Permalänk
Medlem

Jobba med JAVA - stressigt?

Har en kompis som haft två olika Java-programmeringsjobb (nyexad) och hon tycker det är pest och pina nästan...det är stressigt som bara den, massa övertid om man inte är lika duktig som sina kollegor, och man går varje dag till jobbet och vet att man har problem framför sig som man inte har en aning om hur man ska klara av.

Är det den typiska bilden av att jobba som programmerare?

Antagligen inte om man är supertalang, men om man är vanlig medelmåttig programmerare, som hon anser sig vara.

Tack

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Det är nog stor skillnad på var man jobbar. Det går inte att säga något generellt. Själv har jag ett ganska bekvämt jobb med lagom krav och tempo. Det finns inte heller någon som begär att jag ska jobba mer än 40 h i veckan, och skulle jag ändå göra det så är det OK att ta lite kompledigt någon dag för att jämna ut det (även om vi formellt sett varken har flextid eller något tidssaldo).

Å andra sidan, om man inte är tillräckligt bra på att programmera för att sköta sitt jobb, så förstår jag att man kan uppleva det som stressigt... men då undrar jag samtidigt hur man kan få jobbet (och hålla kvar i det) överhuvudtaget?

Att ha "problem framför sig som man inte har en aning om hur man ska klara av" är ju en av sakerna som är kul med att vara programmerare. Jag tar mycket hellre det än att mala på i en sömnig rutin där jag redan gjort och kan allting...

För övrigt ska inte språket ha nånting att göra med huruvida man upplever arbetet som stressigt. Det är som att fråga fabriksarbetare om det är stressigt att vara truckförare om man kör Komatsu (istället för Atlet el dyl). Språket är ett verktyg.

Permalänk
Medlem

Nja men jag tänkte att Java kanske används på ett annat sätt, i andra sammanhang, än tex C/C++ som kanske oftare används inom elektronik etc, eller C# som kanske ofta är tillsammans med webb, osv.
Därför jag nämnde just Java, är det enda jag har iallafall lite koll på också.

Sen, bara för någon inte är elit inom ett område utan istället är medel, så betyder väl inte det att man inte är lämplig och måste säga upp sig omedelbart?

Tack för svar iallafall, är väl som du säger ganska varierat antar jag.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ASBR
Sen, bara för någon inte är elit inom ett område utan istället är medel, så betyder väl inte det att man inte är lämplig och måste säga upp sig omedelbart?

Det sa jag inte heller. Men både programmeraren och det som denna producerar riskerar att bli lidande, om programmeraren inte har tillräcklig kompetens för att utföra sitt jobb utan att bli uppstressad och tvingas till att jobba övertid för att "jobba ikapp". Så det finns en del att vinna på att leta efter en annan tjänst...

Jag tillhör själv verkligen ingen elit inom mitt område (även om jag har rätt bra koll), och brukar ha mina dagliga "och hur i helvete ska jag lösa det här, nu då?". Men jag känner inte igen mig i den bild som din vän målar upp. Jag har fått "jobba ikapp" också, men jag har aldrig upplevt det som stressande eller problematiskt, utan istället blivit sporrad och inspirerad - det har helt enkelt varit kul. Fast jag kan se hur vågskålen kan tippa över och det bara blir för mycket... men då skulle jag själv leta efter ett annat jobb.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är iaf att det verkligen inte är något ovanligt med att programmerarna får det stressigt, speciellt i slutet av ett projekt. Allt som oftast hade det dock kunnat avhjälpas av en effektivare och bättre projektledning... Det är ju inte helt enkelt att skriva kod när man inte vet exakt vad det är som ska göras. Övertiden blir inte heller mindre när man de två sista veckorna helt plötsligt kommer på att det saknas vissa funktioner som nån tomte glömt bort att skriva ner i planeringsstadiet...

Sen att man kan ha det lite tuffare i början, innan man fått upp vanan, det är knappast något unikt för it-sektorn utan så är det ju vad man än gör! Det går ju sällan eller aldrig att komma direkt från universitet och in på arbetsmarknaden och tro att man ska kunna hålla samma tempo och kvalitet som någon som pysslat med samma sak i 5-10år.

Visa signatur

Stabilitet är överskattat... En krasch om dan gör kroppen glad!

Permalänk
Avstängd

Det är olika från företag till företag. Spelbranschen kör ju mycket C++ och jag har hört att spelbranschen kan vara riktigt jävlig. Det är ungefär som att "min kompis är ekonom och det verkar skitstressigt, är det så?". Det varierar från företag till företag. Men vid slutet när det är dags att leverera så blir det alltid stressigt, vilken bransch du än jobbar med.

Permalänk
Medlem

Rent generellt så är det så med allt. Ju bättre man kan något ju snabbare blir man kvar och slipper stressen. Därför är det viktigt att ligga ett steg före hela tiden.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Båda päronen programmerar java till yrket och de verkar inte vara mer stressade än någon annan Tvärtom faktiskt

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jag tror det spelar stor roll vart man jobbar. Ett mindre utvecklingsföretag får det lite mer stressigt än större skulle jag tro.

Morsan jobbar som C#/VB/.Net-utvecklare på en bank och hon har det rätt lugnt.
Jag jobbar som C#/.Net-utvecklare på ett mindre företag och jag har det lite mer stressigt.

Mycket subjektivt... Jag säger väl till morsan att det är lugnt och hon likaså till mig, samtidigt som jag tycker att det är stressigt men jag tror att hon har det lugnt?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Det vore intressant o veta mer om vad för företag hon jobbar på.. (fast samtidigt ska du inte säga det rakt ut, iaf inte om det är ett mindre ställe, vill ju inte att det ska bli problem!)

Jag jobbar på ett halvstort företag med webutveckling där ett par av siterna utvecklas i java (dock sysslar jag med .net), och jag tycker inte det är speciellt mycket stress, och övertid bara i undantagsfall.

Givetvis blir det viss press på att fixa problem om något händer som drabbar många kunder, eller om något "måste" bli klart, men för det mesta går det relativt lugnt till. Men framförallt, om det är något som strular ligger mest på "teamlead" och sedan på dom mest erfarna utvecklarna, inte på den som just blivit nyanställd och minst erfaren.

Däremot är stället jag jobbar på i en ganska tuff och snabb branch där väldigt mycket händer och saker kan ändras snabbt, så om man blir uppstressad av allt som det medför är nog inte just den arbetsplatsen så bra. (Kan handla om allt från så konkreta saker som att vi uppgraderar utvecklingsmiljön till att ett projekt som var tokviktigt läggs ner pga att något i omvärlden ändrat sig).

Mina fördomar säger att det är trögare på ett stort företag (ericsson, volvo mfl), och att det är trögare i traditionella branscher (tex bank & försäkring), så om det är branchen i sig som stressar kanske ett branschbyte skulle hjälpa?

Annars har jag två tips:
1. Försök hitta jobb på ett bra företag. Jag tror att väldigt mycket har att göra med stämningen där man jobbar och om man är på samma våglängd som resten av företaget.

2. Jobba inte mer än vad som behövs. Om det inte är tydligt att övertid förväntas, jobba inte mer än dom 40 timmarna. (Om det däremot är uttalat kanske man ska fundera över o byta arbetsplats)..

Givetvis kommer man behöva tid i början för att lära sig jobbet och vara ordentligt mkt långsammare än övriga som redan jobbat där ett tag, och antagligen är det så att man kostar tid från övriga anställda i början. Men företaget har ju gjort intervjuer, läst ansökningsbrev osv och väljer dom ut en nyexad person med viss erfarenhet och kunskap så räknar dom ju givetvis med att det kommer ta ett tag för denna person att komma upp i hastighet. (förutsatt att man inte lurat dom och sagt att man har 10års erfarenhet av Java när man bara läst ett par sidor i java for dummies)

Permalänk
Medlem

jag jobbar som it-konsult inom java idag och har gjort i 2 år..

om det är stressigt är helt beroende på person enligt mig
vad är stressigt?
att ha mycket att göra?
att känna att man inte klarar av uppgiften inom satt deadline?
att jobba övertid?

Rent generellt tror jag det är lite mer stressigt att vara it-konsult än att jobba inhouse. På grund att man hela tiden jagar timmar som ska faktureras, plus att man både vill göra ett snabbt bra och billigt jobb för kunden men samtidigt fakturera mycket för sitt egna företags skull, svår balansgång som jag kan tycka är lite jobbigt..

men jag tror det finns andra jobb som är bra mycket mer stressande och lönen är ändå ganska schysst (fick 27000 som ingångslön som nyexad utan arbetslivserfarenhet inom programmering för lite över 2 år sen)

Visa signatur

Macbook pro 13" :)