Slippa tv-licensen i ett Comhem hus.

Permalänk

Måste bara fråga, har hört ett "rykte" om att det ska bli tv avgift om man innehar ett bredbandsabonnemang efter nyår då man kan se svt skräpet på webben.

Har sökt för att verifiera detta men inte hittat något så jag antar att det inte är sant?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Hur gör de i andra nordiska länder t ex Finland? De brukar ha smartare lösningar än Sverige.

Kan kanske leva utan TV när jag flyttar.

Permalänk

Hur fungerar det om man inte betalar TV-licensen? Kommer de hålla på och ringa en? Vad gör de om man har hemligt nummer eller bara mobil? Om de knackar på hemma oss en, har man skyldighet att öppna dörren?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Hur fungerar det om man inte betalar TV-licensen? Kommer de hålla på och ringa en? Vad gör de om man har hemligt nummer eller bara mobil?

De brukar vara ganska flitiga med att ring, även till mobiltelefoner. Hemliga nummer hjälper nog, dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Om de knackar på hemma oss en, har man skyldighet att öppna dörren?

Kontrollanter har inga särskilda befogenheter, och de har inte större rätt att komma in än någon annan främling.

Permalänk
Inaktiv

Tar sig en kontrollant in i lägenheten utan din tillåtelse är det bara att gå till polisen

Permalänk
Medlem
Citat:

Avgiftskontroll
Hur går tv-avgiftskontrollen till?

Tv-avgiftskontrollen görs med hjälp av telefonsamtal, kontrollantbesök eller med brev från Radiotjänst.

Med jämna mellanrum gör Radiotjänst tv-avgiftskontroller i olika områden över hela Sverige. Kontrollanterna använder listor över tv-avgiftsbetalare och de som inte finns med på listan får helt enkelt ett besök.

Det kan hända att hushåll som redan är kund får ett besök av en kontrollant och/eller får brev från oss. Det kan ske om man nyligen bytt adress, postnummer, om tv-innehavet nyligen anmälts eller om det är ett sambohushåll. När det gäller sambohushåll har Radiotjänst endast en partners namn och personuppgift i sitt kundregister.
Hur vet jag att det är en kontrollant från Radiotjänst?

Våra kontrollanter visar alltid ID-kort med foto och namn och de får inte gå in i din bostad, inte ens om de blir inbjudna. De tar heller aldrig emot pengar vid besöket. Istället noterar de uppgifter som de sedan skickar till huvudkontoret i Kiruna. Där beslutas om tv-avgift ska betalas och i så fall kommer fakturan inom ca 10 dagar.

Citat:

Jag bor i ett område där det inte finns någon täckning, måste jag betala tv-avgift?

Ja, så länge du har en tv-mottagare ska du betala tv-avgift.

Så även om du har en TV som inte kan ta emot signaler så måste du betala.
Samt att enligt deras hemsida så får inte kontrollanterna gå in i ditt hem även
om du vill bjuda dem på saft och bullar.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Hur fungerar det om man inte betalar TV-licensen? Kommer de hålla på och ringa en? Vad gör de om man har hemligt nummer eller bara mobil? Om de knackar på hemma oss en, har man skyldighet att öppna dörren?

De ringer och skickar brev. Sedan ger de upp.

Men om de besöker så är det inget tvång att öppna. Du behöver aldrig öppna för någon. Inte ens en polis har rätt att gå in i din lägenhet utan husrannsakan...

Den enda person du måste lyda är väl en Räddningsledare om din insats behövs i tjänst.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

ringde nyss och pratade med en telefonist helt förgäves... hon anser att "detta med digital sändning är ju nytt" var hennes motargument när jag sa att jag omöjligt kan ta emot era tjänster via min monitor. hon upprepade det gärna, precis som en dryg robot. varför ska jag betala för en tjänst jag inte ens kan använda? dags att ändra lagen nu kanske nu när det analoga (bortsett från Comhem..) inte längre finns... FAN VAD LACK JAG ÄR...

Visa signatur

1] Arc mini | Z97 | i7 4770K @ 4.4 | CM 212 | R9 290 Tri-X | 2x8GB 1600MHz | HX750 | 840 EVO 250GB + FORCE 128GB | W8.1 | Benq W1300 @ 104"
2] Node 304 | Z77 | i5 2500K @ 4.4 | Noctua NH-U9B | R9 290 Tri-X | 2x4GB 1600MHz | HX650 | FORCE GT 128GB | 3.0 TB | W7 | Philips 50"
3] Dell XPS 13 7500U

Permalänk
Medlem

gjorde misstaget att när en såndär fuling knackade på dörren att jag sa att jag hade en trasig tv som skulle kastas.. att jag inte hade någon fungerande tv.. han ville därefter ha mitt personnummer och namn osv.. vilket jag inte ville uppge.. jag tackade för mig och gick in igen.. några veckor senare ramlade det ändå in en jävla räkning.. skrev ett klagobrev och förklarade att jag inte har nån tv.. och slapp där efter att betala räkningen.
Hädan efter säger jag bara "Nej, jag har ingen tv.. har inte råd med sånt" säger de emot med att alla har tv så säger jag "köper du en åt mig då?" .. brukar vara slutsnackat efter det.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

Undrar om man kan anmäla dom för ofredande när dom inte ger upp utan fortsätter jaga en bara för att man inte har anmält något tv-innehav. Det borde fan räcka att säga till dom jävlarna en gång och slippa påringningar, fakturor, små lappar om att dom sökt en och telefonsamtal både på hemtelefon och mobil.

Jävla pack...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig fått besök av radiotjänst tack och lov.
Sade upp tv-innehav för åtminstone ett år sen

Permalänk
Medlem

Jag vill få besök för jag har ingen TV.

Har däremot ett PS3 kopplat till en 24" monitor, så om jag får besök av dem nån gång ska jag öppna dörren med PS3-kontrollen i handen

Visa signatur

Legitimerad stofil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rusiak
Jag vill få besök för jag har ingen TV.

Har däremot ett PS3 kopplat till en 24" monitor, så om jag får besök av dem nån gång ska jag öppna dörren med PS3-kontrollen i handen

Varför inte med en kökskniv i handen med lite ketchup på

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

är det så att radio-tjänst pengarna går till kanal 1 och 2... ? isf är det ju brutalt kasst.. jag har.. va ja kommer ihåg.. aldrig tittat på de kanalerna.. brukar scanna igenom tv-tidningen och har absolut aldrig sett någon bra film eller serie sändas på de kanalerna.. de sänder absolut bara skit och ingenting för en ungkarl som absolut tvunget måste betala för det...
om det nu ska vara så jävla viktigt så ser jag hellre avgiften ingå i själva tv-köpet.. inte att man ska få betala varje jävla år till nått sånt skit.
När jag beställde min tv från dustin så skrev jag att mail om att de absolut inte skulle meddela mitt köp till radio-tjänst eller något annat... för att då skulle jag avbryta mitt köp.. fick svaret att det var helt frivilligt om man ville få det meddelat till radio-tjänst eller inte.
edit: tycker de kan installera en kanal-blockare på kanal 1 och 2 för att man ska slippa betala radio-tjänst.. resten av kanalerna kör ju reklam för att få i pengar.. och de radio-kanaler jag lyssnar på kör ju oxå reklam.. iof lyssnar ja inte på radio hemma.

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crow2
är det så att radio-tjänst pengarna går till kanal 1 och 2... ? isf är det ju brutalt kasst.. jag har.. va ja kommer ihåg.. aldrig tittat på de kanalerna.. brukar scanna igenom tv-tidningen och har absolut aldrig sett någon bra film eller serie sändas på de kanalerna.. de sänder absolut bara skit och ingenting för en ungkarl som absolut tvunget måste betala för det...
om det nu ska vara så jävla viktigt så ser jag hellre avgiften ingå i själva tv-köpet.. inte att man ska få betala varje jävla år till nått sånt skit.
När jag beställde min tv från dustin så skrev jag att mail om att de absolut inte skulle meddela mitt köp till radio-tjänst eller något annat... för att då skulle jag avbryta mitt köp.. fick svaret att det var helt frivilligt om man ville få det meddelat till radio-tjänst eller inte.

Inte bara SVT/UR utan även Radiokanaler får sig ett tillskott... tex p1-p4 och diversa lokala kanaler.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Fortfarande har ingen svarat på om Comhem rapporterar till Radiotjänst om jag skaffar ett abbonemang och digitalbox ifrån dom.

Frågar eftersom en kompis skaffade digitalbox ifrån Viasat och efter ett tag så ringde Radiotjänst och sa att dom ser att han hade skaffat sig digitalbox ifrån Viasat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Varför inte med en kökskniv i handen med lite ketchup på

och säga "du, jag håller på och stycka en kärring, o om du inte vill hjälpa till så kan du väl återkomma?"

tror ni snuten dyker upp sen?:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-

Undantag från avgiftsskyldigheten

4 § Har upphävts genom lag (2005:537).

5 § Skyldighet att betala TV-avgift finns inte vid innehav av TV-mottagare som finns i anläggningar eller lokaler som är avsedda för annat än bostadsändamål eller i fortskaffningsmedel, om mottagaren på grund av en särskilt vidtagen åtgärd inte kan användas för att ta emot TV-program. Lag (2006:798).

Skulle ju kalla detta en säker källa
http://www.riksdagen.se/webbnav/ind...amp;bet=1989:41

6 § TV-avgift betalas inte för TV-mottagare som
1. innehas av någon som är anställd vid en utländsk beskickning eller ett karriärkonsulat, om det har beslutats av regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer att avgift inte skall betalas för mottagaren,
2. har förts in i riket för tillfälligt bruk och är tullfri,
3. innehas på prov under högst 15 dagar, eller
4. är varaktigt undanställd eller obrukbar såvitt gäller tid efter det att förhållandet har anmälts till RIKAB av den avgiftsskyldige. Lag (2006:798).

Hm, om man påstår sig jobba på ett konsulat, tror ni de kräver ett arbetsintyg på det ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kameo
[B]
Fortfarande har ingen svarat på om Comhem rapporterar till Radiotjänst om jag skaffar ett abbonemang och digitalbox ifrån dom.

Frågar eftersom en kompis skaffade digitalbox ifrån Viasat och efter ett tag så ringde Radiotjänst och sa att dom ser att han hade skaffat sig digitalbox ifrån Viasat.

Känner en som jobbar på Canal Digital och han bara skrattade och sa att de absolut inte rapporterar till Radiotjänsten. Tycker det låter jävligt skumt att Viasat skulle göra det, eftersom det är ju inte tvungna.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

*Bump* En rolig grej, gå in på www.radiotjanst.se , sök efter "avanmälan" (utan citationstecken) längst ner till höger på sidan, det är ett ganska roligt sökresultat som dyker upp

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
*Bump* En rolig grej, gå in på www.radiotjanst.se , sök efter "avanmälan" (utan citationstecken) längst ner till höger på sidan, det är ett ganska roligt sökresultat som dyker upp

Haha...dåligt

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Avanmälan tar en till anmälan istället.

Jävla äckliga svin.

Ingen som vågar maila detta till dem ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Avanmälan tar en till anmälan istället.

Jävla äckliga svin.

Så roligt är det väl inte? Testa att söka på till exempel "häst" istället - man hamnar på samma sida. Om de har gjort något fel är det väl i så fall att de har valt en dålig sökmotor eller har för få sidor att indexera.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Så roligt är det väl inte? Testa att söka på till exempel "häst" istället - man hamnar på samma sida. Om de har gjort något fel är det väl i så fall att de har valt en dålig sökmotor eller har för få sidor att indexera.

Tyckte inte det var så kul så vart du fått det ifrån vet jag inte :).

Säkerligen en kombination av dem båda.

Permalänk
Medlem

Comhem anmäler numera inköp av digitalbox, om någon undrar.

Jag har hört att vissa tycker det är enklast att vid köp av box/tv, själv anmäla och sedan snabbt avanmäla. Orsak behövs inte.
Om man inte anmäler innehav, kan det komma en fet klumpräkning långt senare istället. Se upp för det! Det är ju svårt att neka innehav när det finns papper.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Comhem anmäler numera inköp av digitalbox, om någon undrar.

Jag har hört att vissa tycker det är enklast att vid köp av box/tv, själv anmäla och sedan snabbt avanmäla. Orsak behövs inte.
Om man inte anmäler innehav, kan det komma en fet klumpräkning långt senare istället. Se upp för det! Det är ju svårt att neka innehav när det finns papper.

Bara hävda att man exporterat, bevisbördan är ju på deras sida. Men jag håller nog med om att det kan vara mindre krångel att göra som du säger.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Comhem anmäler numera inköp av digitalbox, om någon undrar.

Jag har hört att vissa tycker det är enklast att vid köp av box/tv, själv anmäla och sedan snabbt avanmäla. Orsak behövs inte.
Om man inte anmäler innehav, kan det komma en fet klumpräkning långt senare istället. Se upp för det! Det är ju svårt att neka innehav när det finns papper.

Mig veterligen har de gjort det rätt länge. En kompis råkade ut för detta för ett par år sedan: http://warpdrive.se/36809

Dock så behöver ju inte ett abbonemang innebära något, men man är ju hyfsad busted där ändå.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Mig veterligen har de gjort det rätt länge. En kompis råkade ut för detta för ett par år sedan: http://warpdrive.se/36809

Dock så behöver ju inte ett abbonemang innebära något, men man är ju hyfsad busted där ändå.

Man kan ju säga att man sa upp den för att man märkte att man behövde ha en tv för att använda den, vilket ju man självklart inte hade Knappast att comhem bekräftar/förnekar om abb. är uppsagd.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Fick precis ett samtal i mobilen från Radiotjänst. Comhem har anmält att jag förlängt mitt digitaltv-abbonemnang med inspelningsbar box i höstas.
Fick frågan om det stämmer att jag har abbonemang men ingen tv. Självklart går det inte att mörka, så dum är ingen att de skulle gå på om jag drar en historia att det är till tjejen eller liknande.

Så fr.o.m idag betalar jag tv-licens, om 3-4 månader kommer tv:n säljas och jag säger upp tv-licensen. Igen.

Visa signatur

Navigare necesse est.
Sailing is a blowjob...