"Hackers använder inte Mac"

Permalänk

"Hackers använder inte Mac"

http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3536121.svd

Jag har visserligen inte sett filmen (och det tänker jag nog aldrig göra) men jag har läst boken och vad han menar men hacker är en person som bryter sig in i andras datorer. En black hat men andra ord. Vad tycker? Har han rätt med sitt hån?

Permalänk
Hedersmedlem

Han är väl lite riktigt med i ITsamhället. Tycker själv att han är det dock. Jag ser det som ganska komiskt faktiskt ;). Läste förresten om detta på en annan blogg.

http://techrisk.se/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Lite smålustigt, men jag tycker ända allt att en hacker borde använda ett egenkomponerat OS.;)
Edit:
jag tycker dessutom han har lite rätt med sitt hån.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Om man är så pass duktig (som Lisbet!) att man, i de fall man behöver, gör sina egna program för hackningsändamålen, då spelar operativet en underordnad roll eftersom man skapar sina egna verktyg.

Dessutom ligger en stor del i Lisbets "hacking-skillz" i att hon har fotografiskt minne. Vet inte om OS spelar in så mycket där heller.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MulleEng
Lite smålustigt, men jag tycker ända allt att en hacker borde använda ett egenkomponerat OS.;)
Edit:
jag tycker dessutom han har lite rätt med sitt hån.

Fullt möjligt att kompilera sin egen gärna till osx.

Permalänk

Är inte openBSD typ tusen gånger säkrare än Mac? Är inte säkerhet viktigt för hackers?

Permalänk
Medlem

Lol, vad har han någon som helst fakta för sitt påhåp. Hon kan köra virtuellt och köra precis vilket operativsystem hon vill. Det verkar som han är arg på den fysiska hårdvara hon använder.

"Att se en elithacker sitta och knappa på en Mac är som att se Dirty Harry dödshota småtjuvar med en vattenpistol istället för en Smith & Wesson."

Överlöjlig komentar. Det finns folk som på Mac OS X kan hacka sig in precis var som helst.

Hackers kan komma från vilka system som helst.

Harmless Warrior: Varför skulle OpenBSD vara så mycket säkrare?

Bara för att Mac OS X har utvecklats mot Apples krav har det mycktet rötter kvar i Unix världen.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk

OS hit OS dit det går å hacka socialens nät med en vanlig iphone

Vill man så kan man!

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk

Mac OS X är ju så mycket BSD att jag skulle kalla det ett operativsystem i BSD familjen och en skillad hackar lär det väll spela mindre roll vad man har för dator eller os som tidigare har sagts.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warper_89
OS hit OS dit det går å hacka socialens nät med en vanlig iphone

Vill man så kan man!

Enligt sammanställingar av information så är det just Iphone som är poppulärast nu att göra intrång med. Vi kanske borde maila Sam och fråga varför detta hat? Han kanske inte fick en Macbook i julklapp när han var 18. Precis en sådan Powerbook 1ghz. Därav hatet!!

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Skulle jag av nån anledning behöva en maskin med annan *nix på skulle jag ta min Mac och SSH:a till den istället.

Men men, OS X är ju också Unix numera.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs

Harmless Warrior: Varför skulle OpenBSD vara så mycket säkrare?

Bara för att Mac OS X har utvecklats mot Apples krav har det mycktet rötter kvar i Unix världen.

Jag vet inte riktigt varför men OpenBSD har jag hört skulle vara den mest säkra Unix like OS:et. Unix baserade slår Windows men I Unix like djungeln slår olika versioner varandra. Det skilljer sig till och med mellan olika Linux dists.

Permalänk
Avstängd

Jag har någon (van?)föreställning om att hackars kanske inte riktigt är kundgruppen som är villiga att plöja ned pengar på dyr hårdvara,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag har någon (van?)föreställning om att hackars kanske inte riktigt är kundgruppen som är villiga att plöja ned pengar på dyr hårdvara,

precis, det är nog det konstigaste. varför skulle en hacker lägga tusentals kronor på en aluminium dator med ett äpple på baksidan för att sedan kanske köra något annat OS med.

men jag håller kanske med honom i artikeln lite med ett påstående

"Macar är datorer för /.../ figurer som föredrar teknik med minimalt motstånd framför teknik med maximala möjligheter."

Visa signatur

...

Permalänk
Avstängd

Re: "Hackers använder inte Mac"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
http://www.svd.se/kulturnoje/nyheter/artikel_3536121.svd

Jag har visserligen inte sett filmen (och det tänker jag nog aldrig göra) men jag har läst boken och vad han menar men hacker är en person som bryter sig in i andras datorer. En black hat men andra ord. Vad tycker? Har han rätt med sitt hån?

Vem bryr sig?
Den med rätt kunskaper kan nog hacka sig in i vilket system som helst oavsett oset/hårdvaran han/hon kör.Känns som en ganska meningslös tråd faktiskt?
MvH albanen

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag har någon (van?)föreställning om att hackars kanske inte riktigt är kundgruppen som är villiga att plöja ned pengar på dyr hårdvara,

En person som använder datorn som främsta arbetsverktyg är väl definitivt målgruppen för dyrare hårdvara. Bra batteritid, låg vikt, väl fungerande unix-system är nog saker som är rätt viktiga för en hacker.

Permalänk
Avstängd

Att hacka anser åtminstone inte jag som att "arbeta". När jag tänker på hackare då ser jag en Linux- nörd med fem stationära beiga datorer (varav någon kanske är en hederlig 486 på 66mhz som brandvägg) och några CRT- skärmar framför sig (gratis-är-gott- mentaliteten), inte någon som vill betala löjliga summor pengar för modest hårdvara. Bra batteritid och låg vikt är väl knappast heller en Macs unika sidor, om man ser till vad som finns i konkurrensutbudet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Att hacka anser åtminstone inte jag som att "arbeta". När jag tänker på hackare då ser jag en Linux- nörd med fem stationära beiga datorer (varav någon kanske är en hederlig 486 på 66mhz som brandvägg) och några CRT- skärmar framför sig (gratis-är-gott- mentaliteten), inte någon som vill betala löjliga summor pengar för modest hårdvara. Bra batteritid och låg vikt är väl knappast heller en Macs unika sidor, om man ser till vad som finns i konkurrensutbudet.

Du har alltså fastnat för stereotypen av hackers

"Hackers" som "arbetar" är troligtvis mer kända som "säkerhetsexperter" eller liknande nu förtiden. Och jag tror inte "hacker" automatiskt är lika med "extrem datornörd".

Bara för att man kan arbeta utan lathund i CLI behöver inte det betyda att man föredrar det. Många föredrar nog en (eller flera) vettig skärm som man inte får ont i ögonen av och ett trevligt OS att jobba med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Att hacka anser åtminstone inte jag som att "arbeta". När jag tänker på hackare då ser jag en Linux- nörd med fem stationära beiga datorer (varav någon kanske är en hederlig 486 på 66mhz som brandvägg) och några CRT- skärmar framför sig (gratis-är-gott- mentaliteten), inte någon som vill betala löjliga summor pengar för modest hårdvara. Bra batteritid och låg vikt är väl knappast heller en Macs unika sidor, om man ser till vad som finns i konkurrensutbudet.

Varför skulle en datorvan person öht sitta med en 486 som brandvägg. ISA-buss och nätverkskort är en dålig kombo. Sedan, CRT-skärm. Skärp dig va. Bra mycket bättre hårdvara får du tag på gratis.

Men framför allt, vad tror du en hacker är egentligen i dagens samhälle? Finniga 16 åringar är the past. De ruskigt duktiga jobbar säkerligen i it-branchen på något vis idag. Och de tjänar pengar, grova pengar.
Det spelar mindre roll om man definierar hacker som person som gör datorintrång, eller ruskigt duktiga utvecklare, de har nog vett nog att köpa både bra hårdvara och framförallt, de tjänar pengar.

Permalänk
Medlem

Visst finns det scriptkids fortfarande.

Men om man kollar på dom som lyckats bli riktigt stora som t.ex. Kevin Mitnick som säljer ut lasvegas mässor som säkerhetsexpert , för att visa hur man skyddar sig på bästa sätt..

Och att kompilera ett eget os med brandvägg så är det inte direkt svårt, har polare som gjorde det redan för 10 år sedan via unix/linux.

Permalänk

Kevin Mitnick, var han så stor egentligen? Vad jag läst mig till var han en hejare på social engineering, kunde hacka mer än hjälpligt och åkte fast bigtime (flera gånger?)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Varför skulle en datorvan person öht sitta med en 486 som brandvägg. ISA-buss och nätverkskort är en dålig kombo. Sedan, CRT-skärm. Skärp dig va. Bra mycket bättre hårdvara får du tag på gratis.

Men framför allt, vad tror du en hacker är egentligen i dagens samhälle? Finniga 16 åringar är the past. De ruskigt duktiga jobbar säkerligen i it-branchen på något vis idag. Och de tjänar pengar, grova pengar.
Det spelar mindre roll om man definierar hacker som person som gör datorintrång, eller ruskigt duktiga utvecklare, de har nog vett nog att köpa både bra hårdvara och framförallt, de tjänar pengar.

klart att även dem har vuxit upp. Men jag tror nog att de som lyckats är en ytterst liten del av alla dessa, som i alla brancher. Du får ta och försöka övertyga någon annan om att "de" är framgångsrika människor med hög inkomst (och gissningsvis vill du få det till att de använder Mac).

Permalänk

Re: Re: "Hackers använder inte Mac"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Vem bryr sig?
Den med rätt kunskaper kan nog hacka sig in i vilket system som helst oavsett oset/hårdvaran han/hon kör. Känns som en ganska meningslös tråd faktiskt?
MvH albanen

Jag hatar att behöva säga det men livet är meningslöst. Vilket betyder att allt vi gör är meningslöst. Allt som händer på jorden saknar mening för det stora hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Fullt möjligt att kompilera sin egen gärna till osx.

hjärna...?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
hjärna...?

kärna...!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag har inte sett filmen men hacking i svensk film brukar sällan vara så värst trovärdigt. Brukar vara något 3D matrix liknande som ska visa på det visuella avancerade systemet.

Angående Mac så brukar det vara vanligt val för film och som hackerdator är då säkert en ganska vanligt val även om det borde köra linux/BSD. Men då kommer vi till den eviga frågan om vem som verkligen är "hacker" . Är det en "ond" person som bara fokuserar på dataintrång så lär h*n köra det system som ska angripas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Är inte openBSD typ tusen gånger säkrare än Mac? Är inte säkerhet viktigt för hackers?

Alla system är vad man gör dom till, ett mer begränsat system är oftast säkrare. Därmed inget ont sagt om BSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
kärna...!

Att kompilera sin egen hjärna vore onekligen det ultimata hacket.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

ser ju så rolit ut då hon hackar in sig

"find_blomquist_laptop//millenium"

hacking

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lithen
ser ju så rolit ut då hon hackar in sig

"find_blomquist_laptop//millenium"

hacking

Fast det har ju att göra med att hon använder sitt eget program som hon har döpt till Asphyxia. Kortfattat består det av ett program som, likt en trojan, laddas ner till datorn via webbläsaren eller via modifierad header i mail eller andra fiffiga metoder (tror hon använder 3-4st metoder i böckerna). När datorn startas om så kopierar programet hela hårddisken som en image till en server, tänk replikering från en ESX host, som hon sedan kan connecta emot med sitt program för att se vad hennes offer har för sig. Det går isär lite här om hur det egentligen funkar eftersom hon även kan se i realtid vad som händer i vilket fall hela replikerings processen kan anses vara tämligen meningslös eftersom hon lika gärna kunnat ansluta sig direkt mot offrets dator, men å andra sidan så är det kanske inte vad man hänger upp sig på först när man ser filmen.

Så det man ser är hon som arbetar i sitt egen snickrade CLI. Själv hängde jag inte upp mig så mycket på detaljer när jag lyssnade på talböckerna, man får ut lika mycket av det som man får ut av att klaga på att saker är overkliga när man tittar på actionfilm. All in all var det en välskriven historia, även om han var väldigt hooked på just Mac och en viss laptop modell och även en del tungsten i både "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes", fast i filmen så använde hon en Xperia istället för handdatorn som använder i boken.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --