crysis laggar myckt med mitt nya xfx hd5970

Permalänk

crysis laggar myckt med mitt nya xfx hd5970

hej har köpt en ny dator nyligen, som jag har byggt ihopp själv för första gången.

delar:

Cooler Master HAF 932
intel i7 950 3.03 ghz
cpu fläkt: Noctua NH-U12P SE2
hårdisk: intel ssd 160g
Corsair 6GB (3x2GB) 1866MHz PC3-15000 Dominator
Asus P6T Deluxe V2
Corsair HX 850W 80+
Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk OEM
dvd läsare: Samsung SH-D163B 16x DVD S-ATA OEM, Svart

har precis fått mitt nya xfx hd5970 kort och installerat det med en 6pin strömsladd och en 8pin strömsladd.

Men när jag spelar crysis och crysis warhead laggar det ganska kraftigt.
tex när jag spelar första crysis spelet så flimmrar hela himlen ibland och så laggar det mycket.
undrar om jag har installerat kortet på felaktigt sätt tex inte valt crossfire på någon inställning någonstans för det är två gpuer på kortet.

undrar om någon kan hjälpa mig och ge förslag på vad det kan vara för fel

tack på förhand

Permalänk
Medlem

kollat värmen i burken/graffet om det är det som kan vara felet?..

fps dropp ??
drivrutiner?

Visa signatur

[I9 13900k] [ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO][ASUS TUF 4090][Corsair Dominator Platinum RGB DDR5 5600MHz 32GB] [Intel SSD][Sennheiser HD700]

Permalänk
Medlem

Testat senaste drivrutinerna? Flimmer och lagg låter som ett drivrutinsprioblem för mig fast det kan även vara så att ditt nätagg är för klent, värme eller defekt kort

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Flimmret är vanligt för folk med hd58xx kort, patcha crysis så bör det försvinna, testa även flasha BIOS på ditt GFX, jag har haft lite strul med mitt kort, vilket försvann efter jag flashade om det. Då kan du även använda fan control i CCC.

Visa signatur

Antec Twelve Hundred | Corsair HX 850W 80+ |Intel i7 950 @ stock | ATI XFX 5970 @ stock | Corsair DOMINATOR GT DDR3 2000MHz 6GB | SSD 80GB Intel X25-M G22 | Asus P6T DELUXE V2 | 1TB Western Digital Caviar Black SATA II |

Permalänk
Medlem

99% säker på att du inte har installerat senaste crysis patcharna/hotfix. 'Börja med att ladda ner 1.2 och installera, sedan gör du likadant med hotix 1.21, så kommer det sluta lagga och himlen är flimmerfri.

Visa signatur

*I7 920@4Ghz *6Gb1600Mhz Domintor *Rampage II Extreme *5870 "Crossfire" 5870 *300Gb Raptor * corsair 1000w

Permalänk
Medlem

OMG skiter han pengar :S haha. Det där går minst på 20.000 haha

Visa signatur

AMD PHENOM II X4 945 3.0GHZ |2x XFX Radeon HD 5770 Crossfire |KingstonHyperX DDR3 1600MHZ (2X2GB) | ASUS Crosshair IV Formula | ANTEC NINE HUNDRED

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
fast det kan även vara så att ditt nätagg är för klent

Inte en chans.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiReE
OMG skiter han pengar :S haha. Det där går minst på 20.000 haha

Har man jobb, eller sparar en längre tid så är inte 20.000 speciellt mycket.

Permalänk

okej jag ska testa patcha crysis vart kan man tanka dem olika patcherna?
tror ni att det kan ha att göra med min föråldrade dell skärm?
kan det ha något med lagget att göra. ska köpa en ny snart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lsajt
Flimmret är vanligt för folk med hd58xx kort, patcha crysis så bör det försvinna, testa även flasha BIOS på ditt GFX, jag har haft lite strul med mitt kort, vilket försvann efter jag flashade om det. Då kan du även använda fan control i CCC.

hur flashar man gfx och vad är gfx är inte så kunnig

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasw90
hur flashar man gfx och vad är gfx är inte så kunnig

Med gfx menar han grafikkort och försök att tanka senaste drivrutinerna till ditt grafikkort från amd's hemsida och de senaste patcharna till spelet från antingen crytec's eller utgivarens hemsida (borde vara lätt att söka sig till) innan du flashar bios till grafikkortet (eftersom det är en krångligare procedur och kanske onödigt).

Skärmen gör ingen skillnad för om det laggar eller blir texturfel i spel, den kan bara inverka på själva bilden.

Permalänk
Medlem

Re: crysis laggar myckt med mitt nya xfx hd5970

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasw90
undrar om jag har installerat kortet på felaktigt sätt tex inte valt crossfire på någon inställning någonstans för det är två gpuer på kortet.

undrar om någon kan hjälpa mig och ge förslag på vad det kan vara för fel

tack på förhand

Du ska inte välja crossfire eftersom det är ett kort.
Crossfire är med 2 kort, som SLI.

Bara för att det är 2gpuer på ett kort så är det inte crossfire!

Så ta bort allt som har med crossfire attgöra och testa igen.

Visa signatur

E2160 @ 3.0Ghz 400x8 || Thermalright Ultra-120 eXtreme || Gigabyte P35-DS4 || Nvidia 8800GTX || 4GB 6400 @ 800Mhz 4-4-4-12 || Samsung 320GB || Raptor 36GB

Permalänk

någon som kan förklara hur man gör för att flasha bios till grafikkortet
har ingen aning.

Permalänk

har en snabb fråga när man kollar filmer på youtube så kan man se att vissa får upp en siffra med hur många frames/second man har i spelet, undrar hur man får upp den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasw90
har en snabb fråga när man kollar filmer på youtube så kan man se att vissa får upp en siffra med hur många frames/second man har i spelet, undrar hur man får upp den?

Dom använder programmet Fraps

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Du ska inte välja crossfire eftersom det är ett kort.
Crossfire är med 2 kort, som SLI.

Bara för att det är 2gpuer på ett kort så är det inte crossfire!

Säker?

Mitt GTX295 som också är en dubbelmacka dvs samma som 5970 "räknas" som SLI. Använder man 2st blir det Quad SLI etc.

Permalänk
Medlem

du kan se din FPS med fraps

http://www.fraps.com/

edit: oj, de hann postas innan mig ja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KiReE
OMG skiter han pengar :S haha. Det där går minst på 20.000 haha

SMS-lån!

Visa signatur

#1 Antec 300 | P5E X48 Deluxe | Q9550 @ 3,8GHz, Scythe Orochi | 4GB XMS2 @ 1066MHz | 2x HD4870 1GB - CF X - Accelero S1 R2 x2 | Corsair TX650W |
#2 Antec 300 | Gigabyte GA-P35-DS4 | E6850 3Ghz @ 3,6Ghz, Scythe Ninja | HyperX 2GB @ 1066Mhz | NX8800GT 512MB OC | Corsair CX 400W |

Permalänk
Medlem

Crossfire är aktiverat automatiskt på x2-kort iaf, så man har inte crossfire tabben i CCC. Om man vill disabla ena gpun så drar man AI till disabled.

Permalänk
Medlem

btw hur funkar det i andra spel?, har du bara problemet i crysis?

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk

dirt 2 funkar rätt bra, har precis testat instalerat patch 1.1 1.2 1.21 himlen verkar funka men det laggar fortfarande det blir typ bara 24 frames/ sekond när det händer saker tex när man blir skjuten är det normalt. ofta inte det nya kortet jag har ska klara av det.

Permalänk

en annan sak har allt på högsta i upplösning 1690gånger 1050 på min gamla dell 22tums skärm, men jag undrar vad vsynck är för något om man ska ha den på eller inte vet inte vad den gör för skillnad

Permalänk
Medlem

vsync skall alltid vara av

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk

men vad är vsync? märker ingen skillnad när man har den på och av

Permalänk
Medlem

graffe kortet synkar typ med hz på skärmen, något sådant skit, så 60hz på skärmen 60fps in game, har för mig att det är något sådant iaf

Visa signatur

*Maximus III Formula * Noctua NH-D14- i7 860 @ 3700mhz * 4GB Dominator GT 2000mhz *Corsair HX 750W 80+ * XFX Radeon HD 5970

Permalänk
Avstängd

ju mer jag läser om ATi problem ju mer längtar jag till Nya nvidia fast det kommer nog vara strul med dom med haha

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pajsarn
Du ska inte välja crossfire eftersom det är ett kort.
Crossfire är med 2 kort, som SLI.

Bara för att det är 2gpuer på ett kort så är det inte crossfire!

Så ta bort allt som har med crossfire attgöra och testa igen.

Fel, ett HD 5970 är 2 st HD 5870 på ett dragna i en CF-lösning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swie
vsync skall alltid vara av

Källa?

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreasw90
men vad är vsync? märker ingen skillnad när man har den på och av

Med vsync så synkroniserar grafikkortet bilduppdateringen med skärmens uppdateringsfrekvens vilket innebär att man slipper sk tearing mitt på skärmen, dvs en skarv mellan två olika bilder.

Edit: Ska det vara på eller av? Vsync gör bilden behagligare - MEN det är under optimala förutsättningar. Vilka förutsättnigar som gäller har jag inte koll på i skrivande stund. Det är bara att testa, men ska du felsöka så stäng av vsync så slipper vi en osäkerhetsfaktor.

Ang. lagg i Crysis så kan du pröva med att stänga av AA i inställningarna för spelet och i stället använda AA i inställningarna i Catalyst. Såg nämligen ett klipp på YouTube där någon demonstrerade problem med FPS i Crysis. Om det är samma problem i ditt fall vet jag inte men det kanske vara värt att pröva? Länken har jag inte för det vara ett tag sedan och själv kör jag Nvidia ett tag till (5870 har ju varit slut överallt).

Lycka till

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

crysis och crysis warhead laggar fortfarande vet inte vad jag ska göra det är sjukt tråkigt när man har betalat en massa pengar på ett grafikkort sen blir man besviken snälla är det någon som har någon annan ide?

Permalänk
Medlem

crysis & warhead kommer nog aldrig att flyta lika bra som andra spel tyvärr, ATi verkar inte prestera/skala så bra i crysis.

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna säga vad du har för settings i spelet, om du har på AA så är det 100% säkert att det är det som gör att det laggar!

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |