Permalänk
Medlem

Länkning inom dokumentet i PHP

Hej, jag började med PHP igår kväll och känner att det verkligen är riktigt kul att det går att skapa sidor genom kod. Det var länge sen man kände så. Typ i början när man började koda HTML för hand.

Men PHP är som sagt helt nytt område för mig och jag har en fråga då då klart (kommer antagligen ha en hel del fler)

Jag skulle vilja kunna länka till en skapad sträng i dokumentet och så att länken från index.php blir typ index.php?=portfolio så kommer den till den delen i dokumentet som jag kodat portfolio i.

Jag kan föreställa mig något som typ:

I dokumentet type.php
<?php
$portfolio = " ALL KOD TILL PORTFOLIO ";
?>

I Dokumentet index.php
<a href="$portfolio">LÄNKEN</a>

Länken blir då: index.php?=portfolio
Eller hur är det man gör?

http://www.schello.se/css

Där är sidan som jag provar allt på....
Det som är viktigt också är att "portfolio" hamnar liksom där "Lorem ipsum" är nu... Att det ersätts, typ som i en iframe?

Är tacksam för svar!
// Tulle

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Du kan använda include() för att länka in externa sidor och sedan använda en swtich-satts med isset($_GET['portfolio']). Med $_GET['portfolio'] hämtar du in vilket värde som står i URL:en (ex: http://www.schello.se/css/index.php?var=portfolio).

Gillar din början på layout, du har verkligen känsla för det! Som tidigare sagt så skulle jag dock släppa tabellstrukturen, men whatever works for you!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Du kan använda include() för att länka in externa sidor och sedan använda en swtich-satts med isset($_GET['portfolio']). Med $_GET['portfolio'] hämtar du in vilket värde som står i URL:en (ex: http://www.schello.se/css/index.php?var=portfolio).

Gillar din början på layout, du har verkligen känsla för det! Som tidigare sagt så skulle jag dock släppa tabellstrukturen, men whatever works for you!

Tack för svaret...
Jag gillar tebellstrukturen för jag tycker det går enklast och fortast, men jag är ju inte helt blyg för att lära mig annat.

Vad tycker du jag ska bygga i istället då?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Att använda CSS och div-taggarna i HTML är nog att föredra framför att använda tabeller för layout. Har precis som du tidigare använt tabeller men på senare år använt mer och mer CSS och <div> för layout-fixandet vilket mig mer kontroll.

Permalänk
Medlem

Okej, då får jag ta o kolla upp div taggar istället då...

BTW så fick jag hjälp utav en polare angående mitt problem...

<?php if ($_GET['view'] == 'start') { ?>
HTML KODEN HÄR
<?php } ?>

Då fick jag som jag ville....
Det e bara o gå in o kolla på schello.se/css

Tack endå allihopa!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!

Permalänk
Medlem

Kul att du fick det att funka! Om du vill göra det med en switch kan du också göra så här:

switch($_GET['view']){ case 'start': // inkludera innehåll break; case 'about': // inkludera innehåll break; // osv.. default: // om värdet inte satts eller är något som inte hanteras av scriptet }

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte default?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Glöm inte default?

Förstås!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com