Intel X25-V - första testet

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andreas
Ok, då får jag väl hoppas att 2st 80GB i RAID-0 spöar en ensam 160GB annars känner jag mig blåst.

bättre prestanda i tester, i praktiken i användning man märker av, troligen minimal.
efter en viss punkt så blir skillnaden mindre och mindre med ssd.
har samma prestanda med mina nya raid0 enheter som den gamla, men skillnaden märks framförallt i mindre skrivningar.
men skillnaden var inte speciellt stor.

dock nöjd, allt som går snabbare är bra

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Broder Truck & Flopper: Ok, den märkbara skillnaden lär ju som sagt inte vara särskilt stor, det går ju tokfort redan nu.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Det är siffror man gillar ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Det är siffror man gillar ^^

Japp, en stor Internet-penis är aldrig fel.
Angående antalet kanaler; Borde det inte bli samma antal totalt sett i en 2*40GB-RAID som en ensam 80GB-disk eller är det antalet kanaler per fysisk enhet som räknas?

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Medlem

Det funkar tyvärr inte riktigt så; när man RAID0-ar ett par diskar funkar det som så att varje fil som ligger på hårddiskarna är halva, det vill säga delade på mitten. Hårddiskarna läser/skriver alltså samma fil från/till två hårddiskar och det är det som gör att man kan få dubbla hastigheten. Det blir alltså dubbelt så bra som en, oavsett antal kanaler.

Men jo, du har ju rätt med att du naturligtvis får dubbla antalet kanaler med två diskar men det funkar nog inte riktigt som du tänkte där

De där låter kanske lite luddigt men det är så jag uppfattat det hela, måste säga att jag är tvärtrött nu med. Tänkte åtgärda det nu, hehe.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Det funkar tyvärr inte riktigt så; när man RAID0-ar ett par diskar funkar det som så att varje fil som ligger på hårddiskarna är halva, det vill säga delade på mitten. Hårddiskarna läser/skriver alltså samma fil från/till två hårddiskar och det är det som gör att man kan få dubbla hastigheten. Det blir alltså dubbelt så bra som en, oavsett antal kanaler.

Men jo, du har ju rätt med att du naturligtvis får dubbla antalet kanaler med två diskar men det funkar nog inte riktigt som du tänkte där

De där låter kanske lite luddigt men det är så jag uppfattat det hela, måste säga att jag är tvärtrött nu med. Tänkte åtgärda det nu, hehe.

Ok, jag visste hur RAID-0 funkar men det här med antalet kanaler är nytt för mig.

Visa signatur

HTPC: Gigabyte GA-EP41-UD3L | Intel Dual-Core 2,5Ghz | 2GB RAM | Intel SSD 80GB | WD 1TB | Sapphire Radeon HD 4550 512MB | LG Blu-rayläsare
Reserv: Asus M3A32-MVP Deluxe | AMD Phenom X4 9950 2,61GHz | WD VR 10k RPM 150GB | WD 640GB | 4GB Corsair Dominator | Asus Radeon HD 4870 1GB | LG Blu-raybrännare | Bahnhof 100/100

Permalänk
Avstängd

fördelen med en större disk tex Intels är stöd för trim, vilket gör att det finns mjukvara för att hålla disken ny/fräsch i skrivhastigheter.
I praktiken för en normal användare så lär en disk funka lika bra som ett par i raid0.

Prestandan är dock grym och datorn funkar som jag vill att den ska funka, snabb respons, till alt som klickas med.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag är lite inne på att köpa en Intel X25-V 40 GB och köra den som systemdisk.

Är inte så insatt i SSD-djunglen så jag har ett par frågor.

* TRIM: Är det som Flopper säger: "mjukvara för att hålla disken ny/fräsch i skrivhastigheter"?

* Har Intel X25-V 40 GB TRIM?

* Om inte, är det möjligt att fixa med ny firmware eller hur funkar det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panGa
Hejsan!

Jag är lite inne på att köpa en Intel X25-V 40 GB och köra den som systemdisk.

Är inte så insatt i SSD-djunglen så jag har ett par frågor.

* TRIM: Är det som Flopper säger: "mjukvara för att hålla disken ny/fräsch i skrivhastigheter"?

* Har Intel X25-V 40 GB TRIM?

* Om inte, är det möjligt att fixa med ny firmware eller hur funkar det?

Tack på förhand!

Det Flopper säger är helt riktigt och manuell TRIM går att utföra med programmet Intel SSD Toolbox. Om ni bläddrar längst ner på länksidan finner ni stöd för X25-V 40GB enheten, vilket innebär att enheten stödjer TRIM kommandot.

Ett litet tips om ni har fler Intel G2 SSD frågor är att läsa FAQ:en (första posten) här i parallell tråden på Sweclockers. Tråden handlar om X25-M G2 80GB men mycket av informationen gäller även för X25-V 40GB.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Precis, finns hur mycket trådar som helst här som behandlar de frågor och funderingar panGa har. Kan tillägga att jag nu troligen inte får mina 3 40GB-diskar före helgen då de inte inkommit till Misco från leverantören än =( Ev tar jag en omväg på totalt 7 mil imorgon när jag ska åka hem till päronen ikväll och stanna där tills imorgon för att plocka upp diskarna om de anländer till Misco imorgon och inte idag... Är ordentligt sugen på dessa nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Precis, finns hur mycket trådar som helst här som behandlar de frågor och funderingar panGa har. Kan tillägga att jag nu troligen inte får mina 3 40GB-diskar före helgen då de inte inkommit till Misco från leverantören än =( Ev tar jag en omväg på totalt 7 mil imorgon när jag ska åka hem till päronen ikväll och stanna där tills imorgon för att plocka upp diskarna om de anländer till Misco imorgon och inte idag... Är ordentligt sugen på dessa nu

Trist med förseningar...

Men här kommer en "aptitretare till dig" [och till andra personer på forumet] - varsågod!

PERC 6/i + 3xRAID0 Kingston 40GB SSD
http://www.overclock.net/hard-drives-storage/642715-perc-6-i-...

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hehe ja det ser onekligen lovande ut. Jag var inne på att ta en c:a 8 mil omväg idag när jag hälsade på päronen för att hämta ut diskarna i affären istället, men när jag ringde och ville göra detta hade min order precis hunnit bli packad och det var för mycket meck med att leta upp paketet tyvärr. Får tåla mig till måndag, suck... Surt när man gått o väntat i över en vecka

Kul, läste faktiskt den tråden i förmiddags. Det jag inte blir klok på är den "låga" poängen i AS SSD Benchmark? Drygt 300 poäng är väl vad en ensam disk får. Man får ju iallafall upp skrivhastigheten till 110-120MB/s vilket väl borde göra att man inte märker av den akilleshälen hos Intel-kontrollern som är den egentligen enda svagheten hos den.

Ser också att personen ifråga använt ett separat RAID-kort, jag ska ju använda mig av ICH10R-kretsen vilket antagligen ger en liten prestandaskillnad till det sämre för mig men förhoppningsvis endast marginell. Känns ändå bra då det är "Intel hela vägen"

Permalänk
Medlem

Ja, visst ser det lovande ut....

Som du Broder Truck kanske vet redan är syntetiska testprogram i allmänhet inte alltid vara några under av noggrannhet och i det här fallet kan det finns flera olika möjliga felkällor och likväl vara en bugg mjukvaran. Men under mer verkliga användningsförhållande borde den i länken med sin höga läshastighet med god skrivhastighet vara påtagligt märkbar hos den person som använder ett sådant system med 3st SSD-diskar och det borde vara det viktiga värdet att följa.

Ja, köra med moderkorts RAID krets med mjukvaran borde det ta ned prestanda en del och kanske ge en högre processorbelastning (för hög?) än att använda ett fristående RAID-kort. Tråkigt för dig att få vänta i några dagar till på godsakerna som du har beställt men bra var det väl att du slapp att köra en omväg för sakerna om inte så spar du lite på bilen och dess kostnader?

Nu får man hoppas att du får sakerna nästa vecka och att det är inte något fel på någon av diskarna så att du blir tvungen att göra en reklamation på den disk som är fel på. Jag hoppas nu att det går bra med dem för dig.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Hehe vänliga ord Tja, iofs hade nog kostnaden gått på ett ut då jag sluppit frakt o så, men men. Den som väntar på något gott

Permalänk
Medlem

Så där då, äntligen fått hem de tre musketörerna och raidat dessa Resultat:

Permalänk
Inaktiv

Ser fint ut. När jag testar min med kommandot "sudo hdparm -t /dev/sda"

Så får jag ut unggefär 130 mb/s i läshastighet, medans den ska klara upp mot 170 mb/s.

Nån som vet vad som kan vara fel?

Permalänk
Medlem

Har också betällt en 40gb SSD, ska bli intressant att prova. Har dock två funderingar som någon kanske kan hjälpa mig med:
1. Är skrivhastigheten viktig för verklig "upplevd" prestanda?
2. Är det svårt att sätta upp en raid konfiguration? (kan inget om raid)

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

Angående RAID så kan man skapa dessa hårdvarumässigt, dvs att diskarna är raidade redan ute i bios/"dos", och görs i den miljön. Läs ditt moderkorts manual för intruktioner, men är simpelt gjort.

Man kan även annars göra en mjukvaruraid inne i windows, men det är mest crap tycker jag. Gör det riktigt i Post isället, som sagt så läs moderkortsmanualen!

Ang skrivhastigheten; om man använder datorn till spelande och surfande huvudsakligen sker i stort sett bara läsningar från disken så skrivandet spelar i de fallen en mycket liten roll. Det är mer KANSKE om man pysslar med många GB stora filmfiler osv i diverse program som de kan bli lite sega om man sparar och skriver stora saker till disken. Detta piggas dock upp om man kör ett par eller flera i Raid, som du ser i min benchmark ovan, denna 40GB-disk har väl 40MB/s som skrivhastighet ensam, vilket i tunga skrivsammanhang är rätt lågt.

Om någon här spelar WoW, kan jag tillägga en kul sak - att logga eller porta sin gubbe till Dalaran går fortare än vad det gjorde att logga till Ironforge till exempel, och alla NPC's och spelare dyker upp omedelbart istället för att man förr fick vänta 10-tals sekunder på att alla skulle dyka upp Att logga in i Dalaran går på 5-6 sekunder ungefär. Me like ^^ Förr kunde det dröja 15-25 sek, sedan vänta i en halv minut till på att snubbar skulle synas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Så där då, äntligen fått hem de tre musketörerna och raidat dessa Resultat:

http://img706.imageshack.us/img706/7056/hrddisktest.png

Kul... jag postar ett svar till dig i en annan tråd:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=978...

/Saint25

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Så där då, äntligen fått hem de tre musketörerna och raidat dessa Resultat:

http://img706.imageshack.us/img706/7056/hrddisktest.png

Du kör alltså 3x http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=664125&SearchString=Kingston%2040gb

I raid 0? Eller vilka ssd diskar är de du använder dig av?:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Satan2k
Du kör alltså 3x http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=664125&SearchString=Kingston%2040gb

I raid 0? Eller vilka ssd diskar är de du använder dig av?:)

Nästan, kör på Intel's märkning. Som tidigare sagt så är det ju bara skalet som skiljer dem emellan, Kingston märker ju bara om diskarna och trycker i en egen firmware för att hårddisken skall heta Kingston när man undersöker den i datorn.

3x http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=687071&Sear... alltså

Och japp, raid0 e de som gäller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Nästan, kör på Intel's märkning. Som tidigare sagt så är det ju bara skalet som skiljer dem emellan, Kingston märker ju bara om diskarna och trycker i en egen firmware för att hårddisken skall heta Kingston när man undersöker den i datorn.

3x http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=687071&Sear... alltså

Och japp, raid0 e de som gäller

Ahh okok Har du något raidkort till din setup eller har kör du de rent på moderkortet då?
I så fall, vad har du för moderkort?

Permalänk
Medlem

Har ett Asus P5Q-någonting, sitter ett Intel ICH10R-chip på de

Permalänk
Medlem

Inte läst igenom tråden, så frågar och ser om någon som kommer ihåg kan svara ja eller nej:

Är det någon större prestandaskillnad på 40gb-v och 80gb-M?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Inte läst igenom tråden, så frågar och ser om någon som kommer ihåg kan svara ja eller nej:

Är det någon större prestandaskillnad på 40gb-v och 80gb-M?

Ja, det är hälften av antalet minneschipp på 40gb modellen, därför har den också bara halva antalet minneskanaler, dock är det inte halva prestandan

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 511
Inte läst igenom tråden, så frågar och ser om någon som kommer ihåg kan svara ja eller nej:

Är det någon större prestandaskillnad på 40gb-v och 80gb-M?

Ärligt talat, två sidor är väl inte speciellt jobbigt att läsa igenom? -.-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Broder Truck
Man kan även annars göra en mjukvaruraid inne i windows, men det är mest crap tycker jag. Gör det riktigt i Post isället, som sagt så läs moderkortsmanualen!

vad för sakliga argument ligger bakom den åsikten? min fråga ställs då jag har fått i uppdrag att sätta ihop en maskin åt en bekant. själv äger jag en intel g2 80 men de tycks vara svåra att få tag på i dagsläget. överväger därför två av dessa mindre varianter i raid, och moderkortet har ett sk fuskraidläge (mjukvara!), därav min fråga. tack på förhand

hejdå

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
vad för sakliga argument ligger bakom den åsikten? min fråga ställs då jag har fått i uppdrag att sätta ihop en maskin åt en bekant. själv äger jag en intel g2 80 men de tycks vara svåra att få tag på i dagsläget. överväger därför två av dessa mindre varianter i raid, och moderkortet har ett sk fuskraidläge (mjukvara!), därav min fråga. tack på förhand

hejdå

Ska börja med att säga att jag själv inte kör raid, men har varit inne på det flera gånger till en server, ska bara få tummen ur baken. Därav har jag läst en hel del men saknar praktiskt erfarenhet.

I linux rekommenderas mjukvaruraid då det helt enkelt blir mindre jobb. Sålänge du inte har ett riktigt bra hårdvaruraidkort. Men de inbyggda kretsarna i moderkortet ger bara en marginell skillnad mellan hård- och mjukvaruraid. Detta gäller hårddiskar man jag utgår från att detta även gäller ssd.

Mitt moderkort till min desktopdator har inbyggd raidkrets och jag har rotat runt i mjukvaran vilken är väldigt lättförstålig. Så även här gäller nog att mjukvaruraid är enklast i längden och att prestandaförlusterna inte är alltför stora.

Hoppas detta kan vara till lite nytta i alla fall;)

Permalänk
Medlem

Har bara sett en del tester på nätet då man fått betydligt sämre prestanda från mjukvaru-raids än om man gör en hårdvaru-dito. Pallar inte leta upp någon nu dock.

Nu slänger jag lite med uttrycken; när jag skriver hårdvaruraid menar jag när man raidar diskarna ute i bios, och mjukvaru menar jag windows-raid. Folk tror nog jag menar separata RAID-kort med hårdvaruraid och moderkortets chip skulle då vara mjukvaru.

Permalänk
Musikälskare

Blir en Intel X25-V 40 GB till den bärbara

Sen typ 250 GB extern via usb som man kan ha med som lagring

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?