Permalänk
Medlem

hehe. ja nu e de dags för nätverks experten att sova med, (tror jag) Lycka till, o skriv hur de går.

May the force be with you, young padawan.

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Nice
Vart lite osäker när dom sa att dom kanske kunde dra en kabel utanpå villan också!

Om villan är 10 år gammal tycker jag borde det finnas färdiga rör i väggarna som kan användas för detta, så var det iallafall i sista fastigheten jag köpte i England och det var nybyggt 1997-98.

Oavsett så finns det ingen anledning att köra fiber mellan kontor och ditt rum, det blir bara en massa merkostnad och skulle du lyckas hitta alla delar du behöver för 1500,- har du tur. Mer troligt är att du får dra en cat5e/6a kabel mellan kontor/rummet som du vid behov kan koppla till en separat switch på ditt rum - eller, om du endast har en PC som ska på nätet, koppla den rakt i din PC.

Ang. 1GbE NIC till din existerande PC - om du absolut behöver ett, så köp ett Intel Pro kort, kostar lite mer än de billigaste varianterna men klart bättre. Dock ställer jag mig frågande till varför du ska kosta på 'den' dator'n ett GbE NIC överhuvudtaget. Har du redan ett 100mbit kort kommer det hålla fint för bredbandet. Personligen hade jag sparat de hundralapparna och lagt till sidan för en ny PC, som då kommer med onboard GbE.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om villan är 10 år gammal tycker jag borde det finnas färdiga rör i väggarna som kan användas för detta, så var det iallafall i sista fastigheten jag köpte i England och det var nybyggt 1997-98.

Oavsett så finns det ingen anledning att köra fiber mellan kontor och ditt rum, det blir bara en massa merkostnad och skulle du lyckas hitta alla delar du behöver för 1500,- har du tur. Mer troligt är att du får dra en cat5e/6a kabel mellan kontor/rummet som du vid behov kan koppla till en separat switch på ditt rum - eller, om du endast har en PC som ska på nätet, koppla den rakt i din PC.

Ang. 1GbE NIC till din existerande PC - om du absolut behöver ett, så köp ett Intel Pro kort, kostar lite mer än de billigaste varianterna men klart bättre. Dock ställer jag mig frågande till varför du ska kosta på 'den' dator'n ett GbE NIC överhuvudtaget. Har du redan ett 100mbit kort kommer det hålla fint för bredbandet. Personligen hade jag sparat de hundralapparna och lagt till sidan för en ny PC, som då kommer med onboard GbE.

Vi är redan färdiga med den frågan...

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Vi är redan färdiga med den frågan...

Bah, gå och lägg dig du

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Bah, gå och lägg dig du

Nja, Tror de blir lite "Command and conquer: tiberian wars"

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
hehe. ja nu e de dags för nätverks experten att sova med, (tror jag) Lycka till, o skriv hur de går.

May the force be with you, young padawan.

Thank you, Master.
Good night, sleep tight, don't mind the bed-dogs bites
Kan du lista ut vad det betyder?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Om villan är 10 år gammal tycker jag borde det finnas färdiga rör i väggarna som kan användas för detta, så var det iallafall i sista fastigheten jag köpte i England och det var nybyggt 1997-98.

Oavsett så finns det ingen anledning att köra fiber mellan kontor och ditt rum, det blir bara en massa merkostnad och skulle du lyckas hitta alla delar du behöver för 1500,- har du tur. Mer troligt är att du får dra en cat5e/6a kabel mellan kontor/rummet som du vid behov kan koppla till en separat switch på ditt rum - eller, om du endast har en PC som ska på nätet, koppla den rakt i din PC.

Ang. 1GbE NIC till din existerande PC - om du absolut behöver ett, så köp ett Intel Pro kort, kostar lite mer än de billigaste varianterna men klart bättre. Dock ställer jag mig frågande till varför du ska kosta på 'den' dator'n ett GbE NIC överhuvudtaget. Har du redan ett 100mbit kort kommer det hålla fint för bredbandet. Personligen hade jag sparat de hundralapparna och lagt till sidan för en ny PC, som då kommer med onboard GbE.

Har ett 10/100mbps kort med det är trasigt =/
Men tänkte köpa ett kort, och när jag får min nya dator så kopplar jag bara in den där.
Läste lite om kablarna... Vilka kablar rekommenderar ni? Jag vill gärna ha så hög hastighet som möjligt och unnar mig gärna lite extra.
Ska som sagt kolla med pappa om det finns några rör som man kan dra igenom...

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

r för trött för "gåtor"

Men tror att vilken kabel som helst går bra. Bara den är skärmad. och en cat kabel så klart

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Nja, Tror de blir lite "Command and conquer: tiberian wars"

Kan kanske köra online när jag får min nya dator och internet fixat till mitt rum?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Sounds AWSOME!! 179 kr på cd on. Blir skit bra!

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av risedtobe
Sounds AWSOME!! 179 kr på cd on. Blir skit bra!

Har det redan.
OffTopic varning

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Yes, NIGHT!!!

Visa signatur

NAS: Synology DS413

Permalänk
Medlem

Lite allmänt svammel bara.
Till alla som skriker om fiber, klart som fan att man kan få fiber rakt in i villan. Har polare som haft fiber in i sina villor sen år 2000....

2. Avgiften för de som ansluter sig i samband med att vi förlägger fiberkabeln längs deras gata är 29 850 kr, men med ROT-avdrag blir det 16 500 kr.
- Nice som fan att man kan använda ROT-avdraget på bredbandsinstallation

3. http://www.åkersbergafibernät.se/fiber.aspx
"Idag använder sig ett normalhushåll av ca 3 Gbit digital trafik (tv, telefoni & bredband) per dag, om 5 år kommer denna siffra vara 50 Gbit per dag."
Kan dom ha blandat ihop Gbit och Gbyte?

Sista reflektionen som jag blir så trött på är att det fan är lättare att få fiber till villor i norrländska skogarna eller förorter, än inne i centrala sthlm! Jag har då aldrig sett ett företag som erbjudit en enskild installation av en lägenhet inne i stan för priser som dessa... Nästa problem är ju att det säkerligen krävs en jävla massa tillstånd av hyresvärden/BRF:en... Tröttsamt att comhem/adsl har fått ett såpass bra fäste inne i storstäderna att många hus inte anser sig ha behov av fiber.

Permalänk
Medlem

Hur har du löst nätverk och internetuppkoppling i dagens läge? Du skriver att du har en router som klarar gigabit. Eftersom ni troligtvis bara kommer att få en extern adress ut på nätet så måste du koppla routern till ditt nya fiberuttag och sedan koppla in alla andra datorer i huset dit, antingen via nätverkskabel eller trådlöst.

Vill du sen kunna koppla in flera datorer på ditt rum är ju en mindre gigabitswitch lämpligt att införskaffa för detta ändamålet.

Permalänk
Medlem

godspeed, läs på lite innan du svarar på inlägg. Jag HAR fiber hela vägen in i mitt hus. Sitter en fiberkonverter där som i sin tur går till en "mediafördelare" som delar upp data/tele/tv.

Så i detta fall är det DU som saknar kunskap om ämnet.

Min ISP är Ownit innan du kommer med fler dumma påståenden om illa funtade företag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
Alltså, seriöst, tror ni på er själva när ni säger att de skall dra in fiber i TS kåk??

Självklart får han inte FIBER rakt in i kåken, det är en benämning som slängs ur sig av diverse folk till höger och vänster utan kunskap om vad de talar om.

Det kommer självklart att bli patchkabel in i huset, dvs en dosa eller som i de flesta fall en inkopplingspunkt, ofta med box, innehållandes uttaget för att koppla in nätverkskabeln (RJ-45) och med plats för att lägga eventuell switch och router däruti, dvs om företaget som gör installationen är något så väl funtade.

Sen TS:
Koppla en femportars gigabit-switch och lägg till där inkopplingspunkten finns, i ert kontor som du säger, sedan drar du kabeln upp till ditt rum helt enkelt, om nu det är så att du kör router men då får du köpa en router med gigabitswitch i sig om det skall vara någon ide att få upp hastigheten till fullo i nätverket

Men som sagt, fiber lär du INTE få indraget så att du skall behöva pyssla med fiberkonverter och liknande, kom igen ni som svarar här, ni vet bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Lite allmänt svammel bara.
Till alla som skriker om fiber, klart som fan att man kan få fiber rakt in i villan. Har polare som haft fiber in i sina villor sen år 2000....

2. Avgiften för de som ansluter sig i samband med att vi förlägger fiberkabeln längs deras gata är 29 850 kr, men med ROT-avdrag blir det 16 500 kr.
- Nice som fan att man kan använda ROT-avdraget på bredbandsinstallation

3. http://www.åkersbergafibernät.se/fiber.aspx
"Idag använder sig ett normalhushåll av ca 3 Gbit digital trafik (tv, telefoni & bredband) per dag, om 5 år kommer denna siffra vara 50 Gbit per dag."
Kan dom ha blandat ihop Gbit och Gbyte?

Sista reflektionen som jag blir så trött på är att det fan är lättare att få fiber till villor i norrländska skogarna eller förorter, än inne i centrala sthlm! Jag har då aldrig sett ett företag som erbjudit en enskild installation av en lägenhet inne i stan för priser som dessa... Nästa problem är ju att det säkerligen krävs en jävla massa tillstånd av hyresvärden/BRF:en... Tröttsamt att comhem/adsl har fått ett såpass bra fäste inne i storstäderna att många hus inte anser sig ha behov av fiber.

2. Pappa tar det på firman för han vill INTE betala 16.500 kronor av sina skattade pengar

3. Tror dom menar Gbit, eftersom Gbit är internettrafik och inte en vanlig storlek på ex. filer osv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cool Runnings
Hur har du löst nätverk och internetuppkoppling i dagens läge? Du skriver att du har en router som klarar gigabit. Eftersom ni troligtvis bara kommer att få en extern adress ut på nätet så måste du koppla routern till ditt nya fiberuttag och sedan koppla in alla andra datorer i huset dit, antingen via nätverkskabel eller trådlöst.

Vill du sen kunna koppla in flera datorer på ditt rum är ju en mindre gigabitswitch lämpligt att införskaffa för detta ändamålet.

Vad menar du med "löst nätverk och internetuppkoppling"? Är helt N00b på detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alive
godspeed, läs på lite innan du svarar på inlägg. Jag HAR fiber hela vägen in i mitt hus. Sitter en fiberkonverter där som i sin tur går till en "mediafördelare" som delar upp data/tele/tv.

Så i detta fall är det DU som saknar kunskap om ämnet.

Min ISP är Ownit innan du kommer med fler dumma påståenden om illa funtade företag.

+1

Jag tänkte ju dra en kabel från routern nere i kontoret till mitt rum skulle bli alldelles för långt genom huset!
Så kan man dra en vanlig internet kabel utanpå huset?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Jag tänkte ju dra en kabel från routern nere i kontoret till mitt rum skulle bli alldelles för långt genom huset!
Så kan man dra en vanlig internet kabel utanpå huset?

Hur kan det bli kortare att dra den utanför huset än innuti? Borra lite hål, dra kabel, hur enkelt som helst.

Men visst, du kan lägga vanlig cat5e/6a kabel ute om du vill. Men som jag sa tidigare, med mindre du använder utomhuskabel och lägger i rör kommer du behöva byta ut den relativt ofta.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Hur kan det bli kortare att dra den utanför huset än innuti? Borra lite hål, dra kabel, hur enkelt som helst.

Men visst, du kan lägga vanlig cat5e/6a kabel ute om du vill. Men som jag sa tidigare, med mindre du använder utomhuskabel och lägger i rör kommer du behöva byta ut den relativt ofta.

Tror inte pappa uppskattar fler hål än dom som är nödvändiga. =/

Den blir så lång för väggarna är så konstiga, trodde först att den isf skulle bli max 25 meter. När jag har räknat så blir den typ 30+ xD
Det enda som finns kvar isf, är antingen när dom kommer för att dra alla kablar, att fixa en kabel till mig, bara dra den lite hipp som happ eller att hitta ett rör och fixa en kabel igenom den...
Kan möjligtvis kommit på en väg som är relativt kort. Ska ta och mäta den så få vi se

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Tror inte pappa uppskattar fler hål än dom som är nödvändiga. =/

Den blir så lång för väggarna är så konstiga, trodde först att den isf skulle bli max 25 meter. När jag har räknat så blir den typ 30+ xD
Det enda som finns kvar isf, är antingen när dom kommer för att dra alla kablar, att fixa en kabel till mig, bara dra den lite hipp som happ eller att hitta ett rör och fixa en kabel igenom den...
Kan möjligtvis kommit på en väg som är relativt kort. Ska ta och mäta den så få vi se

Du kan ha 100m så för lång är den inte.

Drar du den utomhus måste du ha en kabel som klarar solljus och annat, eller nåt som täcker den och skyddar den.

Kolla om det finns rör i väggarna man kan dra kabel i, har du telefonuttag eller annat i ditt rum kan det finnas.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Du kan ha 100m så för lång är den inte.

Drar du den utomhus måste du ha en kabel som klarar solljus och annat, eller nåt som täcker den och skyddar den.

Kolla om det finns rör i väggarna man kan dra kabel i, har du telefonuttag eller annat i ditt rum kan det finnas.

Kollade hur lång den skulle bli inomhus, runt 20-22 meter om man drar den på väggen/taket.
Ska kolla med pappa om det finns några rör som man kan dra i.
Jag har tv uttag, en sådan gammal för antenn som inte sänds längre. Kan det finnas där?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Kollade hur lång den skulle bli inomhus, runt 20-22 meter om man drar den på väggen/taket.
Ska kolla med pappa om det finns några rör som man kan dra i.
Jag har tv uttag, en sådan gammal för antenn som inte sänds längre. Kan det finnas där?

Har du teleuttag i ditt rum? då finns det en stor risk att du kan dra kabeln i det befintliga vpröret där telekabeln går. Så för att förenkla det för dig, så kör du in en kabelfjäder eller liknande in i teleuttaget där du har routern.

Eftera att kabelfjädern/dragtråden har kommit fram till rätt destination/jack så drar du helt enkelt bara tp kabeln med hjälp av tråden. Sedan får du kontaktera på båda sidorna.

Svårare än så är det inte. Skulle inte rekommendera att dra den utomhus, antar att du då kommer klämma skiten via fönstret? nejnej. Annars går det ju att dra vita kabellister lite diskret.

Går att lösa på många sätt!

Hör med fibergubbarna som installerar fiber-konverteraren.

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eckim
Har du teleuttag i ditt rum? då finns det en stor risk att du kan dra kabeln i det befintliga vpröret där telekabeln går. Så för att förenkla det för dig, så kör du in en kabelfjäder eller liknande in i teleuttaget där du har routern.

Eftera att kabelfjädern/dragtråden har kommit fram till rätt destination/jack så drar du helt enkelt bara tp kabeln med hjälp av tråden. Sedan får du kontaktera på båda sidorna.

Svårare än så är det inte. Skulle inte rekommendera att dra den utomhus, antar att du då kommer klämma skiten via fönstret? nejnej. Annars går det ju att dra vita kabellister lite diskret.

Går att lösa på många sätt!

Hör med fibergubbarna som installerar fiber-konverteraren.

Tack!

Killen som var här och gick runt och snackade med alla i samhället för att informera om vad man får med fibern, det är framtiden osv osv sa att de kanske kunde dra en kabel lite diskret under ett par lister utanpå huset, men han var ganska osäker så han sa också att jag skulle kolla med Mathias som han heter, vad man kan göra om det inte går.

Det är inget telefon uttag utan en uttag för våran gamla tv-antenn, men går det? Det används inte så om man har flera som inte används, kan man dra den igeon dom?
Har annars ett telefon uttag precis utanför rummet som man dra till som inte ens fungerar!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Tack!

Killen som var här och gick runt och snackade med alla i samhället för att informera om vad man får med fibern, det är framtiden osv osv sa att de kanske kunde dra en kabel lite diskret under ett par lister utanpå huset, men han var ganska osäker så han sa också att jag skulle kolla med Mathias som han heter, vad man kan göra om det inte går.

Det är inget telefon uttag utan en uttag för våran gamla tv-antenn, men går det? Det används inte så om man har flera som inte används, kan man dra den igeon dom?
Har annars ett telefon uttag precis utanför rummet som man dra till som inte ens fungerar!

Bara o skruva upp uttaget och kolla hur kabeln tar sig dit då.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Bara o skruva upp uttaget och kolla hur kabeln tar sig dit då.

Okej. Pappa sa att det säkert finns rör man kan dra igenom, och att vi kunde göra det, men vi vet inte när dom kommer för att gräva på våran tomt och koppla in allt. =/

Tackar för all hjälp!

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Bor också på denna förnäma ort, och fiber skall även dras till våran villa. De har inte börjat gräva på gatan utanför än men man kan se att de börjat rita upp vart de ska gräva med sprayfärg.

Och det är givetvis en mediakonverter som blir installerad så man inte behöver någon dyr fiberkonverter utrustning.

De måste väl "aktivera" fibern i sektioner? För det kommer säkert ta ett halvår till minst innan de har grävt ner fibern i hela området.

Permalänk
Avstängd

Kellog's special?;) Kan det bli enklare? Bara ställa paketet på bordet så har du fiber på rummet.;):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Hedersmedlem

jonnti, har du fixat detta ännu?

TV-antennuttaget är kanske inte så stort hopp... du vet var antennen sitter/satt? Så kabelrör från det borde gå uppåt taket, inte ner till kontoret.

För ingen verkar ha nämnt att ska du göra en fast installation så ska du ju göra det ordentligt. Så skippa patchkabel i väggen, använd istället installationskabel (enkardelig/solid) och sätt ett patchuttag i varje ände.

Se exempel här:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog...

Sen behövs en kort patchkabel (flerkardelig/flertrådig) mellan fiberkonverterardosan eller vad ni får och första uttag och en annan på ditt rum som går från uttaget till din bordsswitch.

Det är en del pyssel med kontakterna å så, går att läsa på men om du ändå har någon installationsgubbe på plats så kanske de kan fixa det åt dig samt sälja kabeln (du vill nog inte gärna köpa 100 meter installationskabel bara för det här).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG