Apple uppdaterar datorer – introducerar Magic Mouse

Permalänk
Medlem

Alltså ju visst hade det varit gött om iMac hade kommit med Blue-ray men om man ska se blu-ray så tycker jagman ska göra det på en HD tv som är minst 42" eller större med en grym hemma bioanläggning och inte på nån under 30" tums dator med 2.1 eller 5.1 högtalare.
edit: Apple verkar sälja externa blu-ray spelare så borde väl OS X stödja det?
http://store.apple.com/se/product/TV688ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&...

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Notred
Alltså ju visst hade det varit gött om iMac hade kommit med Blue-ray men om man ska se blu-ray så tycker jagman ska göra det på en HD tv som är minst 42" eller större med en grym hemma bioanläggning och inte på nån under 30" tums dator med 2.1 eller 5.1 högtalare.
edit: Apple verkar sälja externa blu-ray spelare så borde väl OS X stödja det?
http://store.apple.com/se/product/TV688ZM/A?fnode=MTY1NDA0Nw&...

Man kan ju alltid använda TVn som alternativ utdata när man ska titta på bluray

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Man kan ju alltid använda TVn som alternativ utdata när man ska titta på bluray

iofs men jag hade länkat på en blu-ray spelare som Apple säljer så om man hade kopplat den till datorn , med en kabel till tvn så borde det funka?

Permalänk

kändes som ett rejält överpris på den bluray-spelaren. går ju att köpa externa för runt 2000

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Sure, en 27" Dell kostar 7800:- på Dustins kampanj. Dock ~10k som standardpris. Övriga skärmar som har paneler som är bättre än TN ligger på 10-13k. Obs! Dessa har inte LED eller samma höga upplösning som iMac (2560x1440), utan "bara" 1920x1200.

Så jag är snäll och låter dig tro att man kan få en lika bra skärm för 8000:-.

Nu kommer vi till datorn. Alla delar är plockade från inet.se som anses vara en prisvärd datorbutik på nätet.

Antec Three Hundred 599 kr
Gigabyte Radeon HD4650 582 kr
Corsair VX 450W 80+ 620 kr
Gigabyte GA-EP45-UD3LR 919 kr
Intel Core 2 Duo E7600 3,06GHz 1307 kr
1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ 699 kr
4GB (2x2GB) DDR2 PC8500 A-Data 1046 kr (obs, ej DDR3!)
Montering Datorpaket 795 kr
Logitech Cordless Desktop Wave Pro 997 kr
PCI D-Link DWA-547 802.11n 469 kr
Point-Of-View Bluetooth USB2.0 Class II v2.1 161 kr
Optiarc AD-7243S DVD±RW Svart SATA, OEM 255 kr
Windows 7 Ultimate 64-bit Svensk OEM 2065 kr

Totalt dator: 10 614 kr

Dator + Skärm = 18 614 kr
iMac 27" (med samma speccade komponenter som ovan förutom högre upplösning på skärmen) = 16 495 kr

Räknar man sedan in strömförbrukning så är det ännu större skillnad. En iMac 27" ligger på Idle 150W med skärmen på och 50W utan skärm. Denna dator från ovan ligger uppskattningsvis runt 300W idle med skärmen på och runt 200W med skärmen av. Det blir lite pengar i längden.

Kom inte och säg att den är dyr. Den kan uppfattas dyr utav många, men räknar man allt så är det minst lika dyr som en "vanlig PC".

Motbesiva gärna!

Men sen får du inte glömma att tnka lite långsiktigt. Vill du få bätre grafik så behöver du bara köpa ett nytt grafikkort till PC, ta ett bra och säg att det blir 5k kr, medans på Macen så blir det ... en ny dator för mer än dom 16 495 denna kostar. Eller om du vill byta skärm, eller CPU (Kanske går att byta på Mac:en det vet jag iofs inte). I dessa fall så måste du alltid byta hela mac:en, medans du slipper det med PCn.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

Vid en snabb överskådning skulle man kunna tro att "alla" har en mac i klassen (liu), men det har helt klart bara att göra med att de med mac nästan alltid har med sig den överallt. Ser verkligen inte poängen med en laptop med sig på en föreläsning...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av e_franklin
kändes som ett rejält överpris på den bluray-spelaren. går ju att köpa externa för runt 2000

Köpte min bluray till datorn för 1000kr, för ett och ett halvt år sedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
eller så kör man boot camp ifall man vill lira på macen.

Lira med de skitkomponenterna...
Nej tack!
Lönt o sitta på en 27" led skärm när dator pallar köra i 800*600 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tinwe
Köpte min bluray till datorn för 1000kr, för ett och ett halvt år sedan.

bara kollade lite snabbt på externa på prisjakt
jag är ju mer inne på att ha en intern till datorn jag med
tänkte bara som lite jämförelse med apples

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N4kame0
Lira med de skitkomponenterna...
Nej tack!
Lönt o sitta på en 27" led skärm när dator pallar köra i 800*600 ?

Kan inte vara lätt alla gånger

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orka_krull
Lite sent nu kanske, men jag tänkte på att det inte finns en musknapp, alltså en knapp du kan trycka in eller har dom gjort att hela skalet är en stor knapp?

Ja, hela skalet är en knapp, precis som i gamla mighty mouse.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Haha, kan folk sluta prata om gaming? Mac är de facto inte några "gaming maskiner". Spelhårdvara är en piss i havet sett till hela hårdvarumarknaden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Haha, kan folk sluta prata om gaming? Mac är de facto inte några "gaming maskiner". Spelhårdvara är en piss i havet sett till hela hårdvarumarknaden.

Precis men det var ju någon "mac fantast" som tyckte det var en bra ideé o köra boot camp o göra sin mac till en "gaming maskin". Håller med dig fullt ut. Men vissa lösningar de säljer är ju bara skrattretande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N4kame0
Precis men det var ju någon "mac fantast" som tyckte det var en bra ideé o köra boot camp o göra sin mac till en "gaming maskin". Håller med dig fullt ut. Men vissa lösningar de säljer är ju bara skrattretande.

Man KAN spela på en Mac, sure. Det är nog dock aldrig därför någon köper en Mac. "Vissa lösningar" ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Nu är du ute på tunn is. Designen är helt irrelevant i sammanhanget, allt handlar om utvecklings- och produktionskostnader. Varför ta fram ny hårdvara när man redan sitter på något som passar ändamålet?

999 USD är en struntsumma, även för ett litet bolag med fåtal (<5) anställda. Alternativet för det lilla bolaget är att köpa in något som motsvarar en HP ML110/115 och installera Windows SBS. Redan efter inköp skulle de komma upp i en liknande kostnad.

Men utöver det tillkommer konsulttimmar för att få allt att rulla. Alla som någonsin kommit i kontakt med SBS vet att det är ett jävla bloatsoppa där varje liten uppgift tar en evighet att genomföra och då små bolag* saknar inhousekompetens måste de förlita sig på externa parter. Med SBS, tillskillnad från OS X Server, så kan du inte ha vaktmästaren som IT-ansvarig. Det här kommer från någon som är "Microsoft Partner".

*Om de inte är IT-bolag då, men det finns inga IT-människor som frivilligt installerar SBS.

Nu är du ute på tunn is själv. Att ens jämföra SBS mot Mac mini server är minst lika irrelevant. De erbjuder inte ens samma saker på långa vägar.

Det finns väldigt många småföretag med liten personal som är i framkant inom IT och finner SBS som ett bra alternativ som dessutom kostar en bråkdel av vad Exchange, ISA, Saharepoint och SQL var för sig skulle kosta sammantaget.
Konsulttimar är inte nödvändigtvis av ondo, och i sammanhanget kan det t.o.m vara en bra investering. Kostnaden måste ju ställa i relation till nyttan och slås ut på de år man förväntar sig kunna nyttja systemet.
Rätt utnyttjat kan ett system faktisk hjälpa till att generera pengar.

Att SBS är bloatad och att allt tar en evighet är dessutom kvlaificerat skitsnack. Möjligen om man installerar den på en HP ML100-serie, något ingen IT-tekniker frivilligt vill ta i med tång ens.

Mac mini Server är säkert en jättebra produkt om man klarar sig med vad den erbjuder och gillar dess design osv. Det säger jag ingeting om. Motsvarigheten från Puttemjuk är väl nästan snarare HomeSever?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kyroz
Man KAN spela på en Mac, sure. Det är nog dock aldrig därför någon köper en Mac. "Vissa lösningar" ?

Läs min tidigare post, deras 27000kr dator har 4*1gb... Just det... LOL

Permalänk
Hedersmedlem

Vem använder dvd/cd/br media? och till vad?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Säkert massa som kommenterat det redan...

men Microsoft var verkligen i framkant för en gångs skull. Jag menar de gick för typ en vecka sen ut med att dom börjat utveckla olika multi-touch möss...

Jag menar denna gången har de iaf börjat utveckla en produkt/funktion när Apple lanserar den.

Permalänk
Avstängd

"aspektration"

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Dator + Skärm = 18 614 kr
iMac 27" (med samma speccade komponenter som ovan förutom högre upplösning på skärmen) = 16 495 kr

Räknar man sedan in strömförbrukning så är det ännu större skillnad. En iMac 27" ligger på Idle 150W med skärmen på och 50W utan skärm. Denna dator från ovan ligger uppskattningsvis runt 300W idle med skärmen på och runt 200W med skärmen av. Det blir lite pengar i längden.

Kom inte och säg att den är dyr. Den kan uppfattas dyr utav många, men räknar man allt så är det minst lika dyr som en "vanlig PC".

Motbesiva gärna!

Du har rätt i att iMac 27" har en imponerande skärm - hög upplösning, bra paneltyp, led-belyst, och 16495:- är därmed faktiskt prisvärt i dagsläget.

Priset för PC:n komplett med allt du listat ser tämligen rimligt ut (eftersom montering och diverse onödiga småpryttlar är inräknade), även om det går att hitta lägre priser - jag tänker inte motbevisa dig i detalj dock, det blir för mycket jobb.

När det gäller de som köper en ny PC komplett med alla tillbehör varje gång, och inte klarar av eller orkar montera själv och inte återanvänder något alls, så håller ditt argument (förutom att de allra flesta som gör så köper ett MYCKET billigare komplett paket med sämre hårdvara).

Grejen är att med en iMac har du inget val - ska du uppgradera så tvingas du köpa en helt ny inklusive allt, du kan inte återanvända chassit och skärmen osv.

Irrelevant? Tvärtom. Jag uppgraderar innehållet i min PC vartannat eller vart tredje år, och varje gång kostar det mig mellan 5 och 8 tusenlappar. Jag ser ingen anledning att köpa ny skärm, nytt chassi, ny dvd-brännare, ny disk, nytt precis allting, varje gång jag uppgraderar.

Således, första gången man köper en PC (stationär alltså) måste man köpa allt. Sen kan man uppgradera allt eftersom.

Därför går det inte att jämföra en hopplockad flexibel PC med en färdigmonterad låst Mac.

Till nästa invändning: strömförbrukningen. Låt säga att 50W i idle stämmer, det är bra om det är sanning, då undrar jag verkligen varför den drar 150W med skärmen på? Drar skärmen 100W? I så fall är den inte led-belyst, eller så ljuger siffrorna. Den borde dra MYCKET mindre än så.

Min PC drar 95W i idle + 58W för min 24" lcd, och då menar jag från vägguttaget, dvs 153W totalt.

300W i idle för den PC du satte ihop i exemplet? Inte en chans i världen. 100W för själva datorn är rimligt, och 57W för den 27" skärm du pratade om, så ~150W där också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Nu är du ute på tunn is själv. Att ens jämföra SBS mot Mac mini server är minst lika irrelevant. De erbjuder inte ens samma saker på långa vägar.

Det finns väldigt många småföretag med liten personal som är i framkant inom IT och finner SBS som ett bra alternativ som dessutom kostar en bråkdel av vad Exchange, ISA, Saharepoint och SQL var för sig skulle kosta sammantaget.
Konsulttimar är inte nödvändigtvis av ondo, och i sammanhanget kan det t.o.m vara en bra investering. Kostnaden måste ju ställa i relation till nyttan och slås ut på de år man förväntar sig kunna nyttja systemet.
Rätt utnyttjat kan ett system faktisk hjälpa till att generera pengar.

Att SBS är bloatad och att allt tar en evighet är dessutom kvlaificerat skitsnack. Möjligen om man installerar den på en HP ML100-serie, något ingen IT-tekniker frivilligt vill ta i med tång ens.

Mac mini Server är säkert en jättebra produkt om man klarar sig med vad den erbjuder och gillar dess design osv. Det säger jag ingeting om. Motsvarigheten från Puttemjuk är väl nästan snarare HomeSever?

Jag påstår att stora delar av ditt inlägg är ren SBS-propaganda, det skulle inte förvåna mig om du jobbar som SBS-konsult.

Det att de inte erbjuder samma sak "på långa vägar" är en del av problemet, SBS är ren och skär bloat. Jag har då aldrig träffat på ett mindre bolag som använder en bråkdel av det som kommer med SBS. Behöver de Exchange/FTMG/SharePoint/SQL/WSUS så har de också fattat att det är rent ut sagt korkat att köra hela sin "serverinfrastruktur" på en enda installation. Dessutom lär de inte vara ett så litet bolag längre och då har de lämnat SBS bakom sig för länge sen.

Mac OS X Server må därmed inte erbjuda en överflöd av funktioner men det gör det den ska bra. Att dra in HomeServer i diskussionen måste vara trådens skämt.

Ett litet bolag, hur litet det än må vara - saknar de inhousekompetens - så ska de inte drifta sin egen IT-miljö, det slutar oftast i katastrof. Små bolag är snåla (dumsnåla), tro inte att de slantar upp till en vettigt bestyckad DL-maskin för att köra SBS på. Ett mycket bättre alternativ är att förlita sig på en extern tjänsteleverantör och i gengäld betala en månadskostnad för hårdvara, licenser och drift därtill. Inte nog med att det blir billigare, du behöver inte oroa dig om när skiten dör, vilket faktiskt inte är helt ovanligt när det gäller SBS, eftersom din tjänsteleverantör säkerligen har full redundans på alla sina vitala delar för tjänsten.

SBS kräver mer tid än det är värt, mycket tack vare att allt som MS någonsin lyckats producera trycks in på samma installation, vilket betyder att den administration som uppstår i samband med uppdateringar/rollbacks snabbt genererar ett berg av konsultfakturor. Visst kan du skita i att uppdatera eller bara trycka in dem och "hoppas på det bästa" men det måste du väl hålla med om att det inte är en särskilt bra ide.

De enda som tjänar på SBS är SBS-konsulter och Microsoft. Alla andra hatar skiten.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N4kame0
Läs min tidigare post, deras 27000kr dator har 4*1gb... Just det... LOL

Varifrån får du det? Kollade precis och alla versioner av iMac har 2x2GB (Om man väljer 4GB såklart)

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakej

BTW det ni säger om studenter och mac, jag kan säga att det är helt sant. Alla jävla metrosexuella studenter ska ha en fejn laptop för skolarbete, mobiltelefon fungerar lika bra att föra anteckningar på.

Vår skola är rolig.

Musikproduktion
arbetar vi på eMacs med 1.25 ghz PowerPC-processor och 256 MB RAM. Vår mjukvara är Reason 3.

Design (Photoshop, Illustrator, Rhinoceros, Premiere, AutoCAD osv) arbetar vi antingen på PC's med 2.6 ghz enkelkärnig processor med Nvidia FX5200; PC's med Core 2 Duo E6450 el. liknande med Ati X1300, eller PC's med Pentium Dual Core E2180 (eller vad den nu hette) med integrerade grafikkort.

Det är riktigt kul när environment, reflection osv inom 3D-program inte funkar på en enda av dessa datorer utom en (som nästan alla använder, och när jag säger "en" menar jag inte "en av datorgrupperna", utan just en av datorerna inom gruppen Pentium Dual Core som någon stoppat in ett externt grafikkort på).

Folk som studerar Barn och Fritid samt Samhälle-Idrott får däremot en Macbook (som de senare kan köpa ut för en väldigt, väldigt låg summa efter tre år). De får även med licenser till Logic Studio 9 (Varför de i helvete ska ha detta är bortom mitt förstånd, och det är inte Express-versionen heller),Microsoft Office, och hela Adobe Creative Suite-paketet. Allt. Flash, Photoshop, Illustrator, you name it.

Vi i de andra inriktningarna fick betala för allt, inklusive obligatoriska miniräknare och mappar. Att få licenser är bara att glömma.

Sinnessjukt? Absolut.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Vem använder dvd/cd/br media? och till vad?

Jag. Till backup på backup. Alltså, jag har en extern backupdisk, men eftersom jag inte litar 100% på att det inte kan bli något problem med den så har jag även utbränd backup på skiva för det allra viktigaste (dvs inte så mycket då).

Men jag håller med, skivor får mindre och mindre betydelse för varje dag som går, precis som floppyn långsamt men stadigt tynade bort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Vid en snabb överskådning skulle man kunna tro att "alla" har en mac i klassen (liu), men det har helt klart bara att göra med att de med mac nästan alltid har med sig den överallt. Ser verkligen inte poängen med en laptop med sig på en föreläsning...

Det har nog mycket att göra med att det är "inne" och "trendigt" att ha en bärbar Mac, och jag känner personligen en hel bunt Mac-ägare som dessutom har den som en statussymbol. Jag skämtar inte. De är precis så patetiska, vilket jag förstås inte kan låta bli att säga åt dem, även om jag vet att det inte ger något (förutom att det är kul).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fratey
Vår skola är rolig.
Design (Photoshop, Illustrator, Rhinoceros, Premiere, AutoCAD osv) arbetar vi antingen på PC's med 2.6 ghz enkelkärnig processor med Nvidia FX5200; PC's med Core 2 Duo E6450 el. liknande med Ati X1300, eller PC's med Pentium Dual Core E2180 (eller vad den nu hette) med integrerade grafikkort.

Stackare, att behöva använda skit AutoCAD när Solidworks existerar, jag lider verkligen med dig! Förstår inte hur företag/skolor tänker när de skaffa AutoCAD, måste väl få betalt eller nått..

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin
Stackare, att behöva använda skit AutoCAD när Solidworks existerar, jag lider verkligen med dig! Förstår inte hur företag/skolor tänker när de skaffa AutoCAD, måste väl få betalt eller nått..

Programmet AutoCAD är det minsta problemet här.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur folk kan lägga horribla överpriser på så simpel hårdvara som det är i apple datorer, och fattar inte hur apple kan sälja en ända dator med dom sjuka priser som dom tar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Fattar inte hur folk kan lägga horribla överpriser på så simpel hårdvara som det är i apple datorer, och fattar inte hur apple kan sälja en ända dator med dom sjuka priser som dom tar.

verkar vara lika dant dom med bangolufsen och Bose dom satsar mycket på design,
man kan ju inte säga att macarna är fula jämfört med pc datorerna

Permalänk
Avstängd

häftig mus snart kommer dom väll ha päls också