Hjälp med val av laptop till högskole utbildning

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av laptop till högskole utbildning

Hej.
Ska börja plugga i karlshamn om ett par veckor och behöver en bärbar dator till utbildningen som ska kunna klara av spel men även att abreta på typ flashutveckling o liknande.
Sen känner jag själv att jag vill köpa något som är bra och har bra kavlitet som håller.
Har tittat på dessa modeler:

HP Pavilion dv7-2122eo
DellTM Studio XPSTM 16
Acer Aspire 5739G
Guru ice (vet ej om det är det korekta namnet tysk sida som ni har pratat om på forumet).

Jag undrar om det är någon kvalitets skilland mellan de olika märkerna eller om det är folk som har dessa dator och kan ge någon fedback på hur de är. Även allmän tips skulle passar bra.

Ha det.

Permalänk
Medlem

Ännu en potentiellt blivande klasskamrat!

Acer är enligt mina erfarenheter rent skräp, men de är det billigaste svenska alternativet för prestandan. Min kära syster har en Acer Aspire, efter lite mer än ett år så är det glapp i skärmen, sidan är sprucken/böjd pga värmeutveckling, och många tangenter har slutat att fungera.

Hp och Dell är väll bra produkter, bra support etc. Dock får man en jäkla massa skit med i datorn, en massa onödiga program etc.

Guru ICE beställde jag, konfig. med 4gb 1333Mhz ram, P8800 cpu etc.
Det enda jag känner är att upplösningen på skärmen kanske är i det minsta laget för grafiskt arbete, men det återstår att se. Helt klart den mest prisvärda bärbara som jag har hittat.
Supporten verkar vettig också, finns chat stora delar av dagen med kunnigt folk som dessutom kan engelska.
Jag beställde min för en vecka sedan, den skickades i torsdags - så jag får den närsom nu. Kan vara lite i senaste laget?

Permalänk
Medlem

Haha, kan ni inte hålla er till en tråd

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=

Och Välkommen till Bth och Blekinge

Permalänk
Medlem

Kan ju bli lite svårt när det är lite olika frågor tillviss del.
Tack för tipsen.

Permalänk
Medlem

Hur orkar man konka runt på 16-tummare? Ska köpa antingen en Elitebook 6930p eller en Pavilion DV 3 rabatterat genom skolan i hong kong. 14'' eller 13.3''. Det är frågan.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Hur orkar man konka runt på 16-tummare? Ska köpa antingen en Elitebook 6930p eller en Pavilion DV 3 rabatterat genom skolan i hong kong. 14'' eller 13.3''. Det är frågan.

Jag vet inte, detta blir min första laptop.
Dock kan jag inte tänka mig något mindre. Blir rätt så jobbigt att jobba grafiskt på en mindre skärm.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macz-ie
Jag vet inte, detta blir min första laptop.
Dock kan jag inte tänka mig något mindre. Blir rätt så jobbigt att jobba grafiskt på en mindre skärm.

hört talas om extern skärm för grafiskt arbete hemma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slayzor
hört talas om extern skärm för grafiskt arbete hemma?

Självklart har jag det? Men nu handlar det om arbete i skolan, vilket är hela anledningen till att jag köpt en laptop?

Permalänk
Inaktiv

Du kommer inte orka att släpa med dig den datorn varenda dag till skolan, det gjorde iaf inte jag när jag gick på högskolan, så jag beställde en macbook air rätt så snabbt. den var mycket lättare att ha med sig och man glömde att man hade den med sig ibland för att den är såpass mycket lättare.

Permalänk
Medlem

um, har ni inte datorer på skolan att jobba på? tur att vi på sofe huset bredvid har stationära skoldatorer

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
um, har ni inte datorer på skolan att jobba på? tur att vi på sofe huset bredvid har stationära skoldatorer

när jag var där hade dem ¨några stationära, men kanske inte till alla. De har sälert någon anledning till att de säger åt folk att köpa laptop.

Permalänk
Medlem

tror jag ska att söka in till samma program nästa år, vilken inriktning ska du gå?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jetfire
när jag var där hade dem ¨några stationära, men kanske inte till alla. De har sälert någon anledning till att de säger åt folk att köpa laptop.

Haha, det är typ 4 stationära datorer i hemklassrummet och bara en funkar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
tror jag ska att söka in till samma program nästa år, vilken inriktning ska du gå?

Jag valde Digitala Spel, ska gå den grafiska biten med concept, design, 3d-modellering etc.
Hoppas dock att jag kommer att kunna ta några programmeringskurser också, har grunden från gymnasiet, så lika bra att bli så bred som möjligt!

Och det kvittar om dom har stationära datorer på skolan, men man vill inte vara bunden till en punkt, särskilt inte när man jobbar i projekt.
Inte så värst jobbigt att ha med sig datorn när man har bil, även jag planerar att cykla så mycket som möjligt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macz-ie
Jag valde Digitala Spel, ska gå den grafiska biten med concept, design, 3d-modellering etc.
Hoppas dock att jag kommer att kunna ta några programmeringskurser också, har grunden från gymnasiet, så lika bra att bli så bred som möjligt!

Och det kvittar om dom har stationära datorer på skolan, men man vill inte vara bunden till en punkt, särskilt inte när man jobbar i projekt.
Inte så värst jobbigt att ha med sig datorn när man har bil, även jag planerar att cykla så mycket som möjligt!

Okej, är grymt intresserad av det också. Frågan är väl barar om man har någon chans till jobb, det känns som det finns så många självlärda som är sjukt duktiga. Fick du göra något arbetsprov innan du blev antagen eller var det bara betygen som gällde? Vad hade du snitt?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar