Permalänk

Nikon SB 80 DX Blixt?

Måste skaffa en extern blixt, men har inte råd att fläska ut med flera tusenlappar. Jag hittade en annons på "Nikon SB 80 DX" för 1500kr. Har aldrig hört talas om blixten innan, utan har kollat på SB-600, SB-900 osv.

Någon som har erfarenhet utav den? Prisvärd? Saknar den något viktigt?

Jag använder en Nikon D60.

Permalänk
Medlem

MItt tips. Försök att få tag på en Nikon SB-24, manuell, men med yttag för synkport och väldigt bra för dom priserna man kan få. Kolla även på Fotosidan.se

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

SB-600 kan man, om man har lite tur/tålamod hittar för neråt 1500kr och man behöver iaf inte gå över 2000kr... (Jag gav 1800kr för min för några veckor sedan.) Så ska du ändå lägga så mycket som 1500kr tycker jag att du ska kolla på en begagnad SB-600, som inte behöver kosta så mycket mer.

Du har ju även SB-400 som kostar ca 1500kr ny. De bör gå att hitta för runt tusenlappen begagnat. Den är ju lite klenare än SB-600 och räcker kanske inte alltid helt till i ett lite större rum om man vill studsa blixten i taket. Den går inte heller att vrida i sidled, utan bara vinkla upp eller ner, vilket gör att man inte kan studsa blixten i taket om man vill ta bilder i stående format.

Det SB-80DX saknar, framför allt, är stöd för i-TTL, vilket gör att man inte får automatisk blixtexponering med digitala systemkameror.

Annars är gholens tips om SB-24 inte så dumt. De går att hitta för runt 500kr. De är kraftiga och har en egen sensor som ger någorlunda tillförlitlig automatik. Inte lika träffsäkert som med riktig TTL, men fotar man inte så mycket med blixt funkar det rätt bra.

Permalänk
Medlem

nissin di 622 fungerar rätt bra, kostar runt 1000:- och lättare blixt kan du inte på tag på

den har ett tll mode, och ett "mode" som du kan ställa blixten i olika styrkor samt som slav, det var min första blixt och den var bra som det

http://www.fotokungen.com/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&...

Permalänk
Medlem

Mitt tips!

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?a...

Grymt bra blixt för pengarna!

Det enda jag saknar i den är nikons inbyggda blixtsystem där man från kameran kan ställa styrkan mot varje kanal. Hade varit något. Men det kan man inte förvänta sig för 1500kr.

Permalänk
Medlem

SB-800 går att få från 2000 - 2500 begagnad. Imo ett bättre köp än SB 80 DX för 1500.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Jag säger inte att det inte går att hitta SB-800 för 2000kr, men begagnatpriserna har generellt gått upp en del den senaste tiden och jag skulle säga att normalpriset är mellan 2500 och 3000kr (precis som SB-600 som lätt gick att hitta för 1500kr innan numera ofta springer iväg mot 2000kr).

Permalänk
Medlem

Själv har jag två sb 28 och en Sb 800 (säljer dock snart). Använder aldrig TTL, så sparar hellre mina pengar och kör på sb 28orna.

Permalänk

nissin e inget å hänga i julgranen! *varning*

Visa signatur

kan lite av varje