Hur löser elbilar värmen i kupén?

Permalänk
Medlem

Hur löser elbilar värmen i kupén?

Hej!

Har tänkt på det här ett tag.. Som de flesta vet är övergången från el till värme oerhört ineffektiv och energikostsam. Hur löser man värmen i kupén på en elbil? Eller finns den helt enkelt inte? För om man tar ström direkt från batteriet till ett element kommer väl det ta slut illa fort?

Ska man ta spillvärme från motor och bromsar? Finns ju knappast i samma dimensioner som hos förbränningsmotorer.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem

Säkert en kombination.
Motorn i sig lär ju alstra en del värme, självklart inte i samma utsträckning som en bensinmotor.

En följdfråga, har dom AC, en ac kompressor lär också dra en ansenlig mängd ström från batteriet en varm sommardag.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Övergången från el till värme är oerhört effektivt, det är inte mycket förluster som blir där.
Dock är energilagring ett stort problem för elbilar, där en smart lösning är att se till så att bilen läcker ut lite värme. Annars så kan acn(värmepumpen) gå baklänges.
Värmepump: http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmepump
Visst det går åt el, men mycket mindre än med värmeelement.

Sedan finns det några värmekällor, elmotorn som nämns men även batteriet. Men om det i praktiken finns någon vinning att försöka utnyttja dessa inom den närmsta tiden vet jag ej. Luften kring batteriet är dessutom något som man bör undvika få in i kupén.
*edit*
Det finns ett ordspråk som lyder, den enklaste lösningen är oftast den bästa och det stämmer väldigt ofta. Om man ser vilka problem som uppstår genom att t.ex. ta värme från en viss värmekälla på bilen, så kanske lösningen blir något som kostar, väger, krånglar mycket och gör hela bilen mer svårservad.

På tal om bromsar så kan motorn användas som en generator, så bromsen och motorn är samma sak på en effektiv bil. Detta har t.o.m. kommit till elcyklar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Re: Hur löser elbilar värmen i kupén?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Hej!

Har tänkt på det här ett tag.. Som de flesta vet är övergången från el till värme oerhört ineffektiv och energikostsam. Hur löser man värmen i kupén på en elbil? Eller finns den helt enkelt inte? För om man tar ström direkt från batteriet till ett element kommer väl det ta slut illa fort?

Ska man ta spillvärme från motor och bromsar? Finns ju knappast i samma dimensioner som hos förbränningsmotorer.

Nä, tvärt om; att omvandla el till värme är väldigt effektiv och i ett slutet system är verkningsgraden 1. Tvärt om, värme till el, är däremot väldigt ineffektivt.

Visserligen tar bensinbilar värme från motorerna, men ibland vill man ju i stället ha kyla, och då pumpar man bort värme med hjälp av elektricitet. Med en värmepump kan man få en skenbar verkningsgrad på mer än 1. Att detta är möjligt beror på att värmepumpen bara pumpar värme från ett ställe till ett annat och elenergin själv är inte den som värmer eller kyler.

Med en värmepump i en elbil slipper man momentet bensinmotor->el, varpå en värmepump i en sådan bil totalt sett har högre verkningsgrad än i en bensinbil (kemisk energi till värme via motor versus elektrisk energi till värmepump).

Även en elbil har ju värmeförlust på sina håll, i motorn, i regleringen och i bromsarna. Det torde vara opraktiskt att återanvända värmen från bromsar, men allt som blir varmt under huven borde gå att återanvända.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

man kan tex. värma genom bensindrivet värmeaggregat.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article470...

Permalänk
Medlem

Läste att många nya elbilar har en AC som går på solceller.. Eftersom det är oftast när det är sol ute som man behöver ACn.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur löser elbilar värmen i kupén?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Nä, tvärt om; att omvandla el till värme är väldigt effektiv och i ett slutet system är verkningsgraden 1. Tvärt om, värme till el, är däremot väldigt ineffektivt.

Visserligen tar bensinbilar värme från motorerna, men ibland vill man ju i stället ha kyla, och då pumpar man bort värme med hjälp av elektricitet. Med en värmepump kan man få en skenbar verkningsgrad på mer än 1. Att detta är möjligt beror på att värmepumpen bara pumpar värme från ett ställe till ett annat och elenergin själv är inte den som värmer eller kyler.

Med en värmepump i en elbil slipper man momentet bensinmotor->el, varpå en värmepump i en sådan bil totalt sett har högre verkningsgrad än i en bensinbil (kemisk energi till värme via motor versus elektrisk energi till värmepump).

Även en elbil har ju värmeförlust på sina håll, i motorn, i regleringen och i bromsarna. Det torde vara opraktiskt att återanvända värmen från bromsar, men allt som blir varmt under huven borde gå att återanvända.

Jag som fått allt om bakfoten då med andra ord. Tänkte alls i banor kring värmepump, fokuserade helt på ett elektriskt element..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Re: Re: Re: Hur löser elbilar värmen i kupén?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Jag som fått allt om bakfoten då med andra ord. Tänkte alls i banor kring värmepump, fokuserade helt på ett elektriskt element..

Det tycker jag inte, batteriet är det stora problemet idag med elfordon. En värmeväxlare är inte precis gratis i drift, men den är bättre än ett värmeelement. Problemet med batterierna idag är att de tvingas göras väldigt stora, både "volymmässigt" och vikt, dessutom har de kort livslängd ihop med ett högt pris. Så allt vad som praktisk kan för att minska energiförbrukningen är viktigt.

Jag har för mig att jag har läst någonstans i någon "skit-vetenskapstidning", att batterierna med dagens "batteriteknik" inte kan utvecklas så mycket mer? Stämmer detta, någon som vet?
*edit* Efter lite googling hittar jag att de håller på med något nytt, 10 gånger så bra http://www.mitsubishimotors.se/sa/node.asp?node=238

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd

Re: Re: Re: Re: Hur löser elbilar värmen i kupén?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har för mig att jag har läst någonstans i någon "skit-vetenskapstidning", att batterierna med dagens "batteriteknik" inte kan utvecklas så mycket mer? Stämmer detta, någon som vet?
*edit* Efter lite googling hittar jag att de håller på med något nytt, 10 gånger så bra http://www.mitsubishimotors.se/sa/node.asp?node=238

Ja, det stämmer. Och 10 ggr mer är förvisso en förbättring, men fortfarande storleksordningar mindre än bensin. Bensin ger 40-50 MJ/kg medan de bästa batterierna idag ger typiskt 0,1-0,8 MJ/kg. Vidare har vi hört det där med "10 ggr mer" förut. Oftast handlar det dock bara om att ta bort dödvikt och dödutrymme så att batterier kommer närmare sina teoretiska 0,1-0,8 MJ/kg...

Vad som behövs är laddning under färd. Strömskenor, kontaktledning, induktion, fråga inte mig, men något säger mig att framtidens bilar kommer vara kassa på off-road.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Alla bilar bör vara dieselhybrider. Med dieselmotorer kan man ju köra på en massa roliga (och miljövänliga) saker, och till en betydligt vettigare verkningsgrad. Bensinbilar, alltså ottomotorer, borde skattas bort redan idag. Sen i stan och alla korta turer som 90% av resorna idag är så kör man med dessa dåliga batteri. På långturer eller för kyla/värme så kör man dieselmotorn - som man för övrigt kommer behöva tanka kanske en-två gånger per år.

Så ska det se ut!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Alla bilar bör vara dieselhybrider. Med dieselmotorer kan man ju köra på en massa roliga (och miljövänliga) saker, och till en betydligt vettigare verkningsgrad. Bensinbilar, alltså ottomotorer, borde skattas bort redan idag. Sen i stan och alla korta turer som 90% av resorna idag är så kör man med dessa dåliga batteri. På långturer eller för kyla/värme så kör man dieselmotorn - som man för övrigt kommer behöva tanka kanske en-två gånger per år.

Så ska det se ut!

Att tillverka massvis av nya bilar för att ersätta en förbränningsmotor med en annan låter som en väldigt dålig idé. Visst måste vi göra oss kvitt oljeberoendet på sikt men just nu är det inte bråttom, bättre att låta allt rulla på tills vi har användbara elbilar.

Sen antar jag att du menar plugin in-hybrider? Ingen har väl byggt dieselhybrider än för att dieselmotorn redan har hög effektivitet, man tjänar alltså inget på att stoppa in en elmotor.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt NyTeknik har även bensinmotorn en del kvar att ge: http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article6368...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Att tillverka massvis av nya bilar för att ersätta en förbränningsmotor med en annan låter som en väldigt dålig idé. Visst måste vi göra oss kvitt oljeberoendet på sikt men just nu är det inte bråttom, bättre att låta allt rulla på tills vi har användbara elbilar.

Sen antar jag att du menar plugin in-hybrider? Ingen har väl byggt dieselhybrider än för att dieselmotorn redan har hög effektivitet, man tjänar alltså inget på att stoppa in en elmotor.

Det är inte alls dumt, dieselmotorn är den enda vettiga förbränningsmotorn för framtiden. Förutom att köra på diesel så finns ju en mängd olika biodieselbränslen, och där jag hoppas Sverige kan vara på frammarsch genom skogsindustrin, man kan köra på etanol eller till och med vätgas. Bensinmotorn duger bara till ett fåtal bränslen, och den gör det riktigt dåligt.

Elbilen kommer under en överskådlig framtid ha stora problem med sin energilagring. Visst, batterierna kommer duga utmärkt för vardagskörning för de flesta, men för resten är i det enda alternativet vätgas och bränsleceller. Den obetydliga utvecklingen på bränsleceller som varit under de senaste årtiondena svallrar om hur dyr och komplicerad lösning det på relativt lång sikt ändå är, för att inte nämna problemet med logistiken av vätgas.

Självklart menar jag laddhybrider (för diesel), men det tror jag alla andra begrep. Volvo räknar med att vara först med det om cirka två år. Du kan ju förklara för dem hur 0 i förbrukning inte lönar sig.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
Det är inte alls dumt, dieselmotorn är den enda vettiga förbränningsmotorn för framtiden. Förutom att köra på diesel så finns ju en mängd olika biodieselbränslen, och där jag hoppas Sverige kan vara på frammarsch genom skogsindustrin, man kan köra på etanol eller till och med vätgas. Bensinmotorn duger bara till ett fåtal bränslen, och den gör det riktigt dåligt.

Elbilen kommer under en överskådlig framtid ha stora problem med sin energilagring. Visst, batterierna kommer duga utmärkt för vardagskörning för de flesta, men för resten är i det enda alternativet vätgas och bränsleceller. Den obetydliga utvecklingen på bränsleceller som varit under de senaste årtiondena svallrar om hur dyr och komplicerad lösning det på relativt lång sikt ändå är, för att inte nämna problemet med logistiken av vätgas.

Självklart menar jag laddhybrider (för diesel), men det tror jag alla andra begrep. Volvo räknar med att vara först med det om cirka två år. Du kan ju förklara för dem hur 0 i förbrukning inte lönar sig.

Givetvis lönar sig plugin in-hybrider, det är ju i princip en elbil. Visst är plug in-hybrider en bra kompromiss tills batteritekniken blir bättre men någon långlivad lösning kommer det inte vara.

Att börja tvinga folk att köpa nya bilar är definitivt dumt. Oavsett hur gammal bil du har tar det väldigt lång tid att tjäna in miljöpåverkan produktionen av en ny bidragit till, speciellt om den är fullproppad med batterier. Eftersom främsta anledningen till nya bränslen är att sluta använda olja är det bättre att bilparken byts ut i lagom takt.

Jag har svårt att se att Volvo skulle kunna bli först med en plug in-hybrid, Chevrolet Volt kommer nästa år och Toyota lär ha en ny Prius så gott som färdig redan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Att börja tvinga folk att köpa nya bilar är definitivt dumt. Oavsett hur gammal bil du har tar det väldigt lång tid att tjäna in miljöpåverkan produktionen av en ny bidragit till, speciellt om den är fullproppad med batterier. Eftersom främsta anledningen till nya bränslen är att sluta använda olja är det bättre att bilparken byts ut i lagom takt.

Jag har svårt att se att Volvo skulle kunna bli först med en plug in-hybrid, Chevrolet Volt kommer nästa år och Toyota lär ha en ny Prius så gott som färdig redan.

Jag vet inte om det är jag som är otydlig, eller om du inte är särskilt noga med vad du läser.

Jag har inte sagt att folk ska tvingas köpa nya bilar. Däremot sa jag att man borde skatta bort ottomotor-bilar. Detta skulle underförstått ske gradvis, som skatter brukar fungera. Idag har vi en straffskatt på alla dieselbilar, trots att dessa är betydligt bättre ur miljösynpunkt, men ofta dyrare i inköp. Det borde vara tvärt om, och på så sätt stimulera nya köpare av avstå den sämre lösningen.

Vidare så ska Volvo vara bland dom absolut första med en "plug-in"-hybrid som går på DIESEL, vilket jag tyckte framgick av mitt uttalande. Det är i alla fall deras mål, och jag var och tittade på deras demo-V70 nu i veckan. Inga andra tillverkare har andats dieselhybrider i serieproduktion redan 2011-2012.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF