Permalänk
Medlem

Lätt speldator ~6000

Hej allihop!

Min nuvarande dator börjar bli lite sliten så jag tänkte skaffa mig en ny. Jag har dock begränsad budget på ca 6000 men vill ändå bygga för framtiden, så vad tror ni om detta paket ?

Inet: 4070 kr
Dustin: 1810 kr
Summa sumarum 5880 kr

Ödmjukt tacksam för inspel

Hälsningar
/Cup

Permalänk

Här har du ett paket som ger mer prestanda för en billigare peng, ace nätaggen är inte så populära här på swec forumet, sök lite så finner du orsaken

Permalänk
Medlem

karlsuffix paket är bra, med den processorn så kan du låsa upp dem 2 andra kärnorna så du får 4.

Permalänk

Värt att nämna är att det inte alltid går att låsa upp den processorn till en fyrkärnig, men i vissa fall går det, så det är ingenting man skall vara säker på om man köper en sådan processor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vallittu
karlsuffix paket är bra, med den processorn så kan du låsa upp dem 2 andra kärnorna så du får 4.

Permalänk
Medlem

Tack för synpunkterna och speciellt till dig karlsuffix,

Jag ska ändra mig direkt på nätagget men behåller nog HD:n (vill ha 1TB) men det är ju småpengar i sammanhanget.

Sedan vad gäller processorn, hur resonerade du där. Var det främst budget eller var det prestande som avgjorde? Om jag har de extra kronorna, vilken är i så fall bästa valet? Eller ska jag satsa på 4GB minne igen istället.

Permalänk

Om du har tänkt att spela så spelar det inte så stor roll om du har 2GB ram eller 4GB ram, eller 2 kärnor eller 4kärnor(väldigt få spel som idag stödjer 4kärnor).
Jag utgick från att du prioriterade spel först pga. ditt första GPU val.

När du har elite 334 chassit så skulle jag rekommendera dig att byta ut den medföljande 120mm fläkten till en sådan här, och fäst sedan ytterligare en till 120mm fläkt i frontdelen. Jag har själv ett sådant chassi och har även tejpat för de två sidohålen eftersom jag märkt att det blir mycket bättre luftflöde(ganska logiskt ändå).

Skulle rekommendera två sådanna här till ditt Elite 334 chassi:
https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fract...

Jag skulle nog inte kalla det så mycket för budget eftersom vi ändå ligger en bit inpå 6000 kr och då börjar det ju likna grejer Läs lite omdömen/recensioner om AMD Phenom 2 550 BE så förstår du varför jag valde den =), den är även lättklockad.. men är du ute efter att klocka så behöver du en ny kylare, skulle rekommendera denna här(passar även i Elite 334 chassit som enligt mitt tycke är smalt):

https://www.inet.se/?p=6308552&a=datorkomponenter&b=kylning--...

Permalänk

Asså vafan ska alla klaga på Ace nätaggen ni som klagar på de har ni änns haft de agget ? Om inte så borde ni inte säga nått eftersom ni inte haft nån. jag har haft ett Ace raw Deal 620 W och de strula ALDRIG

Permalänk

Ja, jag har haft ett och det strulade. Det är inte alla som strular men det är mycket stor risk att de nätaggen strular eftersom man nästan bara hittar negativt om de nätaggen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av snusglassen
Asså vafan ska alla klaga på Ace nätaggen ni som klagar på de har ni änns haft de agget ? Om inte så borde ni inte säga nått eftersom ni inte haft nån. jag har haft ett Ace raw Deal 620 W och de strula ALDRIG

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, men mitt ace tuffar på utan problem.

Men det betyder ju inte att kvalitén är bra, om många har problem betyder det ju att kvalitén är ojämn och det är inte kul.

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Hej och tack för era svar!

Jag kommer nog att gå på en blandning av mitt ursprungliga paket och karlsuffix alternativ (tackar).

Jag behåller det eventuellt lusiga nätagget och skiftar det med agget på min gamla datorn som har ett relativt fräscht Zalman-agg. Plockade även bort brännarn som jag också har när jag tänker efter.

Med dessa justeringar håller jag nästan min 6 000 kr-budget med en total på 6179 kr

Så här ser det just nu:

Det som fortfarande kan vara intressant att diskutera är CPUn. Vilket är det bästa köpet mellan X2 550 och X3 720 BE?

Hälsningar
/Cup