Permalänk
Medlem

Skriva bokföringsapplikation

Jag vet inte riktigt var jag ska placera denna, eftersom min fråga egentligen inte är programmeringsrelaterad. Om den har hamnat fel får någon gärna flytta den.

Min fråga är:

Är det "lagligt", enligt bokföringslagen, att skriva sig en egen webbbaserad bokföringsapplikation, där man bara stänger av möjligheten att redigera verifikationerna?

Just nu sköter jag bokföringen för företaget själv och jag klarar mig väldigt långt på väldigt enkel bokföring, så det skulle säkert gå att skapa den applikationen på bara ett par timmar.

Jag vet att reglerna säger att man egentligen inte ska kunna modifiera verifikationerna i efterhand, men med de reglerna skulle inget digitalt bokföringsprogram fungera.

Vad tror ni?

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem

Du får bokföra med papper och penna, färdiga program eller skriva eget. Du får även ändra en verifikation i efterhand om du säkerställer att det går att se den ursprungliga texten (dvs stryka ett streck över den felaktiga raden) och signera ändringen med datum och signatur. Ändringsfunktion finns i flera administrativa program, bl.a. Visma.

Det har ingen betydelse vilket system du använder, huvudsaken är att verifikationerna och bokföringen sparas på ett hållbart och säkert sätt i 10 år.

Permalänk
Medlem

Fast jag har hört att man t.ex. inte får använda Excel som bokföringsverktyg (det jag använde i början) eftersom det går att lätt ändra verifikationerna.

Dvs, "raderna" ska skrivas på ett beständigt sätt.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk

Excel får inte användas som bokförsing program eftersom du kan ändra verifikationerna i efterhand. däremot så kan du ju göra bokförningen för hand men att parallelt kört den i excel för att få en bättre översikt.

Annars kan jag rekomendera Enskilda firman från Visma.

Permalänk
Medlem

Men enligt den regeln skulle ju inga digitala bokföringsprogram gå att använda eftersom man allting kan ändra saker i efterhand.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purren
Men enligt den regeln skulle ju inga digitala bokföringsprogram gå att använda eftersom man allting kan ändra saker i efterhand.

Precis, alla program som kör bokföring, om det är excel, till databas eller till annan fil, så går det att ändra om man har kunskapen.
Har exakt samma funderingar som dig!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Nu är det så att man inte "tar bort" den gamla/felaktiga verifikationen utan skapar/gör en korrigering som motsvarar det som är felaktigt.

Så har jag för mig att det sker i visma.

Det vill säga att man kan se den "felaktiga" verifikationen men sedan se att saker står rätt till med korrigeringen.

Right me if i am wrong vilket är sällan men kan hända

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.