Hjälp med enkel burk till svärföräldrarna (EEE box?)

Permalänk
Medlem

Hjälp med enkel burk till svärföräldrarna (EEE box?)

Hej!
Jag har blivit ombedd av svärföräldrarna att hjälpa till och köpa en ny dator.
(De har en Compac från typ 2001 som brummar i ett hörn och jag är vid varje besök förvånad att den inte har exploderat eller något)

Deras prestandakrav är minimala. De behöver den till att surfa på nätet, skriva dokument, spela musik och bränna DVD-skivor, samt bläddra runt med sina foton i Picasa, som jag introducerat åt dom.

Det viktigaste är att den är tyst.

Jag fundera på om inte en liten nettop eller HTPC skulle duga, och har tipsat dom om att ev skaffa denna:
Asus EEE box Eb501
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505678

Vad tror ni? Räcker den till vanlig datoranvändning eller ska jag bygga ihop en liten mini-itx åt dom? (helst inte)
Den ska alltså inte användas för att spela upp film till tv eller liknande, de vill bara ha en liten tyst bra dator.

Andra tips mottages även tacksamt.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

EEE blir enkelt men inte lika prisvärt som bygga egen, men klart man får ta det som det är. Ditt förslag kommer täcka deras behov galant.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Tack!
Ni tror inte den kommer lagga när dom bläddrar i Picasa o liknande?

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Medlem

Compac datorn från 2001 klarar ju Picasa då kommer denna Asus EEE klara det utan problem den med!, det kommer bli en riktigt wow upplevelse för dom att dom kan ha en sån liten dator. Tror det är helt rätt att köra på en sån

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vi ser gärna att ett pris finns med i rubriken här i köprådsforumet för att underlätta för andra medlemmar att snabbt söka information samt att vi undviker mängder av snarlika ämnen.

Det är lätt att glömma just priset i farten och absolut inget konstigt, vi hjälps åt att rätta till det så alla kan ha nytta av din trådstart.

Jag låser tråden tillfälligt så kan du skriva ett PM till mig eller någon annan moderator med ett förslag på ny rubrik så redigeras och öppnas tråden igen. Glöm inte att bifoga en länk till tråden så blir det lättare för oss att hjälpa dig.

Är du osäker klickar du på denna länk med förklaring och tydliga exempel.

*Tråd tillfälligt låst*

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan