Permalänk

Dator startar inte efter uppgradering.

Har precis köpt nya delar (moderkort, minne, gpu, cpu) och stoppat in dem i mitt gamla chassi.

Startar datorn, alla lampor lyser, alla fläktar går. Sedan händer inte mer. Ingen bild, ingenting. Det låter lite som att grafikkortsfläkten stannar upp och "tar fart" med typ 3 sekunders mellanrum (det är möjligt att alla fläktar gör det, men den på gpun är den enda som hörs). Detta sker samtidigt som min hdd-led-lampa blinkar till.

Detta är de komponenter som sitter i.
Operativsystem: Inget
Processor: AMD Phenom2 X3 720 2.8Ghz, AM3
Processorkylare: Stock
Moderkort: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P DDR3
Minne: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Grafikkort: Sapphire Radeon 5850 1GB
Hårddisk: 640GB Western Digital Caviar Black SATA II + 200GB Western Digital 7200rpm (ca 3 år gammal)
Nätaggregat: Corsair VX550W
Chassi: Antec Nine Hundred
Övriga komponenter: DVD-brännare, vet ej märke.

Sist jag byggde ihop en dator var för kanske 2 år sedan, så bäst i världen är jag väl inte. Fast jag kan inte se att jag kopplat fel eller så, för det är ju i princip omöjligt med alla "foolproof"-kontakter.

Vad kan vara fel?

Permalänk

http://data.fuskbugg.se/skalman01/dfah059323242.jpg

Så ser den ut, förresten. Om det kanske skulle vara till någon hjälp...

Permalänk
Medlem

Bilden visar inget förutom ful kabeldragning

1* Dra ut ena minnet och boota.
2* En distans kanske kortsluter mammakortet. Var säker att alla skruvar är fastskruvade var de skall vara enligt manualen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

haha, vilken svinstia det ser ut som, organisera upp kablarna till att börja med, se till så att varje komponent har sin kabel ikopplad, tex cpu:n måste ha sin störmkabel, gpu ska ha alla kablar inkopplade, mm

men har du kopplat in cpu-kabeln

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
haha, vilken svinstia det ser ut som, organisera upp kablarna till att börja med, se till så att varje komponent har sin kabel ikopplad, tex cpu:n måste ha sin störmkabel, gpu ska ha alla kablar inkopplade, mm

men har du kopplat in cpu-kabeln

Man ser det tydligt på bilden lol..

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Bilden visar inget förutom ful kabeldragning

1* Dra ut ena minnet och boota.
2* En distans kanske kortsluter mammakortet. Var säker att alla skruvar är fastskruvade var de skall vara enligt manualen.

Prövade med bara en minnessticka, inga förbättringar. Nu ska jag slänga i mig lite ravioli sen blir det till att montera loss moderkortet och se efter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Prövade med bara en minnessticka, inga förbättringar. Nu ska jag slänga i mig lite ravioli sen blir det till att montera loss moderkortet och se efter.

Monterat lös moderkortet, en distans sitter en aning löst, gängorna var lite dåliga. Annars var det inget konstigt, förutom att jag bara fäst moderkortet i 4 distanser istället för 5, då mitt gamla moderkort bara krävde 4 och jag inte har några extra. Men det kan väl inte göra någon skillnad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Monterat lös moderkortet, en distans sitter en aning löst, gängorna var lite dåliga. Annars var det inget konstigt, förutom att jag bara fäst moderkortet i 4 distanser istället för 5, då mitt gamla moderkort bara krävde 4 och jag inte har några extra. Men det kan väl inte göra någon skillnad?

nej det skall inte göra nån skillnad, jag har satt mitt i 2 skruvar en gång utan att det påverkade nåt,

Permalänk

Dock är det bra att använda alla skruvar och distanser för annars kommer det bli olika spänning i moderkortet vilket kan skapa problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Dock är det bra att använda alla skruvar och distanser för annars kommer det bli olika spänning i moderkortet vilket kan skapa problem.

Jag får lösa några distanser imorgon då, och se om det blir bättre. Ikväll tvivlar jag på att jag kan få tag på några.
Har ni möjligtvis någon annan idé om vad problemet skulle kunna vara? Hur tar jag reda på om det är processorn det är fel på?
Jag har redan testat med mitt gamla grafikkort, samma fel där. Och jag har ju testat minnena. Det är visserligen 1600MHz-minnen, och moderkortet tar bara 1333MHz, om man inte överklockar lite, vilket jag tänkte göra.
Står såhär på inet: DDR3 1600(O.C.)/1333/1066 Mhz.
Så, om jag stoppar in ett 1600MHz-minne, så klockas det väl bara ned till 1333 om 1600 ej stöds?

Stort tack för all hjälp hittills, schysst att ni lägger en del av er lördagskväll på mig!

Permalänk

Det är förresten små metallprickar, ser ut som små löd"klumpar", med jämna mellanrum runt varje skruvhål. Ser ut som att den vill ha kontakt med skruven, så att det endast är en sluten krets om en skruv är iskruvad, om ni förstår vad jag menar.

Är jag helt ute och cyklar nu? Känns lite så... men jag är desperat!

Permalänk

Minnena ska klockas ner till 1333mhz. Det borde till och med stå i moderkortsmanualen hur du ska göra för att de ska köras i 1600mhz. Men jag tvivlar på att minnena är problemet.
Men ta ut allt ur chassit, lägg moderkortet på antistatpåsen som den kom i, och koppla sedan in allt utanför chassit. Koppla inte in hårddiskar och DVD brännare. Koppla bara in det nödvändiga (moderkort, grafikkort, processor, minnen och nätaggregat), allt annat kan du skita i att koppla in (såsom externa tv-kort, USB osv.).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Minnena ska klockas ner till 1333mhz. Det borde till och med stå i moderkortsmanualen hur du ska göra för att de ska köras i 1600mhz. Men jag tvivlar på att minnena är problemet.
Men ta ut allt ur chassit, lägg moderkortet på antistatpåsen som den kom i, och koppla sedan in allt utanför chassit. Koppla inte in hårddiskar och DVD brännare. Koppla bara in det nödvändiga (moderkort, grafikkort, processor, minnen och nätaggregat), allt annat kan du skita i att koppla in (såsom externa tv-kort, USB osv.).

Tack, det ska jag göra. Fast det får bli imorgon, nu har jag börjat lugna ner mig med lite öl och Fifa 2010.
Jag återkommer imorgon! Ha det bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Jag får lösa några distanser imorgon då, och se om det blir bättre. Ikväll tvivlar jag på att jag kan få tag på några.
Har ni möjligtvis någon annan idé om vad problemet skulle kunna vara? Hur tar jag reda på om det är processorn det är fel på?
Jag har redan testat med mitt gamla grafikkort, samma fel där. Och jag har ju testat minnena. Det är visserligen 1600MHz-minnen, och moderkortet tar bara 1333MHz, om man inte överklockar lite, vilket jag tänkte göra.
Står såhär på inet: DDR3 1600(O.C.)/1333/1066 Mhz.
Så, om jag stoppar in ett 1600MHz-minne, så klockas det väl bara ned till 1333 om 1600 ej stöds?

Stort tack för all hjälp hittills, schysst att ni lägger en del av er lördagskväll på mig!

1600MHz är trail & error vissa minnen klarar av det vissa inte. Sedan för att köra 1600MHz kommer processorn kräva lösa timings. Har samma sak med mitt moderkort att den stödjer 1600MHz men då valde den 11-11-11-41-2T timings och var fortfarande inte stabil. Den behövde säkert högre timings en det.

Därav kör jag mina minnen på 1339MHz och 6-6-6-24-28-1T

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
1600MHz är trail & error vissa minnen klarar av det vissa inte. Sedan för att köra 1600MHz kommer processorn kräva lösa timings. Har samma sak med mitt moderkort att den stödjer 1600MHz men då valde den 11-11-11-41-2T timings och var fortfarande inte stabil. Den behövde säkert högre timings en det.

Därav kör jag mina minnen på 1339MHz och 6-6-6-24-28-1T

Men den startade väl för det? Bara det att datorn blev instabil?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Minnena ska klockas ner till 1333mhz. Det borde till och med stå i moderkortsmanualen hur du ska göra för att de ska köras i 1600mhz. Men jag tvivlar på att minnena är problemet.
Men ta ut allt ur chassit, lägg moderkortet på antistatpåsen som den kom i, och koppla sedan in allt utanför chassit. Koppla inte in hårddiskar och DVD brännare. Koppla bara in det nödvändiga (moderkort, grafikkort, processor, minnen och nätaggregat), allt annat kan du skita i att koppla in (såsom externa tv-kort, USB osv.).

Nu är det gjort, men hur startar jag datorn nu? Eftersom chassit ute ur leken så har jag ingen startknapp. Kopplar jag samman de två PW-pinnarna en kort stund?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Nu är det gjort, men hur startar jag datorn nu? Eftersom chassit ute ur leken så har jag ingen startknapp. Kopplar jag samman de två PW-pinnarna en kort stund?

Jag tror det. Med t.ex. en skruvmejsel. En del moderkort brukar ibland ha en liten startknapp om man felsöker precis som du gör, dock är det nog på lite dyrare moderkort.

Permalänk

Fortfarande samma fel. Fan, vad trist. Hur testar jag om processorn är paj? Plockar bara ur den, ser om det blir skillnad?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Fortfarande samma fel. Fan, vad trist. Hur testar jag om processorn är paj? Plockar bara ur den, ser om det blir skillnad?

Du kan ju inte förvänta dig att den ska starta utan processor. Men pröva med ett annat grafikkort om du kan. Är du 100% säker på att minnena fungerar. Börja med att sätta ett minne i en slot. Fungerar det inte då sätter du den i nästa. Och så vidare (det finns ju 4:a slots). Om det inte fungerar då tar det andra minnen och gör likadant.

Annars kan något vara paj, det låter ju inte som du tog det så seriöst från början (bl.a. med distanserna), sen är det inte helt omöjligt att moderkortet är paj eller att något är ESD-skadat.

Pröva till sist att uppdatera Bios till senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Fortfarande samma fel. Fan, vad trist. Hur testar jag om processorn är paj? Plockar bara ur den, ser om det blir skillnad?

Det är väldigt sällan som en processor går sönder om du inte överklockar den med för hög spänning. Kontrollera att kylaren är ordentligt monterad bara. Jag har haft i princip exakt samma fel som du har. Datorn startade och grafikkortsfläkten snurrade men det blev ingen bild. Det visade sig efter mycket om och men bero på damm i PCI Express-kontakten!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Det är väldigt sällan som en processor går sönder om du inte överklockar den med för hög spänning. Kontrollera att kylaren är ordentligt monterad bara. Jag har haft i princip exakt samma fel som du har. Datorn startade och grafikkortsfläkten snurrade men det blev ingen bild. Det visade sig efter mycket om och men bero på damm i PCI Express-kontakten!

Mvh Johan

Hur kan du veta att du haft "i princip" samma fel som han? Låter inte så troligt att det är damm i PCIe porten på ett nytt moderkort, eller vad säger du?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Hur kan du veta att du haft "i princip" samma fel som han? Låter inte så troligt att det är damm i PCIe porten på ett nytt moderkort, eller vad säger du?

Symptomen var densamma i alla fall, och för mig hade ju datorn fungerat som den skulle precis innan. Det finns i alla fall ingen anledning att inte testa, eftersom det är så enkelt. Själv använde jag en blåsborste som man gör rent kameraobjektiv med.

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

*bort*

<Olämplig text> / CrAcKman

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Det är väldigt sällan som en processor går sönder om du inte överklockar den med för hög spänning. Kontrollera att kylaren är ordentligt monterad bara. Jag har haft i princip exakt samma fel som du har. Datorn startade och grafikkortsfläkten snurrade men det blev ingen bild. Det visade sig efter mycket om och men bero på damm i PCI Express-kontakten!

Mvh Johan

Vad glad jag hade blivit om det hade löst sig efter lite borstande och blåsande, men det gjorde det tyvärr inte.
Blir nog till att lämna in till en lokal datorfirma, så får de ta en titt på den. Så tråkigt att behöva vänta bara, jag vill ju komma igång på direkten med att köra alla spel på höga inställningar.

Om det skulle visa sig att det är moderkortet som spökar, hur är då INET med reklamationer? Kan man lämna in reklamationer i någon av deras markbutiker?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Du kan ju inte förvänta dig att den ska starta utan processor. Men pröva med ett annat grafikkort om du kan. Är du 100% säker på att minnena fungerar. Börja med att sätta ett minne i en slot. Fungerar det inte då sätter du den i nästa. Och så vidare (det finns ju 4:a slots). Om det inte fungerar då tar det andra minnen och gör likadant.

Annars kan något vara paj, det låter ju inte som du tog det så seriöst från början (bl.a. med distanserna), sen är det inte helt omöjligt att moderkortet är paj eller att något är ESD-skadat.

Pröva till sist att uppdatera Bios till senaste versionen.

Grafikkortet är det inte, prövade med mitt gamla, som alltid fungerat utmärkt. Testat att sätta minnena i alla slots. Har använt mig av ESD-armband. Och BIOS blir väl svårt att uppdatera i min situation?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Grafikkortet är det inte, prövade med mitt gamla, som alltid fungerat utmärkt. Testat att sätta minnena i alla slots. Har använt mig av ESD-armband. Och BIOS blir väl svårt att uppdatera i min situation?

Lägg in Bios på t.ex. ett USB-minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Minnena ska klockas ner till 1333mhz. Det borde till och med stå i moderkortsmanualen hur du ska göra för att de ska köras i 1600mhz. Men jag tvivlar på att minnena är problemet.
Men ta ut allt ur chassit, lägg moderkortet på antistatpåsen som den kom i, och koppla sedan in allt utanför chassit. Koppla inte in hårddiskar och DVD brännare. Koppla bara in det nödvändiga (moderkort, grafikkort, processor, minnen och nätaggregat), allt annat kan du skita i att koppla in (såsom externa tv-kort, USB osv.).

vill minnas att antistatpåsar är ledande så det är nog inte någon bra ide

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bossekanin
Hur tar jag reda på om det är processorn det är fel på?

Ett knep jag brukar använda mig av när datorn beter sig som du beskriver är att låta datorn stå på i kanske fem minuter och sedan känna på alla kylflänsarna. Om t ex processorns kylfläns då är kall betyder det att det är något glapp som gör att den inte får ström.

Visa signatur

Asus Rampage II Extreme LGA1366, Xenon X5672@3,8GHz, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, Corsair Vengeance 1600MHz CL9 6x4GB, Palit Geforce GTX 1060 6GB, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Medlem

Som det ser ut på bilden så har du använt molex till pci-e konverters. Varför?
Corsair vx550 har ju 2 egna pci-e kablar. Det kanske är så att du snedbelastar 12 volts linan. Prova att använda nätaggets egna pci-e kablar/kontakter.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x, Asus Rog Strix B550-F Gaming, Kingston DDR4-3600MHz 2 x 16 Gb, Asus Rtx 3060 Dual OC v2, Kingston KC 3000 1TB, BeQuiet Pure Base 500 TG, Fractal Design Newton R3 600w, BeQuiet Dark Rock Pro 4