Dreamhack flyttas till Göteborg

Permalänk
Medlem

Elmia:

"Utställningshallarna är fyra till antalet och rymmer totalt 34 950 kvm."

Svenska Mässan (Om dem nu väljer att arrangera DH där, dvs)

"Vår totalyta är 145. 000 kvm. Av dessa är 41.000 kvm mäss- och konferensyta."

Alltså finns det ca 5-6000 kvm mer "mässgolv" som är passande för lan eller sovplatser.

D-Hallen i Elmia är 10.000kvm så mer än halva den extra utrymme finns i SM med andra ord.

Sen har SM även en kongresshall med plats för 1503 personer. Denna skulle kunna fungera utmärkt som en typ av "Dreamarena".

Så väljer dem nu att arrangera DHS10 på Svenska Mässan så tror jag det kommer bli alldeles utmärkt, men som det är nu vet vi ju inte ens om det är där.

Sen ska tilläggas att SM har också direktingång till Scandinavium och på sommaren står den ofta oanvänd så det är väl ingen omöjlighet att dem planerar någon form av event där? Skrev ju nyss om "Dreamarena" ja det vore väl ngt att hosta e-sport finaler inför 10.000 åskådare i Scandinavium ex? Eller köra det som "expo-hall" eller varför inte som ren konsertplats, ist för som det varit nu, att dem kört konserterna på D-halls scenen i jkpg.

Så det är ju ingen omöjlighet att dem även bokar in den.

Sen har man ju 50 m till Liseberg, istället för att få gratis bad på rosenlundsbadet så kanske det är gratis inträde på Lisebergan istället, vilket säkert skulle uppskattas av flertalet besökare.

Fan se det inte så negativt allihopa, vänta och se vad det blir av det och som jag sagt åtskilliga gånger, såga det efteråt om det nu blir så dåligt. Då kan dem alltid gå tillbaka till Elmia, men ge dem en chans och visa vad dem vill göra med Dreamhack.

Jag kommer förmodligen inte åka i år heller då jag "växt" ur lankostymen men jag gillar ändå att följa eventen och se hur dem utvecklas så har stor tro på att detta kan bli bra.

Sen alla "överklass-lanare" som slåss hårt om hotellplatserna på Scandic Elmia, om det blir DH i SM så blir det bra många fler hotellplatser, närmare 700st så ja, det finns fördelar med att arrangera DH på Svenska Mässan också!

Visa signatur

///Peter "Sweeler" Nilsson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Borde ha fler konventions.
DreamHack lockar mig inte.

Orka gamers. Vill ha något där folk skriver VHDL eller Verilog på FPGA, där folk visar upp demos, föredrag om Wi-Fi crack, Xbox mod, och Coreboot.

Något riktigt geekigt. Inte massa jolt-drickande, chipsätande fjortisar som skriker HS.

DreamHack brukade ju vara sådär, tyvärr. Alla demopartyn var sådana fram tills Quake kom ungefär, sen dess har det mest handlat om headshots och diverse spel och hela grejen togs över av gamers.

Senast jag var på DreamHack var 2001, vilket var första gången det hölls i Jönköping (hade varit i Dalarna innan dess), men redan då tyckte jag det hade gått rejält nerför jämfört med partyna runt 93-95.

Permalänk
Medlem

Jag är ju Göteborgare så det förenklar ju resan som brukar vara den värsta delen av DH-besöket. Men en del av grejen med DH för mig är att liksom vallfärda till Elmia och Dreamhack, lite därför jag inte hade någon lust med DH Gbg i våras, känns inte som samma grej, då drar jag hellre på ett litet föreningslan lr kompislan.
Det var tråkiga nyheter tycker jag.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Avstängd

DH:S i Göteborg och DH:W i stockholm (älvsjö mässan). Det vore nice.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXim
varför inte stockholm ...

för att gbg är bäst.

Permalänk
Medlem

Kan bli nice med i DH i gbg, lokalerna som Svenska mässan har är minst lika bra som Elmias. Men det kommer bli kaos när man ska lasta av och fixa parkering. Känns som dem krånglar till det i onödan.. Hoppas DH Winter är kvar i Jönköping iaf så att man har kvar lite av den gamla DH känslan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxkill
för att gbg är bäst.

jepp
5 minuters bilväg till västsveriges bästa kebabtallrik från mässan

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

men fuck no

närj ag väl tänker gå på dh och ta med mig datorn för första gången så ska ni fly ifrån mig? jaha, I cant feel the lööv here

Och till ni som säger att "stockholmarna är väl dom som förlorar mest på det"
ÄR NI BÄNG ELLER?
Det är la ändå vi jönköpingsbor som förlorar mest på det?!???!??????????

kan inte hundarna vara i göteborg istället?
kanske ska nukea sönder hela götet, så DH stannar där det ska.

Haha, 3000 stycken som skrivit under en av dom där insamlingslistorna, DH kanske förlorar mer än vad de vinner på det här?
Det är sammanlagt ungefär 2.4 miljoner kronor i biljettpengar.

sad but true, jag kommer nog vara DHoskuld forever om det ska flyttas från denna staaad.

Permalänk
Medlem

Tycker detta är super.. även om jag inte kommer dra ditt min dator så kan man ändå få chansen att besöka DH istället...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddyao
men fuck no

närj ag väl tänker gå på dh och ta med mig datorn för första gången så ska ni fly ifrån mig? jaha, I cant feel the lööv here

Och till ni som säger att "stockholmarna är väl dom som förlorar mest på det"
ÄR NI BÄNG ELLER?
Det är la ändå vi jönköpingsbor som förlorar mest på det?!???!??????????

kan inte hundarna vara i göteborg istället?
kanske ska nukea sönder hela götet, så DH stannar där det ska.

Haha, 3000 stycken som skrivit under en av dom där insamlingslistorna, DH kanske förlorar mer än vad de vinner på det här?
Det är sammanlagt ungefär 2.4 miljoner kronor i biljettpengar.

sad but true, jag kommer nog vara DHoskuld forever om det ska flyttas från denna staaad.

Ähhmm.. Bra då slipper ytterliggare en fjortis till götet xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweeler
Elmia:

"Utställningshallarna är fyra till antalet och rymmer totalt 34 950 kvm."

Svenska Mässan (Om dem nu väljer att arrangera DH där, dvs)

"Vår totalyta är 145. 000 kvm. Av dessa är 41.000 kvm mäss- och konferensyta."

Alltså finns det ca 5-6000 kvm mer "mässgolv" som är passande för lan eller sovplatser.

D-Hallen i Elmia är 10.000kvm så mer än halva den extra utrymme finns i SM med andra ord.

Sen har SM även en kongresshall med plats för 1503 personer. Denna skulle kunna fungera utmärkt som en typ av "Dreamarena".

Så väljer dem nu att arrangera DHS10 på Svenska Mässan så tror jag det kommer bli alldeles utmärkt, men som det är nu vet vi ju inte ens om det är där.

Sen ska tilläggas att SM har också direktingång till Scandinavium och på sommaren står den ofta oanvänd så det är väl ingen omöjlighet att dem planerar någon form av event där? Skrev ju nyss om "Dreamarena" ja det vore väl ngt att hosta e-sport finaler inför 10.000 åskådare i Scandinavium ex? Eller köra det som "expo-hall" eller varför inte som ren konsertplats, ist för som det varit nu, att dem kört konserterna på D-halls scenen i jkpg.

Så det är ju ingen omöjlighet att dem även bokar in den.

Sen har man ju 50 m till Liseberg, istället för att få gratis bad på rosenlundsbadet så kanske det är gratis inträde på Lisebergan istället, vilket säkert skulle uppskattas av flertalet besökare.

Fan se det inte så negativt allihopa, vänta och se vad det blir av det och som jag sagt åtskilliga gånger, såga det efteråt om det nu blir så dåligt. Då kan dem alltid gå tillbaka till Elmia, men ge dem en chans och visa vad dem vill göra med Dreamhack.

Jag kommer förmodligen inte åka i år heller då jag "växt" ur lankostymen men jag gillar ändå att följa eventen och se hur dem utvecklas så har stor tro på att detta kan bli bra.

Sen alla "överklass-lanare" som slåss hårt om hotellplatserna på Scandic Elmia, om det blir DH i SM så blir det bra många fler hotellplatser, närmare 700st så ja, det finns fördelar med att arrangera DH på Svenska Mässan också!

Jag har suttit och funderat i samma banor.

Verkar va dax att dom tar DH "to the next level" enna.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
jepp
5 minuters bilväg till västsveriges bästa kebabtallrik från mässan

Jungfruplatsen?

Jag tror, att om de lyckas lösa parkeringsproblemet, att detta kan bli riktigt bra.

Men å andra sidan så är det ju en speciell känsla att åka till ett mindre ställe (Elmia) och träffa folk från lite varstans från landet.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
What he said, saknar den gamla Scenen

Så sant....Finns några vettiga kvar...Jag ska till Datastorm 2010 i Feb...
Kommer bli en riktig trevlig helg...

DATASTORM 2010

"Up Rough Soundsystem, Genesis Project, Divine Stylers & SceneSat Radio hereby invite you to DATASTORM 2010! The ultimate winter party for people operating on machines with SOUL. It's going down on the the 5:th of February 2010 and keeps going until the 7:th of February 2010! Can you dig it?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mullvaden
Ni som ser detta positivt bör tänka om. Dreamhack ska vara i Jönköping, Så är det bara, Det existerar redan stora grupper på facebook som vill ha kvar det i Jönköping, Även underskrifter för att det ska vara kvar,En demonstration ska vara på G med. Att det flyttar till Göteborg är bara korkat!

Till Mullvaden och alla andra som gnäller om att det är tradition att ha det i Jönköping. Ni låter ju allihop som gamla pensionärer som aldrig skulle kunna tänka sig att något förändras. Om den enda anledningen till att ni vill ha det i Jönköping är tradition så får ni nog komma på lite fler.

Visa signatur

Gigabyte DS3-EP35, E8400 @ 3800, OCZ Reaper 4Gb 8500, 8800GTS 512mb, Chill Inovations 510w

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm, vet inte riktigt om jag är för eller emot? Mitt första DH var nu för 1 vecka sen. Bor ju i Ängelholm så det var en bit att åka så den biten hade varit bättre om de la det i Göteborg istället. Och jag har fattat att SM är större men hallarna verkar mindre, är det så? För det var ju så centralt i Elmia i och med att hallarna var så stora. De kommer antagligen dela upp det mkt mer i Göteborg.

Av er att döma som bor i Göteborg och varit på svenska mässan, är det alldeles för lite parkeringsplats och det kan ju vara ett stort problem. Men de får väl hyra in den stora parkeringsplatsen undertill.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk

Tråden är ju i stort sett nedlusad av fjortisar bara det visar hur shittigt det har blivit Usch!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ddyao
Haha, 3000 stycken som skrivit under en av dom där insamlingslistorna, DH kanske förlorar mer än vad de vinner på det här?
Det är sammanlagt ungefär 2.4 miljoner kronor i biljettpengar.

Majoriteten av dem kommer nog gå på dreamhack ändå, och jag tror knappast de kommer gå back bara för att de flyttar till Göteborg.

Skönt med omväxling, och underbart att de flyttar till en stad närmare mig!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FreddexXXx
Dom kommer gå back i bursen iaf. Jag tänker då fan inte åka från uppsala ner till götet!

Idd på den , ha skitn i sthlm iställe!

Permalänk
Medlem

Angående att det är längre till Göteborg än till Jönköping [från Stockholm]:
Restiden med tåg är ändå kortare till Göteborg (Strax över 3 timmar mot strax över 3,5 (enligt SJ, jag har aldrig varit i Jönköping)).

Permalänk
Entusiast

Härligt. Blir nog ett dagspass för att checka läget lite, aldrig varit på dreamhack innan men nu när kommer till göteborg så varför inte

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverknife
Borde ha fler konventions.
DreamHack lockar mig inte.

Orka gamers. Vill ha något där folk skriver VHDL eller Verilog på FPGA, där folk visar upp demos, föredrag om Wi-Fi crack, Xbox mod, och Coreboot.

Något riktigt geekigt. Inte massa jolt-drickande, chipsätande fjortisar som skriker HS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr_Spackel
What he said, saknar den gamla Scenen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EnSvenskPingvin
DH borde krympas och enbart kodare och annat übergeekigt folk.

FUCK alla jävla fjortisar osv.. ge oss en riktig nördfestival!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
DreamHack brukade ju vara sådär, tyvärr. Alla demopartyn var sådana fram tills Quake kom ungefär, sen dess har det mest handlat om headshots och diverse spel och hela grejen togs över av gamers.

Senast jag var på DreamHack var 2001, vilket var första gången det hölls i Jönköping (hade varit i Dalarna innan dess), men redan då tyckte jag det hade gått rejält nerför jämfört med partyna runt 93-95.

Borde inte ni starta ett eget evenmang då istället för att leva i det förgångna? Jag kan precis nada om att koda och modda datorlådor. Varför ska då Dreamhack utvecklas till det igen? Är snarare en väldigt stereotyp bild ni har av folk. Ska de vara ett krav så ja, ni har nog i längden ett ganska tråkigt event. Fjortisar förekommer men om det är ett skäl för er att undvika evenmang så tror jag nog ni har större problem med tolerans mot folk i allmänhet än de flesta andra. Tiderna förändras men ni verkar inte ha gjort det. DH sedan 05 för mig och det har bara varit bra upplevelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
DH:S i Göteborg och DH:W i stockholm (älvsjö mässan). Det vore nice.

Den erfarenhet jag har av stockholmare är inte speciellt positiv. Av det att dömma så åker man ogärna dit för ett evenmang. Det är verkligen "Störst, bäst och vackrast" attityden som folk ogillar.

Angående flytten:
Det stora problemet jag ser med GBG är parkeringen. Även om folk ställer sig en jävla bit bort vid heden så kommer det inte finnas tillräckligt med platser i alla fall. Som Boråsare har man väl vissa fördelar vad gäller transport. Men för alla andra som inte är nära GBG är det nog ingen rolig historia. Parkeringarna på Elmia har vad jag kan minnas aldrig varit helt fulla. Vilket talar mer för Elmia IMO än det +5000-6000 fler som går in på svenska mässan.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Kan dom ha det lika stort fortfarande eller kommer det bli mindre?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
Oookej XD

Du som verkar ha så stor kunskap om Göteborg och dess innevånare vill jag bara tacka för kommentaren.. Tror du verkligen att det kommer komma fler fjortisar och invandrare till DH bara för att det kommer vara i Gbg?? Sicket pucko du är i sådana fall...

Hoppas på att du inte kommer!!!

Ni som inte tycker Göteborgare e goa borde ta och hälsa på oss.. Jag kan ge personlig guide-ning om ni vill! xD

Jag gillar Göteborg Ni är hur snälla som helst <3 Är ofta på Liseberg så

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Avstängd

Det är ganska sinnessjukt hur starka känslor folk har för en plats

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Medlem

Bojkotta DH summer i gtbg!

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig förstått varför man inte försökt lösa problemet med parkeringsplatser i Göteborg, det är ju ändå Sveriges eventstad, och då är det ju inte så lyckat med brist på p-platser.

Anyways, nu kan man kanske kolla in under en dag för att besöka lite montrar osv, verkar kul

Visa signatur

Asus M4A79XTD | Phenom II 925 | HD4870 512 | SSD 510 120GB | Caviar Blue 500GB | 4Gb 1600mHz | Corsair VX550
EK-CoolStream RAD XTC 280 | DD-4870 | EK Supreme HF | Phobya DC-12 260 | Phobya Balancer 150

Permalänk

Har aldrig varit på DH "/, men när jag äntligen har bestämt att jag ska dit så ska dem flytta det till Götet >.< förvisso kanske det blir bättre men kanske också sämre.
För min del blir det längre och åka + att jag aldrig varit i Elmia hallen som är kult för DH.

Visa signatur

Gaming, Better than nothing. | Intel Core i7 4970k @ 4.4 GHz | Corsair H80i | Asus Maximus VII Hero | Corsair Dominator Platinum Cl9-9-9-24 2x4GB @ 1600 MHz | Asus GTX 780 DC2 @ 1.1 GHz Boost | 2TB Seagate | Samsung 840 EVO 250GB | FD Define R4 | FD Newton R3 80+ Platinum 600w |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Jungfruplatsen?

+1

sen angående parkering så ligger Focus p-hus med ca1500 platser precis brevid,
du kan gå inomhus hela vägen till mässan därifrån och det tar ca 4-5min att gå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rhalla
Bojkotta DH summer i gtbg!

Ja, och varför inte gräva bort skåne när vi ändå håller på?

Nej, ärlig talat tror jag det skulle kunna fungera fint att ha det på mässan. Nära till lite rejälare mat, nöjen osv. Som redan nämnts lär ju framkörning/parkering dock bli ett problem. Hela Jönköping brukar ju bli trafikkaos när DH drar igång. Och Göteborg är som det är när det kommer till parkering..

Permalänk
Medlem

Varför kan man inte ha det i Stockholm? Älvsjömässan är väl Sveriges största lokal?

Det ligger bra till också. Stockholmare behöver bara ta pendeltåg i 11 minuter från T-centralen och folk utanför Stockholm så brukar det finnas speciella tåg som åker direkt dit, som Dreamhacktåget.

Visa signatur

Intel i5 750 @ 3,5 GHz | Gigabyte GA-P55A-UD3 | PowerColor HD 4890 @ 1000 MHz / 1050 MHz | Corsair XMS3 4gb @1600 MHz | Corsair TX 650 W | CM HAF 922

WTB s.1156 kylare och +100gb VelociRaptor!