Unlimited Detail lovar oändlig detaljrikedom i spel

Permalänk
Medlem

Om detta nu stämmer så är de en riktig revolution inom realtidsgrafik. Det måste till ett nytt sätt att rita grafik, Nvidia och AMD kan inte hålla på så mycke längre å pressa in transistorer, grafikkorten kommer ju snart behöva ett eget chassi om de fortsätter så här. Om 5år så kan detta mycke väl vara standarden, och används detta på rätt sätt så kan fotorealistisk grafik vara här tidigare än vi kunnat ana, och då slipper vi all denna uppgradering av hårdvara

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Gillar idén. Vore skönt att slippa trycka i ett fläskigt grafikkkort bara för att man vill spela - om det nu blir så.
Då kanske man kan köra spel av Crysis-karaktär på en bärbar, eller väldigt liten desktop?
Och självklart ser UDs grafik billigt ut idag, produkten är ju fortfarande i utvecklingsstadiet!
Hoppas de får tag på sina investerare, jag börjar tröttna lite på Intel-Nvidia-Amd-soppan och deras horder av anhängare som inte har något gemensamt med dessa företag förrutom ett irrationell känsloband som allt som oftast mynnar ut i flamewars.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vad snackar ni om? Hur är utseendet ens relevant?
Jag tycker detta verkar vara extremt intressant, tror mycket väl att detta kan fungera.
Sen vill jag även påpeka att vissa tack vare videos relaterar prickarna till Paint bilder och inte direkt ser helheten.

Bara för att personer är smarta betyder inte att de behöver komma på en specifik sak speciellt när det rör sig om en "helt ny teknik". Speciellt när detta direkt har konflikter med företagets produktsatsningar, vilket betyder att även om detta har diskuterats eller tom. utvecklas i bakgrunden så är det inte aktuellt att gå ut/utvecklas just nu.

Idén är hur som helst extremt intressant skulle vara väldigt intressant om de fick en sponsring/deal speciellt för att se hur Intel/Nvidia/ATI reagerade till satsningen. Tror ifs att om detta funkar och om Intel storsatsar är Nvidia och ATI borta.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet ni andra ser... jag tycker det ser lovande ut med algoritmer som är så pass snabba på att ta fram data.

Så länge de snabbt kan få bort allting som inte behövs ritas upp så är det en lovande teknik. Således är det upplösningen som styr hur jobbigt det är att rita grafiken och inte vad det är som ska ritas.

En av de största fördelarna som jag ser är att man slipper byta ut objekt som träd etc. för att de ska bli mer detaljerade ju närmare man kommer. Visst är det gött att gömma sig i gräs medan de som är långt bort fortfarande ser en. Här slipper man detta problemet.

Jag är imponerad av hur runt allting är i videon, och det är ju just det dem vill visa. De vill inte skryta med avancerade texturer, ljus, fysik eller några andra effekter...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gender Bender
Om detta nu stämmer så är de en riktig revolution inom realtidsgrafik. Det måste till ett nytt sätt att rita grafik, Nvidia och AMD kan inte hålla på så mycke längre å pressa in transistorer, grafikkorten kommer ju snart behöva ett eget chassi om de fortsätter så här. Om 5år så kan detta mycke väl vara standarden, och används detta på rätt sätt så kan fotorealistisk grafik vara här tidigare än vi kunnat ana, och då slipper vi all denna uppgradering av hårdvara

Den här tekniken revolutionerar inte problemet med reflektioner och ljusbeteende är jag rädd. Ska man ha fotorealistisk krävs realistiskt ljus, reflektion och transparens. Raytracing t.ex: kräver ju sina beräkningar och då måste man även räkna med saker utanför synfält och objekt.

Så nog tror jag att hårdvaruacceleration fortfarande kommer vara nödvändigt. Men kanske inte på samma sätt.

Edit: Självklart så skulle den här tekniken hjälpa till att underlätta. Exempelvis behöver man inte tracka fler rays än vad skärmen har som upplösning (eller hur många pixlar ett reflekterande objekt består av.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lofman
ljus borde väl inte vara jättesvårt egentligen? Sök pointens avstånd till en ljuskälla och modifiera resulterande pixeln?

Jo, det kanske måste testas för punkter som skymmer ljuskällan. För att inte tala om reflekterat ljus

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vad häftigt!!!

Sjukt intressant är min spontana kommentar.

Men är det bara jag som känner att med polygonbaserad grafik så "finns" en 3D-värld hela tiden där även om bara vissa delar ritas upp. Polygonbaserad grafik är äkta 3D för mig, bilden på skärmen är 2D men en mystisk värld med koordinater precis som vår finns ändå där bakom i datorn. Med denna teknik får jag känslan att denna värld skulle flyttas längre bort och även om bilden som presenteras på skärmen är likadan så tror jag att jag inte skulle få samma inlevelse.

Någon som har samma tankar?

EDIT: Efter att ha sett filmer med tekniken så upplever jag inte någon som helst tillstymmelse till det jag nämnde, faktum är att upplevelsen av tre dimensioner är minst lika bra som vid vanlig polygonbaserad grafik, även det det bara var ett techdemo med dålig ljussättning, ingen animation och trist design.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
SpelClockers

av filmen att dömma så verkar det inte snabbt direkt och tänkt hur det blir när de lägger på sekundära effekter . ljus skugga reflektioner

haha bara reflektion effekten skulle orsaka en ytterligare stor "sökning" innan färdig bild kan visas.

lägg sen till typ åsk effekter som inte är statiska..
cool grej men rent visuellt så ligger det extremt långt bakom nuvarande tekniker.

Permalänk
Medlem

Exakt hur flashigt det ser ut eller inte ser ut på demovideorna spelar ingen större roll i sammanganget som jag ser det. Vi vet inte ens om det är renderat i realtid, antar att det inte är det plus han skulle nog säga det i varannan mening om det var det.
Sen för att det ska se bra ut behövs det bra ljussättning, åtminstone lika bra ljussättning som i spel vi är vana med för att vi ska tycka att det ser snyggt ut. Och sist men inte minst artister som skapar saker vi faktisk tycker ser bra ut.

Men eftersom det är princien det handlar om känns ovanstående inte speciellt viktigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr rulle
av filmen att dömma så verkar det inte snabbt direkt och tänkt hur det blir när de lägger på sekundära effekter . ljus skugga reflektioner

Du kanske kan nämna några andra tekniker som hade klarat av att visa så hög detaljrikedom i den frameraten?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Intressant, så här fungerar ray-traycing. Man följer ljus-"rays" ifrån sina skärm istället för att beräkna alla trays som ett lysande föremål ger ifrån sig och ser vad de studsar. Även om det inte går att göra "oändligt" snyggt med den här tekniken så ser jag absolut möjlighet för att den kan hjälpa till att göra snyggare världar.

Permalänk

ni som inte tror på detta och använder argumentet det ser ju as fult ut, kolla denna videon
http://www.gametrailers.com/user-movie/unlimited-detail-compa...

Han förklarar där varför det ser ut som de gör, företaget han jobbar i har inga riktiga "animerings snubbar".

Ska jag vara ärlig så tror jag att denna tekniken kommer rejectas av många.
Om tekniken funkar vilket det ser ut att den gör (om de inte är en för renderad video vill säga).

Så kommer polygon grafiken helt klart dö ut ganska snabbt.

Och massvis med företag lär kursa, främst allt nvidia, och ati delen i amd.

Men som sagt jag tycker bara det är bra, blev riktigt imponerad av videona som finns på nätet, om man bara ser på den stora geometriska datan vill säga, sen behöver dem ju självklart bättre ljussättning, shaders och allt sånt.

Men tekniken ser ut att finnas där och den lär bli revolutionerande om det är äkta.

men som sagt videon skulle kunna vara för renderad i nåt 3d program...

Permalänk
Medlem

Haha, dom flesta polygonjunkies här skulle nog översatt till bilar köra på gas och veva igång dom.

Polygoner har varit med oss från början, varför skulle det vara den definitiva tekniken? UD har lite kvar som alla kan se med ljussättning osv.
Men visst fan är det lovande och spännande.
Polygon 3D är ju egentligen bara ett stort antal hack.

Hoppas UD's teknik håller och kan utvecklas.
Men jag kan förstå av många inlägg att GPU pundarna e oroliga.
Det låter lite som när dom införde rökförbud på krogen

Allt ett grafikkort borde behöva göra är att rendrera pixlar snabbt.

Resten borde kunna göras av en kompetent massivt parallell multicore cpu.

Men va fan vet jag ?!

Permalänk
SpelClockers

"Du kanske kan nämna några andra tekniker som hade klarat av att visa så hög detaljrikedom i den frameraten? "

Det finns inte men han snackar som att detta skulle fungera med dagens beräkningskraft i spel då han arrogant säger att en speltillverkare inte ville ta sig an denna teknik och sluta med polygoner.
Det hade inte jag heller när man ser denna hackiga "demo".
Möjligt att det gör att skala ner till användbara nivåer för dagsläget men det förtäljer inte inslaget.

Tekniken i sig är i stort sett hur våra egna ögon fungerar.
Om denna teknik hamnar i framtida spel hade varit helt suveränt

Den senare länkade filmen ser mycket bättre ut
Undrar om det är prerenders för om det är realtime så vore det helt FANTASTISKT!.

*edit DET ÄR REALTIME*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjBeowolf
Så kommer polygon grafiken helt klart dö ut ganska snabbt.
[/B]

Lär nog dröja innan tekniken är redo att användas kommersiellt. Sen är det ju frågan om alla stora spelföretag som redan har investerat i sina polygonbaserade utvecklingsverktyg och artister är villiga att hoppa på den nya tekniken över en natt.

Men, om det verkligen kommer leva upp till vad som lovas så ser jag fram emot Elderscrolls XIII i en oändligt detlajerad värld

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Synd att de inte gjorde en finare miljö... Många har säker redan hakat upp sig på den äckliga djungelstaden

Men det komiska är att jag för inte länge sedan började undra varför det inte finns sånt här

Ska verkligen bli intressant och se om detta slår igenom!

Visa signatur

i9-11900F | RTX 3070 ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arconius
Tycker inte dom verkar vara så seriösa, om deras teknik verkligen fungerade så skulle dom redan blivit upp köpta av ett störe företag, dom nämde i videon på hemsidan att dom hade pratat med ett företag "dom uppgav inte vilket" men dom nekade dom. Vilket verkar väldigt dumt om dom kunde visa att tekniken verkligen fungerar.

Tror själv att dom försöker scamma till sig pengar och sedan säga att dom inte kunde komma nån vart med projektet.

Det är någonting som inte stämmer med det hela :S

Skulle inte heller välja att lägga ner massa pengar i ett företag som dödar ditt levebröd så jag skulle inte bry mig om vad de polygon-baserade företagen säger o detta fall

Många klagar angående ljuset och dom bekräftar att detta är en snabbt ihopslängd demo för presentation och att dom har problem med ljus och skuggor.
Men å andra sidan är ju tekniken primärt avsedd för att visa vad man kan göra med deras point cloud data system, och det faktum att dom rendrerar en scen som inget grafikkort i värden klarar av är ju ett bra betyg.
Givetvis måste problemen med ljus och skuggor lösas innan det är ett system som kan användas i produktion men som det är just nu jagar dom ju pengar det är däför demon kom till.

Vad dom flesta inte verkar förstå är att det är hit vi är på väg med vår polygonlösning som används idag, hela tiden stävar vi efter att få in fler och fler polygoner på skärmen.
Snart är polygonerna så små att det bara blir en punkt, dvs point cloud ...

Som jag ser är deras största problem kanske minnesmängden för att lagra object.
Givetvis kan dom inte spara varje punkt och färgkod i minnet utan får ha någon alternativ lösning, tex någon form av kompression typ som en jpeg.
Mer på denna ytan finns det punkter istället för här är en punkt, här är en punkt ... osv

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
SpelClockers

Finns säkert möjlighet för ait/nvidia att skapa Standalone accelerations kort för denna teknik precis som med polygon grafik.

Man fattar ju att de fiskar efter pengar till projektet men det en fan inte en dålig mask de har trätt på kroken.

Permalänk

För er som är intresserade har det en till video som är lite längre..
och jämför mer tydligt.. kolla videos.
http://unlimiteddetailtechnology.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arconius
Tycker inte dom verkar vara så seriösa, om deras teknik verkligen fungerade så skulle dom redan blivit upp köpta av ett störe företag, dom nämde i videon på hemsidan att dom hade pratat med ett företag "dom uppgav inte vilket" men dom nekade dom. Vilket verkar väldigt dumt om dom kunde visa att tekniken verkligen fungerar.

Tror själv att dom försöker scamma till sig pengar och sedan säga att dom inte kunde komma nån vart med projektet.

Det är någonting som inte stämmer med det hela :S

I teorin kan det vara misstänksamt. Men tänk på att alla spelutvecklare måste lära sig nytt språk, nya sätt att modellera, mm. och dessutom att kombinationen utav det nya och gamla systemet kan vara svårt då man oftast kan tillsätta något nytt på bekostnad utav något annat. Du har ett "fulare" system idag som fungerar och som omsätter miljarder kronor, mot ett något bättre system som hela industrin måste vara med på för att det ska bli lönsamt för alla inblandade parter. Dessutom måste man också introducera systemet som överlägset i alla avseenden. Vad jag tänker på är att de bilderna vi ser i videon, som är väldigt fula; inget realistiskt jämfört med dagens kort. Om det beror på dålig programmering eller omöjlighet vet jag inte. Iaf är det något som tar tid, men det kommer utan tvekan om det nu är sant. Det tar några år. 20 år är för mycket, 5 år är för litet, så inom 10 år kan vi se praktiska steg mot detta skulle jag säga.

Permalänk
Medlem

Kan ju nämna varför animering är ett problem, och det är inte för att det är punkter, utan för att det är en jäkla massa punkter. Normalt sett kopplas punkterna till ett skelett och följer skelettets transformeringar, man kan även koppla en punkt till flera olika delar av skelettet och vikta hur stor del av varjes rörelser de får ta del av för att få mjuka övergångar och dylikt. Problemet här är att inte ens dagens grafikkort som är ljusår före processorer på denna typen av beräkningar (flyttal och matriser), klarar av mer än ett fåtal punkter i jämförelse med antalet punkter som denna tekniken visar upp. Återigen kan man kanske komma runt det till viss del, men då kommer man begränsa geometrin på scenen, vilket ju är det problemet denna tekniken försöker lösa.

Som jag sa tidigare, det är en väldigt intressant teknik, men innan de förklarar hur de löst den hord av väldigt uppenbara problem med den så tänker jag säga att den inte är hållbar som alternativ till polygoner.

Dessutom bygger i princip alla andra försnyggande tekniker på just polygoner, så man får hitta på nya sätt att sköta ljus och skuggning och liknande. Något som det plöjts ner otaliga timmar av mattematiker att lösa till polygontekniken. Men andra ord, de skulle hamna lång långt efter till en början, men det är ju som med all ny teknik, och är att förvänta. Men det är onekligen ett problem som gör det svårt att få igenom denna tekniken på någon bredare front inom en vettig tid. Jag tror att andra tekniker för att öka mängden geometri, eller upplevelsen av den (tesselering t.ex.) kommer ha blivit så pass bra tills dess att UD blir säljbart att UD helt sonika inte kommer lösa några problem.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför de envisas med att visa texturerade och ljussatta scener ur crysis (som är bland de bästa vi sett hittills i grafikväg) och sina egna, taskigt raytracade (om ens det) miljöer. Det de borde visa upp är bara rena, enfärgade modelleringar av saker i polygon och de i point-cloud. Det är modelleringen som är skillnanden, läser att många här klagar på att det ser fult ut. Tror inte många kan se förbi ljussättningen och färgsättning. Den är gräslig, men det är inte den som är i fokus här!

Tänk sedan att nästa steg, att man fyller dessa point-clouds till point-blobs! Då är vi inte framme vid verklighetstrogen grafik, utan något som liknar vår högst verkliga materia, med en struktur innanför ytan, som kan böja och bända och vrida och falla sönder på miljarder olika vis... Det längtar jag efter

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem

Det låter ju väldigt bra och så, men efter att ha kollat filmen så är jag inte imponerad...

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Folk var säkert lika negativa när polygontekniken kom.
Låt utvecklingen frodas!

Visa signatur

Chassi: FD Meshify 2 Compact - Mobo: Asus PRIME Z590-P - CPU: Core i7 10700 - Kylare: Noctua NH-D14
Grafik: RTX3070 - Minne: 2x16GB HyperX DDR4 3200MHz CL16
Lagring: Samsung 970 EVO Plus 2TB - Nätagg: Seasonic FOCUS GX 650W Skärm: ASUS PG279Q 27" 1440p 144Hz G-Sync

Permalänk
Medlem

Hrm... Var det inte detta som kallades 2.5D för en massa år sedan (typ Wolfenstean och Doom)? Flytta objeten framför spelaren så att de syns på skärmen? Nästan samma princip fast MYCKET mer detaljrikt. Den stora skillnaden är väl att objekten är mindre nu...eller har jag missförstått hela idén?

Permalänk

Verkar som att majoriteten här inne inte förstår grejen riktigt. :/ Jo, programmerarna.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jetblack
Det de borde visa upp är bara rena, enfärgade modelleringar av saker i polygon och de i point-cloud.

Word!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
SpelClockers

nja vad jag förstod av det så är "objekten" placerade i 3d men skillnaden är att det inte finns en solid yta på objekten utan massvis med punkter och den punkt som rayen(ja ni fattar) träffar visas.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinLoan
Verkar som att majoriteten här inne inte förstår grejen riktigt. :/ Jo, programmerarna.

Förstår inte riktigt grejan jag heller, trots att jag är programmerare.
Nu håller jag i och för sig, inte på med grafikprogrammering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |