Dagens ungdomar kan ju inte vara smarta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Jag bygger det på egna erfarenheter från min tid som forskarstuderande och universitetslektor (i mitt fall har jag iallfall tydlig insyn i matematikkunskaperna).
Bara under den tiden sedan jag började vid universitetet har kunskapsnivån sjunkigt rätt påtagligt och en hel del ligger på nivån som som förut motsvarade nians matte på högstadiet.

På högstadiet har den sk "särskilda kursen" tagits bort såvitt jag vet och alla läser det som förut kallades "allmän kurs" (vilket mer eller mindre var repetition av låg och mellanstadiets matte).
Vid universiteten har man fått sänka kraven och införa basårsutbildningar för att alla ska få den behörighet alla fick naturligt efter genomgången Naturvetenskaplig linje eller program.

Erfarenheter från kolleger i andra ämnen pekar på att situationen verkar vara liknande även i andra ämnen.

Vet inte om det finns någon färsk utredning att peka på, men det är väl inte helt omöjligt att sådana gjorts.

Edit :
Hittade en kommentar om situationen i matematik, orkar inte leta upp undersökningen just nu :

"– Vi ligger inte bara under genomsnittet. Sverige har försämrat resultatet i matematik jämfört med 2003, som var sämre än 1995, säger Anders Auer, undervisningsråd på Skolverket."

Så du menar att en hel del av den matematik man lär sig på universitetet är sånt som folk i Sverige lärde sig på högstadiet för bara ett fåtal (~20 år sedan)?

Jag har svårt att tro det. Förövrigt vilket universitet är det du jobbar på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Så du menar att en hel del av den matematik man lär sig på universitetet är sånt som folk i Sverige lärde sig på högstadiet för bara ett fåtal (~20 år sedan)?

Jag har svårt att tro det. Förövrigt vilket universitet är det du jobbar på?

Du kanske borde prata med någon lektor på en teknisk högskola, de brukar ofta förvånas av den bristande matematiska kunskapen hos nya studenter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Så du menar att en hel del av den matematik man lär sig på universitetet är sånt som folk i Sverige lärde sig på högstadiet för bara ett fåtal (~20 år sedan)?

Jag har svårt att tro det. Förövrigt vilket universitet är det du jobbar på?

Hur sjutton kan du ha svårt att tro det? Jag förstår inte hur det har undkommit att Sverige sjunkit i matematik avsevärt med åren.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vattenfall
Du kanske borde prata med någon lektor på en teknisk högskola, de brukar ofta förvånas av den bristande matematiska kunskapen hos nya studenter.

Jag har hört vad flera olika lektorer har att säga, och deras åsikt varierar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Hur sjutton kan du ha svårt att tro det? Jag förstår inte hur det har undkommit att Sverige sjunkit i matematik avsevärt med åren.

Hur? Ja, därför jag läst en del universitetsmatematik (runt 45 nya hp) och jag har svårt att tro att för bara några år sedan kunde större delen av Sverige högstadieelever mer (en hel del) eller lika mycket. Detta baserar jag på att inte bara måste de ha kunnat gymnasiematematiken i nian, de skulle också kunna en hel del universitetsmatematik. Av de människor jag känner i den åldern har jag inte sett något som tyder på att de kunnat eller studerat så mycket matematik. För det är knappast så att ungdomar idag har lägre IQ, så de borde ha lagt ner jävligt mycket tid på matematik i högstadiet.

Permalänk
Medlem

Bara så ni vet det har precis varenda jävla generation sagt att "dagens undomar" suger

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Bara så ni vet det har precis varenda jävla generation sagt att "dagens undomar" suger

Det är svårt att förstå hur grymma ursprungsgenerationen måste ha varit

Permalänk
Medlem

Jag säger bara, hårt mot hårt!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ok, så du är invandrare.

Jag blir aldrig förvånad av att invandrare, vid alla tillfällen de ges, i varje debatt, tar till:

Rasistkortet!

Så du kallar alla svenskar rasister. Spännande, jag antar att du är svensk också och att du således också är rasist.

Eller tillhör du någon exlusiv skara medborgare som, i ena stunden kan marginalisera dig själv till nedtryckt invandrare utan eget ansvarstagande och kalla alla rasister.

Och i andra tillfällen kalla dig svensk och åtnjuta dina rättigheter som svensk medborgare ges?

Du vet att många här i sverige är stolta att kalla sig svenskar med olika natinella bakgrunder.
Men de har inte samma bild av samhället som du har. De vet att med att få kalla sig svensk, så kommer skyldigheter också, och eget ansvarstagande.
Dessa nysvenskar, och jag träffar många av dem genom jobbet, spelar inte på rasistkortet, aldrig någonsin.

Haru läst tråden eller? Jag tror inte att alla svenskar är rassister. Jag skrev bara så för att visa hur vissa människor tänker. Dom ser en invandrare göra något och paff så är alla människor med utländsk bakgrund sånna.

Du kanske inte inser att det inte är lätt för en så kallad "nysvensk" att vara just svensk när man hela tiden ses som bara den där invandraren. Man tenderar till att bli lite deffensiv när man trycks in i ett hörn och anklagas för saker och ting.
Och nej jag anser inte mig själv vara en nedtryckt invandrare.
Jag ser mig själv som en Svensk som då och då blir diskriminerad av människor som inte riktigt vet bättre. Men inte fan är alla människor sånna pågrund av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Haru läst tråden eller? Jag tror inte att alla svenskar är rassister. Jag skrev bara så för att visa hur vissa människor tänker. Dom ser en invandrare göra något och paff så är alla människor med utländsk bakgrund sånna.

Du kanske inte inser att det inte är lätt för en så kallad "nysvensk" att vara just svensk när man hela tiden ses som bara den där invandraren. Man tenderar till att bli lite deffensiv när man trycks in i ett hörn och anklagas för saker och ting.
Och nej jag anser inte mig själv vara en nedtryckt invandrare.
Jag ser mig själv som en Svensk som då och då blir diskriminerad av människor som inte riktigt vet bättre. Men inte fan är alla människor sånna pågrund av det.

Tror inte invandrarna har så stora problem med Sverige och "gammelsvenskarna".
I såna fall hade nog flera flyttat tillbaka därifrån de kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tror inte invandrarna har så stora problem med Sverige och "gammelsvenskarna".
I såna fall hade nog flera flyttat tillbaka därifrån de kom.

Det hade nog dom flesta gjort om dom kunde fa med sig alla bidrag fran Sverige

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jo visst. Men att säga invandrare bara för att smutsa ner invandrare är fel. Ivandrare är också ungdomar men det kanske du inte förstår. Ungdomar är människor i en viss ålder, invandrare är inte människor av en viss ålder utan det är människor av en viss härkomst. Men du kanske anser att svenskar inte gör något överhuvudtaget i samhället och att alla är helt jävla perfekta eller.
Så ja om du drar slutsatsen att det var invandrare så är du en jävla rassist.

De gånger jag sett rassister slå ner oskyldiga invandrare så har rassisterna varit av svensk härkomst. Så med hjälp av min observation så kan jag dra slutsattsen att alla svenskar är rassister.

Jävligt begåvade vissa är alltså.

Jag har sett det UPPREPADE gånger. Därför tycker jag som jag gör.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Seriöst så är skolan slappare och enklare idag än någonsin tidigare.
Kunskapskraven för att söka till universiteten måste hela tiden sänkas för att studenterna kan allt mindre. Det är nästan så att de som går ut gymnasiet idag börjar närma sig de kunskapsnivåerna som en som just gått ut högstadiet hade för ett antal år sedan.

Däremot är det där med jobb mycket sant. Förr så lönade sig utbildning mycket mer och man kunde nästan säkert få ett jobb bara man utbildade sig.

Svenskar är iallfall uppfostrade i en demokratisk stat som inte varit i krig på 200 år.
Många invandrare kommer från ställen i världen där man inte kommit lika långt på den fronten. Ofta kommer de från krigshärjade områden, diktaturer och där bilbomber och terrorism är vardag.
Självklart påverkar detta människorna som växer upp där.
Detta betyder inte att de skulle vara av någon sämre "ras" eller så. Det skulle få precis samma effekt om man placerade ett svensk nyfött barn i något av dessa länder och lät detta växa upp där.

Förutom detta drabbas tyvärr invandrare i Sverige idag också av en hel del diskriminering, speciellt på arbetsmarknaden och detta skapar ett utanförskap som blir än värre under arbetslöshetstider som nu.
Ungdomar som känner att de inte har någon större ärlig chans och är sysslolösa har en ökad risk att ställa till med sånt där.

Att dra slutsatsen att det är en stor chans att det är invandrare är inte rasism. Det är troligare än att det är svenskar med tanke på deras bakgrund.
Därmed inte sagt att inte infödda svenskar också skulle hitta på sånt där.
Ungdomarna verkar bli allt mer egoistiska och respektlösa för varje generation.

Väldigt bra skrivit! Håller med till 100%.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flraer
Jag har sett det UPPREPADE gånger. Därför tycker jag som jag gör.

Så du kan då med andra ord 100% säga att bara invandrare gör sånt? Spelar ju ingen roll vad du har upplevt. Din lilla upplevelse kommer aldrig vara nog för att smutskasta alla invandrare i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Så du kan då med andra ord 100% säga att bara invandrare gör sånt? Spelar ju ingen roll vad du har upplevt. Din lilla upplevelse kommer aldrig vara nog för att smutskasta alla invandrare i Sverige.

Ge dej det ar ju ingen som pastar att alla invandrare ar daliga eller valdtaktsman och begar brott

Men % sa ar det fler invandrare an Svenskar som inte kan halla sig i skinet

Sa vad tror du? ar manga Svenskarna som :huphep: fran intet blir rasister
eller att dom blir invandrarkritiska aka rasister genom personliga erfarenheter

Personligen sa rostar jag pa SD tack vare mina personliga efarenheter av invandrare aka flyktingar

Ar jag rasist tja du kan ju fraga mina syskonbarn eller min basta kompis och hans barn om jag hatar dom och vill kasta ut dom fron Sverige
Jag rostar pa SD bara for att jag vill at dom skall kunna fraga dom andra partierna vad FAN DOM SYSSLAR MED

Ha en massinvandring dom senaste 20 aren utan dess like i not annat land eller arhundrade percapita

Utan att kunna erbjuda arbeten eller ta omhand alla pa ett bra sett

Och jag angklagar horan mona sahlin far att ha forstort for alla Svenskar o invandrare genom att ordna RASISTKORTET kritisera invandringspolitiken o du far sparken

aklagare i skane ville kunna utvisa grovt kriminella invandrare med Svenskt pass far ett gang arsen

Horan mona hade hand om utredningen

surprise surprise nej nej vi skall inte utvisa kriminella invandrare aven dom cirka 20tal pass som ett gang av dom absolut grovsta kriminella i Sverige kopte for 5000skr av en invandrare pa en Svensk myndighet fick behalla dom BRA MONA MER KRIMINELLA TILL SVERIGE

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Den här tråden kan nästan låsas, har spårat ur totalt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Ge dej det ar ju ingen som pastar att alla invandrare ar daliga eller valdtaktsman och begar brott

Men % sa ar det fler invandrare an Svenskar som inte kan halla sig i skinet

Sa vad tror du? ar manga Svenskarna som :huphep: fran intet blir rasister
eller att dom blir invandrarkritiska aka rasister genom personliga erfarenheter

Personligen sa rostar jag pa SD tack vare mina personliga efarenheter av invandrare aka flyktingar

Ar jag rasist tja du kan ju fraga mina syskonbarn eller min basta kompis och hans barn om jag hatar dom och vill kasta ut dom fron Sverige
Jag rostar pa SD bara for att jag vill at dom skall kunna fraga dom andra partierna vad FAN DOM SYSSLAR MED

Ha en massinvandring dom senaste 20 aren utan dess like i not annat land eller arhundrade percapita

Utan att kunna erbjuda arbeten eller ta omhand alla pa ett bra sett

Och jag angklagar horan mona sahlin far att ha forstort for alla Svenskar o invandrare genom att ordna RASISTKORTET kritisera invandringspolitiken o du far sparken

aklagare i skane ville kunna utvisa grovt kriminella invandrare med Svenskt pass far ett gang arsen

Horan mona hade hand om utredningen

surprise surprise nej nej vi skall inte utvisa kriminella invandrare aven dom cirka 20tal pass som ett gang av dom absolut grovsta kriminella i Sverige kopte for 5000skr av en invandrare pa en Svensk myndighet fick behalla dom BRA MONA MER KRIMINELLA TILL SVERIGE

Ska vi utvisa dom Svenskar som är grovt kriminella eller står herr Svensson utanför den lagen då? Det du menar i princip är att vi ska behandla andra människor annurlunda bara för att dom ursprungligen är från ett annat land. Hur blir en sån person Svensk då? Hur blir en invandrare Svensk om han inte behandlas likadant i din lilla variant av verkligheten?
Om folk köper pass så är dom inte svenskar till att börja med. Då är utvisning okej om en domstol dömmer att straffet är grovt nog.
Och allt det här bottnar i att invandrare är orsaken till alla sveriges problem right?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Ska vi utvisa dom Svenskar som är grovt kriminella eller står herr Svensson utanför den lagen då? Det du menar i princip är att vi ska behandla andra människor annurlunda bara för att dom ursprungligen är från ett annat land. Hur blir en sån person Svensk då? Hur blir en invandrare Svensk om han inte behandlas likadant i din lilla variant av verkligheten?
Om folk köper pass så är dom inte svenskar till att börja med. Då är utvisning okej om en domstol dömmer att straffet är grovt nog.
Och allt det här bottnar i att invandrare är orsaken till alla sveriges problem right?

Driver du med mej tacka fan att vi skall utvisa grovt kriminella fran andra lander

Det sista du skrev far sta for dej

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Så du kan då med andra ord 100% säga att bara invandrare gör sånt? Spelar ju ingen roll vad du har upplevt. Din lilla upplevelse kommer aldrig vara nog för att smutskasta alla invandrare i Sverige.

Jag har aldrig skrivit att det till 100% är invandrare som "busar".

Det handlar inte om att smutskasta någon. Det handlar om att se problemet och inte sticka huvudet i sanden och skrika RASISTJÄVLAR så fort frågan kommer på tal.

Blir så trött..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

HALLÅ!
Nu tycker jag att vi gemensamt i denna tråd sjunger We shall overcome!

ont
nu är det inte längre småsten utan stenar på 6 kiilo!

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Jag har svårt för påhittad statistik. Speciellt när den påhittade statistiken används för att motivera fördomar.

Vad är du för inskränkt fåne? I många av dessa områden bor det ca 70% invandrare och jag kan intyga att över 90% av dem som hålle på är invandrare eller har invandrarbakgrund. Att jag vet detta är dels för att jag känner folk som bor i två av områderna och dels för att jag inte lever under en sten där jag bor för att jag är rädd för att få rasiststämpel för att jag säger sanningen. Att säga att många invandrare är stökiga, våldsbenägna, har tendens att stjäla och råna är inte racism, det är sanning. Att säga att invandrare är äckiga apor som förtjänar en bur på zoo är racism och det tar jag avstånd från.

snausman: Jag ska ta med mig en bergssprängare och ställa mig i centrum av alla ghetton och förespråka allsång och se om jag får stenar eller rosor i nyllet.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ola33
Driver du med mej tacka fan att vi skall utvisa grovt kriminella fran andra lander

Det sista du skrev far sta for dej

Jaha och vad ger dig rätten att göra det om den personen nu är svensk. Med andra ord ska den personen vara under samma lagar och regleringar som en SVENSK!
Svenskar säger ja men intergrera er i samhället. Var lite svensk men vid sidan av så behandlas du inte likadant. Du är fortfarande stämplad som en utlänning. Du har automatiskt större channs att stjäla och ställa till bråk i samhället. Är det vad du kallar rättvisa, jämlikhet eller?

Om dessa "grovt" kriminella personer nu fick pass så fick dom det av en anledning. Inte fan får man pass om man inte gör någon nytta i samhället. Nu snackar jag inte om dom som köpt sina pass utan om t.ex en människor som fått ett äkta pass och på något konstigt sätt blir grovt kriminella. Sverige har då ett ansvar för den här personen.

Tack gode gud att majoriteten av alla människor i Sverige har ett hjärta och lite vett i skallen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
nu är det inte längre småsten utan stenar på 6 kiilo!

Och I gottsunda stod flera bilar i brand ikväll också. Detta jävla slödder

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Que ?
Det är väl inget straff specifikt för de som bråkar. Diskriminering på arbestmarknaden drabbar invandrare i allmänhet. Skulle endast de som bråkar straffas genom att få svårare att få jobb vore det väl något helt annat.
Förstår inte din invändning. Det låter på denna som att det vore ok att gå bärsärkagång för invandrarungdomarna med motiveringen att invandrare diskrimineras på arbetsmarknaden.
Dessa huliganer som härjar i rosengård har dessutom inte något stöd bland invandrare i gemen, tvärtom så har vi ju sett hur de försökt stoppa bråkstakarna som skadar deras hemkvarter och gör att folk är rädda för att gå ut.

Det handlar inte om något invandraruppror. Det är en samling egoistiska snorvalpar som inte lärt sig respektera andra människors känslor, egendom och rätt att känna sig trygga i sin egen hemmiljö.

Jag syftade på att Poseidon skulle anställa ett 10-tal av ungdomarna som förstör ute i förorterna. Känns väldigt fel att de som missköter sig får jobb (inte alla men några) och de som sköter sig får gå till arbetsförmedlingen.

Borde kanske satt en smiley efter inlägget...

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Jag syftade på att Poseidon skulle anställa ett 10-tal av ungdomarna som förstör ute i förorterna. Känns väldigt fel att de som missköter sig får jobb (inte alla men några) och de som sköter sig får gå till arbetsförmedlingen.

Borde kanske satt en smiley efter inlägget...

Aha, ok, då missuppfattade jag allt totalt...

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Allting är föräldrarnas fel! barnen har inte uppfostrats ordentligt anser jag!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Jaha och vad ger dig rätten att göra det om den personen nu är svensk. Med andra ord ska den personen vara under samma lagar och regleringar som en SVENSK!
Svenskar säger ja men intergrera er i samhället. Var lite svensk men vid sidan av så behandlas du inte likadant. Du är fortfarande stämplad som en utlänning. Du har automatiskt större channs att stjäla och ställa till bråk i samhället. Är det vad du kallar rättvisa, jämlikhet eller?

Om dessa "grovt" kriminella personer nu fick pass så fick dom det av en anledning. Inte fan får man pass om man inte gör någon nytta i samhället. Nu snackar jag inte om dom som köpt sina pass utan om t.ex en människor som fått ett äkta pass och på något konstigt sätt blir grovt kriminella. Sverige har då ett ansvar för den här personen.

Tack gode gud att majoriteten av alla människor i Sverige har ett hjärta och lite vett i skallen.

Tror du verkligen idioterna som håller på såhär vill bli "svenskar" då? De förbättrar ju knappast bilden av sig själva och andra i alla fall. Garanterar dig att det är yngre killar från blandade MENA-länder som håller på såhär, där löses allt med våld, något som redan har visat sig vara ett dumt kort på många sätt. Det är ju en av anledningarna att många av dem har flytat hit lixom.

Du kommer in i Sverige utan större problem idag. Har du redan en nära släkting i Sverige är det ännu lättare. Sverige tar emot väldigt lite flyktingar idag, den största delen består av annhäriginvandring. Bor Mamma/Pappa/syskon/etc här så kan din familj också få uppehållstillstånd sålänge släktningen kan garantera försörjning och och uppehålle. Funkar dethär vidare bra då? Nja. Dels kommer närapå vem som helst in. Med uppehålle och försörjning blir det sådär, folk bor trångt och fattigt etc. Finns många fel här, går knappast ändra det på en natt.

Låt inte nyanlända bo var de vill. Flyttar du till Rosengård det första du gör så flyttar du samtidigt in i ett liv blandat med bidrag och arbetslöshet. Chansen att skola, språk etc skulle bli minsta lilla bra där är rätt minimal. Gör du det ändå så har du inte heller någon rätt att klaga sedan. Det är en stor skillnad på jobbsituationen för de som bosätter sig i förorterna och de som bor i mindre samhällen i lite mindre kommuner. Jag har bott på båda ställena, jag vet hur det ser ut.

Detta samtidigt som det finns väldigt lite jobb och möjlighet till boende i Sverige idag. Det är lite av en paradox här. Situationen är startad av de som styr och har styrt här i landet i många år nu, men de som hamnar i den gör det verkligen inte bättre! Frustration i all ära, men har man verkligen rätt att bo kvar här om man beter sig såhär? Folkt tar gärna hårt på sina rättigheter idag, dock så har många missat det där med vad de har för skyldigheter...

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

...och bränderna fortsätter här i Uppsala, som anses "smittade" av de i Göteborg.

Jag har bara svårt att begripa varför invandrare måste FÅ jobb. Räcker det inte med att man FÅR ett nytt liv där man inte behöver vara rädd för hot och våld? Vad jag vet så välkomnas utbildade icke-svenskar med öppna armar, alltså t.ex läkare, från precis hela världen. Är det nu någon som hindrar invandrare i Sverige att utbilda sig och skaffa sig ett eget jobb? Varför anses inte invandrare kapabla att skapa sina egna liv? Och särskilt viktigt - varför får de inte arbeta när de anländer?

Vidare har min bästa kompis precis gift sig med en muslimsk tjej (jag var best man), och jag kan intyga att rasismen är flerfaldigt värre från deras håll än från vårat (brist på bättre ord, "vi och dom"). Det finns inget som helst intresse att ägna sig åt den så kallade "integrationen", utan det är en total katastrof för dom att tjejen inte kunde hitta sig en fin muslimsk (helst arabisk) kille. Well surprise, i Sverige bor det svenskar! Det riktigt roliga är att släkten från det forna hemlandet är laid-back och tycker inte det är så farligt, utan det är alla kusiner som bor i Sverige som blivit bokstavstroende fundamentalister på senare år som är riktigt hemska och levererar dödshot.

Vi kan väl hoppas att sossarna får leda Sverige i ytterligare 60 år. Höhö.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
...och bränderna fortsätter här i Uppsala, som anses "smittade" av de i Göteborg.

Jag har bara svårt att begripa varför invandrare måste FÅ jobb. Räcker det inte med att man FÅR ett nytt liv där man inte behöver vara rädd för hot och våld? Vad jag vet så välkomnas utbildade icke-svenskar med öppna armar, alltså t.ex läkare, från precis hela världen. Är det nu någon som hindrar invandrare i Sverige att utbilda sig och skaffa sig ett eget jobb? Varför anses inte invandrare kapabla att skapa sina egna liv? Och särskilt viktigt - varför får de inte arbeta när de anländer?

Vidare har min bästa kompis precis gift sig med en muslimsk tjej (jag var best man), och jag kan intyga att rasismen är flerfaldigt värre från deras håll än från vårat (brist på bättre ord, "vi och dom"). Det finns inget som helst intresse att ägna sig åt den så kallade "integrationen", utan det är en total katastrof för dom att tjejen inte kunde hitta sig en fin muslimsk (helst arabisk) kille. Well surprise, i Sverige bor det svenskar! Det riktigt roliga är att släkten från det forna hemlandet är laid-back och tycker inte det är så farligt, utan det är alla kusiner som bor i Sverige som blivit bokstavstroende fundamentalister på senare år som är riktigt hemska och levererar dödshot.

Vi kan väl hoppas att sossarna får leda Sverige i ytterligare 60 år. Höhö.

Därför att du som nyanländ bara får reda på dina rättigheter, inte dina skyldigheter. Du får lägenhet, du får ett helt ok pengabidrag etc. Det är Sverige som anpassar sig där, ingen annan. Klart att man kommer förvänta sig att man ska få ett jobb, få en hobby, få någonstans att vara etc med då. När man folk sedan folk överväger att ge de värsta galningarna ett jobb som belöning för att de anfaller poliser och eldar upp skolor...vad fan ger det för bild? Sitt på röven så löser sig saker! Och fy på den som sedan vågar kritisera detta!

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Därför att du som nyanländ bara får reda på dina rättigheter, inte dina skyldigheter. Du får lägenhet, du får ett helt ok pengabidrag etc. Det är Sverige som anpassar sig där, ingen annan. Klart att man kommer förvänta sig att man ska få ett jobb, få en hobby, få någonstans att vara etc med då. När man folk sedan folk överväger att ge de värsta galningarna ett jobb som belöning för att de anfaller poliser och eldar upp skolor...vad fan ger det för bild? Sitt på röven så löser sig saker! Och fy på den som sedan vågar kritisera detta!

Ja det vågar inte fan, då är man ju rasist! :@

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!