Permalänk
Medlem

Java och arraylists

Hej!

Jag har ett problem med arraylists i Java.

Här är min ena klass som heter "Kennel" :

import java.util.Scanner;
import java.util.ArrayList;
class Kennel{
public static void main(String[] args){
Scanner input = new Scanner (System.in);

System.out.print("Namn: ");
String name = input.nextLine();
System.out.print("Ras: ");
String race = input.nextLine();
System.out.print("Ålder: ");
String age = input.nextLine();
System.out.print("Vikt: ");
String weigth = input.nextLine();
System.out.println("Lyckad registrering - Name: "+name+", Race: "+race+", Age: "+age+", Weigth: "+weigth);
System.out.print("\n");

Hund h;
h = new Hund(name, race, Integer.parseInt(age), Integer.parseInt(weigth));
ArrayList<Hund> allaHundar = new ArrayList<Hund>();
System.out.println(allaHundar.add(h));
}
}

Klassen Kennel är kopplad till Hund :

class Hund{
String name, race;
int age, weigth;

Hund(String str, String str2){
name = str;
race = "0";
}

Hund(String str, String str2, int x, int y){
name = str;
race = str2;
age = x;
weigth = y;
}
}

Det är meningen att jag ska skriva in namn, ras, vikt och ålder på hunden och sedan ska hunden registreras. De regstrerade hundarna ska sedan läsas in av arraylisten. Men jag får det inte att fungera. Det är något i koden som är fel, eller så är det jag som glömt något.

Värt att tillägga är att jag inte är så high på Java.

Tack!

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem

Hej!

Skrev om din kod,
det var inte så mycket som var fel egentligen,
det är ganska fritt hur du skall implimentera(skriva funktionaliteten) din kod.
Här är ett enkelt färdigt exempel.

package Kennel; public class Hund{ private String name, race; private int age, weigth; public Hund(String name, String race){ this.name = name; this.race = "0"; } public Hund(String name, String race, int age, int weigth){ this.name = name; this.race = race; this.age = age; this.weigth = weigth; } public String getName(){ return name; } public String getRace(){ return race; } public int getAge(){ return age; } public int getWeight(){ return weigth; } public String toString(){ return name +" "+ race +" "+ age +" "+ weigth; } } import java.util.ArrayList; import java.util.Scanner; import Kennel.Hund; class Kennel{ public static void main(String[] args){ Scanner input = new Scanner (System.in); ArrayList<Hund> allaHundar = new ArrayList<Hund>(); Hund hund; System.out.print("Antal hundar: "); String antal = input.nextLine(); int k = Integer.parseInt(antal); while(k>0){ k--; System.out.print("Namn: "); String name = input.nextLine(); System.out.print("Ras: "); String race = input.nextLine(); System.out.print("Ålder: "); String age = input.nextLine(); System.out.print("Vikt: "); String weigth = input.nextLine(); try{ hund = new Hund(name, race, Integer.parseInt(age), Integer.parseInt(weigth)); allaHundar.add(hund); } catch(NumberFormatException e){ throw new NumberFormatException("Ange korrekt värden för ålder och vikt"); } } for(int i =0; i<allaHundar.size(); i++){ System.out.println(allaHundar.get(i).toString()); } } }

Permalänk
Medlem

Luktar väldigt mycket inlämning i Programmeing A innan jullovet

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Luktar väldigt mycket inlämning i Programmeing A innan jullovet

Haha, lustigt nog så är det en inlämning innan jul :). Hur som helst så har jag bara haft Java kursen i dryga veckan. God jul!

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getter
Hej!

Skrev om din kod,
det var inte så mycket som var fel egentligen,
det är ganska fritt hur du skall implimentera(skriva funktionaliteten) din kod.
Här är ett enkelt färdigt exempel.

package Kennel; public class Hund{ private String name, race; private int age, weigth; public Hund(String name, String race){ this.name = name; this.race = "0"; } public Hund(String name, String race, int age, int weigth){ this.name = name; this.race = race; this.age = age; this.weigth = weigth; } public String getName(){ return name; } public String getRace(){ return race; } public int getAge(){ return age; } public int getWeight(){ return weigth; } public String toString(){ return name +" "+ race +" "+ age +" "+ weigth; } } import java.util.ArrayList; import java.util.Scanner; import Kennel.Hund; class Kennel{ public static void main(String[] args){ Scanner input = new Scanner (System.in); ArrayList<Hund> allaHundar = new ArrayList<Hund>(); Hund hund; System.out.print("Antal hundar: "); String antal = input.nextLine(); int k = Integer.parseInt(antal); while(k>0){ k--; System.out.print("Namn: "); String name = input.nextLine(); System.out.print("Ras: "); String race = input.nextLine(); System.out.print("Ålder: "); String age = input.nextLine(); System.out.print("Vikt: "); String weigth = input.nextLine(); try{ hund = new Hund(name, race, Integer.parseInt(age), Integer.parseInt(weigth)); allaHundar.add(hund); } catch(NumberFormatException e){ throw new NumberFormatException("Ange korrekt värden för ålder och vikt"); } } for(int i =0; i<allaHundar.size(); i++){ System.out.println(allaHundar.get(i).toString()); } } }

Hej!

Tusen tack för hjälpen! Har kört fast hela dagen med den här arraylist delen. Ska gå igenom koden nu tänkte jag medan chokladdrycken fortfarande är varm. Hör av mig igen om det är något annat som strular för mig. Tack igen

Visa signatur

iCus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mcus
Hej!

Tusen tack för hjälpen! Har kört fast hela dagen med den här arraylist delen. Ska gå igenom koden nu tänkte jag medan chokladdrycken fortfarande är varm. Hör av mig igen om det är något annat som strular för mig. Tack igen

Varför ligger tråden i "Apple Mac"-delen utav forumet?

Borde den inte ligga under Programmering och digitalt skapande?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)