Permalänk
Robot

Define R2 - Black Pearl

Då var det dags att dela med sig av lite bilder på det nya chassit från Fractal Design. Måste säga att jag är mycket nöjd med chassit än så länge (har i princip bara hunnit installera komponenterna och surfat lite). Många av de detaljerna som jag störde mig på med den gamla modellen är ändrat i Define R2. Hårddiskarna glider numera in smidigt i sina fack. Tumskruvarna på expansionsplatserna gör livet mycket enklare samt att kabeldragning går att göra mycket bättre än tidigare.

Komponenterna som sitter i burken:

Moderkort: Asus P5B-deluxe
Processor: Q6600 kyld av en Thermaltake BigTyp 120 VX
Ram-minnen: 2x2Gb Corsair Dominator 1066mhz
Grafikkort: Sapphire HD4830 512 mb kyld av en Accelero S1 Rev 2 plus noctua NF-P12
Nätagg: Corsair 620HX

Processorn är inte överklockad i dagsläget. Temperaturerna ligger runt 40 grader i idle (enligt TAT) och runt 60 grader med 100% load i TAT.

Besök albumet: Define R2 - Black Pearl av shaaban

Permalänk
Avstängd

Mycket fint system och bra val av komponenter.

Permalänk
Medlem

mycket fint!

detta chassit kommer härja här på SweC ett bra tag!

dem gamla AnteC har ingen channs

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
mycket fint!

detta chassit kommer härja här på SweC ett bra tag!

dem gamla AnteC har ingen channs

+1

man borde ju skaffa ett själv, skulle sitta helt perfekt som serverchassi

Permalänk

Bäst kabeldragning från dig av de som lagt upp bilder på sina R2:or, men dock inte jättebra. En 6:a

Visa signatur

Allting går upp för mig när solen går ner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rafferaffe
Bäst kabeldragning från dig av de som lagt upp bilder på sina R2:or, men dock inte jättebra. En 6:a

Tack så mycket! Jag vet att jag borde dragit bättre på baksidan men det kändes inte som att det skulle påverka luftflödet nämnvärt så suget av att vilja dra igång burken blev för stort. Blir väl ett framtida projekt att ta tag i.

Måste även tillägga att chassit känns väldigt gediget och att bitumenplattorna ger en härlig tyngd i chassit. Fick en chock första gången jag lossade en av sidopanelerna. Fick sidopanelerna på mitt förra Fractal chassi att kännas leksakskatiga.

Permalänk
Medlem

Håller detta chassiet på att bli nästa P182? Tycker man ser det dyka upp lite överallt.
Fint ändå, helt klart värt lite poäng

Permalänk
Medlem

Snyggt , du får 8p (:

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Håller detta chassiet på att bli nästa P182? Tycker man ser det dyka upp lite överallt.
Fint ändå, helt klart värt lite poäng

Snarare nya antec 300 bra budget alternativ,

själv måste jag säga att jag tycker dom vita detaljerna ser ut att vara lackade i efterhand (jaa jag vet att dom inte är de), men fin kabeldragning och ja, ett annat chassibyte

7p

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Tycker du har fuskat lite med dina foton, Ingen bild rakt framifrån när allt är in kopplat..

Visa signatur

Asus M4N72-E // Corsair HX 620W // Corsair 8GB // AMD Phenom2 X4 940 // Zalman CNPS-9900 // Intel SSD G2 120 // PowerColor HD6950(1536) Shaders // Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kajli
Tycker du har fuskat lite med dina foton, Ingen bild rakt framifrån när allt är in kopplat..

Har faktiskt ingen bild som är rakt framifrån men på den här bilden kan du se kabeldragningen lite bättre i alla fall. Hade tänkt att lägga upp fler bilder men uppenbarligen så är det begränsat till 6st bilder i gallerifunktionen och nu orkar jag inte lägga upp den som en bygglogg istället.

Alla komponenter är inkopplade på bilden.

Permalänk
Medlem

du säger att det redan börjar bli trångt på baksidan, då skall du se hur det ser ut när du fyllt upp alla Hårddiskplatser, då kan vi snacka trångt

Permalänk
Medlem

Är hålet i sidan på dörren för en 120 eller 140mm fläkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vallittu
du säger att det redan börjar bli trångt på baksidan, då skall du se hur det ser ut när du fyllt upp alla Hårddiskplatser, då kan vi snacka trångt

Jag vet. Vi får se vad framtiden för med sig men ett par hårddiskar till kan bli en utmaning. Skulle i och för sig kunna investera i kortare sata-kablar i fall det skulle behövas. Nu blir det ett riktigt troll-bo på grund av en massa kabel som inte fyller någon funktion. (kanske kan hyra ut chassiet till ett forum troll...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Är hålet i sidan på dörren för en 120 eller 140mm fläkt?

Det finns hål för båda storlekarna.

Permalänk
Medlem

Lyser led-lampan (eller vad det nu heter) vid start knappen blått eller vitt? För det snyggaste skulle ju va om den lyste vitt eftersom att chassit har svart vitt tema om den är blå vet du om man kan ta bort panelen i fram och byta ut den till vitt?

Permalänk

Jag har också ett Define R2, och där lyser det blått. Eller, det lös... Den lös så starkt att jag kopplade ur den. Jag märker ändå om datorn är på.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk

Såg att du lagt in några extra fläktar, bl a i botten. Visst sitter det en bitumenplatta där annars? Hur blev chassit ljudmässigt med dina extra fläktar? Sugen på att skaffa ett sådant chassi till nästa bygge.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prep_Boy_92
Såg att du lagt in några extra fläktar, bl a i botten. Visst sitter det en bitumenplatta där annars? Hur blev chassit ljudmässigt med dina extra fläktar? Sugen på att skaffa ett sådant chassi till nästa bygge.

I botten så sitter det ingen bitumenplatta till att börja med. Däremot så sitter det bitumenplattor i taket och på sidan.

Ljudmässigt så tycker jag lådan är tyst men inte helt tyst. Använder jag den medföljande fläktkontrollern för att sänka tre av mina fyra noctua fläktar så blir det märkbart tystare men självklart inte helt tyst. finns fortfarande 3 st fläktar som går för fullt som inte sköts via fläktkontroller.

Det jag är mest nöjd med är ändå temperaturerna. Om jag jämför med mitt gamla Define R1 chassi som jag bytte ifrån så har temperaturen på processorn blivit nästan 10 grader lägre. Ungefär samma resultat på hårddiskarna också. Och då ska jag tillägga att Define R2 även är något tystare än mitt Define R1.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shaaban
I botten så sitter det ingen bitumenplatta till att börja med. Däremot så sitter det bitumenplattor i taket och på sidan.

Ljudmässigt så tycker jag lådan är tyst men inte helt tyst. Använder jag den medföljande fläktkontrollern för att sänka tre av mina fyra noctua fläktar så blir det märkbart tystare men självklart inte helt tyst. finns fortfarande 3 st fläktar som går för fullt som inte sköts via fläktkontroller.

Det jag är mest nöjd med är ändå temperaturerna. Om jag jämför med mitt gamla Define R1 chassi som jag bytte ifrån så har temperaturen på processorn blivit nästan 10 grader lägre. Ungefär samma resultat på hårddiskarna också. Och då ska jag tillägga att Define R2 även är något tystare än mitt Define R1.

Låter schysst! Tackar för svaret!

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 @ 3.8 GHz | Moderkort: Asus P7P55D Pro | GPU: XFX Radeon HD 5850 BE | RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 2x2GB CL9 | Nätagg: Corsair HX650 | Chassi: Fractal Design Define R2 | Ljudkort: E-Mu 1820 | HDD: WD Barracuda 500 GB | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P | OS: W7 Professional 64-bit

Permalänk

Bitumen känns ju sådär. Knappast nån svanen-märkning direkt.