Permalänk
Medlem

"hacka"? en gps...

Hej!
Vill använda en "gammal" tusch screen från en gps till samman koppling till datorn

GPS: novita navigation m1

Hur "hackar" man en gps?
Finns det något program som man kan använda?
//jonte

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem

The horror, the horror!

I alla fall, här är ett par tips om hur du enklast får hjälp, kolla först upp vilket forum ditt ämne passar bäst i, om jag hade postat en liknande fråga så skulle "Modifikationer och egna konstruktioner" vara det forum som passat bäst tror jag.

Sen måste du skriva tydligt, jag tror ingen som läser denna tråden riktigt förstår vad du frågar efter, innan du postar något ta och läs igenom det och se om det du har skrivit är förståeligt.

Permalänk
Medlem

Tyckte den inte passa där....
Fråga mig vad som ni! vill ha för fakta..

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem

Och hur jävla bra passar den i underhållning och medier då?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Medlem

kanske kan vara kul å "hacka den!?

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Avstängd

vad är en "tusch screen" då ?

Permalänk
Medlem

Felskrivet!!

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem

Ändra det då.

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Martiis
Och hur jävla bra passar den i underhållning och medier då?

Klart den passar här, detta är ju underhållande.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

ehh jaha.

*tråd flyttad*

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

Kombitz hack för navigon 2100 fungerade även på min 4350 max.
http://www.kombitz.com/2008/10/20/how-to-unlock-navigon-2100/

Inte riktigt det du söker kanske men kanske kan hjälpa?
Men jag ska återställa min till original.

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Hej jonte14 och välkommen till Sweclockers, ett forum för hackerglada gps-ägare.

Har du någonsin hört talas om någon som hackat en novita m1 eller snarlik gps för just det ändamålet? Använder gpsen SD-minne och var sitter operativet? Har du kollat upp vad för komponenter din gps består utav och ifall det finns något operativ från PC som kan köra hårdvaran eller delar av den? Hur kommunicerar skärmen med övrig hårdvara och finns det I/O som USB eller VGA?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att GPS-enheten kan kommunicera med en dator via USB- eller serieport, då skulle du kunna få ut koordinater och tidsangivelser från enheten.

Saknar den kommunikationsmöjligheter med datorn kan du ju alltid plocka ur GPS-kretsarna och koppla dessa mot en Arduino via SPI eller I2C, men jag antar att detta blir lite väl komplicerat.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk

oj oj oj, jag fattade inte ett skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
ehh jaha.

klockrent, av en moderator dessutom!

Visa signatur

Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________

Permalänk
Medlem

Jonte: Vad menar du med att hacka GPS'en?

Som jag fattar det vill du slakta din GPS för skärmen, och koppla skärmen till datorn.... eller vill du koppla GPS till datorn för att plocka koordinater?

Visa signatur

1. AMD Athlon XP 2600+@2227 | GT Silent Breeze | ASUS A7N8X | 1536MB TM PC3200 | Radeon X800XL | Raid 0 500Gb + 380Gb HD
2. AMD AthlonXP 2100+@2403 | Spire Falconrock II | Abit NF7 v1.2 | 512Mb TM PC2700 | Maxtor 80Gb | Radeon 9500

Permalänk
Medlem

de flesta gps:er (bla min) kör en arm processor och har ett inbyggt win CE system så "hacka" den borde inte vara svårt. det är en handdator i grunden. men behöver endast få bort skalet (shell) som finns på operativsystemet. dock är inte jag så insatt i CE system så jag är inte helt hundra hur man gör.

EDIT: här finn ett exempel:

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Jag gillar den här tråden

GO JONTE14!

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stebo
Jonte: Vad menar du med att hacka GPS'en?

Typ få bort "programvaran" eller något sånt så man kan ha den som en liten skärm till datorn

Citat:

Ursprungligen inskrivet av stebo

Som jag fattar det vill du slakta din GPS för skärmen, och koppla skärmen till datorn.... eller vill du koppla GPS till datorn för att plocka koordinater?

Slakta å slakta men if ha skärmen till datorn, nej jag vill inte ha den till att plocka ut kordinater

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk

Vilka anslutningar finns det på GPSn? Känns som att du kommer få skriva lite kod för att detta ska funka bra...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Vilka anslutningar finns det på GPSn? Känns som att du kommer få skriva lite kod för att detta ska funka bra...

mini usb är standard men på vissa kan man få fram en com port om man löder lite.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Vilka anslutningar finns det på GPSn? Känns som att du kommer få skriva lite kod för att detta ska funka bra...

jag har:
"mini" usb
head phone out
laddkabel...
SD minneskort

oprativsystem: Windows ce core 5.0

jag hittade denna sidan ganska nyss men fattar inte fullt ut exakt so hjälp kommer att behövas...
http://www.gpsunderground.com/forums/showthread.php?t=1089

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk

Den sidan handlar inte om det du vill, de handlar om att använda den som en handdator. Vill du använda din GPS som skärm får du antagligen skriva något festligt som kan överföra bildsignalerna via USB och sedan spela upp de. Vill inte på något sett låta nedvärderande men med tanke på den uppfattning jag har fått av dig från denna tråd har du tagit dig vatten över huvudet.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

aha ops... vad kan man göra på win ce core 5.0 ?

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte14
aha ops... vad kan man göra på win ce core 5.0 ?

allt du kan göra med ce 4.0 skämt åsido, är ce en väldigt, väldigt, väldigt bantad version av windows mobile. tex finns inte ens task manager med standard. så räkna med att installera allt från grunden.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
allt du kan göra med ce 4.0 skämt åsido, är ce en väldigt, väldigt, väldigt bantad version av windows mobile. tex finns inte ens task manager med standard. så räkna med att installera allt från grunden.

jaha.

Men om jag nu ska ha gps:n som en extra skärm till datorn så vill jag veta hur jag går till väga för att det ska funka

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte14
jaha.

Men om jag nu ska ha gps:n som en extra skärm till datorn så vill jag veta hur jag går till väga för att det ska funka

Seriöst, jag har svårt att se hur du skulle kunna få ett lätt svar på detta. Eftersom du bara har USB att överföra med till en specifik GPS kommer det inte finnas något super bra program som gör allt åt dig. Det finns två möjligheter, den ena kräver ordentliga elektronikkunskaper och den andra kräver ordentliga programmeringskunskaper. Passar du inte in i något av de facken kommer du antagligen inte lyckas.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Passar du inte in i något av de facken kommer du antagligen inte lyckas.

Yey då är jag den:P, Fast man har ju inte tummen i mitten

Visa signatur

Coler Master 534 - Gigabyte ga q35m s2 - Corsair vx550 -corsair XMS2 4GB - Hitachi 500GB - intel core 2 quad 9400 - Samsung dvd - XFX HD 4770 - Win XP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonte14
Yey då är jag den:P, Fast man har ju inte tummen i mitten

börja med att få fram ce 5.0 i gps:en. sen installerar du program och skaffar ett SD wifi kort och kör remote desktop.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur