Permalänk

Happ, då blev den impulsförhandsbokad då.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!

Ja, videon verkar riktigt bra. Men vad jag inte kan fatta är varför så få tillverkare förutom SE plitar in en xenon-blixt i mobilen. Den gör en ENORM skillnad, och jag kan lätt säga att den bästa kameramobilen jag haft är en k800i från SE. MYCKET bättre innomhusbilder än ex. nokia n95 8gb - vilken besvikelse. Nej, nu tycks förväntningarna på mobil-kameror ha sjunkit (fel riktning i den tekniska utvecklingen) så mycket att folk till och med accepterar led-lampor istället för en rejäl blixt. Idioti. Men jag antar att det vore affärsmässigt självmord att konstruera den perfekta mobilen - det måste hela tiden finnas någon skavank som gör en missnöjd med det man har och får en att leta vidare efter den perfekta grejsimojsen

nokia har ju haft xenon blixt på åtminstone en modell. 6220 classic hade det t.ex.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Nice test ^^. Var på pressbyrån där jag bor och där hade man slutat med mobil. Så tur att du hittade artikeln ändå. Antar att det låga betyget på multimedia beror på att man ej implementerat MMS ännu. Ge utvecklarna 1 månad till och mobil skulle gett mobilen 9 rakt igenom :).

De nämnde bland annat att telefonen ej blir seg vid riktigt hård användning. Lycka till att få detta resultat med någon annan mobil på marknaden just nu :).

Som sagt, ska ge utvecklarna några månader till och köpa N900 efter jul då man vet mer hur det ligger till med ekonomin. N900 är helt klart en grym mobil på alla sätt :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
nokia har ju haft xenon blixt på åtminstone en modell. 6220 classic hade det t.ex.

samt på n82

Visa signatur

no i will not go loladin over this....no not at all

Permalänk
Permalänk
Medlem

Gah, blir ju mer och mer förälskad i denna telefonen för varje gång jag ser den. >_<

Det är inte bra för min framtida ekonomi!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Eftersom jag inte har råd att tjacka en N900 så är ni som köper en homosexuella!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Eftersom jag inte har råd att tjacka en N900 så är ni som köper en homosexuella!

Klart man har råd =P
låser bara sitt abb så får man en mobbe för en strunsumma.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Klart man har råd =P
låser bara sitt abb så får man en mobbe för en strunsumma.

Exactamento. ;D

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Min Touch HD är avbetald januari 2011 så

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hobs0n
Min Touch HD är avbetald januari 2011 så

Bara och vänta en liten stund då.
Tiden går fort när man har roligt ;P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Min N97 får stanna ett tag till. Egentligen så borde jag vara intresserad av N900, men den lockar inte alls. Troligen eftersom jag inte saknar någonting i N97an, såväl funktions som prestandamässigt.

N900 lär dock bli grym så länge man inte tvingar användaren att använda den i landscape-läge.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Klart man har råd =P
låser bara sitt abb så får man en mobbe för en strunsumma.

Nja, de har ju alltid en tilläggsavgift på ca 200kr/mån i 24 månader

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

Alltså herregud! Får ju ståfräs bara jag tänker på denna nallen! MÅSTE HA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Nja, de har ju alltid en tilläggsavgift på ca 200kr/mån i 24 månader

Mjo, allt är ju vad man väljer =P

Själv tog jag snackis 19kr/mån
150kr/mån i 24mån, så 169kr totalt.
sen tillkommer ju tillval & samtal.

Men 169kr har jag råd att "slösa" i månaden.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santrium
Nokia announces official Qt port to Maemo 5
http://www.nokia.com/press/press-releases/showpressrelease?ne...

Video osv: http://www.engadget.com/2009/10/09/nokia-makes-qt-port-to-mae...

Ingen annan som tycker att detta bådar gott inför framtiden?

This port to Maemo 5 means that developers can now use Qt to target the upcoming Nokia N900 device and also ensures that applications can be easily ported to all Qt's supported platforms including the next Maemo 6 release as well as Symbian and Windows Mobile.

Permalänk
Medlem

Öhm, QT= quicktime?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LuXOD
Öhm, QT= quicktime?

http://qt.nokia.com/products

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Mjo, allt är ju vad man väljer =P

Själv tog jag snackis 19kr/mån
150kr/mån i 24mån, så 169kr totalt.
sen tillkommer ju tillval & samtal.

Men 169kr har jag råd att "slösa" i månaden.

Du säger ju det själv, "tillkommer tillval och samtal". Kanske blir 250kr månaden innan det är färdigt? Var hittade du det nämnda erbjudandet?

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Du säger ju det själv, "tillkommer tillval och samtal". Kanske blir 250kr månaden innan det är färdigt? Var hittade du det nämnda erbjudandet?

Katshing.se

Tele2 snackis 24mån + 150kr förhöjd avgift.
Valde förlängning.
så mobilen kostar 17**kr.

sen att det tillkommer samtalskostnader osv är ju upp tillvar och en.
du kan låta den ligga och köra med kontant kort om du vill det =P
Mobilen är ju inte låst.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Katshing.se

Tele2 snackis 24mån + 150kr förhöjd avgift.
Valde förlängning.
så mobilen kostar 17**kr.

sen att det tillkommer samtalskostnader osv är ju upp tillvar och en.
du kan låta den ligga och köra med kontant kort om du vill det =P
Mobilen är ju inte låst.

Mm sant, men om jag köper mobben så tror jag att jag köper den med bästa 24mån abb för mig utan förhöjd månadsavgift och tar den på företaget ^^. Slipper ju då momsen vilket gör telefonen billigast möjligt för mig ^^.

Söker alltså ett riktigt lönsamt abb för mig och har inte det lättaste att välja :S. Tele2 snackis verkar vara högst intressant i detta fall ^^.

Speciellt med tilläggsvalet Mobil surf Small - 29 kr/mån

Sen funderar jag lite också på medium. De säger ju så här: 1 GB/mån med hastigheter upp till 6 Mbit/s (efter 1 GB/mån begränsar vi till 64 Kbit/s).

Om man nu uppnår detta och det börjar begränsas. Kommer man då fortfarande kunna lyssna på den längst ner av dessa: http://www.animenfo.com/radio/listen.php? Den drar 32kb/s och de begränsar internet till 64kb/s. Logiskt sett så bör det väll fungera laggfritt?

Någon som har erfarenhet av internetradio på telefonen? ^^

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Mm sant, men om jag köper mobben så tror jag att jag köper den med bästa 24mån abb för mig utan förhöjd månadsavgift och tar den på företaget ^^. Slipper ju då momsen vilket gör telefonen billigast möjligt för mig ^^.

Söker alltså ett riktigt lönsamt abb för mig och har inte det lättaste att välja :S. Tele2 snackis verkar vara högst intressant i detta fall ^^.

Speciellt med tilläggsvalet Mobil surf Small - 29 kr/mån

Sen funderar jag lite också på medium. De säger ju så här: 1 GB/mån med hastigheter upp till 6 Mbit/s (efter 1 GB/mån begränsar vi till 64 Kbit/s).

Om man nu uppnår detta och det börjar begränsas. Kommer man då fortfarande kunna lyssna på den längst ner av dessa: http://www.animenfo.com/radio/listen.php? Den drar 32kb/s och de begränsar internet till 64kb/s. Logiskt sett så bör det väll fungera laggfritt?

Någon som har erfarenhet av internetradio på telefonen? ^^

Logiskt sätt bör det ju fungera felfritt.

Testa och kör radio och stryp din lina till deras hastighet och testa?
Kanske absolut inte är samma grej, men men, alltid nåt.

snackis är ju klockrent, 19 öre/min & 19 kr mån.
surfar mest med mobilen, och kommer isåfall använda skype mellan en del.
Kommer givetvis ta medium som surf me.
och man har tillgång till wlan på flera ställen som bonus

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Logiskt sätt bör det ju fungera felfritt.

Testa och kör radio och stryp din lina till deras hastighet och testa?
Kanske absolut inte är samma grej, men men, alltid nåt.

snackis är ju klockrent, 19 öre/min & 19 kr mån.
surfar mest med mobilen, och kommer isåfall använda skype mellan en del.
Kommer givetvis ta medium som surf me.
och man har tillgång till wlan på flera ställen som bonus

Jepp. Hur stryper jag linan på bästa sätt? Tänka testa strypa linan till 48kbps. Fungerar det perfa då kommer det funka perfa till n900 :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

hmm sök efter lite netlimiter.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk

Denna mobil kan man bara köpa med Telenor och deras mobilsurf. Dom har inget tak som tex. tele2/comviq. Bara dom kan kasta ihop någon bra deal så byter jag till Telenor från Tre direkt!

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk
Medlem

3 lär väl köra på samma deal som de har till N97 antar jag... 499:- i månaden i 24 månader om du vill ha mobilen helt gratis och då får du ju använda potten till allt som 3 har att erbjuda...tex turbo surf 150kr per månad och då har du kvar 350 att ringa, sms:a och mms:a för....när nokia implanterar mms i N900. Käns bättre än det som telia, tele 2 mfl brukar ha...att man ska betala 200 i förhojd månadsavgift som man inte får ett skit för...eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Mm sant, men om jag köper mobben så tror jag att jag köper den med bästa 24mån abb för mig utan förhöjd månadsavgift och tar den på företaget ^^. Slipper ju då momsen vilket gör telefonen billigast möjligt för mig ^^.

Jag vet inte vad du kan om ekonomi och bokföring, men om det är din egna firma vi pratar om och inte en du är anställd på så är det inte bara momsen som är avdragsgill utan hela kostnaden vilket gör mobilen betydligt billigare.

Värt att notera är att om man har fast-pris-abonnemang på företaget så är hela kostnaden avdragsgill, om du däremot har "rörligt abonnemang" så måste du specificera vartenda samtal för att kunna göra avdrag för de som rings inom din näringsverksamhet.

Visa signatur

C2D E6300@3Ghz|BFG 8800 GTS|Gigabyte DS4|3GB corsair 6400| 860 GB |550W Citera Mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Nåja, jag tycker plattformen är den mest intressanta på marknaden rent tekniskt sett och ur ett perspektiv som indie-utvecklare. Men jag vidhåller att dess möjlighet framgång kommer att omöjliggörs av det faktum att systemet är förbehållet EN mobiltillverkare, och att det kommer att leva en ganska stilla existens vid sidan av alla andra players på marknaden. Det vore förstås en annan femma om de öppnade upp för andra tillverkare att använda operativsystemet, likt android, men efter vad jag förstår så finns väl inga sådana planer och nokia brukar ju inte direkt dela med sig (lite apple över dom), så...?

Vad pratar du om? Maemo är inte på något sätt begränsat till Nokia. Det överraskar mig att du är en programmerare (och dessutom har programmerat för Maemo) och anser att Nokia på något sätt har monopol på operativsystemet. Maemo är Linuxbaserat och öppet från botten upp. Ett undantag som är värt att notera är att modulerna som har hand om GSM-kommunikationen, och viss annan hårdvaru-relaterad mjukvara inte är öppna. Detta är en konsekvens av att hårdvarutillverkare inte förrän nu har haft någon anledning att göra något annat än proprietära drivrutiner, av den enkla anledning att inga icke-proprietära operativsystem funnits. Vad jag vill komma fram till är att ingen mjukvara utvecklad av Nokia är proprietär, och därmed inte är låst till en specifik hårdvaru-plattform eller tillverkare. Det enda hindret en potentiell tillverkare har att komma över är överenskommelser med sagda tillverkare, och det är något som dom ändå är tvungna till.
Notera att jag på detta inte har några direkta absoluta eller officiella källor (inte synonymt med att det inte finns några, endast att jag inte har brytt mig om att leta). Det enda jag kan konfirmera är att Nokia i alla videor jag tittat på har poängterat på att dom har utvecklat Maemo att vara helt öppet och så nära Linux-ideologin som möjligt. Om jag har fel på någon punkt blir jag mer än gärna korrigerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DanTheMAN!
Är det så att maemo är lite mer hard-core linux och helt enkelt mer kraftfullt? Verkar onekligen så på det jag lyckats ta till mig hittills...

Att Maemo är "mer hard-core linux" har du rätt i. Det beror på att det helt enkelt är så mycket Linux som möjligt, det är så likt ett vanligt 'PC-Linux' man kan komma på en mobil plattform. Det betyder inte att det inte finns bekväma skyddsnät och säkerhetsspärrar, det betyder bara att man kan stänga av dom om man vill. Nu vet jag inte särskilt mycket om Android, men jag vet att man i Maemo alltid har möjligheten att kringgå det tillagda UI't och använda de medel som alltid finns i Linux, till exempel terminal (med rooträttigheter). Jag antar att detta också gör den mer kraftfull, men det skiljer sig från min privata definition på 'kraftfull'.

Hela poängen med Maemo är att det ska vara så absolut öppet och fritt som bara är möjligt, att alla ska kunna göra exakt vad dom vill, utan begränsningar. Dessutom bör jag tillägga att Nokia hela tiden har framhållt att Maemo främst är ett community-baserat OS, och Nokia (Ovi) kommer förmodligen bara tillhandahålla officiella system-uppdateringar och diverse kommersiella produkter. Mestadelen av mjukvaran ska originera från just communityn, precis som den gör för Linux generellt.

Visa signatur

Destop: P5ND2 SE | P4 3.06 Ghz @ 3.8Ghz | TRUE | 2x1 Gb Kingston 667 | Gigabyte Radeon HD4850 512mb | Corsair 450W | 1x320 Gb Samsung
Server: Asrock N68-S | Sempron 2.2 Ghz | AC Alpine 64 Pro | 1 Gb Kingston 667 | Lian Li EX-23A | 3x250 Gb Samsung RAID0 | 1x40 Gb 2.5" Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arkenklo

Hela poängen med Maemo är att det ska vara så absolut öppet och fritt som bara är möjligt, att alla ska kunna göra exakt vad dom vill, utan begränsningar. Dessutom bör jag tillägga att Nokia hela tiden har framhållt att Maemo främst är ett community-baserat OS, och Nokia (Ovi) kommer förmodligen bara tillhandahålla officiella system-uppdateringar och diverse kommersiella produkter. Mestadelen av mjukvaran ska originera från just communityn, precis som den gör för Linux generellt.

Det är detta som gör allt så jäääkla coolt!

Vet inte om det var från denna tråden jag hittade länken, men jag såg ett klipp på youtube där en kille installerat en SNES-emulator i n900, kopplat den till TVn och styrde allt med en wiimote...

Så. Jäkla. Fräckt!

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig