X25 80GB G2 eller Corsair SSD Extreme X64 64GB?

Permalänk
Medlem

X25 80GB G2 eller Corsair SSD Extreme X64 64GB?

Intel® X18-M SSD 80GB 1,8" G2 (eller x25)
vs.
Corsair SSD Extreme X64 2,5" 64GB

Det står mellan dessa, vilken skulle ni välja och varför?

Försök att INTE ta så stor vikt vid priset (det borde inte va non issue iom att dom kostar i princip lika mycket, dock är ju Corsair lite mindre, men som sagt ha inte för mycket agrument om det.)
Prestanda, support,garantier osvosv, länka gäran till testar av dessa som ni tycker är av intresse.

Allas åsikter välkomna

/Dug

Permalänk

Re: X25 80GB G2 eller Corsair SSD Extreme X64 64GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dug
dock är ju Corsair lite mindre, men som sagt ha inte för mycket agrument om det.)
/Dug

Intel disken är mindre! bara så du vet, 1.8" mot corsairs 2.5".. elelr du kanske syftade på kapaciteten?

Iaf, har den Intel SSDn fast 2.5" och den är jag nöjd med!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

det beror på om du orkar vänta på intel disken . I så fall den

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem

Sitter med två Corsair X64 diskar i raid0 idag och är tokigt nöjd! Jobbar med intels diskar på jobbet och har inget illa att säga om dessa mer än att dom inte riktigt verkar hålla prestandan som lovas i specarna i dom tester som gjorts här. Tror det är hugget som stucket vilken som är bäst egentligen.. Ta den som är sötast?

Visa signatur

ASUS P5Q-E Mainboard -*- Intel Q6600 Quadcore processor @ 2,88Ghz -*- 4x2gb Corsair Dominator DDR2 @ 1066mhz -*- MSI GeForce 8800GTS OC -*- 2 x Corsair X64 SSD drives in Raid-0

Permalänk
Medlem

Den ända SSD disk jag har använt är den X25 G2 som jag sitter med idag, är galet nöjd. Betydligt bättre än vad jag förväntade mig!

Permalänk

Det är en bra fråga du!

Tror inte det finns något argument som säger att den ena är bättre än den andra i detta läget..
Intel verkar ha problem med drivrutiner just nu och det kan ju vara något att tänka på..

Ta en av varje om du nu inte skall köra raid

Permalänk
Medlem

Re: Re: X25 80GB G2 eller Corsair SSD Extreme X64 64GB?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SweSparky
Intel disken är mindre! bara så du vet, 1.8" mot corsairs 2.5".. elelr du kanske syftade på kapaciteten?

Iaf, har den Intel SSDn fast 2.5" och den är jag nöjd med!

Hahaha, du har så rätt, det skrattade jag gott åt

Tack alla för era inputs, som sagt kanske är dessa 2 precis lika bra prestanda mässigt, dock har ju då som sagt Intels lite mer kapacitet, å andra sidan, jag gillar Corsair o deras forum är grymt aktivt o man får bra svar/hjälp där....har precis köpt en H50 kylare och 2 stycken minnen från dom, så varför inte också då en SSD
Lutar åt att jag iaf i förlängningen kommer köpa en till för o köra RAID så kapaciteten är inte jätteviktigt, den ska ju ändå typ bara köra WIN 7 o lite winrar thats it

menmen tacka alla igen för era synpukter.

/Dug

Permalänk
Medlem

Crucial diskarna ska ha lite firmware problem också, nämligen en prestandaförlust med den senaste firmware:en som stödjer trim. Å andra sidan så har Intel diskarna inget säker firmware som stödjer TRIM och även med en viss prestandaförlust så borde en Crucial SSD vara betydligt mycket snabbare än någon mekanisk disk du använder idag.

Enda problemet jag ser med Crucial disken är att det e 16gb mindre utrymme än intels 80gb, sedan kostar intel diskarna en massa om du ska ha en nu och isf. kanske tvingas köpa en retail disk (kmr med 3.5" mount, ja, en tunn metallplatta) för typ 500kr mer.

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk
Medlem

Nu pratar vi iofs inte om Crucial, utan Corsair contra Intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dug
Nu pratar vi iofs inte om Crucial, utan Corsair contra Intel

oh, silly me

Visa signatur

Intel Core i5-750, Asus Maximus III Formula, Asus CUII GTX 570, Corsair 4GB Dominator GT, Corsair 620w HX, Corsair H50 Hydro, Intel X25-M 80GB, Samsung F3 Spinpoint 500GB, Silverstone Fortress (FT01B-W).

Permalänk

Corsair Forum: New x256 SSD drive disappears from BIOS
http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=81031

Intel Forum: TRIM firmware update killed my X25-M G2 160GB
http://communities.intel.com/message/71858;jsessionid=7DCB92E...

Så, hugget som stucket var det här ...
Do you feel lucky?

Sweclockers senaste SSD-test här (Corsair's senaste ej med)
http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6190&page=17

TechSweden.org recenserar Corsair X128 här
http://www.techsweden.org/recension/tYbN-corsair-x128

AnandTech: The SSD Relapse - Understanding and Choosing the Best SSD
http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3631

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Jag har en Corsair X64 jag är helnöjd med, den har inga mätbara prestanda förluster efter 2 månader som systemdisk i Vista X64 (max skriv/läs ligger på 156/256).
Jag kan också nämna något som jag inte sett någon nämna tidigare, att den har en slags trim/whipe funktion inbyggd som körs varje gång datorn stängs av men tyvärr också vid omstarter så ibland tar det lite lång tid.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga till bara, det är bara storleken som skiljer sig och ingen prestanda mellan dessa 2 va? (alltså det är samma innehåll?)

Intel® X18-M SSD 80GB 1,8" G2
Intel® X25-M SSD 80GB 2,5" G2

/Dug