Permalänk

Första systemkameran!

Hej, jag har under det senaste året börja fota, allt från lite på konserten, på fest med polarna, högtider, händelser, på fotbollsmatcher och lite utomhus osv.

I vilket fall så ska jag köpa mig en systemkamera att börja fota lite seriösare med Jag har titta på en kamera vid namn: Nikon D40x som verkar intressant och duga för vad jag ska hålla på med.

Finns det andra alternativ runt denna prisklass?
Det är tänkt att jag ska köpa en begagnad och lägga lite under 4,000 kr.

Tar mycket bilder där det är kan vara dåligt ljus och saker rör sig snabbt.
Om det nu spelar någon roll vid denna prisklass.

Tacksam för svar och tips

Permalänk
Medlem

Skulle satsa på EOS 40D eller motsvarande Nikon.

Visa signatur

EIZO FlexScan SX2761W 29" | ASUS Crosshair III Formula | AMD Phenom II X4 955 3.21Ghz | Corsair HX1000W | Corsair Dominator 6GB 1866 MHz DDR3 | PowerColor HD 2900 XT 1GB (CrossFire) | Western Digital VelociRaptor 300GB 10KRPM 16MB SATA | D-Link DNS-323 2TB http://www.aperture1337.com/

Permalänk
Medlem

Nikon D40/D40x/D60/D70 alt. Canon EOS 350D/400D/20D/30D är alla bra och bör gå att få tag på med kitobjektiv och kanske nåt filter/väska/minne för ca 2500-3000.
EOS 1000D är lite nyare men börjar leta sig in där också.
För lite mer kan du kanske få tag på Canon 40D eller Nikon D80 som är lite bättre.

har lite sämre koll på pentax/olympus/sony men de har liknande prisvärda modeller.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att d40 har bättre iso-egenskaper än d40x, varför du förmodligen bör välja d40 av de två.

Permalänk
Medlem

D40´s 6mp sensor var riktigt bra på brushantering.

Permalänk

D60 är bättre i brus! Hittar du ingen sån så spana på d3000! Gå och kläm på dem i affären innan du bestämmer dig.

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Medlem

Brus finner du i alla fall med en d3000...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Jag har för mig att d40 har bättre iso-egenskaper än d40x, varför du förmodligen bör välja d40 av de två.

Heh? Så du menar att en modell som var menad som ett strå vassare än sin lillebror alltså är sämre? Låter sinnessjukt i min värld även om jag kan medge att jag gärna tagit emot mindre brus vid ISO>200..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Heh? Så du menar att en modell som var menad som ett strå vassare än sin lillebror alltså är sämre? Låter sinnessjukt i min värld även om jag kan medge att jag gärna tagit emot mindre brus vid ISO>200..

Titta på alla klagomål på Canon 50D när de satsade på högre upplösning än 40D. Många gillade inte bruset på 50D.

D40x var väll bara en del av megapixelkriget.

här har du en jämförelse, dålig, men man ser ändå skillnad mellan d40 och D40x

http://www.pbase.com/kocho/image/81831165/original.jpg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
här har du en jämförelse, dålig, men man ser ändå skillnad mellan d40 och D40x

http://www.pbase.com/kocho/image/81831165/original.jpg

Ja, där serman att den högre upplösningen hos D40x ger mer detaljrika bilder, och om man skalar ner bilderna till 6MP är bruset ungefär samma som hos D40, men detaljrikedomen är högre hos D40x även då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Ja, där serman att den högre upplösningen hos D40x ger mer detaljrika bilder, och om man skalar ner bilderna till 6MP är bruset ungefär samma som hos D40, men detaljrikedomen är högre hos D40x även då.

Vad menar du med att skala ner bilderna till 6MP? Smetas bilden ut i högre iso med d40x pga brusreducering borde ju detaljer förloras även då det finns fler pixlarna...

Permalänk
Medlem

Om du tittar på bilden så ser du tre rader av bilder, den tredje raden är bilder tagna med D40x i 10MP och sen nerskalade till 6MP, den fjärde raden är från orörda 10MP bilder.

Läser du texten i bilden så ser du även att bilderna är tagna i RAW och utan brusreducering.

Permalänk

Vill ni inte ha brus så lägg nåra tusen till hehe. Min D700 har bra brusegenskaper

Visa signatur

kan lite av varje

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomman1992
Finns det andra alternativ runt denna prisklass?
Det är tänkt att jag ska köpa en begagnad och lägga lite under 4,000 kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne_145
Vill ni inte ha brus så lägg nåra tusen till hehe. Min D700 har bra brusegenskaper

Du har en fin och dyr kamera, grattis. "Vilken dyr kamera du har, du måste ta jättebra bilder!"... Tråden handlar om kameror i en helt annan prisklass så det känns ju helt meningslöst att komma in och skryta om vad du har råd med?

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig valt d40/d60. Bästa valet är D50/D70 beg. Top lcd, fokusmotor, MYCKET bekvämare att hålla i.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fogel70
Om du tittar på bilden så ser du tre rader av bilder, den tredje raden är bilder tagna med D40x i 10MP och sen nerskalade till 6MP, den fjärde raden är från orörda 10MP bilder.

Läser du texten i bilden så ser du även att bilderna är tagna i RAW och utan brusreducering.

I bildtexten står det även att det inte är ett test för upplösning, ty fokuseringen skedde manuellt. Och eftersom bilderna är små är det kanske inte heller så lätt att bilda sig någon uppfattning om upplösning. Brusnivån tycks i alla fall ökan snabbare med d40x vid högre iso. Men det är ju klart att en systemkamera med flera megapixlar generellt sett brukar ge mer detaljrika bilder under goda förutsättningar (vid lågt iso samt med bra optik).

En annan aspekt som talar emot fler megapixlar (som inte har med brusnivå att göra men förmodligen upplösning) är sk. diffraktionsfenomenet. När ljus passerar genom en tunn spalt (eller ett litet hål) lär detta uppstå. Detta har främst betydelse vid stora skärpedjup (liten bländare). Om jag inte minns helt fel lär en 12 MP kamera (APS-C) vara relativt diffraktionsfri upp till f/16, medan en kamera med fler megapixlar kanske inte längre är detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
En annan aspekt som talar emot fler megapixlar (som inte har med brusnivå att göra men förmodligen upplösning) är sk. diffraktionsfenomenet. När ljus passerar genom en tunn spalt (eller ett litet hål) lär detta uppstå. Detta har främst betydelse vid stora skärpedjup (liten bländare). Om jag inte minns helt fel lär en 12 MP kamera (APS-C) vara relativt diffraktionsfri upp till f/16, medan en kamera med fler megapixlar kanske inte längre är detta.

Även om diffraktionen kommer bli märkbar tidigare på en sensor med högre upplösning kommer den inte begränsa bildernas kvalitet mer än den lägre upplösningen begränsar. Det är ju inte så att diffraktionen påverkar bilderna mer med högre upplösning, det är bara det att den högre upplösningen gör att man märker av diffraktionen tidigare.

Om man använde riktigt hög upplösning på sensorn så skulle diffraktionen kunna ha samma funktion som AA-filtret har på dagens kameror, och man skulle då kunna ta bort AA-filter för att öka upplösningen hos bilderna ytterligare.

Permalänk
Medlem

Fogel70: Jepp, då är vi överens om att diffraktionen påverkar tidigare med högre pixeldensitet, enligt ljusets vågegenskaper.

Vore riktigt trevligt att kunna skippa AA-filtret helt. Jag är inte alls insatt i detta filter, men jag antar att den smetar ut den digitala bilden en del, varför bilden baserad på raw-data kräver viss skärpning.