Permalänk
Medlem

Sata 6.0 usb 3.0

När kommer jag behöva det på ett moderkort?

Vill ha ett Asus MAXIMUS III FORMULA men kommer jag behöva byta pga att det inte finns sata 6.0 eller usb 3.0?

Isf vad är det för skilnad på Asus MAXIMUS III FORMULA och Gigabyte GA-P55A-UD5?

Var inte helt säker på om detta är rätt ställe att skriva detta på men vi gör ett försök

Mvh

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Re: Sata 6.0 usb 3.0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av of-doom
När kommer jag behöva det på ett moderkort?

När du köper en enhet som använder någon av dessa standarder, enheten maxar tidigare standard och du vill få ut mer / max överföringshastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av of-doom

Vill ha ett Asus MAXIMUS III FORMULA men kommer jag behöva byta pga att det inte finns sata 6.0 eller usb 3.0?

Nej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av of-doom

Isf vad är det för skilnad på Asus MAXIMUS III FORMULA och Gigabyte GA-P55A-UD5?

Lite smått å gott: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=474509,509810
Typ eSATA, PATA, USB3/SATA6Gbps på P55A-UD5:an... sitter väl Foxconn-sockel på Asus-kortet men Lotes på Gigabyte-kortet (om du nu bryr dig / tror på det). Inga astronomiska skillnader direkt.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Sata 6.0 usb 3.0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
När du köper en enhet som använder någon av dessa standarder, enheten maxar tidigare standard och du vill få ut mer / max överföringshastighet.

Nej.

Lite smått å gott: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=474509,509810
Typ eSATA, PATA, USB3/SATA6Gbps på P55A-UD5:an... sitter väl Foxconn-sockel på Asus-kortet men Lotes på Gigabyte-kortet (om du nu bryr dig / tror på det). Inga astronomiska skillnader direkt.

Så enda skilnaden är altså typ sata och usb? Det skulle jag kunna leva utan då antar jag, Asus kortet värkar ju vara väldig lätt att små clocka med åxå, har aldrig provat förut så det skulle ju vara ett +.
Men vilket ser du som bäst? Jag gillar både Asus ich Gigabyte :/ Men med Asus så får jag corsair dominator 1600 ddr3 2x2gb minnen med gigabyte får jag 1333 corsair xms minnen. Min mag kännsla sejer att jag ska köra på asus kortet, då det värkar vara väldigt lätt att använda för en "Noob" som mig med många funktioner, Gigabyte kortet värkar vara, bara ett vanligt enkelt mobo med högt pris fasst med sata 6.0 och usb 3.0? :/

Tack så himla mycket med din hjälp, känns jätte skönt när man får en sån bra beskrivning och en sådan bra hjälp, förstog dock inte alla ord

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

Om du i framtiden vill ha USB 3.0 och SATA III 6.0Gbit/s. Då så finns det kontrollerkort, som man sätter i antingen en PCI express 4x eller 1x plats.

Jag länkar till en sådant kort.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.284315/kortet-som-ger-dig-...

Mvh AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ali3nPredator
Om du i framtiden vill ha USB 3.0 och SATA III 6.0Gbit/s. Då så finns det kontrollerkort, som man sätter i antingen en PCI express 4x eller 1x plats.

Jag länkar till en sådant kort.

http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.284315/kortet-som-ger-dig-...

Mvh AP

Presis vad jag ville höra! Tack som bara den! Nu slipper jag gå och ha mag värk för vad jag ska köpa

Mvh

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk

P6X58D finns.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd

Finns inget som heter Sata 6.0
Lamer

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lang999
Finns inget som heter Sata 6.0
Lamer

Alla värkar iaf fatta vad jag menade?

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Old KnotVillage
P6X58D finns.

Dock inte 1156 :/

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Sata 6.0 usb 3.0

Citat:

Ursprungligen inskrivet av of-doom
Så enda skilnaden är altså typ sata och usb? Det skulle jag kunna leva utan då antar jag, Asus kortet värkar ju vara väldig lätt att små clocka med åxå, har aldrig provat förut så det skulle ju vara ett +.

Alla har ju sina egna sätt att se på saker och ting... och min åsikt är att 2300kr för ett moderkort för 1156 enbart kan rättfärdigas om du kan konvertera den extra tusenlappen det kostar (gentemot ett billigare 1156-moderkort) till prestanda. Mer konkret: Har du inga planer på 4GHz+ med en i5/i7 (alt. vill ha 2x8x pcie istället för 16x + 4x via PCH:n för crossfire / SLI) så är det en go gäng kronor på fel ställe. Skall du bara köra nån slöklockad i5:a och nåt singlekort så finns det i min mening inte mycket anledning att bränna pengarna på ett (i jämförelsevis) svindyrt moderkort. Inte när det går att få ett vanligt P55-moderkort för runt 1000kr. De extra 1300kr gör betydligt bättre nytta om man knör in dom i grafikkortsbudgeten.

Kontrollerkort för USB3 / SATA6Gbps är för närvarande rätt dyra, och även när dessa sjunker i pris (och eventuellt planar ut) så kommer kostnaden ligga på ett par hundra kronor styck. Så till vida inte att det kommer kontrollerkort med båda bussarna på samma, så blir det rätt mycket pengar. Enheter som klarar dessa specifikationer är fortfarande få på marknaden, SATA6Gbps kommer inte göra alltför mycket för prestandan (för hur ofta har du nytta av cache-burst / sekventiell läsning i dessa hastigheter) än på ett tag, och fördelen med USB3 kommer ju halta tills det finns på fler datorer.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lang999
Finns inget som heter Sata 6.0
Lamer

Varför skulle det inte finnas något som heter SATA 6,0 ? Kallas så vart jag än ser det ialla fall ... Men tack för ditt givande inlägg till tråden !

Som sagt tidigare så finns det kontroller kort om du framtiden skulle känna att en avsaknad av 6,0 Gbps , så kör på det moderkortet du känner bäst för !

Visa signatur

-||-Asus P8Z68-V/GEN3-||- Intel Core i5 2500K @ 4,5 Ghz -||-XFX Radeon HD 7970||- Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 8GB CL8 -||-Corsair H50 -||- 4x Samsung F3-||- Corsair SSD Force Series 120GB -||- Corsair HX 750W -||- FD define R2 -||- Creative X-fi Music -||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deawin
Varför skulle det inte finnas något som heter SATA 6,0 ? Kallas så vart jag än ser det ialla fall ... Men tack för ditt givande inlägg till tråden !

Som sagt tidigare så finns det kontroller kort om du framtiden skulle känna att en avsaknad av 6,0 Gbps , så kör på det moderkortet du känner bäst för !

Standarden heter SATA III. Ett, två och tre inte sex.

Maxöverföringen på gränssnittet är 6 gbps vilket är en stor skillnad.

Sata 6 kanske kommer om 7 år skulle jag tippa.

Visa signatur

Harry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lang999
Standarden heter SATA III. Ett, två och tre inte sex.

Maxöverföringen på gränssnittet är 6 gbps vilket är en stor skillnad.

Sata 6 kanske kommer om 7 år skulle jag tippa.

SATA II misnomer

In order to avoid parallels to the common SATA II misnomer, the SATA-IO has compiled a set of marketing guidelines for the third revision of the specification. The specification should be called Serial ATA International Organization: Serial ATA Revision 3.0, and the technology itself is to be referred to as SATA 6Gb/s. A product using this standard should be called the SATA 6Gb/s [product name].
_The terms SATA III or SATA 3.0, which are considered to cause confusion among consumers, must not be used._

http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA#SATA_Revision_3.0_.28...

Lek inte besserwisser om du inte kan svaret.