allt som är utdaterat och sånt som jag inte vill ha kvar längre. Jag blir absolut lycklig av att ha en fet hemmabio att kunna avnjuta det senaste från hollywood med något mys om kvällarna, eller att kunna sitta och spela med polarna på vent med en värsting-dator och schyssta tillbehör för maximal inlevelse, eller att kunna glida till jobbet, runt på stan eller på mindre resor i en ny fräsch bil.

Jag spenderar så mycket jag känner att jag kan på mina hobbys och prylar. Men självklart måste man ha lite vett i huvudet och inte spendera mer än man har råd med, och att alltid ha lite backup/nödfalls-pengar på ett separat konto och investera lite i fonder.

Tänk om jag dör i en bilolycka på vägen till jobbet imorgon? Inte fan vill jag ha en miljon på banken då som jag har sparat ihop inför framtiden genom att leva fattigt och tråkigt under mitt korta liv.
Resor är jag inte heller särskillt intresserad av. Man åker till ett ställe och tänker, wow, ballt, och så super man lite, och sen är man hemma igen och tänker inte mer på det, alternativ deppar över att man inte är där längre. Nej fan då köper jag hellre prylar som jag kan använda tills jag tröttnar på dom och köper något roligare

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Och ditt jävla slitochslängsamhälle kommer bli mänsklighetens undergång istället.

Till övriga som jag inte orkar citera, men som svarade på mig;
Jag snålar inte. Jag köper inget i onödan heller. Mer grejjer betyder mer besvär.
Att samla på sig grejjer för att inom kort lägga på hög i lager är ofattbart för mig. Däremot en väl använd grej kan jag definitivt hålla med om, jag sitter ju trots allt framför en laptop jag köpte för 17000 (för 5 år sedan). Men det måste finnas lite gränser, som med "lyxfällan"-idioter som knappt klarar sina räkningar, ännu mindre klarar en uförutsädd utgift på några tusenlappar.

Anledningen till att jag sparar är för att jag blir lyckligare av att inte ha massa skit liggandes överallt, och jag köper alltid det jag vill ha, det råkar inte vara så överdrivet mycket. Kommer jag spara ihop en miljard tills jag dör? Troligtvis inte. Om jag köper en lägenhet kommer jag däremot inte att låna en halvmiljon som jag betalar ränta på i resten av livet. Och om det inte räcker för att bränna pengarna så donerar jag dom till hjälpande ändamål för att jämna ut den sjukligt oproportionella fördelningen av resurser vi har i världen idag.

Och sverige funkar skitbra. Ofantligt hög levnadsstandard.

:up
håller helt med

jag tycker man ska ta sig en ordentlig funderare innan man köper något.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Vilken tröttsam tråd, samma svar från alla. Jag tycker ni slösar allihop. Jag kombinerar nytta med nöje, så mitt fritidsintresse är desamma som mitt arbete. Jag lägger undan runt 10k i månaden, vilket är kvar efter hyra+mat (som är mina enda utgifter).

Jag mår seriöst illa av att köpa grejjer, p.g.a att min hat mot slöseri. Jag blir lyckligare över att ha mindre prylar, men samtidigt vill jag inte kasta saker == slöseri, utan låter bli att köpa skit till att börja med.

Jag tror du har missuppfattar. Nytta ÄR nöje. För vad gör ens nya plasma, soffa eller PS3 för nytta om man bor i en kartong?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kan inte riktigt se att man kan förvänta sig ett svar från någon annan vad som är vettigt att lägga ens egna pengar på.

För mig är det en självklarhet att spendera mina pengar på det som faller mig in för stunden, för någon annan kan det ge en enorm otrygghet.
Att avstå från något är ett avkall i mitt liv, men visst gäller det att ha en ekonomisk buffert för oförutsedda utgifter. Saker och ting kan ändras fruktansvärt snabbt; allt från att du plötsligt står utan fast inkomst till att TV:n, datorn, bilen och soffan brakar ihop samtidigt. Att ha en buffert som täcker upp allt det är självklart inte en möjlighet för alla, särskilt inte i unga år, men kanske kan man täcka upp det viktigaste - vilket självklart även det varierar från person till person.

Betänk att pengarna trots allt bara är något du fått ihop för att du gjort något tidigare. När du använder dem växlar du bara in arbetad tid (eller utförda brott, överlevd tid och sökande av bidrag eller vad det nu kan vara för var och en ...) mot "kvalitetstid".
Vad är kvalitetstid för dig? För en person kan det vara att resa, för en annan en fet TV som man spenderar åtskilliga timmar bakom och för en tredje kan det vara att hyra städhjälp för att få mer tid för familjen, vännerna eller vad det nu kan vara.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Väl skrivet

Väl skrivna ord av Mr. Bravo!

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crazy Ferret
Betänk att pengarna trots allt bara är något du fått ihop för att du gjort något tidigare. När du använder dem växlar du bara in arbetad tid (eller utförda brott, överlevd tid och sökande av bidrag eller vad det nu kan vara för var och en ...) mot "kvalitetstid".
Vad är kvalitetstid för dig? För en person kan det vara att resa, för en annan en fet TV som man spenderar åtskilliga timmar bakom och för en tredje kan det vara att hyra städhjälp för att få mer tid för familjen, vännerna eller vad det nu kan vara.

Precis!

Här kommer livsfilosofi in dessutom och olika personer lever efter olika filosofier. jag har en liten idé om att man lever för upplevelser och dessa kan vara olika utifrån vad den enskilde individen uppskattar(t.ex resor, film, musik, m.m.)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Jag mår seriöst illa då folk bara sparar.

Hur är det tänkt att vi ska ta oss ur en "kris som denna" om alla bara sparar pengar. Ekonomin mår mycket bättre av att vi spenderar pengarna.

Nja, visst hör man folk säga det ofta men det är inte helt riktigt. Om alla spenderar sina pengar har bankerna inga pengar att låna ut till företagen, det är lite det som är problemet nu. Det finns efterfrågan men bankerna kan inte låna ut några pengar.

Permalänk
Medlem

Gör ens hobby en lyckligare? Är frågan ja? I så fall så är det väl klart att man kan spendera pengar på sin hobby! Det fnnsju mycket som man kan spendera pengar på men jag anser främst att man bör spendera dem på saker som man kan använda mer än en gång och i så fall glädjas av flera gånger.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nja, visst hör man folk säga det ofta men det är inte helt riktigt. Om alla spenderar sina pengar har bankerna inga pengar att låna ut till företagen, det är lite det som är problemet nu. Det finns efterfrågan men bankerna kan inte låna ut några pengar.

Om man inte konsumerar förlorar företag pengar -> arbetare sparkas -> folk har ännu mindre att konsumera för -> ännu sämre för företag

Jaja, funkar ju inte exakt så lätt men, de är ju de som är poängen, spendera pengar så mår företagen bättre och därmed mår arbetarna bättre.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Bah, var lite ekonomiska, leta där det är billigast..

Har själv bostadslägenhet (SÅLD +10k), Projektor, förstärkare, ny dator, Nikon D90 + några objektiv, xbox mm
Förra året var jag i Vietnam, Thailand, Malaysia och på Cypern ändå har jag lite drygt 250 000 på banken.
Detta beror på att jag har jobbat på ett jobb där jag trivts och fått en skaplig lön, jag har dock hela tiden vetat om att jag skulle börja läsa så jag har lagt undan pengar varje månad.
Man måste sätta upp mål för sitt sparande annars börjar man bara nalla på det. Sätt höga mål, tex insats till ett hus.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om ens intresse ger en livskvalitet är det väl bra att ösa på. Så länge man tycker att man får valuta för pengarna ser jag inga problem med att spendera mycket pengar på sina intressen. Men konsumtion endast för konsumerandets skull (aka "prylar") ger jag inte mycket för.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det senaste året har jag spenderat mycket mycket pengar. Mest därför att jag skiljde mig och helt plötsligt fick 1. förbaskat mycket pengar över 2. Massor med tid att göra olika saker.

Så jag köpte mig det värsta man kan köpa sig, En systemkamera, och till en kamera måste man ha optik, och ju mer optik man har ju mer vill man ha. (Lens buying addiction - LBA i pentax kretsar). Men nu känner jag mig nöjd efter att ha spenderat 30 000 kr på kamera och 4 högkvalitativa objektiv. Det är inte mycket pengar då vissa köper en kamera där bara huset kostar mer. Men jag köpte det jag ville ha och som jag vet att jag kommer att vara nöjd med i många år som kommer.

Sen tog jag och köpte mig en pioneer plasma och en 2 kanalers stereo. Så nu har jag ljud och bild som jag planerar att ha i minst 5 år. Köpte rejäla grejor på en gång för att inte bli som någon i den här tråden som köpt 3 tv apparater på 3 år. Jag gissar att min 50" pioneer kostade mindre än vad han har lagt på TV apparater.

Och till min 30 års dag köpte jag mig en rejäl cykel (xc7'a) som jag beräknar att jag har tjänat in på att inte köra bilen till jobbet och affären under ett års tid.

Men nu har jag köpt det jag har velat ha. Och jag har köpt kvalitetsgrejor som jag inte kommer att byta ut. Det är mitt tips, lägg gärna de där extra tusenlappen / tusenlapparna för att få de bättre produkterna. Du tjänar på det i längden.

Men å andra sidan så har jag fortfarande min 6 år gammla telefon som jag är nöjd med Medans många i min närhet har haft i runda slängar 10 telefoner under samma tid. Har en ipod shuffle som var billig och har haft sen den kom ut, medans folk köper nya när det kommer uppgraderingar.

Folk lägger pengar på olika saker. Jag är t.ex fattig då jag bara äger ett par jeans (allt enligt expressen). Jag har inte fula kläder, jag känner bara inte något behov att ha fler än ett snyggt par.

Så nu har jag köpt allt som jag vill ha. Har inga lån förutom CSN (de jävlarna ). Men jag kommer då istället för att köpa saker att resa runt jorden och fota, cykla runt sverige och fota, ligga i soffan och njuta av musik och film. För pengar på banken gör ingen glad.

Permalänk
Medlem

Man ska se till att ha för många intressen, då får man automatiskt inte råd att lägga alla resurser på ett av intresserna och man börjar per automatik tänka ekonomiskt kring detta, vilket resulterar i kvalle med eftertanke.

Ok, det blir inga pengar över i slutändan när man dör, men vem lider av det, mina arvslingar?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazen
Om man inte konsumerar förlorar företag pengar -> arbetare sparkas -> folk har ännu mindre att konsumera för -> ännu sämre för företag

Jaja, funkar ju inte exakt så lätt men, de är ju de som är poängen, spendera pengar så mår företagen bättre och därmed mår arbetarna bättre.

nej

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Re: Hur mycket pengar är det vettigt att lägga på sina intressen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Hallå, jag sitter här och våndas helt seriöst över hur jag ska lägga upp mina kommande inköp. Jag ska få lön för mitt sommarjobb snart vilket innebär 30k löst och ledigt på kontot. Till hösten börjar ju högskolan men jag bor ändå hemma tills vidare så det borde inte kosta så mycket.

Jag är sugen på massor med smått onödiga utgifter, sitter och suktar efter ett fiskespö för runt 2k även om jag har ett bra. Har även massor med andra "små" investeringar som säkert kan halvera pengarna på mitt konto om jag genomför dem. Och då har jag ännu inte börjat planera inför westmere...

Nu vill jag höra era tankar kring pengar vs intressen. Är det värt att leva på nudlar för att få det där extra till sin hobby? Hur lägger ni upp ekonomin?

Värt och värt. Beror på till vilken nytta det gör. Om du bara tänkte köpa grejerna för att "det är bra att ha" eller "använda 2 gånger och sen ställa upp på vinden" då skulle jag skita i det men är det något man tänkt att syssla med ett bra tag framöver och om det är något som engagerar en och man tycker det är kul, då är det ingen tvekan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur mycket pengar är det vettigt att lägga på sina intressen?

Svar: ALLA!

Med risk för att låta löskokt, men jag håller fantamej med!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _IFKGBG_
Värt och värt. Beror på till vilken nytta det gör. Om du bara tänkte köpa grejerna för att "det är bra att ha" eller "använda 2 gånger och sen ställa upp på vinden" då skulle jag skita i det men är det något man tänkt att syssla med ett bra tag framöver och om det är något som engagerar en och man tycker det är kul, då är det ingen tvekan.

Jo jag håller med, det är gött att unna sig något extra.
Problemet är att jag nu måste köpa nytt spöfodral eftersom spöt + rullen gått på över 3k... =/ Inköp ger alltid nya inköp.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Förut la jag ut alla pengar jag tjänade på olika intressen, har ägt över 10 olika elgitarrer, har en stereo med ett nypris på över 100 lök och en skivsamling på över 1000 skivor. Har dock insett att dessa saker inte gör mig den minsta gnutta lyckligare och har inte köpt några "prylar" av den karaktären på snart ett år, tvärtom så har börjat sälja av sakerna jag har köpt sen tidigare.

Jag finner inget nöje i att handla nya och dyra saker längre, jag lägger hellre pengarna på saker som jag upplever berikar mitt liv på ett mer aktivt sätt som t ex böcker eller resor, jag försöker dock att leva så billigt som bara är möjligt, så att jag inte behöver jobba en sekund mer än nödvändigt.

Känner så väl igen mig! Tror att man uppnår en viss nivå av "livskvalitet" och sedan blir det bara att man köper mindre och billigare prylar runtikring det sen.

Micket: Vad ska du pengarna till? Gör siffran på banken dig lyckligare?

Nej jag tycker man ska försöka leva mer i nuet och köpa det man vill och kan. Så till trådskaparen, köp! Men köp med förnuft. Lägg undan 5 000kr eller något och njut av resten.