Nvidias PhysX-spärr knäckt

Permalänk
Medlem

Underbart! Bra med länk till det också, uppskattas! (och det är ju inte en direkt länk utan en länk till ett forum )

Drar nVidia kortet som endast är till för PhysX lika mycket ström i idle som om det var ett ensamt kort? Behöver man lika mycket kräm som vid t.ex. SLI?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jaja, så ska det se ut!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Jag håller med många andra här, lite dubbelmoral att man inte får länka till cracks och liknande, så gör SC det själv i en egen nyhet. Bort med den länken, tycker jag.

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av We4sZ
Modifierar den verkligen drivrutinerna? Är det bára inte ett program som döljer att det finns ett Radeon kort installerat typ?

Lutar åt samma håll. Lite som daemontools och yasu; yasu gör inget med programvaran till det som söker efter emuleringsprogram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cads
Kanske ska fixa sig ett till 4870 bara för det eller en 5870 och köra gamla 4870 till physX.

Lol.

Amd har inte physX, bara Nvidia. Ditt 4870 har inte physX.

Permalänk
Medlem

som jag läste det så modifierar den inte nvideas drivrutin alls, utan kasnke själva wdm, eller något sånt.

I vilket fall tycker jag det är en bra hack. på ett urfånigt utspel från nvidea.
dock komer nvidea att försöka låsa detta i nästa drivrutin ochså. så det kommer bli en sån där race igen och igen.

Helt katastrof när två företag tävlar på detta sättet. kunderna lider mest. nvidea tävlar inte med bättre producter dom ser till att motståndaren inte kan sälja sinaprodukter.
Fast AMD var ju lite dumma förut, det var ju dom som absolut inte ville ha PhysX och inte trodde på det om ni minns.

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Medlem

nVidia kommer säkert med StarForce v10....Allså du måste ha skivan i när du startar datorn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Hoppas nvidias advokater hör av sig till sweclockers =P

Ja, för det vore ju verkligen asbra om Sweclockers fick stänga ner efter ett miljardskadestånd till Nvidia..

Edit: nä, förresten. Var skulle jag då få min dagliga dos av att läsa korkade fanboys skämma ut sig?

OnT. Bra att någon tog saken i egna händer. Nvidias fulspel gör en illamående.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Kan man då köra dx10.1 med physx eller är det dx10 (nvidiastandard) som gäller om man kör med ett ATI kort inkopplat?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Publicera nyheten OK

Länka till själva cracket NEJ inte OK

Hoppas nvidias advokater hör av sig till sweclockers =P

Du får göra i princip vad du vill med hårdvara du köpt. Att utsätta den för egenkomponerad mjukvara är inte olagligt på något sätt alls. Allt som tillverkaren kan tänkas ogilla blir inte automatiskt olagligt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

ger physx bättre prestanda i alla spel, även dom spel som inte direkt stödjer physx?

om det ger bättre prestanda ska man sätta in ett gammalt 8600 till mina 5870, så man får physx?

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk

De var bara en tidsfråga. Fast det lär sluta fungera efter varje drivrutinsupdatering från nvidia dock, så det är verkligen ett evighetsprojekt...

Visa signatur

Hoppla hoppla, här va de helikoptersmörgås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Du får göra i princip vad du vill med hårdvara du köpt. Att utsätta den för egenkomponerad mjukvara är inte olagligt på något sätt alls. Allt som tillverkaren kan tänkas ogilla blir inte automatiskt olagligt.

Bara frågan om tid tills det här blir olagligt, fanns en anledning varför nvidia gick den väg dom gick sen att folk försöker gå runt det gör inte saken rätt heller.Kanske jag har missat nått men man brukar man köpa sin egen hårdvara förstår inte riktigt poängen där.

Men som vanligt sweclockers med sin höga moral och predikan om vad som inte får skrivas/länkas på forumet.Men väljer själva att bortförklara länken och nyheten som att det är hellt ok, jag tror det kom som en chock för dom flesta.Jag menar det är ju inte första gång det här händer

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Men som vanligt sweclockers med sin höga moral och predikan om vad som inte får skrivas/länkas på forumet.Men väljer själva att bortförklara länken och nyheten som att det är hellt ok

Amen sluta nu.

Fatta att detta är inget kopieringsskydd som knäckts, så någon piratdiskussion har överhuvudtaget inget med saken att göra.

Håll dig till ämnet, eller ta upp ditt bryderi någon annanstans där det hör bättre hemma.

Permalänk

En liten fråga bara: vilket ger bäst PhysX-prestanda, ett GF8800GTX eller Aegias PPU-kort (har båda att välja på då de blir "över" vid nästa uppgradering)?

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Kan man då köra dx10.1 med physx eller är det dx10 (nvidiastandard) som gäller om man kör med ett ATI kort inkopplat?

Bra fråga.

Någon som vet eller kan ta reda på det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sasser
Bara frågan om tid tills det här blir olagligt, fanns en anledning varför nvidia gick den väg dom gick sen att folk försöker gå runt det gör inte saken rätt heller.Kanske jag har missat nått men man brukar man köpa sin egen hårdvara förstår inte riktigt poängen där.

Men som vanligt sweclockers med sin höga moral och predikan om vad som inte får skrivas/länkas på forumet.Men väljer själva att bortförklara länken och nyheten som att det är hellt ok, jag tror det kom som en chock för dom flesta.Jag menar det är ju inte första gång det här händer

Vad kommer brottet att rubriceras som tror du, kanske olaga gömmande av grafikkortsnamn?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyboy88
om det ger bättre prestanda ska man sätta in ett gammalt 8600 till mina 5870, så man får physx?

Det var så jag uppfattade det också, ja.

Går det att köra cf och physx med tex ett 8600, alltså 2 amd kort och ett nV med "hacket"?

Permalänk
Medlem

Fördelen med just detta hack är att de som har ett Ageia kort ocksp kanske kan få nytta av det.
Kan förstå att nvidia blockar sina grafikkort, men inte det gamla Ageia kortet som inte ens ritar grafik.
Att helt döda det pga nvidia inte vill bry sig om det är dåligt i min mening.

Har jag köpt ett kort så skall man väl för sjutton få använda det som det är tänkt (syftar på det rena PPU kortet från Ageia).

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Någon som vet någon sida som har testresultat osv på denna sorts konfiguration? Hur det påverkar FPS osv med att köra det ena kortet endast till fysik alltså

/mvh noob

Permalänk

Lite fel av Sweclockers att länka till en sådan sak då de, precis som oss måste hålla sig till TOS.

De kunde ju gjort det så de skriver namnet på vad det heter och så får man väll hoppas att Sweclockers användare vet hur man söker på google...

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Dom länkar till ett forum, inte en fil... hallå eller.

Fin hack förresten

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Lite fel av Sweclockers att länka till en sådan sak då de, precis som oss måste hålla sig till TOS.

De kunde ju gjort det så de skriver namnet på vad det heter och så får man väll hoppas att Sweclockers användare vet hur man söker på google...

Det är endast en bug-fix till nvidias artificiellt trasiga drivrutin.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FroXie
Någon som vet någon sida som har testresultat osv på denna sorts konfiguration? Hur det påverkar FPS osv med att köra det ena kortet endast till fysik alltså

/mvh noob

Läs lite i tråden som Swec länkade till;
http://www.ngohq.com/graphic-cards/16223-nvidia-disables-phys...

Exempel;

Citat:

Cryostasis works incredible well with HD4850+9800GT.
45 fps avg, all settings maxed out, 4xTRMSAA, 16xAF, 1152x648.
If someone try this one remember to download the 1.02 Patch!!!

Citat:

I finished Batman Arkham Asylum and Mirror's Edge this weekend with full PhysX, I'm sooo happy.

Mirror's Edge has some cool effects when breaking glasses, some volumetric smoke and more debris when bullets hit the ground, as well as some cloth effects that give a very nice touch. The game runs at full 60fps with vsync, triple buffer and 1920x1200 with 4xAAA. The 4870x2 + 9600GT works incredibly well in this game.

Batman runs wonderfully too, same resolution, same 4xAAA, vsync... it keeps 60fps most of the time, with little (very little) slowdowns when there is smoke, and a bit more on the spectacular scarecrow leves, where PhysX effects really shine.

Fast var alltid lite skeptisk mot prestandakommentarer på forum.

Permalänk
Medlem

Den modifierar/patchar delar av nvidias .dll filer bland annat. Mig veterligen är deras mjukvara inte öppen för redigering. Nån piratkopiering är det inte på tal om. Men det är inte lagligt för det skulle jag tro. nVidias drivisar kanske är open-source... eller inte.

tofupunk: Givetvis är kortet ditt, men ska man vara helt ärlig så har nVidia aldrig sagt att du ska kunna köra det som ett tredjeparts physX kort. Man kan göra det, med förutsättningen att ditt primära kort är ett Nvidia kort.
Att det sen fungerar rent praktiskt är ju fint, men hade jag bestämt på nvidia hade jag gjort samma sak.
Att installera 2 grafikdrivrutiner på samma dator från olika tillverkare genererar förmodligen grogrunden för hur många problem som helst. Som då nvidia måste lämna support på vilket är en kostnad. Då skyddar man sin egna ekonomi genom att inte beblanda sig med datorer som innehåller en direkt konkurents drivrutiner (och de problem de kan föra med sig).
Plus att de vill sälja nya grafikkort. Många här hatar funktionen, men vill så gärna ha den (går inte ihop...) utan att betala för den.
Vänta då istället på att ATI släpper en egen dåligt kodad variant om 5 år. Eller sluta böla.

nVidia har inte sålt dedikerade physX kort och har aldrig sagt att deras kort ska fungera på det viset.

Det kanske är en onödig blockering, men man klarar sig utan physX. Vill man då inte köra nVidia så får man väl stå sitt kast? Inte svårare än så tycker jag.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Fast var alltid lite skeptisk mot prestandakommentarer på forum.

Det är väl standard på forum att medelmåttiga användaren kan köra alla spel på max settings med 120fps i 4096×2048 på 3 skärmar.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Inaktiv

Intressant hur först majoriteten av användare säger att PhysX är skit, nVidia är idioter och så vidare....helt plötsligt ska det konfigureras PhysX i alla möjliga specs och Sweclockers verkar bryta mot svensk lag genom att länka direkt till något som knäcker en upphovsrätt?

Skamligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
nVidia har inte sålt dedikerade physX kort och har aldrig sagt att deras kort ska fungera på det viset.

Det kanske är en onödig blockering, men man klarar sig utan physX. Vill man då inte köra nVidia så får man väl stå sitt kast? Inte svårare än så tycker jag.

Nej men det är ju jävligt surt om korten man köpt inte funkar som dom ska.
Det borde stå tydligt på lådan att korten inte fungerar tillsammans med annan hårdvara.
Jag har länge funderat på köpa mig ett Nvidia med Physx för att beräkna fysik när stödet blir bättre, men nu går mina pengar till Guitar Hero istället.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Hur tänker man om man tillverkar ett spel som fungerar bättre med en produkt från en tillverkare? Det är ju som om man skulle utveckla en sida endast för en typ av webbläsare.

Största problemet är inte Nvidia, utan speltillverkarna som går på skiten. Som vanligt är det användarna som får lida och hackermetoder måste implementeras...

Bra gjort!

Det värsta är ju att speltillverkarna inte fixar så spelen funkar till MAC,PC,Linux etc etc... Är inte det konstigt de då?

Näpp lika förståerligt som att speltillverkare gör spel som funkar bättre med t.ex Nvidia...

Facit: Dom är för lata, + att deras merkonomer suger ********

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Segas+
Intressant hur först majoriteten av användare säger att PhysX är skit, nVidia är idioter och så vidare....helt plötsligt ska det konfigureras PhysX i alla möjliga specs

Kanske för att dom som tycker Physx är skit har inte det och klagar inte. Men dom som har Physx och blir av med det lär inte vara glada och tysta utan låter alla få veta deras missnöje.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken