Permalänk
Medlem

Bredband, mobilt bredband wtf

Hallå, är så att jag ska flytta om 1 vecka och såg nu att internet kostar 250 kr /månad för 4 mbit, vet inte vad ni säger men jag tyckte det lät dyrt för 4 mbit.

Kommer jag att klara mig med 4 mbit för att tanka filmer rätt snabbt eller ska jag kanske kika på mobila bredband för en billigare peng ifall 4mbit ändå inte är tillräckligt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ptja, 4 Mbit ger dig i runda slängar 400 kB/s. En standarlång film ~700 MB tar då (7e6 B /400e3 B/s) = 1750 s = 30 min att tanka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

okej! men vad tycker du om priset? har som ingen koll vad som är bra / dåligt.

Permalänk
Medlem

provat att kolla hos ett annat bredbands bolag ? :S

jag betalar typ 200-300 för mitt 8mbit hos telia

Visa signatur

Citera för svar!
[CPU: Intel i5-750][Modekort: EVGA P55 LE][GFX: Powercolor HD5850PCs+ 1GB][RAM: A-Data Game series 1600MHz 4GB][Chassi:Fractal Define R2, Tit][HDD : 500GB WDC Black][PSU: Fractal Design Newton R2, 650W][CPU Kylning: Scythe Kama Angle][OS: W7 Ultimate 64-bit]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L1ndmark
Hallå, är så att jag ska flytta om 1 vecka och såg nu att internet kostar 250 kr /månad för 4 mbit, vet inte vad ni säger men jag tyckte det lät dyrt för 4 mbit.

Kommer jag att klara mig med 4 mbit för att tanka filmer rätt snabbt eller ska jag kanske kika på mobila bredband för en billigare peng ifall 4mbit ändå inte är tillräckligt.

Tack på förhand!

Övervägandet är alltså mellan 4 stabila Mbit för 250kr/mån eller 7 mobila Mbit för ca 199kr/månad?

Isåfall så är det ganska enkelt 4Mbits uppkopplingen, med tanke på att 7Mbit på en mobil uppkoppling knappt ger 2Mbit i verkligheten, och är totalt värdelöst att t. ex. spela på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NYYankee
provat att kolla hos ett annat bredbands bolag ? :S

jag betalar typ 200-300 för mitt 8mbit hos telia

Men om man har hyresrätt så går det väl inte att byta hur man vill eller har jag fel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sir. Haxalot
Övervägandet är alltså mellan 4 stabila Mbit för 250kr/mån eller 7 mobila Mbit för ca 199kr/månad?

Isåfall så är det ganska enkelt 4Mbits uppkopplingen, med tanke på att 7Mbit på en mobil uppkoppling knappt ger 2Mbit i verkligheten, och är totalt värdelöst att t. ex. spela på.

I see! då utesluts mobiltbredband alltså

Permalänk
Medlem

Borde väl gå att få massa olika leverantörer via adsl eller andra medium ? även i hyresrätt.
Jag kan välja massor av ISP på min fiberlina.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Har du telefonjack så bör du kunna få xDSL från ett antal operatörer. Beroende på vart du bor osv så kan du få allt från 0,5 mbit till 50-60 mbit.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Har du telefonjack så bör du kunna få xDSL från ett antal operatörer. Beroende på vart du bor osv så kan du få allt från 0,5 mbit till 50-60 mbit.

Jag ska ha telefonjack, och jag bor mitt i centrala umeå. Har du något tips på hur man hittar diverse adsl operatörer och hur man fåreda på om det funkar där jag bor?

Permalänk

du går in på deras hemsidor. Där finns det verktyg för att kolla om de kan leverera... centrala Umeå bör ha många leverantörer!

Visa signatur

MacBook, iPhone 3G
E8400@3000|p5q|8600gts

Permalänk
Medlem

Vad hyr du via då? Om det är t.ex Bostaden så har de ju sitt egna fibernät med 100mbit där du kan välja operatör via www.kommunicera.eu
Har du varit in i lägenheten och kollat vad som finns? Inga "bredbandsuttag" eller liknande? Comhem´s 3 hål i väggen kanske finns?

Vet inte vad de andra hyresvärdarna har för något, om du inte hyr av någon mindre eller privat person. Men i Umeå är det nog rätt bra utbud. Skulle nog tro att du kan få både BBB/Telia/Tele2/GN.

Men gå in på t.ex www.bredbandsbolaget.se och leta fram dig till Se vad du kan få, här är en länk som kanske funkar:
http://www.bredbandsbolaget.se/privat/orderflow/index.html?pa...

Andra sidor har liknande funktioner där man kan söka.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Kolla prisjakt. De har listat de flesta leverantörer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Vad hyr du via då? Om det är t.ex Bostaden så har de ju sitt egna fibernät med 100mbit där du kan välja operatör via www.kommunicera.eu
Har du varit in i lägenheten och kollat vad som finns? Inga "bredbandsuttag" eller liknande? Comhem´s 3 hål i väggen kanske finns?

Vet inte vad de andra hyresvärdarna har för något, om du inte hyr av någon mindre eller privat person. Men i Umeå är det nog rätt bra utbud. Skulle nog tro att du kan få både BBB/Telia/Tele2/GN.

Men gå in på t.ex www.bredbandsbolaget.se och leta fram dig till Se vad du kan få, här är en länk som kanske funkar:
http://www.bredbandsbolaget.se/privat/orderflow/index.html?pa...

Andra sidor har liknande funktioner där man kan söka.

Jag hyr via Norrporten, och vad lägenheten har för uttag måste jag nog återkomma med 1 mars.

efter gjort kollen på bredbandsbolaget :
Grattis! Du kan få
Bredband 24
Halva priset fram till sommaren!

Hastighet från 12 till 24 Mbit/s
Just nu:

* Halva priset på bredband fram till sommaren!
* Startavgift 0 kr (värde 495 kr)
* Box lagring 10 GB ingår i ett år (värde 348 kr)
* Säkerhetspaket ingår i ett år (värde 468 kr)
* Mobilt Bredband-modem för 0 kr (värde 995 kr)
OBS! Gör ditt val nedan om du vill beställa

Det här ska alltså gå på 174 kr i månaden?! det var ju betydligt bättre än 4 mbit för 250

Permalänk
Medlem

Com hem såg jag nu var uteslutet, vilka fler ska jag testa?

Permalänk
Medlem

Telia bredband via telefonjacket hade lite väl höga priser

Välj bredbandshastigheten
Engångsavgift Månadsavgift
Telia Bredband 12-24 Mbit/s 0 kr 359 kr [Visa info]
12-24 Mbit/s
Bredare än brett. Fortare än fort. Det här är valet för dig med avancerade behov. Ladda hem film och musik snabbare än någonsin förut. Anslutningen ger fantastiska möjligheter - oavsett vad du använder internet till. Det här är abonnemanget för dig som vill utnyttja den maximala tillgängliga bandbredden som adsl-tekniken tillåter.

Upp till 24 Mbit/s nedströms och upp till 2,5 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar.
Telia Bredband 6-8 Mbit/s 0 kr 309 kr [Visa info]
6-8 Mbit/s
Ett kraftfullt alternativ för dig som skickar och tar emot riktigt tunga filer. Eller vill se film direkt på webben. Rekommenderas också till familjen där det är många som delar på bandbredden.

Upp till 8 Mbit/s nedströms och upp till 0,8 Mbit/s uppströms. Den hastighet du kommer upp till vid varje enskilt surftillfälle varierar.
Telia Bredband 1,5-2 Mbit/s 0 kr 259 kr [Visa info]
1,5-2 Mbit/s
Ger dig full tillgång till internets alla möjligheter. Lyssna på webbradio, ladda hem tunga dokument och spela spel on-line.

Upp till 2 Mbit/s nedströms och upp till 0,4 Mbit/s uppströms.
Telia Bredband 0,20-0,25 Mbit/s 0 kr 229 kr [Visa info]
0,20-0,25 Mbit/s
Ditt första steg in i bredbandsvärlden. Upptäck hur bekvämt det är att ständigt vara uppkopplad. Du kan surfa, betala räkningar, chatta och skicka och ta emot e-post till en fast månadsavgift.

Upp till 0,25 Mbit/s nedströms och upp till 0,128 Mbit/s uppströms.

Permalänk
Medlem

Ville bara tillägga att dom mobila bredbanden har spärrar på allt från 5-20gb vad jag sett hittils, så det är ju totalt uteslutet om man ska syssla med nån form av nedladdning, oavsätt hastighet.

Sen förstår jag inte vad det gnälls över, 250:- dyrt?
Jag börjar bli rädd för vart samhället går idag...
Det är ju relativt solklart vad för "saker" du ska ladda ner, och sen så har du mage att klaga på att det är dyrt med 250:- för att kunna ladda ner saker som annars hade kostat dig tusentals kronor?

Men det är ju dagens ungdom, allt ska vara serverat till dom, utan ansträngning, och helst ska det vara gratis...

Sen lite mer info angående hastigheter, återigen.
Det som kostar operatören mest pengar, är att hålla en anslutning uppe. Det ska finnas utrustning i din telestation, folk på kundtjänst att ta emot klagomål (är väl nån viss % per användare i deras kalkylationer), du ska få ett modem till rabatterat pris, faktura/ekonomihantering etc etc.
Så, om en kund har 4,8,16 eller 50mbit tror jag inte spelar så extremt stor roll.

(Se på mig bara, jag sitter på 100 mbit men överför inte ett skit mer data än när jag satt på mitt 10mbit comhem förut)

Se på comhem bara
S- 5 mbit - 199
M - 10 mbit - 279
L - 25 mbit - 299

Deras prissättning tycker jag även är helt sjuk, 20.- kronors skillnad mellan 10 och 25 mbit, varför då ens ha Mediumtjänsten kan man fråga sig...
Men hur som helst, det visar på vad mina teorier säger, att "överhuvud taget ens skaffa sig en anslutning" gör att "grund"-priset startar på 199:-...
Sen så kostar dubblering av hastigheten ~40% mer,
5x hastigheten ger 50% mer..
För återigen, folk börjar ju inte toktanka 5 gånger mer data bara för att deras hastighet 5 dubblas...

Permalänk
Medlem

Dyrt, jag betalar 300kr/mån för 100/100 ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Constant
Dyrt, jag betalar 300kr/mån för 100/100 ^^

Ja men då kan jag kontra med att det är dyrt oxå, jag har polare som betalar 79:- för 100/100, då via att deras bostadsrättsföreningar gått in och skrivit avtal där 100-tals personer kör gruppanslutning.
Sen har jag andra polare som betalar 0:- för sina 100/100, där brf/hyresvärd haft såpass bra ekonomi att det funnits utrymme för installation + drift i månadsavgiften.

Du kan ju inte jämföra äpplen och päron.

Återigen, läs precis vad jag skrev. Det som är dyrt är att ha 1x anslutning aktiv. Sen om det är 5 mbit adsl eller 100mbit LAN spelar ingen större roll.

Vad du även glömmer bort är att FASTIGHETEN i fråga får betala för installationen av kablarna. (LAN/FIBER) (alternativt få subvention i utbyte mot bindningstid).

Gällande *dsl och kabeltv så är det ju alltså en helt annan kostnad i infrastruktur, som företagen får stå för, därför kan man misstänka att priserna ser ut just som dom gör.

Så, precis som jag sagt nu dom senate 10 åren, det är extremt mycket bättre både ur ekonomisk och teknisk (hastighet) synvinkel att installera LAN/Fiber, och på så sätt migrera bort från *dsl och kabelteknik, problemet är ju att fastighetsägare och BRF:er inte riktigt förstår det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L1ndmark
Jag hyr via Norrporten, och vad lägenheten har för uttag måste jag nog återkomma med 1 mars.

efter gjort kollen på bredbandsbolaget :
Grattis! Du kan få
Bredband 24
Halva priset fram till sommaren!

Hastighet från 12 till 24 Mbit/s
Just nu:

* Halva priset på bredband fram till sommaren!
* Startavgift 0 kr (värde 495 kr)
* Box lagring 10 GB ingår i ett år (värde 348 kr)
* Säkerhetspaket ingår i ett år (värde 468 kr)
* Mobilt Bredband-modem för 0 kr (värde 995 kr)
OBS! Gör ditt val nedan om du vill beställa

Det här ska alltså gå på 174 kr i månaden?! det var ju betydligt bättre än 4 mbit för 250

Jo, 174:- var väl till sommaren, sedan är det väl vanliga avgiften på 300-349:- eller något skulle jag gissa på.

Saxat direkt från Norrportens hemsida:

Vi hjälper dig som hyresgäst att installera internet, telefoni och tv. Nästan alla våra fastigheter är anslutna till det optiska bredbandsnätet och i stort sett alla våra lokaler och lägenheter har bredbandsanslutning via fiber. Tekniken gör det möjligt att surfa och skicka e-post tio gånger snabbare än med ett vanligt modem.

Har du frågat Norrporten, eller kollat i lägenheten, om det finns bredband via något "optiskt bredbandsnät"?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
Jo, 174:- var väl till sommaren, sedan är det väl vanliga avgiften på 300-349:- eller något skulle jag gissa på.

Saxat direkt från Norrportens hemsida:

Vi hjälper dig som hyresgäst att installera internet, telefoni och tv. Nästan alla våra fastigheter är anslutna till det optiska bredbandsnätet och i stort sett alla våra lokaler och lägenheter har bredbandsanslutning via fiber. Tekniken gör det möjligt att surfa och skicka e-post tio gånger snabbare än med ett vanligt modem.

Har du frågat Norrporten, eller kollat i lägenheten, om det finns bredband via något "optiskt bredbandsnät"?

Hej! härligt att du hitta den informationen. Jag ringde norrporten men dom skicka vidare mig direkt till deras internetoperatör eller vad dom sa , så jag frågade han vad det kostade och han sa för 4 mbit kostar det 250 kr. Men får väl ta och ringa dom igen och fråga ifall dom har bredband via något optiskt bredbandsnät!

Bassebaba, uteslut gärna moralkakorna i dina annars vettiga inlägg.