Permalänk

Grafikkort under 2000:-

Tänker bygga ihop en dator men vet inte vilket grafikkort jag ska välja.

Spelar aldrig numera på datorn, så det blir mest att man sitter och redigerar bilder och video.

Hade tänkt köpa en i5 processor och ett Asus P7P55D moderkort.
Grafikkortet har en budget på 2000:-

Finns det grafikkort som lämpar sig bättre för att redigera video och bilder?

Permalänk

ATI RAdeon 4890

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Om du inte tänker spela på datorn så behöver du knappast ett grafikkort för 2000 kr. Vissa bild- och videoredigeringsprogram har stöd för att kunna använda grafikkortet för vissa operationer, men det är ganska sällsynt. Grafikkort används dock ofta för att avlasta processorn vid uppspelning av film, men även de billigaste grafikkorten kan göra det nu för tiden. Så länge som du inte spelar så klarar du dig på typ HD 4670 eller något ännu billigare.

Permalänk

Så det har ingen betydelse hur bra grafikkort man har om man bara håller på med bilder och video?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rekordmannen
Så det har ingen betydelse hur bra grafikkort man har om man bara håller på med bilder och video?

Jo men de är bara bland de nyare programmen och de äldre grafikkorten.

Köp ett kort för max 800sek så klarar du sig Utmärkt!
Själv skulle jag köpa t.ex denna:
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra...

Går att spela även med det ifall du får för dig att vilja det, dock självklart inte nyaste spelen på högsta inställningar.

Permalänk

eller om du verkligen vill ha ett bra grafikkort (även om du inte behöver det) så rekommenderar jag nvidia gtx260 varmt

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/leadtek-gefor...

finns ju andra versioner men om du ska ha ett 260 så måste du ha referenskylaren! annars sprids värmen i lådan.

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett PowerColor Radeon HD4890 PSI+ kostar 1995Kr. Funkar perfa.

Permalänk
Medlem

Ni kan gärna få förklara va i helve*e han skulle göra med dedär korten.
Leka brasa eller kassa pengar i sjön?

Glöm iallafall inte fraktfritt:
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

Permalänk
Medlem

tror du hade klarat dig på ett HD 4770 eller HD4850 faktist

Permalänk
Medlem

Att rekommendera är som Humper nämnde, ett lite billigare som t.ex HD4670. Om du bara ska redigera bilder/film och kolla film så räcker det långt.
Köp inte ett gtx260 som någon annan nämde, mycket pengar för lite prestanda. Kör på ATI.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Medlem

Är du 100% säker att du absolut inte kommer att spela, kör på max ett HD4670. Väldigt billigt och prisvärt kort. Mer kraft behöver inte till video o bilder, så onödigt med ett riktigt dunderkort. Du kan ta ett ännu billigare om de är så.

Känner du att du faktiskt kaaaanske kommer få för dig att spela lite, kör HD4770 ellr 4850. Mycket billiga idag, och ger prestanda för de flesta spelen på höga inställningar.

Ett kort som HD4890 eller GTX 260 för mellan 1500 och 2000 spänn är Enormt Waste till detta endamålet!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461102

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=449923

Nått av dessa hade ja kört, 4770 ifall du tror du kan börja spela lite, de andra ifall du inte tänker spela alls. 4670 klarar väl spel ok me för den delen, men de e en bit ifrån 4770, och inte precis nått spelkort.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Satsa på billigt grafikkort och lägg pengarna på mer ram istället.

Permalänk
Medlem

Känner du att du faktiskt kaaaanske kommer få för dig att spela lite, kör HD4770 ellr 4850. Mycket billiga idag, och ger prestanda för de flesta spelen på höga inställningar.

Ett kort som HD4890 eller GTX 260 för mellan 1500 och 2000 spänn är Enormt Waste till detta endamålet!

Jo för 5850 kostar ju inte runt 600kr mer en 4890 menar jag -.-"

Permalänk
Medlem

4850 är ju ju ett strömsnålt kort (y)

Permalänk
Medlem

Hmm ja märkte iallafal en markant skillnad i rendering å kvalité mellan mitt gamla 9800GTX+ å nuvarande GTX 260, men men

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nerolol

Jo för 5850 kostar ju inte runt 600kr mer en 4890 menar jag -.-"

Vart vill du komma?

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

4770 för under 900:-!

Visa signatur

Friskyttarna.eu - Ditt Ljus i MMO-mörkret
LotRO || SWTOR || Guild Wars 2 || World of Tanks || Elder Scrolls Online || World of Warcraft || Black Desert

Permalänk
Medlem

Absolut, för "vanligt" bruk och ingen seriös gejming, men ändå kunna spela lite spel, så är ett 4770 kanon! Tyst, svalt, strömsnålt och hyffsad prestanda inte långt från 4850..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Hmm ja märkte iallafal en markant skillnad i rendering å kvalité mellan mitt gamla 9800GTX+ å nuvarande GTX 260, men men

Min erfarenhet är att man tjänar enormt mycket mer på en bra processor och mycket minne för foto och videoredigering.
Väldigt lite i denna typ av program hårdvaruaccelereras på grafikkortet än så länge.

För 3D-rendering kan man tjäna på att ta ett bättre grafikkort .

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget

För 3D-rendering kan man tjäna på att ta ett bättre grafikkort .

Sant, t.ex Photoshop CS4 tar till viss del hjälp av GPU:n vid sådana arbeten.

Mycket ram är en fördel som sagt, t.ex Capture NX drar fruktansvärt med ram.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

över 4770 är inte motiverat...

Tänk på att uttagen så som HDMI med ljud i och DVI kan vara att prioritera då dessa ger bra bild samt bra och enkelt vid ansultning till TV (du nämnde att titta på film)

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb