Permalänk
Medlem

sökmotor test

Hej, dom senaste veckorna ha jag suttit och knåpat på en sökmotor.

Sökmotorn är i ett väldigt tidigt test stadium, men jag har lagt upp den på en server här hemma som även sköter indexering så den gamla Athlon 3400+ får jobba hårt.

designen på sidan buggar på ganska bra ibland men jag tänker inte lägga ner någon tid på den i förstahand, utan det kommer sen när jag har kommit lite längre med själva sökmotorn.

Den ska lista dom 15 mest relevanta hemsidorna utav din sökning samt rangordna dessa. Så den sida som sökmotorn anser har bäst innehåll baserad på dina sökord/mening kommer komma högst upp och sedan listas dom i fallande ordning. (funkar inte direkt som det ska)

----------------------------------------------------------------------------
exempel:

och då listas den här länken högst upp

----------------------------------------------------------------------------

Den har ett väldigt litet index just nu beroende på den svaga serven och att den endast står på en 8/1 lina.

Men den mesta tiden under utvecklingen så kommer alltid den senaste test versionen att ligga uppe på http://80.244.75.190

Permalänk
Medlem

Förlåt om jag låter dryg, men vad är meningen med det?

//EDIT: Jävligt coolt ändå

Permalänk
Medlem

Coolt. Fast svårt o veta om den är något bra innan det finns lite mer i indexet

Hur rankar du sidor? Baserat på vad som står på sidorna, beroende på vad som länkar eller något helt annat?

Btw, söker man på aftonbladet kommer en undersida till aftonbladet upp överst, det kanske du vill jobba lite på..

Permalänk
Avstängd

Jävligt coolt att ha gjort en egen sökmotor! Du kan inte tänka dig att förklara lite övergripligt hur du har gjort den?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

häftigt! hur rankar du sidor ? hur räknar du ut vilka sidor som är relevanta relativt en query ? intresserad av sökmotorer och idér kring "data/text mining" (:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Förlåt om jag låter dryg, men vad är meningen med det?

Varför kodar man någonting? Vad är meningen med livet? Hur många sockerkakor går det på ett ägg?

Nu när vi varit lite filosofiska...

Riktigt coolt, vad har du för framtidsplaner med projektet? Hur stora odds är det att du kommer släppa koden som open source? Skulle gärna se sökalgoritmen

Permalänk
Medlem

trevligt projekt!

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Fan va kul!

Vilket programspråk har du skrivit motorn &/ crawlern i?
Hur många sidor indexerar du just nu? mysql?
Skulle man inte kunna ha flera crawlers som körs samtidigt på olika maskiner och laddar upp data till servern, det skulle kunna bli en kul grej att lägga cpu/bandbredd på istället för F@H och liknande.

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.