"Vilket grafikkort för X kronor"

Permalänk
Medlem

Tack Nilsie för svar, Jag har ett ati radeon HD4850 så jag får se vilket jag väljer, 4890 låter ju lockande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manowar83
Tack för ett snabbt svar. är lite orolig över att hd 4770 kör med ddr5. är det ett problem?

Tack på förhand

Nä inga problem. Men va är du säker jag trodde det var gddr3? Aja spelar ingen roll vilket sorts minne grafikkortet har, kör på
Och det KAN hända att kortet inte är 100% jättetyst, men det är isåfall bara att ställa ned fläkten så blir det tyst igen utan att kortet blir överhettat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av da henkz
Hej alla snälla SweCare! Skulle behöva hjälp med val av grafikkort till min lilla burk som beskrives nedan.

Jag hade det olycksaliga fallet att mitt Gainward 8800 GTX 768MB troligtvis gick sönder. Satt och hade massa applikationer på som vanligt och kollade på en web-tv när datorn plötsligt segade ner, stannade i flera sekunder, kom fram nått hack i ljudet och det var artefakter överallt (mest röda). Bootade om datorn, hade vita artefakter redan i bios. Är tämligen säker på att det är grafikkortet som failat då. Det var ett tämligen varmt sådant (gick upp i 78-80 grader vid full work redan som hyffsat nytt har jag för mig, men det skulle inte vara ovanligt). Skulle vilja ha ett grafikkort som inte går upp i så hög värme om det är möjligt, för att slippa undan att något liknande händer förhoppningsvis

*CPU= Intel Core2Duo E6580 3.0 Ghz
*PSU= Zalman 600W
*Moderkort= Kommer inte ihåg exakt modellnamn men det var ett Gigabyte P4 nånting... P45-DS3 ringer en klocka men kan inte svära på att det var ett sånt. Samtliga delar köptes Oktober 2007
*CF/SLi= Det tror jag inte det har men jag vill köra ett grafikkort enbart ändå.
*Gränssnitt= Har PCI-E anslutning.
*Vilka spel: Uhm... Det senaste? ;D Dragon age, Left 4 Dead 2, kommande spel...
*Vilken upplösning: Brukar inte köra jättehögupplöst direkt men. Nånstans mellan 1024 och 1600?
*Din ungefärliga budget: Hade väl tänkt mig runt 1000-2000kr. Helst billigt... Men prestandan är viktigast, sålänge inte resten av burken blir flaskhals då.
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Det är inte viktigt att grafikkortet är tyst. Får gärna poängtera om det skulle vara speciellt högljutt dock
Sitter på 4GB DDR2 RAM & kör XP just nu men planerar väl köra Win7 inom en överskådlig framtid.

Tack som fan på förhand för all hjälp! Uppskattas mycket.

Du kan först testa med att ladda ned rivatuner och underklocka grafikkortet lite, kan vara det som är problemet.

Annars kan jag rekommendera HD4890:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Blir bara 1664kr inkl frakt, absolut det mest prisvärda köpet inom 1000-2000kr. HD5770 finns såklart också men det är inte kul om man inte måste ha ett tyst kort då det inte presterar så bra som det borde för pengen. Om jag var du skulle HD4890 vara det självklara valet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rare123
Tack Nilsie för svar, Jag har ett ati radeon HD4850 så jag får se vilket jag väljer, 4890 låter ju lockande.

Japp, bra val

Permalänk

Vilket grafikkort ska jag välja för 1700-2000kr?

Har kikat på GTX275 för 2000kr och ett HD5770 för 1700kr.
Har läst att GTX275 skall vara lite vassare men 5770 har ju dx11.

Vad bör jag göra?

mvh

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Casemod-mästare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxxen#28
Vilket grafikkort ska jag välja för 1700-2000kr?

Har kikat på GTX275 för 2000kr och ett HD5770 för 1700kr.
Har läst att GTX275 skall vara lite vassare men 5770 har ju dx11.

Vad bör jag göra?

mvh

jag skulle valt 275

5770 är lite segare än 260 och så lite spel det finns med dx11 är det inte värt att ta 5770

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxxen#28
Vilket grafikkort ska jag välja för 1700-2000kr?

Har kikat på GTX275 för 2000kr och ett HD5770 för 1700kr.
Har läst att GTX275 skall vara lite vassare men 5770 har ju dx11.

Vad bör jag göra?

mvh

Ingen av dem. HD4890 presterar som GTX275 men är billigare och HD5770 är inte värt att köpa om man inte väldigt gärna vill ha ett kallt/tyst kort. HD4890:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Som sagt, presterar likvärdigt med GTX275. Absoluta valet.

Sedan spelen med DX11 kommer ändå inte HD5770 klara på högsta vilket gör att man ändå inte kommer få valuta för dx11. Jo lite men inte tillräckligt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Du kan först testa med att ladda ned rivatuner och underklocka grafikkortet lite, kan vara det som är problemet.[/B]

Fast om jag får vita artefakter redan vid uppbootning i bios är väl grafikkortet väl redan kört (om det är det som failar vilket det bör vara)? I övrigt undrar jag, riskerar jag skada datorkomponenter mer om jag försöker boota upp den till windows trots artefakterna?

Visa signatur

.

Permalänk

Tack för svaren

Visa signatur

[B]965BE C3 @ 4018MHz | XFX HD5770 @ 1GHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da henkz
Fast om jag får vita artefakter redan vid uppbootning i bios är väl grafikkortet väl redan kört (om det är det som failar vilket det bör vara)? I övrigt undrar jag, riskerar jag skada datorkomponenter mer om jag försöker boota upp den till windows trots artefakterna?

Hmm, nu har jag inte koll på hur grafikkortet belastas i BIOS, sorry. Men nej jag tror verkligen inte att du kan skada andra komponenter genom att grafikkortet visar artefakter.

Permalänk
Medlem

Nu är jag i alla fall helt lost när det gäller vad jag ska få för grafikkort för min dator.

Förnärvarande har jag:

Dual core 3.4ghz
Corsair HX620W
P965 Asus
8800 GTX 768MB
2gb ram (2 gb trasiga också som ska på garanti rep
PCI-e
World of warcraft
Usually I use the resolution 1680x1050
Jag tänkte först max 1000:-, mer om det senare, se nedan.
Jag kan tänka mig att lägga lite extra för att det är tyst
Jag kan även montera kylare själv.

Först tänkte jag inte uppdatera ovanstående maskin men jag kom på att det kanske är bättre. Grejen är att idag står

det en AGP dator med ett 6800GT 256MB gfx som jag tänkte uppdatera, men kom på att det kanske är rätt korkat. Jag har

nämligen 2 moderkort till med PCI-e som inte är ihopsatta ännu. Ena moderkortet skulle jag skicka in och få garanti

rep på, ett Asus Commando (mitt huvudkort egentligen, det som satt i datorn ovan innan det gick sönder).

AGP datorn:

Celeron 2.8ghz
6800GT 256mb
AGP
World of Warcraft
1680*1050
2gb ram
MSI 865PE Neo2 Platinum (jag tror P:et står för platinum iaf)
PSU, märke okänt just nu iaf, 350 stadigt, peak 400 watt

Det är dom 2 som står igång, sen ligger det grejer till fler datorer (jag har även en ännu långsammare redan igång,

men skit i den). I alla fall så tror jag att det blir mest intressant att bygga ihop några av mina delar så jag får

ytterliggare en dator med PCI-e istället för att satsa på att uppgradera mitt nuvarande AGP kort med tanke på att AGP

är rätt out of date.

Så jag har en CPU som är core 2 duo 2.4ghz och en annan som är en P4 3.2ghz. Så någon av dom. Sen har jag då

moderkortet Asus Commando (alternativt ta det som sitter i min nuvarande PCI-e dator) eller Asus P5VDC (klarar

tydligen AGP och PCI-ex 16).
PSU Corsair HX520W
World of warcraft
1680*1050
Troligen 2gb

Så det vettigaste skulle väl vara att köpa ett nytt PCI-ex 16 kort och antingen sätta i dator nr1 om det är bättre än

mitt nuvarande 8800 GTX 768MB eller sätta i mitt nya hopplock. Köpa AGP är nog som sagt lite korkat.

Så antingen till dator nr 1 och då får det nog kosta 1500:-, möjligen 2000. Om det är till nya hopplocket så blir det

nog max 1000:- istället tror jag.

Eftersom jag bottar eller kör multiboxing (kör många World of Warcraft samtidigt) så vill jag nog ha 1gb minne på

grafikkortet.

Så...efter en vägg av text.... har ni några förslag på grafikkort?

Jag tror WoW stödjer nvidia men är inte 100% säker, bara 98% säker.... alltså att WoW är optimerat för nvidia.

Idag kör jag WinXP SP3 på mina datorer, hur mycket skillnad, om någon, tror ni att jag skulle få om jag bytte till XP

64 bitar? Vista ska jag ha betalt för att installera så det är inte ett alternativ, Windows 7 kanske om jag skulle få

lite mer info hur pass bra det är. Vista tar långt mer resurser än XP och jag antar att Win7 är tyngre också, vet bara

inte hur mycket tyngre XP och om det är ngn ide att välja något annat, visst XP är gammalt men det fungerar med

relativt lite system resurser (i förhållande till nyare Windows).
inte hur mycket.

Jag vill använda DVI, HDMI är kul men inte alls viktigt, gärna S-video men inget krav. Finns det möjlighet att köra dual screen så är det ju jätte fint men inget krav.

Tacksam för lite hjälp i djungeln. Mitt största problem är skillnaderna mellan ATI och nvidia. Precis ovan skriver ngn att DX11 inte är så intressant, men jag kommer nog ha kortet 1-2 år kanske mer (eftersom mina gamla sällan ersätta utan nya blir bara gamla som fortfarande används).

Ha de'

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie

Ja, du svarade rätt på gränssnitt
HD4670 är inte så dåligt, kostar 700kr just nu. Men det klart det finns mycket bättre. Antingen väljer du ett HD4890 för 1665kr (inkl frakt) från alina.se:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
presterar ruggigt bra. Eller så köper du valfritt HD5770. Hd4890 är ganska mycket snabbare (finns ett test på swec där du kan jämföra:http://www.sweclockers.com/artikel/6203-radeon_hd_5700_och_58...
Men HD5770 drar mindre ström, är mindre och kallare/tystare samt stödjer DX11. Välj själv efter behov.
Annars kan du ju köpa ett till HD4670 och köra crossfire med dem Billigaste alternativet absolut, då presterar väl korten iallafall i klass med HD5770

Men som sagt välj själv. Du kan säkert hitta något test på HD4670 CF någonstans (sök google) också. Jag tänker inte säga vad du exakt ska ha då det beror på vad man vill ha [/B]

Jag kollade upp att köra två HD4670 i crossfire, resultatet var något sämre än ett HD4850. Sedan jämförde jag 4850 med 5770, i det testet jag kollade på skiljde det 28% i snabbhet mellan 4850 och 5770 till 5770s fördel. Så det är rätt stor skillnad på 2 st 4670 i crossfire och 5770:P

Men dessutom så stödjer inte mitt moderkort crossfire, bara hybrid crossfireX
Men tack för hjälpen=)

Visa signatur

Desktop: AMD Phenom2 X4 955 @ 3,6Ghz - Gigabyte 6870 @ 960/1140MHz - A-DATA SSD 510-series 120 GB - Corsair 8GB 1600MHz - Asus M4A785TD-V EVO - Corsair VX 550W 80+ - Lian Li Lancool PC-K56

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slimjim10
Jag kollade upp att köra två HD4670 i crossfire, resultatet var något sämre än ett HD4850. Sedan jämförde jag 4850 med 5770, i det testet jag kollade på skiljde det 28% i snabbhet mellan 4850 och 5770 till 5770s fördel. Så det är rätt stor skillnad på 2 st 4670 i crossfire och 5770:P

Men dessutom så stödjer inte mitt moderkort crossfire, bara hybrid crossfireX
Men tack för hjälpen=)

Oj då, det visste jag inte jag trodde HD4670 var mycket bättre. Men om du ska köpa ett kort för över 1500kr så är nästan HD4890 det bästa valet:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
presterar mycket bättre än HD5770, drar iofs mer ström och låter mer, men prestandan är mycket bättre. 1665kr inkl. frakt.

Och bara så inkluderar hybrid crossfireX crossfire, alltså hybrid crossfireX säger att du dels kan köra crossfire men också blanda två olika kort och köra crossfire med dem (rekommenderar inte då det inte ger så kul prestanda dock men du har alltså crossfire).

Skulle säga HD4770 eller HD4890, absolut.

Permalänk
Medlem

Hur står sig ett 8800GTX 768MB i förhållande till ett HD4890 med 1gb?

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med tips på bra grafikkort. Ska köpa en ny dator och ska välja ett grafikkort till den.

Datorn ska användas till både jobb (word, excel, mail, internetsurfning etc) och fritid (multimedia)

Vill ha ett bra, stabilt och prisvärt grafikkort.
Vill att det har HDMi utgång för enkel anslutning till platt-tv
Kunna koppla in två till tre skärmar samtidigt.
Ska vara bra på filmvisning bl a filmer i 1080p, (bör ha stöd för hårdvaruavkodning). Kommer att användas mycket mer för filmvisning än för spelande så bildkvalitet och bildvisningsfunktioner är högt prioriterade.
Kan också bli en del spelande, dock inte så mycket så det behöver ej vara något värsting spelkort.
Inte fel om det är hyfsat tyst och strömsnålt dock är det ej avgörande utan mer välkommen bonus.
Bra om det håller ett tag så man slipper uppgradera på ett bra tag.

Pris är lite flexibelt. Tänkte lägga max ca 10 000 (men helst nedåt 7-8000 om det räcker till) på datorn (exkl skärm). Osäker på hur mycket krut man bör lägga på grafikkortet.

Har fått förslag på ett Asus nVidia Geforce 9600 gt 512 MB, är det ett bra kort eller finns det bättre alternativ? Inbillar mig att det är ett rätt gammalt kort.

Andra tips på bra kort som skulle kunna passa?

Bör jag satsa på ett nVidia eller ett ATI kort?

Har inte bestämt mig för hur datorn kommer att se ut i övrigt. Har fått förslag på en Intel Core 2 Duo E7400 2,8 Ghz. Har även varit lite sugen på en intel core i5 men det är kanske lite overkill för mina behov.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in2it
Hur står sig ett 8800GTX 768MB i förhållande till ett HD4890 med 1gb?

Hmm, HD4890 kanske är 170% av vad 8800gtx är skulle jag tro? Kolla ett test, googla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter33
Behöver hjälp med tips på bra grafikkort. Ska köpa en ny dator och ska välja ett grafikkort till den.

Datorn ska användas till både jobb (word, excel, mail, internetsurfning etc) och fritid (multimedia)

Vill ha ett bra, stabilt och prisvärt grafikkort.
Vill att det har HDMi utgång för enkel anslutning till platt-tv
Kunna koppla in två till tre skärmar samtidigt.
Ska vara bra på filmvisning bl a filmer i 1080p, (bör ha stöd för hårdvaruavkodning). Kommer att användas mycket mer för filmvisning än för spelande så bildkvalitet och bildvisningsfunktioner är högt prioriterade.
Kan också bli en del spelande, dock inte så mycket så det behöver ej vara något värsting spelkort.
Inte fel om det är hyfsat tyst och strömsnålt dock är det ej avgörande utan mer välkommen bonus.
Bra om det håller ett tag så man slipper uppgradera på ett bra tag.

Pris är lite flexibelt. Tänkte lägga max ca 10 000 (men helst nedåt 7-8000 om det räcker till) på datorn (exkl skärm). Osäker på hur mycket krut man bör lägga på grafikkortet.

Har fått förslag på ett Asus nVidia Geforce 9600 gt 512 MB, är det ett bra kort eller finns det bättre alternativ? Inbillar mig att det är ett rätt gammalt kort.

Andra tips på bra kort som skulle kunna passa?

Bör jag satsa på ett nVidia eller ett ATI kort?

Har inte bestämt mig för hur datorn kommer att se ut i övrigt. Har fått förslag på en Intel Core 2 Duo E7400 2,8 Ghz. Har även varit lite sugen på en intel core i5 men det är kanske lite overkill för mina behov.

Om du knappt ska spela så behöver du knappt ett 9600gt. HD3450 är ett bra kort annars. Kolla upp sådana och se om det har de kontakter du behöver. i5 känns onödigt för dig ja, e7400 är väldigt bra och räcker. HD3450 kostar btw bara 300-400kr och räcker eftersom du bara ska kolla på film. Om du ska spela och lägga 8000kr på en dator ska du såklart ha ett bättre kort, men för film osv så behöver du inte särskilt starka grejer alls.

Permalänk

Här är alltså datorn: http://img19.imageshack.us/i/kundvagny.jpg/
*Vilka spel du ska spela. WoW, Crysis.
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget. 1500-2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Som ni kanske ser var HD5770 mitt val från början, kortet har utgått från Inet och kan därmed inte köpas längre. Därför söker jag en fullgod ersättare om inte ett bättre kort.
Tack så hjärligt!
MVH Joakim

Permalänk
Medlem

*CPU= AMD Athlon 64 X2 Dualcore
*PSU= Corsair HX 520W
*Moderkort= Asus M2N-SLI
*CF/SLi= Antar att SLI är möjligt, men inget jag är ute efter.
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel: Modern Warfare 2, Dragon Age
*Vilken upplösning: 1920x1200
*Din ungefärliga budget: Runt 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Det får gärna vara tyst i idle

Testar gärna något geForce. Just nu har jag ett Radeon HD2900 XT som låter jättemycket.

Permalänk
Medlem

*CPU= Intel Core 2 Duo E6850 3,0GHz
*PSU= HEC 420W
*Moderkort= P5N32-E SLI
*CF/SLi= Inte intresserad av att köra fler än ett kort
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel: Dragon Age, MW2 tex
*Vilken upplösning: 1680X1050
*Din ungefärliga budget: +- 2000:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Det får gärna vara tyst, inget krav dock

Har idag ett MSI 8800GTX och håller mig gärna till Nvidia då jag tycker det har fungerat ypperligt.

Tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xxmaskihallonen
Här är alltså datorn: http://img19.imageshack.us/i/kundvagny.jpg/
*Vilka spel du ska spela. WoW, Crysis.
*Vilken upplösning du spelar i. 1920x1080
*Din ungerfärliga budget. 1500-2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst? Isåfall:
1. Är du beredd att lägga ca 200kr extra för att det ska vara tyst? Nej
2. Skulle du kunna montera en kylare själv för att få kortet tyst? Nej

Som ni kanske ser var HD5770 mitt val från början, kortet har utgått från Inet och kan därmed inte köpas längre. Därför söker jag en fullgod ersättare om inte ett bättre kort.
Tack så hjärligt!
MVH Joakim

HD4890, självklart val:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Inget snack om saken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arurex
*CPU= AMD Athlon 64 X2 Dualcore
*PSU= Corsair HX 520W
*Moderkort= Asus M2N-SLI
*CF/SLi= Antar att SLI är möjligt, men inget jag är ute efter.
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel: Modern Warfare 2, Dragon Age
*Vilken upplösning: 1920x1200
*Din ungefärliga budget: Runt 2000kr
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Det får gärna vara tyst i idle

Testar gärna något geForce. Just nu har jag ett Radeon HD2900 XT som låter jättemycket.

nVidia har just nu dragit sig ur marknaden så ett sådant kort får du inte tag på. Men även om du skulle det så finns det bättre val:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Eller så försöker du få tag på ett HD5850 för runt 2600kr, your call. HD5850 är antagligen tystare i idle också, men presterar inte så mycket bättre. HD4890 är riktigt prisvärt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toaster
*CPU= Intel Core 2 Duo E6850 3,0GHz
*PSU= HEC 420W
*Moderkort= P5N32-E SLI
*CF/SLi= Inte intresserad av att köra fler än ett kort
*Gränssnitt= PCI-E
*Vilka spel: Dragon Age, MW2 tex
*Vilken upplösning: 1680X1050
*Din ungefärliga budget: +- 2000:-
*Är det viktigt att grafikkortet är tyst?: Det får gärna vara tyst, inget krav dock

Har idag ett MSI 8800GTX och håller mig gärna till Nvidia då jag tycker det har fungerat ypperligt.

Tack

Hmm, Det är ju så att nVidia inte säljer kort för över 1000kr längre (finns kanske någonstans men då får du inte välja samt antagligen ganska dåligt pris). Så antingen letar du upp ett GTX280/GTX275/GTX285 begagnat eller så köper du ett nytt amd (vilket jag verkligen kan rekommendera). HD4890:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Detta är ett bra kort, blir 1665kr inkl. frakt. Riktigt prisvärt, elelr så köper du ett HD5850 för strax över 2600kr, presterar inte sjukt mycket bättre men drar mindre ström, är tystare iaf i idle, stödjer dx11 och kommer få framtida optimeringar. Men det är ju en bit över budget och är väldigt svårt att få tag på. Men annars är HD4890 ett väldigt prisvärt kort.

//Nils B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av in2it
Nu ger jag upp.... jag har inte läst på så mycket på datorkomponenter på en lång tid till följd av en depression som

gör det svårt att hålla koncentration vid ALL typ av läsning. Även lättare artiklar kan bli besvärliga. Så nu är jag i

alla fall helt lost när det gäller vad jag ska få för grafikkort för min dator.

Förnärvarande har jag:

Dual core 3.4ghz
Corsair HX620W
P965 Asus
8800 GTX 768MB
2gb ram (2 gb trasiga också som ska på garanti rep
PCI-e
World of warcraft
Usually I use the resolution 1680x1050
Jag tänkte först max 1000:-, mer om det senare, se nedan.
Jag kan tänka mig att lägga lite extra för att det är tyst
Jag kan även montera kylare själv.

Först tänkte jag inte uppdatera ovanstående maskin men jag kom på att det kanske är bättre. Grejen är att idag står

det en AGP dator med ett 6800GT 256MB gfx som jag tänkte uppdatera, men kom på att det kanske är rätt korkat. Jag har

nämligen 2 moderkort till med PCI-e som inte är ihopsatta ännu. Ena moderkortet skulle jag skicka in och få garanti

rep på, ett Asus Commando (mitt huvudkort egentligen, det som satt i datorn ovan innan det gick sönder).

AGP datorn:

Celeron 2.8ghz
6800GT 256mb
AGP
World of Warcraft
1680*1050
2gb ram
MSI 865PE Neo2 Platinum (jag tror P:et står för platinum iaf)
PSU, märke okänt just nu iaf, 350 stadigt, peak 400 watt

Det är dom 2 som står igång, sen ligger det grejer till fler datorer (jag har även en ännu långsammare redan igång,

men skit i den). I alla fall så tror jag att det blir mest intressant att bygga ihop några av mina delar så jag får

ytterliggare en dator med PCI-e istället för att satsa på att uppgradera mitt nuvarande AGP kort med tanke på att AGP

är rätt out of date.

Så jag har en CPU som är core 2 duo 2.4ghz och en annan som är en P4 3.2ghz. Så någon av dom. Sen har jag då

moderkortet Asus Commando (alternativt ta det som sitter i min nuvarande PCI-e dator) eller Asus P5VDC (klarar

tydligen AGP och PCI-ex 16).
PSU Corsair HX520W
World of warcraft
1680*1050
Troligen 2gb

Så det vettigaste skulle väl vara att köpa ett nytt PCI-ex 16 kort och antingen sätta i dator nr1 om det är bättre än

mitt nuvarande 8800 GTX 768MB eller sätta i mitt nya hopplock. Köpa AGP är nog som sagt lite korkat.

Så antingen till dator nr 1 och då får det nog kosta 1500:-, möjligen 2000. Om det är till nya hopplocket så blir det

nog max 1000:- istället tror jag.

Eftersom jag bottar eller kör multiboxing (kör många World of Warcraft samtidigt) så vill jag nog ha 1gb minne på

grafikkortet.

Så...efter en vägg av text.... har ni några förslag på grafikkort?

Jag tror WoW stödjer nvidia men är inte 100% säker, bara 98% säker.... alltså att WoW är optimerat för nvidia.

Idag kör jag WinXP SP3 på mina datorer, hur mycket skillnad, om någon, tror ni att jag skulle få om jag bytte till XP

64 bitar? Vista ska jag ha betalt för att installera så det är inte ett alternativ, Windows 7 kanske om jag skulle få

lite mer info hur pass bra det är. Vista tar långt mer resurser än XP och jag antar att Win7 är tyngre också, vet bara

inte hur mycket tyngre XP och om det är ngn ide att välja något annat, visst XP är gammalt men det fungerar med

relativt lite system resurser (i förhållande till nyare Windows).
inte hur mycket.

Jag vill använda DVI, HDMI är kul men inte alls viktigt, gärna S-video men inget krav. Finns det möjlighet att köra dual screen så är det ju jätte fint men inget krav.

Tacksam för lite hjälp i djungeln. Mitt största problem är skillnaderna mellan ATI och nvidia. Precis ovan skriver ngn att DX11 inte är så intressant, men jag kommer nog ha kortet 1-2 år kanske mer (eftersom mina gamla sällan ersätta utan nya blir bara gamla som fortfarande används).

Ha de'

Jo det bästa vore ju om du använde dina bästa komponenter: asus commando, HX620W, dual-core-processorn. Och så köpte du ett HD4890 till det:
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=HD-489X-ZSF...
Riktigt prisvärt kort, presterar mycket bra. Kör det kortet och du kommer få mycket bättre prestanda än 8800gtx (nja kanske 170% av vad du fick innan).

Resten kan du nästan sälja

Angående operativsystem så ska du nog ha winXP 64bit om du har 4gb minne då 32-bit bara kan hantera 3,25gb (ännu mindre pga grafikkort då iofs). Så ett 64-bit OS är det bästa.

Sedan behöver man en del ram för vista, men om du har 4 så räcker det men jag skulle ändå rekommendera Win7 då det inte är särskilt tungt (som xp nästan). Men glöm som sagt inte att välja 64-bitars då du annars inte får ut allt ram-minne.

HD4890 stödjer inte DX11 och är inte supertyst, men det är det bästa alternativet då prestandan är riktigt bra. Presterar ganska mycket bättre än t.ex. HD5770 men kostar bara en hundring mer vilket gör det prisvärt. Kör på ett HD4890 och var glad

säg till om du har några extra frågor.
/Nils B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zethish
Jag har en lite annorlunda förfrågan, och hoppar därför över mallen som finns i första posten.
Det är nämligen så att jag numera har 3 olika skärmar till datorn: en 24", en 22" och en 50" 720p-tv. Mitt GTX260 är alldeles förträffligt på alla sätt och vis MEN det har ju bara två utgångar, ack och ve!

Så jag letar efter ett billigt nvidia (max 500 kr) sekundärt grafikkort (PCI-E) att sätta in och köra enbart TV:n på. Låter det som en dum lösning?
Det skall givetvis vara passivt kylt (eller en oerhört lågmäld fläkt), minst två digitala utgångar (gärna DVI och HDMI) och ha stöd för VDPAU, vilket också brukar innebära stöd för Nvidia PureVideo. Just de två video-funktionerna kanske inte är viktigt just nu, men jag vill ändå ha möjligheten att flytta kortet till en annan dator och ha någon användning av det i framtiden.

Kortet ska alltså inte lira Crysis, utan visa film.
Alla förslag är varmt välkomna!

Kör ett passivt Asus 9400gt som borde passa din beskrivning. Kostar under 500kr men är inte så lätt att hitta idag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=411710

Visa signatur

i7 4770K 3.50GHz | Asus Z87-PRO | Fractal Design Newton R3 600W | MSI GTX 760 | Intel 520 240 GB | 3xWD Caviar Black 1 TB | WD Caviar Green 2 TB | Fractal Design Define R4 |

Permalänk

CPU= Intel Core 2 Duo 6850 @ 3,2GHz
PSU= Corsair 750W
Moderkort= Gigabyte (ur p35 serien)
CF/SLi= Nej, men eventuell förberedelse kommande uppgradering av moderkort/cpu (tänkte satsa på core i5). isåfall är det kanske intressant med antingen SLi/CF.
Gränssnitt= PCI-e
Har just nu: BFG 8800GTS OC2

Främst world of warcraft antar jag. kör även en del FPS.

runt 1280x960 brukar jag köra på i spel. inge högre upplösningar.

Säg cirka 2000 kronor upp till 2500
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? nej

Vilket grafikkort kan rekommenderas för mig för att uppnå så stor prestand
askillnad som möjligt, jämfört med mitt nuvarande system?

Tack på förhand

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSomeone
CPU= Intel Core 2 Duo 6850 @ 3,2GHz
PSU= Corsair 750W
Moderkort= Gigabyte (ur p35 serien)
CF/SLi= Nej, men eventuell förberedelse kommande uppgradering av moderkort/cpu (tänkte satsa på core i5). isåfall är det kanske intressant med antingen SLi/CF.
Gränssnitt= PCI-e
Har just nu: BFG 8800GTS OC2

Främst world of warcraft antar jag. kör även en del FPS.

runt 1280x960 brukar jag köra på i spel. inge högre upplösningar.

Säg cirka 2000 kronor upp till 2500
Är det viktigt att grafikkortet är tyst? nej

Vilket grafikkort kan rekommenderas för mig för att uppnå så stor prestand
askillnad som möjligt, jämfört med mitt nuvarande system?

Tack på förhand

Finns HD4890 för 1665kr och HD5850 för 2600-2700kr. Dock är HD5850 jättesvårt att få tag på. Det är tystare i idle, presterar lite bättre, har stöd för dx11 osv.
Men du kan ju alltid köpa ett av dem nu, sedan köper du en CF-bräda och köper ett till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Finns HD4890 för 1665kr och HD5850 för 2600-2700kr. Dock är HD5850 jättesvårt att få tag på. Det är tystare i idle, presterar lite bättre, har stöd för dx11 osv.
Men du kan ju alltid köpa ett av dem nu, sedan köper du en CF-bräda och köper ett till

Tack så mycket för ett kort men utförligt svar.
Det lutar åt ett 5850, mitt behov är inte akut så jag kan alltid vänta tills de finns tillgängliga

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrSomeone
Tack så mycket för ett kort men utförligt svar.
Det lutar åt ett 5850, mitt behov är inte akut så jag kan alltid vänta tills de finns tillgängliga

Coolt, akta dig bara för att betala uppemot 3000kr för kortet, se till så att du får det lite billigare (2600kr typ).

Permalänk
Medlem

CPU= Intel Pentium4 516 (P) 2.93 GHz
PSU= Bestec 300W max
Moderkort= Asus PTGD-LA
CF/SLi= vet inte tror inte den stödjer det.
Gränssnitt= PCI- express
world of warcraft, call of duty 4 modern warfare 2, just nu kör jag i 640x480, inga advanced settings.(datorn stängs av om jag kör högre upplösning)
Budgett= ~1100kr
Är viktigt att grafikkortet är tyst.
Är beredd at betala 200kr för att den är tyst.
Tror jag kan montera kylare.
skärm= Viewsonic q22wb

här är lite mer info om datorn

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00443565...

lite info om grafikkortet jag har nu 256mb varianten i mitten,

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00443565...

här är lite info om moderkortet
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-251355_15_0.html

OBS: grafikkortet får inte vara längre än 21cm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas95
CPU= Intel Pentium4 516 (P) 2.93 GHz
PSU= Bestec 300W max
Moderkort= Asus PTGD-LA
CF/SLi= vet inte tror inte den stödjer det.
Gränssnitt= PCI- express
world of warcraft, call of duty 4 modern warfare 2, just nu kör jag i 640x480, inga advanced settings.(datorn stängs av om jag kör högre upplösning)
Budgett= ~1100kr
Är viktigt att grafikkortet är tyst.
Är beredd at betala 200kr för att den är tyst.
Tror jag kan montera kylare.
skärm= Viewsonic q22wb

här är lite mer info om datorn

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00443565...

lite info om grafikkortet jag har nu 256mb varianten i mitten,

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00443565...

här är lite info om moderkortet
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-251355_15_0.html

OBS: grafikkortet får inte vara längre än 21cm.

Din processor kommer dra ned grafikkortet en del då det är en väldigt gammal cpu. Men ditt grafikkort är värre så ett nytt sådant är smart. Men bara så du vet.

Om du vill ha ett tyst kort kan du antingen köpa ett HD5750 för runt 1100kr, det är ett bra val då det är mycket tyst (ljudlöst?) när du inte spelar och ganska tyst när du spelar.

Eller så köper du ett lite billigare HD4770. Om du ställer in fläkten själv kan det också bli ett mycket tyst kort fastän det presterar nästan lika bra. Men om du hittar ett HD5750 för 1050kr (finns på komplett va?) så är det typ det bästa valet.

Permalänk
Medlem

vad för nätaggregat behövs för HD5750? kompletts rekomendationer är 450W.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas95
vad för nätaggregat behövs för HD5750? kompletts rekomendationer är 450W.

Du behöver inte ens det. Det beror på vad du har för processor och vilket märke det är på nätaggregatet men du behöver inte ens 200W (om du inte har en stark överklockad processor)

Permalänk
Medlem

så jag kan använda grafikkortet med min 300W nätaggregat?