Kommer någon av dessa skärmar matcha skärmen på min macbook?

Permalänk

Kommer någon av dessa skärmar matcha skärmen på min macbook?

Dags att köpa ny skärm att ha hemma och koppla in Macbooken i.

Programmera, skriva långa tråkiga texter samt läsa nyheter är vad jag ska ha den till.
Har blivit väldigt bortskämd med skärmen som är på min 13" macbook pro (senaste versionen) och vill därför ha en skärm som matchar den i färgåtergivning/betraktningsvinkel/ljus (den automatiska ljusregleringen är väldigt nice som exempel).

Det enda jag egentligen vill ha är mer pixlar att jobba med, 13" är som sagt lite begränsande/frustrerande. Men de värdelösa TN-panelerna som skolan har på sina 20"+ får mig att bli lite deprimerad samt ger mig ont i huvudet efter 6-7 timmar. Sitter med en 19" som är ännu snäppet sämre som extraskärm i dagslaget hemma och skillnaderna är astronomiska.

Läst i http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8... men förblir undrande vad som passar mitt syfte bäst.

Efter att ha läst runt och kollat bankkonto har jag kommit fram till att det är upp till 2500 som är budget och dessa kandidater finnes i nuläget men som snål student vill man ju maximera pris/nytta.

Kandidaterna hittils är:

DELL 2209WA - 2495kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx
Fördelar:
Höj/sänkbar
Tilt
e-IPS

Nackdelar:
1680x1050 på 22"

Benq G2420HDBE - 1756kr
http://www.dustinhome.se/pd_5010335322.aspx?csref=Prisjamfore...

Fördelar:
Pris
1920x1080 på 24"
Svarstid om jag känner för att koppla in 360n

Nackdelar:
panelen
inga bra ergonomiska funktioner

Permalänk
Medlem

Dellen piskar din skärm på den bärbara, det är en LED-belyst skärm så färgerna är lite skarpare och mer "ifyllda" skulle jag gissa på, men ja, enda nackdelen med dellen är dess storlek och upplösning.

Kan tilläggas att Dellen troligen är snabbare än BenQn.

Permalänk
Medlem

är det en glansig skärm på macen? inte helt oviktigt i så fall

Permalänk

Japp den är glansig men just fascinationen med glansiga skärmar har jag aldrig förstått mig på.. Ser bra ut om kl är runt 3 på natten och allt är släckt.

Permalänk
Medlem

Tycker definitivt du ska satsa på en finare panel, Dellen du nämde eller LG W2220P-BF (lite billigare, lite bättre (nyare) än Dell:en sägs det). HP kommer snart också med sina billiga skärmar med bättre paneler, exempelvis HP ZR22w.

Permalänk

Den LG'n ser ju klart mer lovande ut än Dellskärmen, tack för tipset! Detta är varför sweclockers alltid varit så bra i valet och kvalet!

När är det beräknat att dessa nya HP skärmar ska komma? Känns som risk för det eviga "snart kommer" dilemmat när man alltid råkar ut för vid köp

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning om när HP:n kommer men fördelen med den jämfört med de andra två är att den har upplösningen 1920x1080 på 21.5" istället för 1650x1080 på 22". Detta tycker jag är värt att vänta på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Dellen piskar din skärm på den bärbara, det är en LED-belyst skärm så färgerna är lite skarpare och mer "ifyllda" skulle jag gissa på, men ja, enda nackdelen med dellen är dess storlek och upplösning.

Kan tilläggas att Dellen troligen är snabbare än BenQn.

Nej bakgrundsbelysningen på dellen är ccfl (typ lysrör). Dellen har troligen lägre inputlag. Men ska du inte spela är det inte märkbart.
Jag slog till på en NEC MultiSync EA231WMi och är väldigt nöjd. Den går tyvärr över din budget med 1000:-

De som köpt benqn är nöjda men har troligtvis inte en ips-panel att jämföra med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jocke92
Nej bakgrundsbelysningen på dellen är ccfl (typ lysrör). Dellen har troligen lägre inputlag. Men ska du inte spela är det inte märkbart.
Jag slog till på en NEC MultiSync EA231WMi och är väldigt nöjd. Den går tyvärr över din budget med 1000:-

De som köpt benqn är nöjda men har troligtvis inte en ips-panel att jämföra med.

Pratar om skärmen på den bärbara, Dellen kan jag utan och innan

Permalänk

Det fick bli 24" Benqen efter _mycket_ vemod. Jag behöver verkligen varje pixel som går att få och sen kom jag på att den kostar ca 700 mindre. Kanske blir en HP som Proxim pratar om efter sommaren, vem vet.

Tack för all hjälp! Uppskattar det.