Permalänk

Hur fungarar en hiss?

Hissar är ju ett väldigt intressant ämne. Det verkar ju vara så väldigt mycket inblandat för att det ska fungara till exempel!

Men finns det några hiss-ingenjörer här på forumet eller liknande som kanske vet hur en hiss fungerar egentligen?
Till exemepel:
1. Vad händer egentligen när man trycker på en knapp i hissen?

2. Är hissar analoga eler digitala? Har dom varit analoga? Är dom digitala nu?
Det finns till exempel 3 paralella hissar som är från 1977. Men de renoverades 2005. Kan det ha varit så att de har varit analoga först men sen satte man in en dator och de blev digitala?

3. Var kan man läsa mer om hissar?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Permalänk

Moderna hissar kontrolleras förmodligen av en PLC.
Till PCLen är alla knappar, lägesgivare, relän och allt anat skit kopplat.
I PLCen finns ett program till just den hissen med så många våningar osv just den hissen har.

1. Förenklat, när du trycker på en knapp så känner PLCen av det och börjar köra ett annat program tills de lägesgivare som hissen ska slå till är till (eller från).

Mer avancerade hissar styrs förmodligen av ngt mer avancerat system och det skulle inte förvåna mig om riktigt gamla hissar styrs av en massa relän bara.
Eftersom relän bara kan slå till eller från så skulle man nog kunna säga att de systemen ändå var digitala.

Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

I filmer som utspelar sig lite längre bak i tiden så kan man se t.ex på hotell där det står en herre som sköter hissen åt gästerna, han drar då mer eller mindre i en spak för att få hissen att antingen gå upp eller ner.
Dock så räcker det väl med sunt förnuft för att kunna komma till slutsatsen att det inte var några datorer i hissarna på 20-talet? ;P

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton_mjor
Moderna hissar kontrolleras förmodligen av en PLC.
Till PCLen är alla knappar, lägesgivare, relän och allt anat skit kopplat.
I PLCen finns ett program till just den hissen med så många våningar osv just den hissen har.

1. Förenklat, när du trycker på en knapp så känner PLCen av det och börjar köra ett annat program tills de lägesgivare som hissen ska slå till är till (eller från).

Mer avancerade hissar styrs förmodligen av ngt mer avancerat system och det skulle inte förvåna mig om riktigt gamla hissar styrs av en massa relän bara.
Eftersom relän bara kan slå till eller från så skulle man nog kunna säga att de systemen ändå var digitala.

Rätta mig om jag har fel!

Hmm, så massa relän då till exempel.
Jag sökte(ctrl+F) på denna sida efter "digital" och "analog":

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jckssn
3. http://en.wikipedia.org/wiki/Elevator

Men det fanns inget, så hissar är då kanske både är analog och digital kan man säga?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apspektakel
I filmer som utspelar sig lite längre bak i tiden så kan man se t.ex på hotell där det står en herre som sköter hissen åt gästerna, han drar då mer eller mindre i en spak för att få hissen att antingen gå upp eller ner.
Dock så räcker det väl med sunt förnuft för att kunna komma till slutsatsen att det inte var några datorer i hissarna på 20-talet? ;P

Ja justä, på Titanic-filmen texempel. där är det ju bara en spak. Och så stänger man dörren själv också. Men hur kan dom vara så bra på att precisera exakt med golvnivån tex?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-

Ja justä, på Titanic-filmen texempel. där är det ju bara en spak. Och så stänger man dörren själv också. Men hur kan dom vara så bra på att precisera exakt med golvnivån tex?

5 cm hit eller dit spelar väl ingen roll.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Men det fanns inget, så hissar är då kanske både är analog och digital kan man säga?

Det du menar är ju bara styrsystemet, själva hissen är en mekanisk konstruktion.

Så vad vill du egentligen veta, om hissens styrsystem eller själva mekaniken bakom att hissen far upp och ner?
Det mesta står på wikipedia och jag antar om man googlar 5-10sekunder kan man nog också få en djupgående dykning i styrsystemen till hissarna.

En annan länk du kan läsa.
http://www.howstuffworks.com/elevator.htm

Mvh

Permalänk
Medlem

En fundering jag har haft är motvikterna som sitter i de flesta hissar, vilken vikt avvägs de emot? Balanserar den ut enbart vikten på själva vikten och låter motorn ta vikten för passagerarna. Dvs neutral viktfördelning vid tom hiss men tyngre för motorn. Eller är vikterna lite tyngre än hissen för att underlätta för motorn men viktfördelningen blir ju då ojämn vid tom hiss? Tämligen petitess fundering och det logiska är väl att kör på neutral viktfördelning vid tom hiss men frågan har fastnat i mitt huvud sen jag kom o tänka på det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZitreXx
En fundering jag har haft är motvikterna som sitter i de flesta hissar, vilken vikt avvägs de emot? Balanserar den ut enbart vikten på själva vikten och låter motorn ta vikten för passagerarna. Dvs neutral viktfördelning vid tom hiss men tyngre för motorn. Eller är vikterna lite tyngre än hissen för att underlätta för motorn men viktfördelningen blir ju då ojämn vid tom hiss? Tämligen petitess fundering och det logiska är väl att kör på neutral viktfördelning vid tom hiss men frågan har fastnat i mitt huvud sen jag kom o tänka på det

Från How Elevators Work

Citat:

The counterweight weighs about the same as the car filled to 40-percent capacity. In other words, when the car is 40 percent full (an average amount), the counterweight and the car are perfectly balanced.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasc
Från How Elevators Work

Tackar, skummade uppenbarligen igenom artikeln för snabbt, och det var ju inte ens otydligt att hitta heller... Men bra då kan man lägga den funderingen åt sidan

Permalänk

Jag tycker att Hissars failsafe är rätt så imponerade men rätt simplna. på äldre hissar så sitter det två bollar på taket faller hissen för fort så åker de isär och slår till bromsen väldigt smart må jag säga. Sen så om en hiss hålls upp av tex 6 vajrar så brukar bara 1-2 behövas för att hissen ska hålla sin vikt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Min ellärare jag hade på gymnasiet var en föredetta hissmontör. Han berättade ganska ofta roliga saker om hissar (självklart kommer jag inte på några nu...). Men han lärde oss hur man räddar folk ur hissar och hur man nödstartar dem osv osv.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

Tror jag måste skriva ett manus till en film som handlar om hissar, måntro om det ska bli en komedi eller skräck?

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Avstängd

Det säkraste transportmedlet att färdas i är en hiss.

De har lägst antall dödsoffer / km

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Det säkraste transportmedlet att färdas i är en hiss.

De har lägst antall dödsoffer / km

Kan detta ha med att göra att hissar stängs av vid nödsituationer? Jag antar att flest dödsfall sker när folk springer ner från trapprona och det är många många. Jag menar om hissrana stängs av i såan här lägen så är det ju lte orättvist.
edit: nej nu läste jag fel

Permalänk

Motorvägar stängs av när en olycka inträffar eller när vägen har spolatsbort av vattenmassor (iofs skadas/dör ju en del innan de hunnit stänga av)

Jag skulle säga att alla maskiner och verktyg mm är 100% säker så länge lagar, föreskrifter och förordningar följs. Sen kan alltid olyckor hända och oftast så har man någon form av skydd (skyddskläder, krockkuddar, mm) som hjälper till.
Vi kan inte stå över moder natur och vi ärbara människor som just gör fel. Det är inte mer med det.

Visa signatur

I am Extrazz.