Pekskärm (eller tabletpc) till projekt, tips?

Permalänk

Pekskärm (eller tabletpc) till projekt, tips?

Hejsan

Jag fick lite lust med att få igång mitt projekt med "automatiserat hem" styrt av en dator. Datorn ska ha egenkomponerade program som sköter ljus och ljud i lägenheten

Problemet är som rubriken säger, skärmen. jag vill förstås huvudsakligen styra allt ifrån en pekskärm.

Jag hittade en Compaq TC1000, en tablet PC. Då slipper jag bygga ihop en mindre dator och gömma den i städskrubben. Hur mycket bör jag ge för en sådan dator? den är i gott skick och klarar de krav jag har systemmässigt (tänkte köra xp-lite med .net framework).

Finns det några nyare eller andra varianter av denna typ av dator som är värda att slå ett öga på?

tack på förhand och jag ber om ursäkt ifall jag varit otydlig på vissa punkter.

Permalänk
Medlem

Kul projekt, skapa ett galleri ifall du bestämmer dig för att slutföra det och såklart lycka till!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Har ingen aning om den här datorn passar dig, men jag var på Mediamarkt i Skövde och såg en liten kul Acer allt-i-ett-dator. Netbookprestanda med hyfsat stor skärm med 1024xnånting i upplösning och pekskärm. Den kostade 5000.

Permalänk
Medlem

Jag har en HTC Shift, är det några frågor angående Shiften så är det bara fråga.

Shiften har en 7" skärm på 800x480, vilket är bra upplösning på 7". Skulle nog bli vinögd om jag hade högre res. Shiftens 800mhz processor är faktiskt väldigt snabb jag tycker den går lika fort som en 1.6a atom i praktiken.

Inte mina bilder:

Har personligen gått lite i samma tankar som du ang automatisering.
Men jag skulle nog köra med en liten server som sköter styrningen, sen skriva en touchvänlig klient till min Shift och/eller ett webui till servern så jag kunde styra saker från andra datorer med.

Känns tryggare om man har en burk med en bantad linux dist som bara tuggar automatiseringen.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Grymt intressant projekt! Får du ihop nån shysst applikation så är jag intresserad av den!

Men hur mycket har du tänkt koda själv? För XP är i grunden inte speciellt touch vänligt. Hade det på min touchscreen HTPC ett tag men tröttnade ganska snabbt. Fast du ska kanske ha en egen applikation som rullar 24/7 på den så man aldrig ser operativet?
Oavsett så kan jag tipsa om ebay, jag köpte min 22" touch panel därifrån, runt 1´000kr kostar panelerna där, sen behöver du bara en skärm till den.

http://global.ebay.com/TOUCH_SCREEN_Panel_Kit_for_WIDESCREEN_...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ska ha ren touchdisplay kan du ju kolla på icd.se
http://www.icd.se/index.php?main_page=index&cPath=67_185_191

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

Tack för alla svar har fått en del att tänka på.

En touchpanel verkar onekligen väldigt intressant. Precisionen behöver inte vara på millimeterskala utan det kan finnas marginal. jag har dessutom ett flertal lcd skärmar tillgängliga.

Problemet är datorn, jag behöver en så liten dator som möjligt som kan eventuellt monteras in i min städskrubb. skärmen ska jag sätta på väggen i hallen. jag kanske kan bygga en egen chassielösning.
.

när jag tänker efter så blir tabletpcs nog inte så bra. bygger jag en egen dator, så kan jag ju dessutom använda den som nas eller ftp-server. intel atom låter som en passande idé.

ett mitx chassi hade jag kunnat gömma under en hylla i hallen. ett system med intel atom verkar heller inte kosta så mycket

Shuttle All-in-one X 50 är en fin modell med allt i ett, har ni andra förslag?

mer om projektet och lite idéer jag har:
- meningen är att ha en egenutvecklad .net applikation körandes i fullskärmsläge.

- hallen är i direkt anknytning till övriga rum i lägenheten. jag tänkte montera upp högtalare i rummen och låta användaren välja i vilket rum musiken ska spelas. denna funktion kan även användas som en väckarklocka. tänk dig att ljuset i sovrummet tänds en viss tid och din favoritlåt spelas i en volym som höjs sakta men säkert.

- en tellstick (telldus.se) har jag sedan tidigare. signalen från denna når utan problem hela lägenheten om jag monterar denna i hallen. APIn till tellstick är lätt att applicera i ett eget program.

- fingeravtrycksläsning: har en gammal fingeravtrycksläsare som jag hade tänkt att montera för att kunna ha specifika användaruppgifter för exempelvis musik. program för detta har jag redan löst. mest en kul grej.. vad sägs om en röst som säger (välkommen %namn). riktig plojgrej

En annan kul grej jag gjort är att sätta in halogenbelysning i en ikea-hylla och ordnat styrning till denna med hjälp av en klappomkopplare.

jag skrev detta som hastigast och tog upp det jag hade i huvudet för tillfället.
andra förslag är givetvis välkomna. galleribilder kommer upp så fort jag fått tag på en touchpanel/pekskärm med tillförande dator och kan börja på mitt projekt.

Permalänk
Medlem

Men skriv så du enkelt kan bygga ut med fler "touchklienter".

Kan ju bla vara najs att kunna styra allt från datorn.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Men skriv så du enkelt kan bygga ut med fler "touchklienter".

Kan ju bla vara najs att kunna styra allt från datorn.

Absolut!

I och med att datorn kommer att bli nätverksansluten, ska jag ordna med en webbserver för konfiguration och åtkomst till dess funktioner.

Bör nämnas att jag har ett par års erfarenhet inom webbutveckling och mjukvaruutveckling

Jag har tänkt mig följande dator:
INTEL D945GCLF2 LITTLE FALLS ATOM 330 MINI-ITX BOXED
COMPUCASE MINI-ITX 8K01BS 120W SVART

Övriga komponenter har jag tillgängliga. Några synpunkter?

Om vi återgår till skärm så tänkte jag använda en 15" LCD med en touchpanel.

Permalänk

Ber om ursäkt för två poster från mig i rad, men min dator på jobb vill inte agera när jag trycker på "ändra".

Iallafall.
Jag har ett par frågor angående följande touchpanel:
http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_1...

Jag är inte så inne på detta område så jag undrar
1. Hur fästes den på skärmen? är det precis som ett displayskydd? dum fråga måhända
2. Är inte LCD-skärmar generellt känsliga för petande med fingrar? Eller är det inget jag behöver oroa mig för om jag inte ska trycka stenhårt på den? icd.se har ju även en vandalsäker touchpanel (http://www.icd.se/index.php?main_page=product_info&cPath=67_1...), men det är kanske är onödigt för mitt enkla och försiktiga användande?