strömsnål server som inte tar eld :-)

Permalänk
Medlem

strömsnål server som inte tar eld :-)

Ska binda samman 4-5 rum i huset via nätverkskabel, sen kanske någon skrivare och ännu fler datorer osv...

Funderade ha servern ståendes på vinden, men är skraj att skiten tar eld och man inte märker det förrän det är kört...

Om man söker någon strömsnål, trygg, stabil server maskin, vad ska man titta efter då?

Anar att det dels kommer pekas på linux som operativsystem och att det inte gör något att de övriga i nätverket är windows?

Men trygg hårdvara då, som inte tar eld och inte slukar el...

Har noll koll på detta så ge mig en spark åt rätt håll.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

Vad jag vet så dör nog burken när den blir för varm..tvivlar på att det blir hollywood explosion eller har jag fel?

en intel atom 330 kanske funkar är ström snål iaf

Permalänk
Medlem

Vinden känns sådär med tanke på att det kan vara rejält fuktigt på vinden. Samt att det en varm sommardag sannerligen kan ligga 50 grader plus.

Vad vill du att din server ska ha för funktion i ditt nätverk?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vad ska servern göra?
nu för tiden så finns det flera (relativt)små, tysta servrar för rimliga pengar

Permalänk
Medlem

Vinden är inget bra då den inte är isolerad. Hårdiskarna mår inte bra av kyla men även inte för varmt. På sommaren blir det för varmt för en dator där.
Ett atom cpu är strömsnålt med lagom prestanda för en hemserver. Nackdelen är bristen på s-ataportar. Gigabit nätverk ska man ha hastigheten är som natt och dag när man ska skicka filer.
Borde det inte gå att få linux att gå ner i typ "vänteläge" på natten?