Permalänk

Fackförbund: Medlemskap

Hej!

Finns det någon poäng med att vara med i facket om man förlorar jobbet? Jag funderar på om det inte är en onödig kostnad om man ändå är arbetslös och behöver varje krona. Alternativet hade varit att man får sänkt medlemsavgift eller slipper den helt men ändå stannar som medlem i facket men det får man inte vad jag vet.

Är det upp till varje fackförbund att bestämma eller är det en laglig rättighet att vara med i fackets a-kassa om man inte är medlem i facket?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Om du är arbetslös så har du gott om tid, då tycker jag att du skall gå till ditt fackförbund och be dem motivera varför du skall vara kvar. Missförstå mig inte, det är bra att du frågar här då det är en fråga som berör alla. Men om inte ens facket själv kan motivera varför man skall stanna så får de problem.

Man kan vara med i akassa utan att vara med i facket och vice versa, huruvida man kan vara med i vilken akassa som helst utan att vara med i deras fack eller tvärt emot vet jag inte.

Problemet med att gå ut akassan var att man var tvungen att ha arbetat i ett år eller vad det nu var innan man är berättigad akassa igen.. Sånt här ändras dessutom hela tiden, så man får kolla upp det.
Nackdelen med att inte vara med i facket är att facket värnar om sina medlemmar, saker som först in sist ut etc skiter de fullständigt i, såvida det inte gäller deras medlemmar. Har man gå ett arbete så kan man bli varslat först, eftersom resten av kamraterna har ingått karteller och börjar tillsammans att jävlas mot företaget.

Är man arbetslös så är frågan varför man skall vara med i facket en bra fråga, får man bidrag från deras akassa så kan det vara smart att inte bråka med dem, men får man inte det, ja varför skall man vara med?
På vissa ställen finns det rabatter om man är med i någon fackförbund, kan vara en anledning. Men annars, jag vet inte, frågan är om facket vet någon bra anledning själva?
Jag har en bekant som ringde angående gå ur facket när prishöjningarna kom, kan ni gissa vad deras bästa argument var att stanna? -Jo, hur skall barnfamiljer annars klara sig om ni inte är med och betalar fackavgiften?

Så mitt råd är jag vet inte varför du skall stanna och prata med facket, det där med akassan kan du tänka på ifall du går ur den. Att du måste vara medlem i ett år eller vad det nu är innan du kan få akassa igen..

Sedan är vissa bidrag beroende på akassan, som jobb och utvecklingsgarantin. Men jag antar du vet det. Är du med där och går ur akassan så kommer du troligtvis förlora mycket bidrag.

*edit*
Ofta ingår det någon försäkring med att vara med i facket, vilket man i o.f.s. själv skulle kunna fixa en bättre/billigare. Men det motiverar någon krona.

Glöm inte fråga om du enbart kan vara med i akassan och vad kostnaden blir och vad du förlorar etc. (försäkringen + medlemsrabatterna)''
Vad jag vill minnas är akassa den stora delen av kostnaden. Och argumentet att betala denna, är som sagt att man måste vara med i ett år eller vad det nu var innan man kan börja stämpla igen. Dock är det inte supperlätt att få stämpla igen ändå, då man måste ha arbetat rätt mycket. -Jag har ingen aning om vad som gäller idag.

Nu vet jag inte heller var du får dina pengar ifrån, men jag vill minnas att socialen skall kunna betala medlemsavgiften utöver "existensminumum", ifall du lever på mindre än så.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Fast LAS har ju inte med facket att göra. Det enda facket gör är att förhandla med arbetsgivaren.

LAS och sist in först ut gäller oavsett om man är facklig eller inte. Även löneförhöjningar har man rätt till. Vilket jag gick på när jag blev medlem i metall.
Fackliga representaten sa att jag inte hade rätt till löneförhöjningen då det endast var en pott avsedd för fackliga medlemmar. GIck jag däremot med i facket så...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Handels kräver att du ska ha varit medlem i facket i minst 6 månader innan de hjälper dig med något. Argumentet för det var att det var många som gick med i facket när de redan var i en tvist med arbetsgivaren, och sedan när de fått hjälp så gick de genast ut ur facket.

Detta är taget ur minnet och det kan naturligtvis fela, jag vet heller inte om andra fackförbund har liknande regler.

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

Facken suger, va inte med.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Facken suger, va inte med.

Facken är guld, va med

...givande

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Facken är guld, va med

...givande

Facken är väll guld om man inte kan prata/tänka. Men annars spelar det inte speciellt stor roll att vara med. För så fort du kan prata och på så vis föra diskussionen med chefen eller andra personer själv har du mer makt och sparat pengar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Fast LAS har ju inte med facket att göra. Det enda facket gör är att förhandla med arbetsgivaren.

LAS och sist in först ut gäller oavsett om man är facklig eller inte. Även löneförhöjningar har man rätt till. Vilket jag gick på när jag blev medlem i metall.
Fackliga representaten sa att jag inte hade rätt till löneförhöjningen då det endast var en pott avsedd för fackliga medlemmar. GIck jag däremot med i facket så...

LAS är sk. disposativ eller semidisposativ i den bemärkelsen att individuella personer inte kan förhandla bort den eller förändra den. Så facket som enda förhandlingspart kan bestämma att fackmedlemmar ska undantas från LAS turordningsregler helt enkelt. Du kan däremot inte förhandla om det i en individuell förhandling.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Du har numera rätt att bara vara med i A-kassan och väldigt många verkar välja det alternativet.

Själv är jag med i facket, är industriarbetare och jag tycker det verkar mer förmånligt för mig att vara det. Största anledningen är väl kollektivavtalet, rättshjälp och förhandlingshjälp/stöd.

Men om det gör någon nytta som arbetslös vet jag inte. Som jag förstår så är du inte arbetslös just nu? Om dom vill ge dig sparken kan du ju få väldigt mycket hjälp genom facket. Har du väl fått sparken kan de hjälpa dig med att söka nytt jobb, utbildningar, råd och stöd. Ingen aning hur mycket det kan hjälpa eller i hur stor omfattning det gäller.