Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Ty här har man tagit risker och försökt göra en skillnad (för det bättre, to be bloody honest).

Vilka risker har du tagit "brat"?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vilka risker har du tagit "brat"?

Jag har investerat pengar i diverse bolag som jag tror har en framtid. Så kom inte och prata om att jag inte har tagit risker.

Brat? Ptja, om du så vill. Men du ska dock veta att jag har slitit ihop det jag har idag.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Jag har investerat pengar i diverse bolag som jag tror har en framtid. Så kom inte och prata om att jag inte har tagit risker.

Brat? Ptja, om du så vill. Men du ska dock veta att jag har slitit ihop det jag har idag.

Riskerat något? Brandmän & poliser riskerar något varenda arbetsdag nämligen sina liv .. dina risker sträcker sig inte ens till deras skithus ska du veta..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Riskerat något? Brandmän & poliser riskerar något varenda arbetsdag nämligen sina liv .. dina risker sträcker sig inte ens till deras skithus ska du veta..

Fast å andra sidan är det människor som mig som indirekt är deras arbetsgivare. Närande människor dvs...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Fast å andra sidan är det människor som mig som indirekt är deras arbetsgivare. Närande människor dvs...

Naturligtvis är det så ... det som jag mer eller mindre är ute efter är att arbetsgivare & arbetstagare lever i ett symbios med varandra.. arbetarna måste ha schyssta löner för att kunna handla av "arbetsgivarna"..

Många tror att det är arbetarna som finns till för arbetsgivarna när det i princip måste finnas arbetstagare för att kunna få marknaden att gå runt men arbetstagare är i princip som du man vill tjäna pengar på ett enkelt & snabbt sätt varför skall arbetstagare skilja sig mot andra investerare?

Girigheten är ett gissel för mänskligheten & mänskligheten har betalat ett högt pris & kommer förmodligen att betala ett ännu högre pris i framtiden...

Jo jag har lite aktier med genom catella fonder.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Underbar argumentation! Så du har inget att komma med helt enkelt?

Vad grundar du ditt svammel på egentligen då? Ge mig något konkret att bemöta. Jag har som sagt alldeles nyss avslutat flertal kurser som berört JUST detta ämne. Vad har du att komma med på den här fronten egentligen? Du har inte en enda ggr försökt förklara vad du grundar dina åsikter på? Jag har flertal böcker rakt bakom mig som berör arbetarrörelsen, industrialismen och naturskyddets framväxt.

Och du tror dig kunna sitta och gissa dig till rätt svar? Eller har du verkligen någon slags källa till det du säger?

Du menar alltså att det finns en fackförening eller arbetarörelse som har varit knuten till arbetstiden, arbetsmiljön och andra liknande saker på samma sätt som t.ex. i Sverige. Att det alltid utgått från arbetarrörelsen i alla instanser?

Så är det ju inte och det vet du också om du är det minsta inläst. Kolla upp england , frankrike och tyskland, ser det identiskt ut med t.ex. sverige? Kan du verkligen säga att utvecklingen alltid krävt en arbetsrörelse som kräver förbättrade villkor, eller har det i vissa situationer uppkommit utan arbetsrörelse och givetvis även vice versa? Självklart är det så.

Det har inte i alla situationer krävts arbetsrörelsens inblandning. Om det är så då inser du ju också att en sådan utveckling även är möjlig utan arbetsrörelsen t.ex. Och det leder till att det handlar om olika slags länders utveckling, olika slags industriers utveckling , det sociala och politiska spelet osv osv. INTE arbetarörelsen skapar bättre villkor automatiskt.

Det kan SKE , men det är inget krav för att det ska ske. Det är en utvecklingsprocess som varierar från en mängd olika slags variabler.

*** EDIT ***

Men detta är ju bortkastat på dig för du verkar inte kunna ta till dig något överhuvudtaget och vill bara svamla vidare. Det är trist men det märks ju tydligt vems argument det är som tryter och du gör dig bara till åtlöje när du håller på utan att ens försöka försvara din egen ståndpunkt.

Det är inte dina argument som gör att jag hoppar av den här tråden. Det är att du är helt okapabel att ens försöka tolka innebörder och liknelser. Det stör mig, och jag finner det meningslöst att fortsätta bry mig.

Det är möjligt att du "har på fötter" vad gäller fakta. Men du KAN inte övertyga mig om att arbetarrörelsen och facken inte har varit en drivande kraft för att vi ska ha fått de arbetsförhållanden vi har idag. Du har INGA bevis på att arbetsgivarna hade ändrat sig utan en rörelse. För det är omöjligt att skaffa de bevisen. Du kan som mest spekulera och dra paralleller, men det är som att pissa i ålands hav. Utan någon form av folkrörelse eller resning så ändrar sig inte förhållandena. Det är så det fungerar. Och att marknaden skulle vara självreglerande till den grad att den skulle kunna styra på det viset... om du tror på det så vet jag inte vad jag ska säga. Jag står helt enkelt mållös. Jag håller käften från och med nu. Jag har inget mer att säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Massor av text

Och du har fortfarande i ditt predikande för din glorifierade fantasimarknad totalt missat min poäng.

Det du hävdar är det är bättre att vi sätter igång det hela på full fart frammåt och medvetet struntar i bromsarna, eftersom bromsar väger extra, saktar in och om någonting stort nog kommer i vägen så kommer vi ju sakta in ändå. Jag påpekar att avsaknaden av bromsar är en i grunden urpuckad idé och ditt svar är "men om inget kommer i vägen går det bra". Detta ändrar på intet sätt att bristen på bromsar fortfarande är en hjärndöd plan som lika gärna kan smälla in i nästa bergsvägg som att sätta nya rekord.

Ja visst, vi har "bromsar" i form av lagar. Och hur lång tid tror du det tar innan det dyker upp undantag eller "förbättringar" i dessa lagar om de enda röster som hörs är de som säger att bromsarna är onödiga? Du talar för en sak som givetvis har uppenbara fördelar men har ingen som helst vilja att ens försöka se nackdelarna med det. Mest av allt framstår det som om ordet självkritik (eller källkritik kanske) totalt saknar innebörd för dig. Jag talar om vad som händer om marknaden inte blir den ljuvliga skapelse du föreställer dig och det enda du egentligen har att komma med är olika varianter av att helt bortse från den möjligheten.

Jag gillar tanken på en friare marknad, men jag är inte naiv och dum nog att tro att vi lever i någon fluffig liten rosa puffvärld där ingen skulle försöka utnyttja denna frihet. Lägg till detta att det inte finns en marknad i världen som ändrar på sig om den inte är tvungen, vilket betyder efter det redan gått åt skogen, så gör det mig väldigt motvillig att svälja en helt oreglerad marknad som koncept.

Men om vi tar ditt spår en stund. Tillgång och efterfrågan, den heliga graalen av en fri marknad. Varför har vi fackförbund idag? Varför bildades dem från första början? Skulle fackförbund vara något magiskt undantag till detta? Självklart inte. Facken uppstod för att det fanns ett behov, en efterfrågan och ur det bildades tillgången. Att hävda annat är ju att frångå precis det du försöker hävda vore det bättre alternativet.

Skulle behovet helt försvinna så skulle givetvis facken det också, eftersom inga arbetare skulle behöva dem. Men de är fortfarande här, så uppenbarligen finns det fortfarande ett efterfrågan på deras tjänster. Må så vara att de inte längre levererar vad de lovar eller en gång gjorde, men efterfrågan finns ändå där. De fanns inte alltid, och innan dem och alla lagar så var det ju precis det du förespråkar. Men kalla mig konstig när jag säger att vi helt klart har det bättre nu än då.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men om vi tar ditt spår en stund. Tillgång och efterfrågan, den heliga graalen av en fri marknad. Varför har vi fackförbund idag? Varför bildades dem från första början? Skulle fackförbund vara något magiskt undantag till detta? Självklart inte. Facken uppstod för att det fanns ett behov, en efterfrågan och ur det bildades tillgången. Att hävda annat är ju att frångå precis det du försöker hävda vore det bättre alternativet.

Nu drar du väl dock tillgång- och efterfrågemodellen lite för långt; om företag försöker sig på liknande konstruktioner (kanske för att sådana efterfrågas av dem) skriks det snart om karteller och monopol. Varför skall sådana anses mindre tillåtna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu drar du väl dock tillgång- och efterfrågemodellen lite för långt; om företag försöker sig på liknande konstruktioner (kanske för att sådana efterfrågas av dem) skriks det snart om karteller och monopol. Varför skall sådana anses mindre tillåtna?

Svenska Arbetsgivareföreningen? (Bildad 1902)

SAF-borgen, tidigt 1900-tal.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

I teorin, väldigt positiv.
I praktiken som det ser ut idag är det väldigt blandat.
Lägger min röst på neutral.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Fast å andra sidan är det människor som mig som indirekt är deras arbetsgivare. Närande människor dvs...

Fast å första sidan hade du inte haft dina pengar till att börja med om inte andra hade utfört arbete som skapat välstånd...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Svenska Arbetsgivareföreningen? (Bildad 1902)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a3/Saf-...
SAF-borgen, tidigt 1900-tal.

Så?

LO-borgen:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu drar du väl dock tillgång- och efterfrågemodellen lite för långt; om företag försöker sig på liknande konstruktioner (kanske för att sådana efterfrågas av dem) skriks det snart om karteller och monopol. Varför skall sådana anses mindre tillåtna?

Faktiskt inte. Enligt vad han har lagt fram så är ju marknaden sund just när det får gå så långt det kan gå, så varför skulle efterfårgan på fackförbund vara annorlunda?

Säg att vi lämnade marknaden helt fri. Existerande lagar enbart och inget annat inflytande mer än vad marknaden utöver på sig själv så att säga. Hur skulle man hantera en arbetsgivare som missköter sig men håller sig inom ramarna för lagen? Det är knappast så att de lagar vi har är felfria.

Enligt Sentenced skulle detta lösa sig själv eftersom ingen skulle vilja jobba åt denna arbetsgivare, och visst. Men han falerar ju totalt i att se att detta då också skulle kräva att det fanns så gott om jobb för alla som vill ha det att de kan välja något bättre. Det som i praktiken krävs är att folk då skulle kunna välja jobb ungefär som när man väljer godis inför en filmkväll, baserat på vad man själv känner för och det är bara att välja bort sånt man inte vill ha. Men dessa förutsättningar ska bara magiskt dyka upp ur ingenstans bara för att marknaden är lämnad i fred. Det faktum att dess förutsättningar inte finns (och troligen aldrig heller kommer finnas) utan att många måste jobba för kassa arbetsgivare varesig de vill eller inte liksom bara tittas det bort ifrån.

Jag har aldrig protesterat mot fördelarna i det han talar om, det jag protesterar mot (och kommer fortsätta protestera mot) är att det totalt saknas någonting som ens liknar lite självkritik eller insikt i annat än den rosiga sidan. Ska man argumentera för någonting så tycker jag man ska vara insatt i, eller i alla fall ha tänkt på, även nackdelarna med det man lägger fram. Men där finns bara ett stort blankt tomrum med hänvisning till hur bra det blir om allt klaffar.

Allt han har sagt i denna tråden låter för mig mer som en tvshop-annons än någonting annat. "Fri marknad, allt blir kanon!" och som svar på vad haken är så får man "Ehh... Fri marknad, allt blir kanon!". Och jag tvivlar som sagt inte på att allt kan bli kanon, jag vill bara veta hur det var tänkt om det inte blir det, vilket jag ännu inte fått svar på.

Edit**
Kalla mig pessimist och grinig. Men för att dra ytterligare en liknelse så kan mjukvara vara hur välskriven och fungera hur bra som helst, men utan felhantering så är den fortfarande defekt och ofullständig i mina ögon.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fast å första sidan hade du inte haft dina pengar till att börja med om inte andra hade utfört arbete som skapat välstånd...

Detta är lite som hönan och ägget. Men ja, jag ser din poäng.

Klart att det alltid måste vara ett förhållande som du nämner skruvis. Jag var, för protokollets skull, bra berusad när jag skrev vad jag skrev. Men, jag tycker faktiskt att man tjänar för bra som outbildad i Sverige (framförallt då inom industrin, kanske inte som barnskötare). Fast samtidigt, det är en marknad det också och vi är ju uppenbarligen villiga att betala den mängden pengar för deras kompetens. What can a man do...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så?

LO-borgen:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cd/Lobo...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
om företag försöker sig på liknande konstruktioner (kanske för att sådana efterfrågas av dem) skriks det snart om karteller och monopol. Varför skall sådana anses mindre tillåtna?

Vad är SAF?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad är SAF?

Det är väl ändå rätt sällan man hör att de (eller motsvarande) aktivt arbetar mot facken (för sänkta löner, högre priser på produkter, sämre villkor för anställda etc.)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är väl ändå rätt sällan man hör att de (eller motsvarande) aktivt arbetar mot facken (för sänkta löner, högre priser på produkter, sämre villkor för anställda etc.)?

Dom arbetar ju för sina intressen, vilket oftast är att ge arbetarna mindre för samma eller mer arbete.

Alla vill ha mer, därav organisationer som ser till sina medlemmars bästa, oavsett om du är anställd eller arbetsgivare.

Visa signatur

In a rose tattoo
Signed and sealed in blood I would die for you

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Intressant liten nyhet:

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%...

Sannerligen, facket ser alltid till sina medlemmars bästa.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Intressant liten nyhet:

http://di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fo%...

vissa fackliga förhandlare verkar behöva en lektion i matematik,eller två?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Heh, jag gillar facket. Tänk om man har sån tur att istället för 1000 extra i plånboken så får man 6000 mindre. Vilken överraskning...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Förmodligen har det att göra med att facket är så vana vid utpressning att de trodde företaget skulle hellre gå med på det nya avtalet än att behöva sänka sina anställdas löner och att företaget inte heller skulle gå ut i media med detta.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Förmodligen har det att göra med att facket är så vana vid utpressning att de trodde företaget skulle hellre gå med på det nya avtalet än att behöva sänka sina anställdas löner och att företaget inte heller skulle gå ut i media med detta.

Fast det är ju rätt puckat också, nu kan ju företaget dra ut på förhandlingarna och mjölka sina anställda och allt är fackets fel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Byggarbetarnas löner regleras såklart när avtalet väl är klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Byggarbetarnas löner regleras såklart när avtalet väl är klart.

Ja självklart. Så du menar att det är en perfekt lösning alltså? Att HOTA arbetsgivaren med vite om denne ger arbetarna 6000kr mer i lön? Av någon anledning verkar ju inte arbetarna nöjda med detta trots att de självklart förstår att det inte är den slutgiltiga lösningen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"