Permalänk
Medlem

Hur kopplar man HDDs?

Hej,

Jag har en gammal dator med 3 HDD. 2 IDE och en SATA. Jag har windows på den ena IDE HDDn.

Jag har försökt koppla nu i 2 timmar och fick upp "please insert system disk" när jag startade datorn som om jag inte hade något windows. Men i Biosen så hittade den alla HDD.

Jag började fibbla lite med sladdar och sånt i datorn men vet inte riktigt hur allt ska sitta.

Jag har nu valt att den ska boota från HDD först i biosen. den tjocka sladden i moderkortet går från "prim IDE" till min IDE HDD som har windows. Den andra tjocka sladden går från "sec IDE" till min DVD läsare (jag har bara 2 utgångar från moderkortet så den ena måste väl gå hit?).

Just nu funkar datorn för att jag bara har min windows HDD ikopplad. Men så fort jag kopplar in min SATA och andra IDE HDD så får jag "please insert system disk" igen, när jag startar datorn.

Skulle uppskatta hjälp. Tack!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Den disken du har os på ska vara master och sitta längst ut på pata kabeln
Den andra disken ska sitta i mitten och vara slave

Sen in i bios och ställ din os disk som första bootprio. klart.

Permalänk
Medlem

Det har jag gjort. Men när jag kopplar in de andra hdd så funkar det inte.

För övrigt så har jag min windows hdd märkt med "master" med de där små knopparna på baksidan av hdd som man kan flytta runt. Den andra IDE har jag på "slave" och min SATA har inga knoppar alls. Är detta rätt inställt? DVD har jag också på slave.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du har alltså.

Sata, en disk
Pataport 1: 2 diskar (Den med OS: Master. Den andra: Slave)
Pataport 2: dvd enhet

?

DVDn ska vara master då den är ensam på kabeln

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Du har alltså.

Sata, en disk
Pataport 1: 2 diskar (Den med OS: Master. Den andra: Slave)
Pataport 2: dvd enhet

?

DVDn ska vara master då den är ensam på kabeln

Ja det stämmer.

DVDn är på master nu.

Men problemet kvarstår. Är det så att man inte kan ha både IDE och SATA samtidigt eller? :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moongaze
Ja det stämmer.

DVDn är på master nu.

Men problemet kvarstår. Är det så att man inte kan ha både IDE och SATA samtidigt eller? :/

Du kan ha både IDE och SATA samtidigt. : )

Permalänk
Medlem

PATA (IDE) och SATA ska fungera problemfritt tillsammans.

Det spelar ingen roll om DVD'n är på master eftersom inte sitter på samma sladd som hårddisken.

Kolla i BIOS så att hårddisken står med på rätt plats i "boot order".

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Ja den står rätt.

Min bootordning är:

Harddrive
Cd-rom
Removables (nåt sånt)

Permalänk
Medlem

Det är klart att det inte funkar. Du har inte berättat för datorn vilken hårddisk Windows ligger på. Det enda boot ordningen gör att att bestämma om den ska leta på 1 hårddisk eller 1 DVD osv.

Har man flera är det "Hard disk boot priority" som gäller och den finns i bios i närheten av boot ordningen. Välj vilken hårddisk (USB minne) som datorn ska starta från när du har flera.

Vill du ha bättre info får du hosta fram moderkortets manual. Finns på tillverkarens hemsida.

Permalänk

cdrom ska stå först

Visa signatur

Asus: Bara vi har äkta USB 3.0 och SATA 6,0 Gbps
[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/w47khy.png[/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Det är klart att det inte funkar. Du har inte berättat för datorn vilken hårddisk Windows ligger på. Det enda boot ordningen gör att att bestämma om den ska leta på 1 hårddisk eller 1 DVD osv.

Har man flera är det "Hard disk boot priority" som gäller och den finns i bios i närheten av boot ordningen. Välj vilken hårddisk (USB minne) som datorn ska starta från när du har flera.

Vill du ha bättre info får du hosta fram moderkortets manual. Finns på tillverkarens hemsida.

Tack för hjälpen, nu funkar datorn med alla 3 HDD kopplade.

Men när jag är i windows så hittar den inte min SATA HDD. Dock finns den i bios.

Hur löser man det?

Permalänk
Medlem

Om SATA-diskarna är tomma (nya) så måste de initieras först. Öppna diskhanteringen genom att högerklicka på "Den Här Datorn" och välj "Datorhantering". Då öppnas ett fönster där du ska välja "Diskhantering". Högerklicka på en av diskarna och välj "Initiera Disk" (eller nåt sånt). Välj enkel (basic) volym och formatera disken (snabb eller fullständig).

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Tack så mycket!