Linux eller ubuntu? Vilket ska man ta?

Permalänk
Medlem

Linux eller ubuntu? Vilket ska man ta?

Hej!
Jag har en laptop som kom installerat med vista vilket inte alls flöt bra på den. Så jag bytte till Xp vilket jag inte tyckte flöt så bra heller. Svårt att hitta drivrutiner osv. Så nu tänkte jag att linux eller ubuntu skulle funka bättre.

Men vilket är egentligen bästa alternativet? Är inte så insatt i dessa operativsystemen.

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem

Ubuntu ÄR Linux, eller rättare sagt en Linuxdistribution som det kallas. Ubuntu är IMO en väldigt bra linuxdist som är användarvänlig och lätt att lära sig (tar dock en stund, det är inte windows). Är inte så säker på att det flyter så bra om inte ens XP gjorde det. Då skulle kanske Xubuntu vara en bättre idé. Det är Ubuntu med en enklare fönsterhanterare.

/Marcus

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Linux är i sig inget operativsystem, utan kärnan i en rad distributioner där Ubuntu är en sådan. Andra exempel på Linuxdistributioner är Slackware, Redhat, Debian (som Ubuntu baseras på), Fedora etc.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Det är inte svårare att lära sig Ubuntu än Windows, men är du van vid Windows heter och finns samma funkioner på lite andra ställen. Min uppfattning är att om du inte har några Windowskunskaper så lär du dig Ubuntu fortare än Windows.

En annan dist som är mycket enkel är Mandriva.One, värd att prova.

Permalänk
Medlem

okej nu förstår jag lite mer. Har också hört om nått som heter xp mini. Är det ett bra alternativ? Någon som har nån erfarenhet av de?

Permalänk
Medlem

har även en till fråga som jag skulle önska att få svar på. Kan man köra itunes på tex ubuntu eller annat linux baserat os?

Permalänk
Inaktiv

iTunes är lite kinkigt, vilken iPod har du? Min shuffle funkar med Gtkpod (program för att föra över musik) men tjejens Touch vill inte samverka alls...

Permalänk
Medlem

okej. jag har en classic. lägger ofta in musik på den så hade vart bra om det funkade. så då kanske xp mini är ett alternativ.

Permalänk
Inaktiv

http://www.gtkpod.org/about.html

Verkar funka. Men du kan ju inte köpa musik från iTunes.

Ska du slipstreama XP så är nlite bästa alternativet.

Permalänk
Medlem

Rhythmbox som följer med Ubuntu som standard fungerar bra med iPod. Enligt mitt tycke är Rhythmbox bättre än iTunes, som f.ö. känns lite som en övergödd gris med läppstift.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Håller med Hund. Tycker också mer om Rhytmbox än iTunes. Dock så saknar jag store:en lite. :S Om nu Apple är för tröga i skallen för att släppa en *nix version, så fungerar ju itunes någorlunda genom Wine, åtminstondet itune store fungerar.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera Mandriva.
Till och med ati drivrutinerna funkar bra i denna dist med min Toshiba.

Sen lägger man till yum för att kunna installera från console läget. Redhat / Fedora baserad med rpm paket.

Ny favorit över Debianbaserade Ubuntu. Med deb paket.

Dock är bägge dessa distros väldigt bra enligt mig.
Slipper hålla på och pilla mycket i onödan.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frak
okej nu förstår jag lite mer. Har också hört om nått som heter xp mini. Är det ett bra alternativ? Någon som har nån erfarenhet av de?

XP mini ska ja verkligen rekommendera!

Flöt jättebra på jmin flickväns sopiga laptop, det är inte särskilt visuellt strippat heller.

Självklart skulle jag rekommenderar GNU/Linux eller nåt UNIX, men det beror på hur mycket du är engagerad i att lära dig ditt system

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
XP mini ska ja verkligen rekommendera!

Flöt jättebra på jmin flickväns sopiga laptop, det är inte särskilt visuellt strippat heller.

Självklart skulle jag rekommenderar GNU/Linux eller nåt UNIX, men det beror på hur mycket du är engagerad i att lära dig ditt system

Ubuntu och Mandriva är väldigt lätta distrubutioner att lära sig.
ingår dessutom openoffice i installationen. Är man bara vanlig användare som skall skriva och surfa lär man sig lätt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Ubuntu och Mandriva är väldigt lätta distrubutioner att lära sig.
ingår dessutom openoffice i installationen. Är man bara vanlig användare som skall skriva och surfa lär man sig lätt.

Jag vet, då jag använt linux ett tag

Du säger ju precis som jag, men du kommer aldrig ifrån lite krångel som inte är så lätt att lösa som total linuxnewb.

Jag till exempel, när jag skulle installera Jaunty funkade varken mitt onboard-ljud, wifi, LAN-porten eller grafikkortet.
nej, Envyng hjälpte inte.

Permalänk
Medlem

Vet inte vad andra tycker. Men jag upplever att Windows 7 flyter på bra i datorer med begränsad prestande. Fick världens upplyft i min HP efter att ha bytt från Vista till Win 7

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk
Medlem

Hjälper man till med de problemen man stöter på vid installationen när burken sen väl är igång är det inte svårare.

Då man skall göra en riktigt windowsinstallation råkar man ut för samma sak. Men numera är det mestadels återställningscd som har allt för den aktuella modellen redan.

Windows 7 drar inte lika mycket minne som Vista.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Jag vet, då jag använt linux ett tag

Du säger ju precis som jag, men du kommer aldrig ifrån lite krångel som inte är så lätt att lösa som total linuxnewb.

Jag till exempel, när jag skulle installera Jaunty funkade varken mitt onboard-ljud, wifi, LAN-porten eller grafikkortet.
nej, Envyng hjälpte inte.

Jag skulle vilja påstå att så mkt krångel är ovanligt dock. Hade aldrig något sådant krångel på någon av mina datorer med Ubuntu på. (en laptop, en stationär) Problemet är väl främst att OM det blir krångel, blir det så mkt värre än det hade blivit i windows.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag skulle vilja påstå att så mkt krångel är ovanligt dock. Hade aldrig något sådant krångel på någon av mina datorer med Ubuntu på. (en laptop, en stationär) Problemet är väl främst att OM det blir krångel, blir det så mkt värre än det hade blivit i windows.

Krångel händer då och då, både med Win och Linux, men min åsikt är att OM det blir krångel, så ligger man bättre till i Linux, för där kan man påverka saker själv.

I Win så är all egentlig funktionalitet dold bakom så många lager och GUI:s att om det väl krånglar så förblir det så utan att man kan påverka. I Linux så finns alltid möjligheten att göra något, men det är sant att det kan vara mer eller mindre uppenbart. Är inte alla som sätter sig och patchar kerneln precis, men möjligheten finns iaf (framför allt finns ju också möjligheten att någon annan stött på samma problem och löst det åt en redan).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Krångel händer då och då, både med Win och Linux, men min åsikt är att OM det blir krångel, så ligger man bättre till i Linux, för där kan man påverka saker själv.

I Win så är all egentlig funktionalitet dold bakom så många lager och GUI:s att om det väl krånglar så förblir det så utan att man kan påverka. I Linux så finns alltid möjligheten att göra något, men det är sant att det kan vara mer eller mindre uppenbart. Är inte alla som sätter sig och patchar kerneln precis, men möjligheten finns iaf (framför allt finns ju också möjligheten att någon annan stött på samma problem och löst det åt en redan).

Men om man installkerar en maskin med Windows och en med Linux och drivrutiner saknas så är det väldigt enkelt att installera i Windows. Bara att gå ut på tillverkarens hemsida och drar hem en självinstallerande .exe fil. I linux fungerar det inte så. Får du dessutom tag i en drivrutin från tillverkaren som du installerar och får att fungera så är risken stor att den inte längre fungerar så fort kerneln uppdateras vilket händer lite då och då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Men om man installkerar en maskin med Windows och en med Linux och drivrutiner saknas så är det väldigt enkelt att installera i Windows. Bara att gå ut på tillverkarens hemsida och drar hem en självinstallerande .exe fil. I linux fungerar det inte så. Får du dessutom tag i en drivrutin från tillverkaren som du installerar och får att fungera så är risken stor att den inte längre fungerar så fort kerneln uppdateras vilket händer lite då och då.

Min uppfattning är snarare att man inte behöver installera några drivrutiner alls. Det mesta brukar fungera redan från början. Möjligtvis grafikdrivrutinen men det är ju bara o gå in "Hardware Drivers"(eller vad den heter) och aktivera den som föreslås. Nu syftar jag alltså på Ubuntu.

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk

Jag har alltid ont om tid och också som du funderat på att byta till bland annat ubuntu. Det blir allt mer sällan men med 2-3 års mellanrum gör jag ett försök att byta från xp till någon "enkel" linuxdist. Och jag går alltid tillbaka till xp därför att jag tröttnar på allt hokuspokus i linuxdistarna. Det är alltid något som ska pillas med som är enklare i xp eller fungerar mest av sig själv annars är det bara att installera om.

Och om man som du är helt ny på det så är det som att kliva in i en ny värld man aldrig skådat förr. Man tror att det är precis som många säger: Kräver lite resurser, gratis, massor av gratis program etc. och någonstans där tror man att det måste vara lika enkelt som gratis men nej, det är det inte. Och ska man lösa det själv i linux så krävs det massor av googlande, forumsnokande och bedjande till linuxfantaster innan man lär sig.

Nu vill jag inte prata ner linux på något sätt men det kräver mycket mer av användaren och om du inte har tur så lär inte någon i grannskapet kunna hjälpa dig heller.

Men klarar man pillet så blir man belönad med driftsäkerhet och annat smått och gott som nämns här.

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ramviksrille
Jag har alltid ont om tid och också som du funderat på att byta till bland annat ubuntu. Det blir allt mer sällan men med 2-3 års mellanrum gör jag ett försök att byta från xp till någon "enkel" linuxdist. Och jag går alltid tillbaka till xp därför att jag tröttnar på allt hokuspokus i linuxdistarna. Det är alltid något som ska pillas med som är enklare i xp eller fungerar mest av sig själv annars är det bara att installera om.

Och om man som du är helt ny på det så är det som att kliva in i en ny värld man aldrig skådat förr. Man tror att det är precis som många säger: Kräver lite resurser, gratis, massor av gratis program etc. och någonstans där tror man att det måste vara lika enkelt som gratis men nej, det är det inte. Och ska man lösa det själv i linux så krävs det massor av googlande, forumsnokande och bedjande till linuxfantaster innan man lär sig.

Nu vill jag inte prata ner linux på något sätt men det kräver mycket mer av användaren och om du inte har tur så lär inte någon i grannskapet kunna hjälpa dig heller.

Men klarar man pillet så blir man belönad med driftsäkerhet och annat smått och gott som nämns här.

Installera Mandriva One 2009.1 Spring
hade problem med drivrutinerna till mitt ati kort i ubuntu installerade Mandriva känns väldigt enkelt.
Snudd på enklare än Ubuntu. Fast Ubuntu är väldigt lätt.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Krångel händer då och då, både med Win och Linux, men min åsikt är att OM det blir krångel, så ligger man bättre till i Linux, för där kan man påverka saker själv.

I Win så är all egentlig funktionalitet dold bakom så många lager och GUI:s att om det väl krånglar så förblir det så utan att man kan påverka. I Linux så finns alltid möjligheten att göra något, men det är sant att det kan vara mer eller mindre uppenbart. Är inte alla som sätter sig och patchar kerneln precis, men möjligheten finns iaf (framför allt finns ju också möjligheten att någon annan stött på samma problem och löst det åt en redan).

Det beror iofs på vilken "nivå" av krångel man pratar om. I windows har man ju råkat ut för "oförklarligt" krångel, som aldrig löser sig förrän en ren installation. I Ubuntu har alltid google hjälpt mig ordna dessa underliga problem. Men pratar man om problem så som att en drivrutin inte finns, då tar tillverkaren oftare på sig ansvaret att ordna det för windows än linux.

Jag håller absolut med om det du säger. Det jag reagerar främst på i ett OS som ubuntu är när man KAN ändra på allt och systemet LÅTER en ändra på allt (systemet behandlar dig inte som en femåring) blir det oftare krångligt krångel. Speciellt när man hela tiden är sugen på att ändra lite saker för skojs skull.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
Min uppfattning är snarare att man inte behöver installera några drivrutiner alls. Det mesta brukar fungera redan från början. Möjligtvis grafikdrivrutinen men det är ju bara o gå in "Hardware Drivers"(eller vad den heter) och aktivera den som föreslås. Nu syftar jag alltså på Ubuntu.

Givetvis har du rätt i det, för de allra flesta så hittas all hårdvara automatiskt och det är underbart, men problemet är ju när det inte hittas automatiskt och inte rör sig om grafikdrivrutiner. Ta t.ex. Wlan drivrutiner. I tidigare versioner av Ubuntu så hittades inte mitt trådlösa nätverkskort till laptopen. Efter mycket sökande och trixande så hittade jag och lyckades installera drivrutiner, men så fort kerneln uppdaterades så slutade kortet att fungera. Efter ett tag så fick jag tag i nya drivrutiner för den kerneln och det fungerade igen. Ett tag senare så uppdaterades kerneln igen och samma problem uppstod om och om igen.

Numera har jag inte längre det problemet eftersom drivrutinen finns inbyggd från start, men detta är inte ovanligt om man köper väldigt ny hårdvara som inte det har byggts in stöd för ännu.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Det jag reagerar främst på i ett OS som ubuntu är när man KAN ändra på allt och systemet LÅTER en ändra på allt (systemet behandlar dig inte som en femåring) blir det oftare krångligt krångel. Speciellt när man hela tiden är sugen på att ändra lite saker för skojs skull.

Det här är det jag tycker är så bra med GNU/Linux, man kan ändra på allt och man vet vad man gjort och vad som händer, i Windows vet man inte vad som hände och hur man gjorde men något hände....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hotfuzz08
o gå in "Hardware Drivers"(eller vad den heter) och aktivera den som föreslås. Nu syftar jag alltså på Ubuntu.

Eller EnvyNG, snäppet enklare ;p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razoz
Eller EnvyNG, snäppet enklare ;p

Enklare? Hur? Hardware drivers är klick, klick, klick sen är det klart.

Visa signatur