Permalänk
Medlem

Har folk ingen humor?

Jag förstår inte folk ibland måste jag säga. För några veckor sedan så var det en sketch på Cirkus Möller som kallades "Lilla Lyxfällan". En helt klockren sketch som fick mig att skratta. Men självklart blir det snack, bara för att dom slår en spade på ett gosedjur...?!

Ni kan se sketchen här.

Det är inte första gången heller. Programledare, program m.m. har varit tvungna att be om ursäkt till olika förbund eller folkgrupper bara för att dom tagit illa upp.

Varför ska det vara såhär? Det här är väl inget att bry sig om?

Permalänk
Medlem

Blir man upprörd över det där kanske man behöver en spade i bakhuvudet själv så man vaknar upp lite? Kan inte tänka mig mycket som är mindre viktigt att ta i tu med än det här. Vilka är det som har protesterat mot detta?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Är det aftonbladet som publicerat en artikel över hur någon "rasar" över "skandalinslaget" i TV?
Om de ber om ursäkt är det pinsamt. Man skall stå på sig att man inte gjort något fel om man inte har det, inte be om ursäkt för säkerhets skull.

Permalänk

Som sagt vilka blir upprörda? För denna händelse hittar jag ingen när jag googlar.

Annars har våra skit-medier problem med nyhetstorka och de får då hitta på problem för att få läsare. T.ex aftonbladet kan skriva någon skitartikel, sedan låter de folk rösta och från röstresultatet så kan de säga att folket är upprörda.
Någon idiot kommer säkerligen även maila aftonbladet om hur meningslöst dens liv är, men om den bara kan få publicera något om händelsen (hur korkat det än är), så kommer den känna sig så mycket bättre.
Detta kan sedan tvinga vissa att be om ursäkt, för att inte framstå i dåliga dager, när det egentligen inte var någon som brydde sig för första början. -Allt startade som sagt med att en skribent var tvungen att skriva något för att få pengar.

Sedan finns det såklart bloggare som behöver skriva något för att behålla sina läsare. Då måste de bli upprörda över något, och de är väldigt vaksamma på något som skulle kunna ses som omoraliskt eller liknande.

*edit* Ni anar inte hur mycket bättre jag känner mig nu efter att få ha spytt galla på aftonbladet, bloggar etc. Men folk mår gött av att få klaga på något, även jag. Vilket motiverar vårat beteende, när vi egentligen kunde strunta i småsakerna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Det kan inte vara lätt om man inte kan skilja på humor och verklighet. Själv tycker jag att det är okay att skämta om vad som helst.

Håller med bub_bundy med. Får man betalt för kvantitet så!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Det där klippet gjorde min dag

Självklart kan jag förstå att ett fatal individer skulle kunna ta illa upp av klippet. Det skulle väl främst handla om personer som nyligen haft ett husdjur som dött. Dock kan jag inte se någon anledning till att programledare, tvkanaler, med mera, skulle behöva be om ursäkt för det.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det var speciellt roligt men fattar inte vad som skulle kunna vara stötande heller.

Permalänk
Medlem

Såg precis ett kul exempel på precis detta, (alltså AB's sätt att hitta på rubriker):

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/article6169360.ab

Rubrik: "TV 4 mejlbombas efter liksketchen"
Från texten: "...Jag har fått en 25–30 mejl"

w00t? 30 mail = Mailbomb?

Visa signatur
Permalänk

Haha, fan, det där är humor... Underbart break från matten, tack för den!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Haha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Som sagt vilka blir upprörda? För denna händelse hittar jag ingen när jag googlar.

Annars har våra skit-medier problem med nyhetstorka och de får då hitta på problem för att få läsare. T.ex aftonbladet kan skriva någon skitartikel, sedan låter de folk rösta och från röstresultatet så kan de säga att folket är upprörda.
Någon idiot kommer säkerligen även maila aftonbladet om hur meningslöst dens liv är, men om den bara kan få publicera något om händelsen (hur korkat det än är), så kommer den känna sig så mycket bättre.
Detta kan sedan tvinga vissa att be om ursäkt, för att inte framstå i dåliga dager, när det egentligen inte var någon som brydde sig för första början. -Allt startade som sagt med att en skribent var tvungen att skriva något för att få pengar.

Sedan finns det såklart bloggare som behöver skriva något för att behålla sina läsare. Då måste de bli upprörda över något, och de är väldigt vaksamma på något som skulle kunna ses som omoraliskt eller liknande.

*edit* Ni anar inte hur mycket bättre jag känner mig nu efter att få ha spytt galla på aftonbladet, bloggar etc. Men folk mår gött av att få klaga på något, även jag. Vilket motiverar vårat beteende, när vi egentligen kunde strunta i småsakerna.

Håller med absolut!

Speciellt om din edit

Permalänk
Medlem

Det jag bara undrar över är att folk ens orkar hålla på att skicka sånt här till AB, Metro (där jag läste det) m.m.? Byt kanal annars, det gjorde jag när Hey Baberiba bråkade med AIK och Berth Milton.. men i efterhand så var det ganska roligt...

Permalänk
Medlem

Jag tyckte att det var roligt hur cirkus möller mötte kritiken med att visa "de djuren om de hade klippt bort". I den klippet var det en hel hög med djur och slutligen en häst vilket var klockrent:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/article6172115.ab

Okej, Glenn Hysén anmäls för att ha sagt "nigger" i radio. Varför sa han det? Jo han berättade ett minne från tiden i Liverpool då Anders Limpar provspelade.
Och någon anmäler det som hets mot folkgrupp? Jaha? Inte för att jag tror det kommer bli något seriöst men fan va löjligt.

"Ett gott skratt förlänger livet!"

Permalänk
Medlem

Men gudars... hur jäcla pk måste vi vara i det här jävla landet? Folk blir ju kränkta för vad fan som helst

Permalänk
Medlem

Hahaha! Att ord kan vara så laddade.

Jag har alltid tyckt att dem i Harry Potter varit lite töntiga när dem säger "you know who" istället för "Voldemort", men det är exakt samma sak med "Neger" tydligen.

Man behöver ju inte springa runt och trycka upp ord i någons ansikte om personen av naturliga skäl kan ta illa vid sig (ex. springa runt och skrika neger efter en mörkhyad). Att använda synonymer kan ju också vara lämpligt i vissa fall, men att hymla med ord och undvika ett ord bara för att någon idiot inte kan ha lite självdistans är bara löjligt!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
men att hymla med ord och undvika ett ord bara för att någon idiot inte kan ha lite självdistans är bara löjligt!

Det du kanske skulle fråga dig är varför du behöver använda ett ord du kan synonymer till när andra tar illa upp.

Jag menar inte att det är bra att man kan fällas för att man säger något ord, men det gör inte att jag tycker att det är lämpligt att säga vad som helst.

Nog skulle jag kunna kalla homosexuella för "sodomiter", men jag gör det inte annat än kanske i uppenbart skämtsamma sammanhang.
Vad förlorar jag när jag väljer att inte använda termen "sodomit"?
Inget. Åtminståne inte något som väger upp att några skulle ta illa upp och många fler skulle se på mig som om jag vore en fördomsfull idiot.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det du kanske skulle fråga dig är varför du behöver använda ett ord du kan synonymer till när andra tar illa upp.

Jag menar inte att det är bra att man kan fällas för att man säger något ord, men det gör inte att jag tycker att det är lämpligt att säga vad som helst.

Nog skulle jag kunna kalla homosexuella för "sodomiter", men jag gör det inte annat än kanske i uppenbart skämtsamma sammanhang.
Vad förlorar jag när jag väljer att inte använda termen "sodomit"?
Inget. Åtminståne inte något som väger upp att några skulle ta illa upp och många fler skulle se på mig som om jag vore en fördomsfull idiot.

Som i artikelexemplet:
"John Barnes kallades ju för ”Digger” men Limpar trodde att alla skrek ”nigger”.
– Så han när han ville ha bollen så ropade han ”nigger”. Det var så där populärt, berättar Glenn. "

I det exemplet tycker jag att ordet "nigger" är det självklara ordvalet för att beskriva vad som hände. Nu tyckte tydligen inte någon det utan man skulle valt ett annat ord som censurerar det som faktiskt hände.

Att medvetet välja ord för att nedvärdera en person när det finns tydliga synonymer tycker jag inte är rätt.

Undantag finns i humorsyfte.

Det är coolt hur du plockar en del av en mening ur en del av mitt inlägg.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Hahaha! Att ord kan vara så laddade.

Jag har alltid tyckt att dem i Harry Potter varit lite töntiga när dem säger "you know who" istället för "Voldemort", men det är exakt samma sak med "Neger" tydligen.

Man behöver ju inte springa runt och trycka upp ord i någons ansikte om personen av naturliga skäl kan ta illa vid sig (ex. springa runt och skrika neger efter en mörkhyad). Att använda synonymer kan ju också vara lämpligt i vissa fall, men att hymla med ord och undvika ett ord bara för att någon idiot inte kan ha lite självdistans är bara löjligt!

Det som är tråkigast med det ordet är att det gått en omvänd väg som ordet bög på samma tid.

för 30-40 år sen så var bög ett så grovt ord att homosexuella kunde börja gråta av det och heterosexuella började slåss.
Idag är det självklart. Man säger sällan bög till någon men om man ska beskriva honom så är det ett av kriterierna.
För 30-40 år sen var neger inget laddat ord. Bilder ifrån tropikerna på svarta människor beskrevs som negrer utan att det fanns en laddning i ordet.
Behövde man beskriva någon så var neger något man använde precis som man använder brunett, blondin osv.

Idag har de homosexuella tagit ordet bög och gjort till sitt och fyllt det med en positiv laddning.
Det samma har svarta gjort med neger, framförallt är det vita som tagit ordet och gett det en negativ laddning men även svarta är skyldiga till det.

Med förklaringen att det känns kränkande att bli kallad "jävla neger" så vill de att ordet ska förbjudas. Att det är kränkande att bli kallad vad som helst som man lägger jävla till är en sak de missar.

Nigger och neger har inte samma betydelse.

Nigger kommer från vita slavägare och symboliserar all ondska som de har gjort mot de svarta i USA.
Negro är en beskrivning av hur de ser ut. Ett gammalt ord som inte används längre.

Negro motsvarar på ett sätt vårt neger.

Sålänge vi inte kan avdramatisera orden och sluta lägga värderingar i folks hudfärg så kommer orden att vara kraftfullare än vad de egentligen borde.

Varför reagerar folk så starkt på neger? Är det för att man själv känner att det är en skillnad på sig själv och dem?
Känner man att ordet neger har värderingar? Negativa värderingar?
Tycker man också att dessa värderingar är sanna? Eftersom man inte bestrider värderingarna utan ordet i sig.

Rasismen kommer aldrig att försvinna ifall vi lägger sån vikt vid ord.

Löjligt att Glenn blivit anmäld när han berättar en historia.
Lagen har mist sin betydelse.

När folk inte längre kan skilja på "Svarta afrikaner är lata imbeciller som slåss och våldtar och de kan aldrig bygga ett samhälle högre än en klan." och ordet "neger". Då blir lagen bara en belastning för samhället.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Negro är spanska och betyder svart. Neger är en försvenskning av det spanska ordet. Negro används också i portugisiskan som neutralt ord om svarthyade personer. Svart på portugisiska är preto. En orsak till att negro blivit ett oönskat ord av de svarta i USA är den spansktalande befolkningens låga status.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabayt

"Ett gott skratt förlänger livet!"

Snarare så man får självmordstankar när man hör dessa löjligheter varje dag.

Permalänk
Medlem

Men allt skall vara så tillrättalagt nuförtiden.
Ta tex den klassiska filmen The Goonies (1985)
Alla barn älskar den?

Skulle nått av detta kunna göras i en pg13 film idag? Nä tror knappast det.
Men på 80talet producerade Steven Spielberg den (och skall även ha regisserat en del scener)

T.e.x (SPOILERVARNING)

Familjen skaffar en hushållerska och hon kan inte engelska så ena barnet översätter spanskan, men på sitt eget sätt.
Han hotar hushållerskan att om hon inte sköter lådorna rätt (lägger kokainet i bottenlådan och marijuanan i övre lådan) så kommer hon bli inlåst på ett rum fullt med kackerlackor, utan vatten och bröd i två veckor. Och hon får absolut inte gå upp på vinden. För där förvarar nämligen med familjefadern sina sexuella tortyrleksaker.

En tjej springer runt i kortkort tenniskjol och ledaren ur det andra gänget tittar under hennes kjol ett flertal tillfällen, riktar bla in backspegeln mot hennes skrev. Även ett antal flashar när hon klättrar etc.

En gammal dam tar strypgrepp på det ena barnet tvingar ut hans tunga, då knäpper hon upp en stilett och hotar att skära av den.

Senare i filmen kidnappar hon och hennes 2 söner ett annat barn,hon trycker ner barnets ena hand i en mixer och hotar att göra puré av hans fingrar, han gråter och vädjar henne sluta för annars kan han inte spela fiol.
Barnet kommer undan om han erkänner ALLT, han bryter då ihop och berättar hur han kastat ut låtsasspyor på en biopublik så de själva började spy på varandra.

Barnet gömmer sig i ett kylrum, och hittar glass och då ramlar ett lik över honom och han ligger där jätte länge med liket över sig som stirrar på honom.

Sen blir barnet inlåst och FASTKEDJAD! i väggen nere i en gammal källare, någon meter ifrån honom så sitter kvinnans barn fastkedjad som fötts med missbildningar och får äta mat ifrån golvet.

Sen är de ute efter piraten One Eye Willys skatt.
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=one-eyed+willy

När filmen sänds på vissa tvkanaler i Usa så har de ibland censurerat vissa repliker. (enligt imdb medlemmar)

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Vissa människor kanske har ingenting annat att göra så dom går och klaggar på allt....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Inte läst inläggen, men vill bara kommentera:

Hahahaha, fan vad häftigt klipp!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

det verkliga problemet är att folk tar illa upp

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight