Permalänk
Medlem

Netbook med lång batteritid - Råd

Hejsan,

Sitter och funderar på att köpa en liten netbook som komplement till min "bärbara"XPS. Vill ha något som man kan bära med sig till föreläsningarna och som har bra batteritid.

Kraven jag har är,

* Batteritid: Runt 8 timmar, så att den klarar av en skoldag utan att man behöver ta med sig laddaren.
* Vikt: Ju lägre vikt desto bättre.
* Pris: Max 5'000:-

Datorn kommer att användas till att sitta och anteckna samt surfa på internet. Hade varit skönt om man kunde ha ett par fönster öppna samtidigt utan att den laggade sönder.

FRÅGA: Blir det skillnad om man stoppar in 2GB RAM, eller är det processorn som blir flaskhalsen?

Jag har letat en del och hittade bland annat Asus EEE PC 1101HA. Denna har en Intel Atom Z520 processor. Hur pass stor skillnad är det mellan denna och Intel Atom N270 / N280? Klarar den av mina "krav"? Det som talar för en dator med Z520 processorn är att dem jag har tittat på med denna har haft en högre upplösning på skärmen (1366x768 vs 1024x600).

FRÅGA: Vad är det för skillnad på Intel GMA 500 vs Intel GMA 950?

Annars har jag även tittat på Acer Aspire One 751H, vilken ska vara i stort sett identisk med 1101HA, lite sämre batteritid enligt Prisjakt.nu.

Tack för er hjälp och rekommendationer!

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

1101Ha verkar högintressant tycker jag! Hade jag inte nyligen skaffat en 1000He hade den varit överst på listan.

Skillnaderna mellan N270 och N280 är marginella har jag fått för mig.
Tror den högre upplöningen i Z520 gör *mycket*.

Ja, jag tror processorn är större begränsning än minne. Jag skickade i 2 för jag tycker det känns bättre men om skillnaden märks har jag svårt att säga - jag inbillar mig att det flyter på lite smidigare. Ingen stor kostnad så jag gjorde det på vinst eller förlust.

edit: vad jag kan se har Z520 en 1,33 Ghz processor medan N280 har en 1,6 Ghz dito. Jag tror att detta är för att del av kraften/energin måste användas till den större skärmytan utan att ge avkall på batteritid. Men det är bara en gissning.

Visa signatur

Crap.